Julie by DROPS Design

Strikket genser med hullmønster til barn. Størrelse 2 - 12 år. Arbeidet er strikket i DROPS Air

Stikkord: gensere, hullmønster,

DROPS Design: Modell ai-009-bn
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
150-150-150-200-200-250 g farge10, tåke

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 og 60 cm) NR 5,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 16 masker og 20 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 105kr. Les mer.

Se diagram A.1 til A.3. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten. Velg diagram for din størrelse.

ØKETIPS (gjelder midt under ermet):
Start 1 maske før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 rett (merketråden sitter i midten av de 2 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.
----------------------------------------------------------

GENSER:
Bolen strikkes rundt på rundpinne opp til ermehullene. Deretter strikkes forstykket og bakstykket frem og tilbake på rundpinne hver for seg. Ermene strikkes rundt på settpinner/liten rundpinne.

BOLEN:
Legg opp 104-108-116-120-128-136 masker på rundpinne 5,5 med Air. Strikk 2 RILLER – se forklaring over. Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen og 1 merketråd etter 52-54-58-60-64-68 masker (= sidene). Strikk 1 omgang rett. Neste omgang strikkes slik: 7-8-10-7-9-11 masker glattstrikk, 2 vrang, A.1 (= 6-6-6-8-8-8 masker), 4 vrang, A.2 (= 14-14-14-18-18-18 masker), 4 vrang, A.3 (= 6-6-6-8-8-8 masker), 2 vrang, strikk rett ut omgangen. Fortsett mønsteret slik og la merketrådene følge med videre oppover. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 20-22-24-27-30-33 cm felles det av 2 masker i hver side til ermehull (fell av 1 maske på hver side av begge merketrådene). Forstykket og bakstykket strikkes videre hver for seg.

BAKSTYKKE:
= 50-52-56-58-62-66 masker. Fortsett med glattstrikk. Strikk videre frem og tilbake til arbeidet måler 30-33-36-40-44-48 cm. Nå felles de midterste 16-18-20-22-22-24 maskene av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Fortsett med glattstrikk og fell av 1 maske på neste pinne fra halsen = 16-16-17-17-19-20 masker tilbake på skulderen. Strikk videre til arbeidet måler 31-34-37-41-45-49 cm, strikk 2 RILLER over alle maskene, deretter felles det av. Arbeidet måler ca 32-35-38-42-46-50 cm fra skulderen og ned. Strikk den andre skulderen på samme måte.

FORSTYKKE:
= 50-52-56-58-62-66 masker. Fortsett mønsteret som før. Strikk videre frem og tilbake til arbeidet måler 28-31-33-37-40-44 cm. Nå settes de midterste 10-12-14-16-16-18 maskene på 1 tråd til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Fortsett mønsteret som før og fell av til hals på begynnelsen av hver pinne fra halsen slik: 2 masker 1 gang og 1 maske 2 ganger = 16-16-17-17-19-20 masker tilbake på skulderen. Strikk videre til arbeidet måler 31-34-37-41-45-49 cm, strikk 2 RILLER over alle maskene, deretter felles det av. Arbeidet måler ca 32-35-38-42-46-50 cm fra skulderen og ned. Strikk den andre skulderen på samme måte.

ERME:
Legg opp 28-28-30-30-32-32 masker på settpinner 5,5 med Air. Strikk 3 RILLER rundt – se forklaring over. Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen = midt under ermet. Strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 6 cm økes det 2 masker midt under ermet – les ØKETIPS. Øk slik på hver 4.-4.-4.-4.-4.-4.cm totalt 5-7-7-9-10-11 ganger = 38-42-44-48-52-54 masker. Når arbeidet måler 27-32-36-40-44-48 cm felles det av. Strikk et erme til på samme måte.

MONTERING:
Sy skuldersømmene innenfor avfellingskanten. Sy i ermene.

HALSKANT:
Strikk opp fra retten ca 58 til 68 masker rundt halsen (inkludert maskene på tråden foran) på liten rundpinne 5,5. Strikk 3 riller rundt. Fell av med rett.

