Sunny Hug by DROPS Design

Nederdel med hulmønster og hæklekant til børn, strikket ovenfra og ned. Størrelse 2 - 12 år. Arbejdet er strikket i DROPS Merino Extra Fine

DROPS Design: Model me-033-bn
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
150-150-200-200-250-250 g farve 30, sennep

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS RUNDPIND (60 cm) nr 4 – eller den pind du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS RUNDPIND (40 cm) nr 3,5 til rib – eller den pind du skal bruge for at få 22 masker og 30 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS HÆKLENÅL nr 3,5 - til kant.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 93kr. Læs mere.

Tag 1 maske ud ved at slå om, på næste omgang strikkes omslaget drejet vrang, så der ikke bliver hul.

RETSTRIK (strikkes rundt således):
Strik 1 omgang ret og 1 omgang vrang.
----------------------------------------------------------

NEDERDEL:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned.
Slå 90-105-120-135-135-150 masker op på rundpind 3,5 med Merino Extra Fine. Strik 1 omgang ret. Næste omgang strikkes således: * 2 ret, 2 vrang, 2 ret, 2 vrang, 2 ret, 1 vrang, 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* omgangen rundt. Fortsæt ribben således. Når arbejdet måler 4-4-4-5-6-7 cm strikkes der en hulrække således: * 2 ret sammen, slå om, 2 vrang, 2 ret sammen, slå om, 2 vrang, 2 ret sammen, slå om, 1 vrang, 2 ret sammen, slå om, 2 vrang *, strik fra *-* omgangen rundt. Fortsæt med rib til arbejdet måler 8-9-9-11-13-15 cm. Skift til rundpind 4. Sæt 1 mærke - ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!
Nu strikkes der således: * 6 masker vrang, A.1 (= 9 masker) *, strik fra *-* omgangen ud (= 6-7-8-9-9-10 rapporter med A.1). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Fortsæt mønsteret således: Strik A.1 1-1-1-1-2-2 gange i højden, A.2 1-1-1-1-1-1 gang i højden, A.3 1-1-1-2-2-2 gange i højden, A.4 1-1-1-1-1-1 gang i højden og A.5 2-2-3-3-3-4 gange i højden.
SAMTIDIG når arbejdet måler 3 cm tages der 1 maske ud i begyndelsen af hvert vrangparti (= 6-7-8-9-9-10 masker taget ud). Tag ud således på hver 1½.-1½.-2.-2.-2.-2.cm totalt 10-9-9-9-10-11 gange, men tag ud skiftevis i slutningen og begyndelsen af hvert vrangparti (dvs at næste gang der tages ud, tages der ud i slutningen af hvert vrangparti, derefter i begyndelsen af hvert vrangparti osv). Når A.1 til A.5 er strikket færdig er der 174-196-224-252-261-300 masker på pinden. Fortsæt med A.5 til arbejdet måler ca 17-17-21-24-26-29 cm fra mærket (eller til ønsket mål). Strik 4 omgange retstrik over alle masker – se forklaring over og luk af med ret. Hele nederdelen måler ca 26-27-31-36-40-45 cm fra opslåningskanten og ned.

BINDEBÅND:
Klip 3 tråde Merino Extra Fine à 3½ meter. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den vil tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende. Start midt foran og træk snoren op og ned gennem hulrækken. Bind en sløjfe midt foran.

HÆKLEKANT:
Hækl en kant nederst på nederdelen med Merino Extra Fine på nål 3,5 således: 1 fastmaske i første maske, * 3 luftmasker, 1 stangmaske i den første luftmaske som blev hæklet, spring ca 1½ cm frem, hækl 1 fastmaske i næste maske *, hækl fra *-* omgangen rundt, afslut med en kædemaske i første fastmaske.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Et nøgle mere i størrelse 9/10 år:
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
150-150-200-200-250-250 g farve 30, sennep
Opdateret online: 20.12.2017

Kirsti Anita Schjølberg 09.04.2018 - 07:49:

Hei, strikket dette nydelige skjørtet til mitt barnebarn. Imidlertid lurer jeg på om det er liten i str? Strikket selv i 3-4 år til en 2 åring, men det ble altfor lite både i lengde og bredde. Brukte imidlertid sandnes alpakka garn istedet da, kan det ha noe å si kanskje. Hvilket annet garn, gjerne i noe med bomull/ull blanding kan brukes til dette mønstret?

