Tickles by DROPS Design

Tunika med raglan og hulmønster, strikket ovenfra og ned til børn. Størrelse 2 - 12 år. Arbejdet er strikket i DROPS Karisma

DROPS Design: Model u-074-bn
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
300-300-350-350-350-400 g farve 30, lys jeansblå

---------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 132kr. Læs mere.

Tag ud til raglan på hver side af A.1 i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer.

TAG 2 MASKER UD FØR A.1 (gælder kun størrelse 2 år):
Strik til der er 1 maske tilbage før A.1:
Slå om, 1 ret, slå om, strik A.1. Omslagen strikkes drejet ret på næste omgang så der ikke bliver hul. De nye masker strikkes i glatstrik.

TAG 2 MASKER UD EFTER A.1 (gælder kun størrelse 2 år):
Strik A.1, slå om, 1 ret, slå om. Omslagen strikkes drejet ret på næste omgang så der ikke bliver hul. De nye masker strikkes i glatstrik.

TAG 1 MASKE UD FØR A.1 (gælder alle størrelser):
Strik frem til A.1:
Slå om, strik A.1. Omslagen strikkes drejet ret på næste omgang så der ikke bliver hul. De nye masker strikkes i glatstrik.

TAG 1 MASKE UD EFTER A.1 (gælder alle størrelser):
Strik A.1, slå om. Omslagen strikkes drejet ret på næste omgang så der ikke bliver hul. De nye masker strikkes i glatstrik.

UDTAGNINGSTIPS (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Strik til der er 1 maske tilbage før mærketråden. Slå om, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker) slå om. På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, strik 2 ret sammen, (mærketråd), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).
----------------------------------------------------------

TUNIKA:
Tunikaen strikkes rundt på rundpind fra midt bagpå. Der strikkes ovenfra og ned.

BÆRESTYKKE:
Slå 72-76-80-80-84-84 masker op på lille rundpind 4 med Karisma. Strik 4 p retstrik – se forklaring over. Næste omgang strikkes således – fra midt bagpå: Strik 5-6-7-7-8-8 masker glatstrik (= halv bagstykke), A.1 (= 11 masker), 4 masker glatstrik (= ærme), A.1, 10-12-14-14-16-16 masker glatstrik (= forstykke), A.1, 4 masker glatstrik (= ærme), A.1, 5-6-7-7-8-8 masker glatstrik (= halv bagstykke). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Fortsæt dette mønster, SAMTIDIG på næste omgang starter udtagningerne til RAGLAN – se forklaring over. OBS! Der tages ud forskelligt på ryg & forstykke og ærmer som forklaret under:

STØRRELSE 2 ÅR:
TAG UD SÅLEDES PÅ FORSTYKKET/BAGSTYKKET:
Tag 4 masker ud på bagstykket og 4 masker på forstykket (= 2 masker før/efter A.1): Tag ud således på hver 2.omgang 4 gange.
Videre tages der 2 masker ud på bagstykket og 2 masker på forstykket (= 1 maske før/efter A.1): Tag ud således på hver 2.omgang 12 gange.

TAG UD SÅLEDES PÅ ÆRMERNE:
Tag 2 masker ud på hvert ærme (= 1 maske før/efter A.1): Tag ud på hver 2.omgang 14 gange, derefter på hver 4.omgang 1 gang (= totalt 15 gange).

STØRRELSE 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år:
TAG UD SÅLEDES PÅ FORSTYKKET/BAGSTYKKET:
Tag 2 masker ud på bagstykket og 2 masker på forstykket (= 1 maske før/efter A.1): Tag ud på hver 2.omgang 21-22-24-24-26 gange.

TAG UD SÅLEDES PÅ ÆRMERNE:
Tag 2 masker ud på hvert ærme (= 1 maske før/efter A.1): Tag ud på hver 2.omgang 11-12-12-12-12 gange, derefter tages der ud på hver 4.omgang 5-5-6-6-7 gange (totalt 16-17-18-18-19 gange).

