Sunny Hug by DROPS Design

Nederdel med hulmønster og hæklekant til børn, strikket ovenfra og ned. Størrelse 2 - 12 år. Arbejdet er strikket i DROPS Merino Extra Fine

DROPS Design: Model me-033-bn
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
150-150-200-200-250-250 g farve 30, sennep

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS RUNDPIND (60 cm) nr 4 – eller den pind du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS RUNDPIND (40 cm) nr 3,5 til rib – eller den pind du skal bruge for at få 22 masker og 30 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS HÆKLENÅL nr 3,5 - til kant.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 93kr. Læs mere.

Tag 1 maske ud ved at slå om, på næste omgang strikkes omslaget drejet vrang, så der ikke bliver hul.

RETSTRIK (strikkes rundt således):
Strik 1 omgang ret og 1 omgang vrang.
----------------------------------------------------------

NEDERDEL:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned.
Slå 90-105-120-135-135-150 masker op på rundpind 3,5 med Merino Extra Fine. Strik 1 omgang ret. Næste omgang strikkes således: * 2 ret, 2 vrang, 2 ret, 2 vrang, 2 ret, 1 vrang, 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* omgangen rundt. Fortsæt ribben således. Når arbejdet måler 4-4-4-5-6-7 cm strikkes der en hulrække således: * 2 ret sammen, slå om, 2 vrang, 2 ret sammen, slå om, 2 vrang, 2 ret sammen, slå om, 1 vrang, 2 ret sammen, slå om, 2 vrang *, strik fra *-* omgangen rundt. Fortsæt med rib til arbejdet måler 8-9-9-11-13-15 cm. Skift til rundpind 4. Sæt 1 mærke - ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!
Nu strikkes der således: * 6 masker vrang, A.1 (= 9 masker) *, strik fra *-* omgangen ud (= 6-7-8-9-9-10 rapporter med A.1). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Fortsæt mønsteret således: Strik A.1 1-1-1-1-2-2 gange i højden, A.2 1-1-1-1-1-1 gang i højden, A.3 1-1-1-2-2-2 gange i højden, A.4 1-1-1-1-1-1 gang i højden og A.5 2-2-3-3-3-4 gange i højden.
SAMTIDIG når arbejdet måler 3 cm tages der 1 maske ud i begyndelsen af hvert vrangparti (= 6-7-8-9-9-10 masker taget ud). Tag ud således på hver 1½.-1½.-2.-2.-2.-2.cm totalt 10-9-9-9-10-11 gange, men tag ud skiftevis i slutningen og begyndelsen af hvert vrangparti (dvs at næste gang der tages ud, tages der ud i slutningen af hvert vrangparti, derefter i begyndelsen af hvert vrangparti osv). Når A.1 til A.5 er strikket færdig er der 174-196-224-252-261-300 masker på pinden. Fortsæt med A.5 til arbejdet måler ca 17-17-21-24-26-29 cm fra mærket (eller til ønsket mål). Strik 4 omgange retstrik over alle masker – se forklaring over og luk af med ret. Hele nederdelen måler ca 26-27-31-36-40-45 cm fra opslåningskanten og ned.

BINDEBÅND:
Klip 3 tråde Merino Extra Fine à 3½ meter. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den vil tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende. Start midt foran og træk snoren op og ned gennem hulrækken. Bind en sløjfe midt foran.

HÆKLEKANT:
Hækl en kant nederst på nederdelen med Merino Extra Fine på nål 3,5 således: 1 fastmaske i første maske, * 3 luftmasker, 1 stangmaske i den første luftmaske som blev hæklet, spring ca 1½ cm frem, hækl 1 fastmaske i næste maske *, hækl fra *-* omgangen rundt, afslut med en kædemaske i første fastmaske.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Et nøgle mere i størrelse 9/10 år:
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
150-150-200-200-250-250 g farve 30, sennep
Opdateret online: 20.12.2017

Melinda Green 21.10.2018 - 00:21:

Hello, I hope I can explain my properly. Within the patterns A1 to A5 every alternate row the pattern says to knit. Should it not be purl every second row? Thank you.

Melinda Green 26.09.2018 - 17:46:

Hello, This is going to be a challenge but I'm going for it! Knitting 7/8 size. Knitted intial (band) 5 cm with 135 stitches. After finishing the 2nd part of the band up to 11cm I only have 99 stitches. Is this correct or should I still have 135 stitches. If I am wrong can you give some advice on where I have gone wrong? Thank you

DROPS Design 27.09.2018 kl. 08:22:

Dear Mrs Green, after the lace row you should have the same number of sts = 135 sts since each decrease on this row is compensated by a yarn over, ie when piece measures 11 cm you have still 135 sts. Happy knitting!

