DROPS / 64 / 1

Spray Rose by DROPS Design

Lang DROPS bluse med snoninger i Muskat

Størrelse: S - M/L - XL/XXL
Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio
950-1100-1300 gr f.nr 05, lys lilla

DROPS Pinde og Ærmep nr 3,5 (til hals)
DROPS Hæklenål nr 3

Garnet til denne opskrift koster fra 246.05kr. Læs mere.
Strikkefasthed: 22 m x 30 p på p 3,5 og glatstrik = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Mønster: Se diagram - M.1, M.2, M.3 og M.4. Diagrammerne ses fra retsiden, 1 diagram = 1 rapport. (Der er kompenceret 6 m pr rapport, pga snoningens sammentrækning).

Retstrik (frem og tilb): 1. p: Ret, 2. p: Ret.

Forstk: For at der skal blive en snoning midt foran og mønsteret skal gå op i siden, er sidesømmene forskudt 4 m. Slå 116-136-154 m op (inkl 2 kantm i hver side) på p 3,5 med Muskat. Strik 4 p retstrik - samtidig på sidste retstriksp tages der 34-40-42 m ud jævnt fordelt på p = 150-176-196 m. Videre strikkes M.1 - start ved startpil for ønsket str - men 2 kantm i hver side strikkes i retstrik (højre side starter med hulmønster efter 2 kantm, og venstre side slutter med 1 snoning før 2 kantm).Fortsæt mønsteret opover. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 48-50-51 cm lukkes 6 m i højre side og 2 m i venstre side af arb - der lukkes forskelligt m-antal i siderne, dette udjævnes ved sammensyningen med rygstk. Luk derefter af til ærmegab på hver 2. p: 4 m 0-1-1 gang, 3 m 1-3-3 gange, 2 m 2-4-4 gange, 1 m 3-3-3 gange = 122-120-140 m. Strik mønsteret videre men 2 kantm i hver side strikkes i retstrik. Når arb måler 63-65-67 cm sættes de midterste 28-26-28 m på en tråd til hals. Luk derefter af til halsen på hver 2. p: 3 m 2 gange, 2 m 4 gange, 1 m 2 gange = 31-31-40 m tilbage på hver skulder. Når arb måler 70-72-74 cm tages der 8 m ind jævnt fordelt på hver skulder. På næste p lukkes alle m af.

Ryg: Slå op og strik som forstk. Luk af til ærmegab som på forstk. Når arb måler 68-70-72 cm tages der 12 m ind over de midterste 60-58-60 m. På næste p lukkes de midterste 48-46-48 m af til hals = 31-31-40 m tilbage på hver skulder. Når arb måler 70-72-74 cm tages der 8 m ind jævnt fordelt på hver skulder. På næste p lukkes alle m af.
Ærme: Slå 54-54-54 m op på p 3,5 med Muskat. Strik 2 p retstrik - på sidste retstriksp tages der 14-14-14 m ud jævnt fordelt på p = 68-68-68 m. Strik M.1 - men 1 kantm i hver side strikkes i retstrik opover - start ved pilen for str XL/XXL på alle str. Når arb måler 8-8-8 cm tages der 1 m ud i hver side indenfor kantm: 20-20-21 gange på: Str S: Skiftevis hver 5. og 6. p. Str M/L: Hver 5. p. Str XL/XXL: Skiftevis hver 4. og 5. p = 108-108-110 m - de udtagede m strikkes i M.3 (= hulmønsteret) indtil der er taget nok m ud til at strikke M.4 (= lille snoning). Når arb måler 45-43-40 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2. p: 3 m 2-2-2 gange, 2 m 6-3-4 gange, 1 m 0-12-10 gange, 2 m 6-3-4 gange, 3 m 2-2-2 gange. Arb måler nu ca 56-58-55 cm, luk af.

Montering: Sy skuldersømmene. Saml 110 til 120 m op (delbart med 10) rundt i halsen på ærmep 3,5 med Muskat - inkl m fra tråden foran. Strik M.2 - samtidig tages der 10 m ud jævnt fordelt på 1. omg = 120 til 130 m. Når halsen måler ca 7 cm, tages 2 m ind over hver snoning ved at strikke 4 m sammen 2 og 2. På næste p lukkes der af. Sy ærmesømmene indenfor 1 kantm. Sy sidesømmene indenfor 2 kantm og sy derefter ærmerne i blusen indenfor 2 kantm. Hækl med Muskat på nål nr 3 fastm nederst rundt blusen og ærmerne og øverst rundt halskanten - hækl ca 19 fastm pr 10 cm.

= r
= vr
= 2 r sammen, slå om
= slå om, tag 1 m løs af p, 1 r, træk den løse m over.
= sæt 3 m på hj.p foran arb, 3 r, 3 r fra hj.p.
= sæt 3 m på hj.p bag arb, 3 r, 3 r fra hj.p.

Diagram

= Ret
= Vrang
= 2 r sammen, 1 omslag
= 1 omslag, tag 1 m løs af p, 1 r, træk den løse m over.
= Sæt 3 m på hj.p foran arb, 3 r, 3 r fra hj.p.
= Sæt 3 m på hj.p bag arb, 3 r, 3 r fra hj.p.

Janice Todd 22.06.2018 - 09:58:

Could you please explain the decrease in the front and back panel

DROPS Design 22.06.2018 kl. 16:44:

Dear Mrs Todd, not sure which decrease you are thinking about. If you are talking about the decrease in the diagrams, they are included in the diagram, work either K2 tog (then YO) or (first YO then) slip 1 as if to K, K1, psso (= 3rd and 4th symbol under diagram text) - the decrease are here compensated with a YO so that the number of sts keep constant. Happy knitting!

Lis Fredborg 23.03.2016 - 17:31:

Kan antal m passe? 150m minus 4 kantm og reporten er 16m. Er det rigtigt? Det er forstykket.

DROPS Design 24.03.2016 kl. 15:15:

Hej Lis. Rapporten er ikke 16 m. Du begynder med at strikke ved pilen og til slut (= 16 m). Herefter gentager du hele M.2 = 26 m, saa gaar det op.

Lis Fredborg 13.02.2016 - 10:36:

Jeg vil gerne lave trøjen smallere, da jeg er meget lille en xs. Hvordan kan jeg lave den så det passer med mønsteret?

DROPS Design 03.03.2016 kl. 12:26:

Hej Lis, hvis du vælger at slå færre antal masker op, så skal du sørge for at diagrammerne går op i det nye maskeantal. God fornøjelse!

Kommentere opskrift DROPS 64-1