ALLE STØRRELSER:
Efter alle udtagninger er der 212-224-236-248-252-264 masker på pinden. Fortsæt mønsteret som før (uden udtagninger) til arbejdet måler 14-16-16-18-18-19 cm fra opslåningskanten midt foran. Næste omgang strikkes således: Strik de første 31-33-35-37-38-40 masker (= halv bagstykke), sæt de næste 44-46-48-50-50-52 masker på en tråd til ærme, slå 6-6-6-6-8-8 nye masker op (= i siden under ærmet), strik de næste 62-66-70-74-76-80 masker (= forstykke), sæt de næste 44-46-48-50-50-52 masker på en tråd til ærme, slå 6-6-6-6-8-8 nye masker op (= i siden under ærmet), strik de sidste 31-33-35-37-38-40 masker (= halv bagstykke). Ryg & forstykke og ærmer strikkes færdig hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 136-144-152-160-168-176 masker. Sæt 1 mærketråd i hver side midt i de 6-6-6-6-8-8 nye masker som blev slået op. Fortsæt rundt i glatstrik over alle masker. Når arbejdet måler 4 cm tages der 1 maske ud på hver side af mærketrådene i siderne – læs UDTAGNINGSTIPS (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 2½.-3.-3½.-4.-4½.-5½.cm totalt 6 gange = 160-168-176-184-192-200 masker. Når arbejdet måler 21-23-27-29-33-36 cm fra delingen strikkes der 4 omgange retstrik. Strik 1 omgang ret, og luk af med vrang. Tunikaen måler totalt ca 40-44-48-52-56-60 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt maskerne fra tråden i den ene side af arbejdet på lille rundpind/strømpepind, strik i tillæg 1 maske i hver af de 6-6-6-6-8-8 nye masker som blev slået op under ærmet = 50-52-54-56-58-60 masker. Sæt 1 mærketråd midt under ærmet og strik glatstrik rundt. Når arbejdet måler 3 cm tages der 1 maske ind på hver side af mærketråden – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 2.-3.-3.-3.½.-3½.-4.cm totalt 7-7-8-8-9-9 gange = 36-38-38-40-40-42 masker. Fortsæt i glatstrik til ærmet måler 22-26-30-33-38-42 cm fra delingen. Strik 4 omgange retstrik. Strik 1 omgang ret og luk af med vrang. Strik det andet ærme på samme måde.

= tag 1 maske løs af pinden, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket
= lav et omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget ret

Kommentarer (7)

Skriv din kommentar her!

Claudette Bouchard 10.05.2018 - 22:15:

Je ne vois pas d’instruction pour les motifs A-1, que faire après l’empiècement? Je vois les nombres de mailles pour les manches, le devant et le dos mais aucune note quant a ce motif.

DROPS Design 11.05.2018 kl. 08:10:

Bonjour Mme Bouchard, après avoir divisé les manches et monté les mailles sous les manches, on continue le devant et le dos en rond, en jersey (= on ne tricote plus A.1). Bon tricot!

Astrid 26.04.2018 - 17:38:

Hei ,sorry,så hvor jeg gjorde feil,hjelper å se ting på trykk.Bare dumt at jeg fikk sendt det.Mvh Astrid

Astrid 25.04.2018 - 22:38:

Hei,la opp 84 masker,men får det ikke til å stemme med inndelingen: 8m til halve ryggen,11+4 til arm,16 til forstykket,11+4 til arm,8 til halv rygg.Hva er det jeg ikke ser?? Takk for hjelp.

Käst Jessica 11.02.2018 - 09:20:

Hallo nach der Passe habe ich 4 Maschen für den Ärmel und 14 Maschen für das Vorderteil. Zunahmen Ärmel insgesamt 18 je 2 Maschen = 36 + 4 Anfangsmaschen= 40 Maschen. Vorderteil 24 Zunahmen + 14 Anfangsmaschen sind 62 Maschen. Nach den Zunahmen wie folgt stricken 35 Maschen Vorderteil, habe aber laut Berechnung nur 31 Maschen. Dann 48 Maschen Ärmel stilllegen, habe aber nur 40 Maschen. Finde den Fehler nicht. Wenn ich mich an die Zunahmen halte habe ich zu wenige Maschen.

DROPS Design 12.02.2018 kl. 09:11:

Liebe Frau Käst, zwischen Ärmel und Vorder- & RÜckenteil haben Sie die 11 Maschen im Muster A.1, so stricken Sie die Maschen für das halbe Rückenteil, und dann die Maschen für die Ärmel stillegen - Beachten Sie, daß Sie die richtige Größe folgen, die beschriebenen Zunahmen für Raglan gehören zu Größe 7/8 und 9/10 aber die 35 M für Vorderteil und 48 M für die Ärmel gehören zu Größe 5/6. Viel Spaß beim stricken!

Sonja 09.11.2017 - 17:03:

Hvordan laver jeg denne model om til str 1år? Mvh Sonja

DROPS Design 10.11.2017 kl. 10:59:

Hei Sonja. Denne genseren har vi bare oppskrift fra 2 år. mvh Drops Design

Kathy 01.11.2017 - 03:31:

Hi - once I complete the garter stitch rounds and move to the first round I always have 4 stitches left to the beginning of the next round...what am not doing wrong? Thank you in advance...Kathy

DROPS Design 01.11.2017 kl. 11:38:

Dear Kathy, make sure you have the correct number of sts on each place/piece, ie: 5-6-7-7-8-8 stitches in stocking stitch (= half back piece), A.1 (= 11 stitches), 4 stitches in stocking stitch (= sleeve), A.1, 10-12-14-14-16-16 stitches in stocking stitch (= front piece), A.1, 4 stitches in stocking stitch (= sleeve), A.1, 5-6-7-7-8-8 stitches in stocking stitch (= half back piece). Happy knitting!

DETRUISEUX 21.10.2017 - 12:34:

Bonjour, Pour la tunique , il n'y a pas de diagramme représenté pour faire le modèle, comment fait-on pour réaliser le tricot? Cordialement. Sara Detruiseux

DROPS Design 23.10.2017 kl. 10:02:

Bonjour Mme Detruiseux, vous trouverez le diagramme A.1 pour le point ajouré à droite du schéma des mesures, en bas de la page. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS Children 30-1