Ulla 23.09.2018 - 17:40:

Guten Tag. Dieses wunderschöne Söckchen möchte ich für meine kleine Großnichte stricken. Nun gefällt er mir jedoch so gut, dass ich ihn auch für mich anfertigen möchte. Meine Konfektionsgröße ist 36, also ungefähr 164 in Kindergröße. Auch sollte er mindestens das Knie bedecken. Ich bin 158 cm groß. Wie passe ich die Anleitung auf meine Größe an? Herzlichen Dank vorab! Ulla

DROPS Design 24.09.2018 kl. 09:39:

Liebe Ulla, leider können wir nicht jede unserer Anleitung nach jeder Anfrage anpassen. Gerne können Sie sich von ähnlichen Modellen in Erwachsene-Größe inspirieren. Für weitere persönnliche Hilfe nehmen Sie bitte Kontakt mit Ihrem DROPS Laden auf - auch telefonisch oder per E-mail. Viel Spaß beim stricken!

Sophia 21.09.2018 - 14:41:

Thank you for your quickly answer

Sophia 21.09.2018 - 09:19:

I knit size 5/6 cast on 120st.i am a little confused with inc. pattern say inc 1st at the beginning of every purl section 8st inc total 9 times . At the end there are 224st .but if I inc8st in every round for 9times I have 72st + 120 =192st.where is my mistake?

DROPS Design 21.09.2018 kl. 09:50:

Dear Sophia, you will increase in the purl-sections but at the same time you will work: A.1, A.2, A.3, A.4 (all these diagrams 1 time in height) and A.5 (twice in height), and in A.2 and A.4 you will increase 2 sts on last row in these both diagrams = 16 sts increased on last row in A.2 and A.4 = 32 sts increased in pattern + 72 sts increased in P sts = 224 sts. Happy knitting!

Lissy 03.09.2018 - 00:53:

Hej, når der står f.eks. strik 9 rapporter med A.1. Skal jeg så strikke alt hvad der står i diagram A.1 9 gange?

DROPS Design 03.09.2018 kl. 15:49:

Hej Lissy, Du strikker (6 masker vrang + A.1) ialt 9 gange hele vejen rundt. Det bliver da ialt 9 rapporter med A.1. God fornøjelse!

Vibeke Holm Løffgren 11.06.2018 - 01:16:

Hej. Jeg vil gerne strikke nederdelen i garnet Belle. vil det kunne lade sig gøre?\\r\\nMed venlig hilsen Vibeke

DROPS Design 12.06.2018 kl. 11:20:

Hej Vibeke, ja DROPS Belle tilhører samme garngruppe B som DROPS Merino Extra Fine. Skriv Merino XF og garnforbrug og 1 tråd, ind i vores omregner så får du garnforbruget i DROPS Belle. God fornøjelse!

Luisa 02.05.2018 - 21:58:

Hallo liebes Drops-Team! Sind die rechten Reihen (zwischen den Loch-Reihen) in dem Musterdiagramm quasi die "Rückreihen" oder muss ich jene noch dazustricken? Ich hoffe, ich habe mich verständlich ausgedrückt.

DROPS Design 03.05.2018 kl. 09:27:

Liebe Luisa, ja genau, die Diagramme zeigen alle Maschen und Reihen vom Muster, dh jede Reihe (bzw Runde) wird rechts nach links stricken. Die Runden zwischen die Löcherrunde werden rechts gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Kirsti Anita Schjølberg 09.04.2018 - 07:49:

Hei, strikket dette nydelige skjørtet til mitt barnebarn. Imidlertid lurer jeg på om det er liten i str? Strikket selv i 3-4 år til en 2 åring, men det ble altfor lite både i lengde og bredde. Brukte imidlertid sandnes alpakka garn istedet da, kan det ha noe å si kanskje. Hvilket annet garn, gjerne i noe med bomull/ull blanding kan brukes til dette mønstret?

Yvonne 27.03.2018 - 16:10:

Hallo liebes Drops Team,habe das Model in Drops Lima Rubinrot Gr. 122/128 fertig gestrickt.Absolut wunderschön und bezaubernd!!! Vielen Dank für eure tollen Anleitungen! Grüße Yvonne

Kommentere opskrift DROPS Children 30-20