Winter Fable by DROPS Design

Stickad byxa med resår till barn. Storlek 2 - 12 år. Arbetet är stickat i 2 trådar DROPS Fabel

Tags: byxor,

DROPS Design: Modell fa-018-bn
Garngrupp A + A eller C
-----------------------------------------------------------
Storlek: 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Storlek i cl: 92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Garnåtgång:
DROPS FABEL från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
100-150-150-150-150-200 g färg 911, picknick
100-150-150-150-150-200 g färg 901, candy

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 cm) NR 4,5 – eller de stickor du måste använda för att få 18 maskor och 23 varv slätstickning med 2 trådar på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

TILLBEHÖR: Resår (ca 6-10 mm bredd) – ca 60-80 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 46kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas på varje sida av 2 räta maskor genom att göra 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål. De ökade maskorna stickas fortlöpande in i resåren, dvs att de 2 första maskorna som ökas stickas räta, de 2 nästa stickas aviga osv.

MINSKNINGSTIPS:
Minska så här före markören: Sticka 2 maskor vridet räta tillsammans/2 maskor vridet aviga tillammans
Minska så här efter markören: Sticka 2 maskor räta tillsammans/2 maskor aviga tillsammans.

STICKTIPS:
Benlängden kan justeras till önskat mått. genom att sticka benen längre kan de vikas upp och byxan kommer därmed att kunna växa med barnet.
----------------------------------------------------------

BYXA:
Arbetet stickas runt, uppifrån och ner. Varvet börjar mitt bak.
Lägg upp 104-112-120-120-128-136 maskor på rundsticka 4,5 med 1 tråd av varje färg (= 2 trådar). Sätt 1 markör i början av varvet (= mitt bak) och 1 markör efter 52-56-60-60-64-68 maskor (= mitt fram). Sticka resår så här från mitt bak: 1 rätmaska, * 2 avigmaskor, 2 rätmaskor *, sticka *-* tills det återstår 3 maskor på varvet och avsluta med 2 avigmaskor och 1 rätmaska. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter ca 2 cm stickas det hålvarv så här: 1 rätmaska, * 2 maskor aviga tillsammans, 1 omslag, 2 rätmaskor *, sticka *-* tills det återstår 3 maskor på varvet och avsluta med 2 maskor aviga tillsammans, 1 omslag och 1 rätmaska. Fortsätt med resår som förut. När arbetet mäter 5 cm stickas det förhöjning bak så här: Sticka 7 maskor resår, vänd, strama tråden och sticka 14 maskor resår tillbaka. Vänd, strama tråden och sticka 24 maskor resår. Vänd, strama tråden och sticka 34 maskor resår tillbaka. Fortsätt fram och tillbaka så genom att sticka 10 maskor mer för varje gång det vänds till det har stickats över totalt 74-74-94-94-114-114 maskor. Vänd arbetet igen. Sedan stickas det runt över alla maskorna igen (2 rätmaskor, 2 avigmaskor) till arbetet mäter 15-16-17-18-19-20 cm mitt fram. På nästa varv ökas det 1 maska på varje sida av de 2 mittersta maskorna fram och bak - läs ÖKNINGSTIPS! Öka så på vartannat varv totalt 8 ggr = 136-144-152-152-160-168 maskor. När arbetet mäter 22-23-24-25-26-27 cm från mitt fram, maskas det av 12 maskor mitt fram och mitt bak (maska av 6 maskor på varje sida av båda markörerna). Varje ben stickas färdigt för sig. Sätt maskorna runt det ena benet på 1 tråd.

BEN:
= 56-60-64-64-68-72 maskor. Fördela maskorna på strumpstickor 4,5. Sätt 1 markör på insidan av benet – varvet börjar här. Fortsätt resåren med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. När benet mäter 2 cm, minskas det 1 maska på varje sida av markören – läs MINSKNINGSTIPS (= 2 maskor minskade). Minska så med 2-2-2-2-3-3 cm mellanrum totalt 6 ggr = 44-48-52-52-56-60 maskor. När benet mäter ca 31-38-44-50-58-66 cm – läs STICKTIPS, maskas det av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.
Sätt tillbaka maskorna från det andra benet på strumpstickor och sticka på samma sätt som det första benet.

MONTERING:
Sy de 12 maskorna som maskades av mellan benen mot varandra.
Drag en resår genom hålvarvet.