Sigrid 11.01.2019 - 14:31:

Wie sind die Diagramme beim Rumpfstricken zu verstehen, daja nur die rechte Seite rundgegestrickt wird? müssen die Rückreihen in rechten oder linken Maschen gestrickt werden?

DROPS Design 11.01.2019 kl. 15:09:

Liebe Sigrid, die Diagramme zeigen alle Reihen, beginnen Sie die Diagramme an der unteren Ecke an der rechten Seite und lesen Sie sie rechts nach links bei jeder Runde. Wenn Sie dann hin un zurück stricken werden die Rückreihen links nach rechts gelesen. Viel Spaß beim stricken!

Jannie 05.01.2019 - 17:30:

Hvor mange nøgler drops air alpaka skal jeg beregne til en bluse i str 12 år? Og hvordan beregner man generelt mængden af garnforbrug? 😊🤔

DROPS Design 07.01.2019 kl. 10:15:

Hei Janni. helt øverst i oppskriften, under "materialer" står det hvor mange gram garn du trenger i hver størrelse. DROPS Air kommer i nøster på 50 g. til størrelse 12 år trenger du 250 g = 5 nøster a 50 g. Vi har en garnkalkulator som du kan bruke om du ønsker å finne alternative garn. Den vil også fortelle deg hvor mange gram du trenger. God fornøyelse

Solfrid 13.11.2018 - 16:32:

Skjønner ikkje forklaring på felling til halsen 😱

DROPS Design 14.11.2018 kl. 08:13:

Hei Solfrid, Du begynner med å felle av de midterste 16-18-20-22-22-24 maskene på bakstykket og deretter strikker hver skulder ferdig for seg. Du fortsetter med glattstrikk og feller av 1 maske på hals enden av neste pinne = 16-16-17-17-19-20 masker tilbake på skulderen. Da strikker du skulderen ferdig uten flere fellinger og andre skulder på samme måten. Frontstykket er mye av det samme, men flere fellinger til halsen og strikker mønster. God fornøyelse!

Tone 18.06.2018 - 11:57:

Neida, gjør ikke noe. Håper bare jeg får det til når jeg kommer så langt og skal felle til hals. Ser hva du mener når det står Strikk rett ut omgangen, men trodde det gjaldt til neste merketråd for så å begynne på ny. Mottaker vet jo ikke jeg har gjort feil

DROPS Design 19.06.2018 kl. 08:58:

Hej Tone, Jeg er sikker på at modtageren bliver superglad for gaven. Rigtig god fornøjelse! :)

Tone 18.06.2018 - 10:08:

Hei, jeg har nå kommet til der hvor jeg skal strikke forside og bakside hver for seg. På bakstykket står det Fortsett med glattstrikk! Skal da hele bakstykket være i glattstrikk?? Dette har ikke stått tidligere i oppskriften så jeg har strikket mønster både framme og bak. Er dette feil? Isåfall burde det stått i oppskriften.

DROPS Design 18.06.2018 kl. 11:18:

Hej Tone, Ja tanken er egentlig at bagstykket skulle strikkes i glatstrik, du ser det der hvor der står "strikk rett ut omgangen" helt i starten hvor vi beskriver første omgang. MEN gør det noget? Kan du ikke fortsætte ryggen med mønster? God fornøjelse!

Marit 29.03.2018 - 18:19:

Skal de vrange maskene som står skrevet ned på bolen strikkes vrange på de omgangene som er bare rette i selve mønsteret?

DROPS Design 13.04.2018 kl. 10:46:

Hej Marit, vrang maskerne på hver side af diagrammerne strikkes vrang fra retsiden og ret fra vrangen. God fornøjelse!

Trine Haugland 29.10.2017 - 14:20:

Det er vanskelig å tyde diagrammet, da beskrivelsen av tegnene er mangelfull. Håper dette kan ordnes

Kommentér oppskrift DROPS Children 30-10