Diagram

Heike Petry 05.02.2019 - 20:57:

Hallo liebes Drops Team, kann ich für diese Hose auch eure Baby Merinowolle nehmen? Ich möchte die Hose als Kuschelhose für zu Hause stricken und sie soll nicht zu warm sein und nicht kratzen. Viele Grüße, Heike

DROPS Design 06.02.2019 kl. 08:58:

Liebe Frau Petry, BabyMerino gehört auch zur Garngruppe A, und kann hier auch hier gestrickt, beachten Sie nur, daß BabyMerino andere Eigenschaft hat (lieber die Maschenprobe zuerst stricken, dann waschen und die Nadelgrösse wenn nötig anpassen (mehr über Garnpflege lesen Sie hier. Viel Spaß beim stricken!

Segnestam 13.01.2019 - 10:31:

Upptäckte just att jag läst fel! Man ska ju öka både fram och bak😊

Inga-Lill Segnestam 13.01.2019 - 10:25:

Maskantalet stämmer inte efter de 8 ökningarna fram. Det står: öka 1 maska före och efter de 2 mittersta maskorna. Då får jag 16 ”nya”maskor. Jag stickar strl. 7-8 år och hade således 120m från början. 120 + 16 är 136. I mönstret står det att man ska ha 152! Det skulle ju innebära att man ska öka 2 m på varje sida om de mittersta maskorna dvs. Man ökar 4m vartannat varv fram 8 ggr. Hur ska det vara? Vänliga hälsningar Inga-Lill Segnestam

Maria 20.12.2018 - 19:38:

Salve..come bisogna mettere l'elastico?per una misura 2 anni vabbene 60 cm..deve essere cucito oppure con nodo...

DROPS Design 21.12.2018 kl. 08:30:

Buongiorno Maria. Deve far passare l'elastico dentro e fuori i buchi della riga traforata, nella parte in alto dei pantaloni. Se riesce ad ingradire la fotografia, potrebbe esserle di aiuto. Per una finitura migliore, può cucire l'elastico. Per la taglia piccola, 60 cm dovrebbero essere sufficienti. Se non può misurare la lunghezza giusta, può lasciare del margine e cucirlo una volta che il capo è stato provato. Buon lavoro!

Maria 15.12.2018 - 03:05:

Buonasera...per diminuire la circonferenza gambe ogni 2 cm e dopo il segnapunti..per es. dopo aver lavorato 2 insieme a diritto alla diminuzione successiva mi ritrovo con 1 maglia a diritto e 2 a rovescio..da principiante mi chiedo come devo proseguire per avere un buon risultato nel lavoro

DROPS Design 16.12.2018 kl. 21:21:

Buonasera Maria. Deve lavorare le maglie in modo che le coste procedano correttamente. Quando diminuiscea, lavora le maglie insieme a diritto o rovescio a seconda di come dovrà lavorare la maglia per le coste al giro successivo. Buon lavoro!

Mary 14.12.2018 - 01:15:

Gli aumenti per 8 volte vengono fatti al 3° giro poi al 6° etc..

DROPS Design 14.12.2018 kl. 06:44:

Buongiorno Mary, deve aumentare ogni 2 giri, quindi vuol dire un giro si e uno no, aumenterà sul primo, sul terzo, sul quinto.... Buon lavoro!

Mary 12.12.2018 - 16:58:

Grazie mille.....provando a lavorarle ho 4 maglie diritte vicine..come continuo a coste?

DROPS Design 13.12.2018 kl. 09:37:

Buongiorno Mary. Le prime 2 maglie aumentate verranno lavorate a diritto (avrà quindi 6 maglie diritte vicine); i 2 aumenti successivi a rovescio; i due successivi a diritto e così via. La maglia che precede e quella che segue il segnapunti vanno lavorate sempre a diritto, le altre a coste. Buon lavoro!

Mary 12.12.2018 - 15:53:

Salve..gli aumenti del davanti è del dietro vanno fatti prima del segnapunti..

DROPS Design 12.12.2018 kl. 16:09:

Buongiorno Mary. Deve aumentare prima e dopo le due maglie al centro sul davanti e al centro sul dietro. Quindi avrà: 1 gettato, maglia, segnapunti, maglia, 1 gettato, sia sul davanti che sul dietro. Buon lavoro!

Sigrid 10.12.2018 - 14:10:

Wenn ich von 114 vorhandenen Maschen ausgehe, dann 8 x 4 Maschen zunehme, habe 146 Maschen. Wie komme ich auf die angegebenen 152 Maschen? Wo ist mein Rechenfehler???? Danke für die Hilfe schon im Vorau

DROPS Design 10.12.2018 kl. 16:13:

Liebe Sigrid, in der 3. Größe haben Sie 120 M insgesamt, es wird dann 4 M x 8 zugenommen, dh 120+32= 152 M. Viel Spaß beim stricken!

Lenka 23.10.2018 - 23:04:

Jak plést dvojitě, aby vyšly tyto hezké proužky?

Kommentér oppskrift DROPS Children 30-21