Yvonne 27.03.2018 - 16:10:

Hallo liebes Drops Team,habe das Model in Drops Lima Rubinrot Gr. 122/128 fertig gestrickt.Absolut wunderschön und bezaubernd!!! Vielen Dank für eure tollen Anleitungen! Grüße Yvonne

Marjut 27.02.2018 - 11:06:

Kuinka silmukat kasvaa mallineuletta tehdessä? Ymmärrän, että silmukoita lisätään nurjaa raitaa tehdessä eli lisätään nurjia silmukoita.

DROPS Design 01.03.2018 kl. 14:20:

Kyllä, silmukoita lisätään nurjiin raitoihin. Myös mallineuleessa (piirrosten A.2 ja A.4 toiseksi viimeisellä kerroksella) lisätään silmukoita langankierroin.

Tita Koski 16.02.2018 - 11:25:

Neulon hametta 2-vuotiaalle. Kysymys mallineuleen toistoista: pitääkö kertaalleen neulotut mallikerrat 1-5 toistaa 1 kertaa ( kuten ohjeessa sanotaan ) eli siis tehdä kutakin mallikertaa yhteensä kaksi kertaa, vai tarkoittaako ohje, että pienessä koossa kutakin mallikertaa neulotaan vain sen yhden kerroksen verran?

DROPS Design 01.03.2018 kl. 14:34:

Hei, koossa 2 vuotta piirrokset A.1, A.2, A.3 ja A.4 neulotaan kerran (kokonaisuudessaan), piirros A.5 neulotaan 2 kertaa.

Birgitta Medeeen 25.01.2018 - 19:03:

Jag stickar storlek 7/8 år . I mönstret står det att jag ska ha 252 maskor när kjolen är klar . Jag har bara 200 maskor, jag har gjort ökning på varje avigt parti. . Vad har jag gjort för fel?

DROPS Design 26.01.2018 kl. 08:17:

Hei Birgitta. Du har 153 masker på pinnen når du har strikket A.1 1 i høyden, når du strikker A.2 øker du på siste omg av diag og har 153 masker på pinnen. Når du er ferdig med A.4 (økninger på siste omg på diagrammet) og A.5 har du 171 masker på pinnen. I tillegg til økningene du gjør i diagrammene (A.2 og A.4), må du også huske å øke når arbeidet måler 3 cm fra vrangborden, 1 maske på begynnelsen av hvert vrangparti (= 9 masker økt pr omgang). Øk slik på hver 2.cm totalt 9 ganger. Da blir det 9 økte maske pr omgang 9 ganger = 81 masker + de andre 171 masker = 252 masker. God Fornøyelse!

Birgitta Medeen 25.01.2018 - 18:08:

Skickade ett mail förut men inte fått något svar . Har ni fått mitt mail angående antalet maskor på kjolen.

DROPS Design 26.01.2018 kl. 08:21:

Hei Birgitta. Vi har ikke mottatt noen tidligere mail, men vi har svart på ditt spørsmål du sendte 25.01.2018 kl. 19:03. Håper det hjelper deg med maskeantallet. mvh Drops design

Daniela 19.12.2017 - 19:31:

Wenn 200g für 134/140 reichen sollen, wieso bitte fehlt mir dann noch überwiegend das dritte Mal M5, von der Kordel und dem Häkelrand ganz zu schweigen? Wer probiert das vorher aus oder berechnet das? So große Differenz kommt nicht von festerem oder lockerem Stricken.

DROPS Design 20.12.2017 kl. 09:12:

Liebe Daniela, danke für den Hinweis, unser Designteam wird das mal schauen. Viel Spaß beim stricken!

Sara Watson 15.11.2017 - 17:49:

Just finished this as a birthday gift for my 8 year old granddaughter. I am in love. I can barely wait to give it to her. I used ALL but about 8 inches of the merino extra fine. I wish I could post a photo. Pattern says to suggest a name. I suggest Twirly or Twirly Girl, because it has considerable flair at bottom.

DROPS Design 16.11.2017 kl. 03:52:

Dear Sara, thank you for your comment, we are grad you are happy with your piece. Don't forget, íou can always show us your DROPS projects in our facebook group DROPS workshop here

Amina 14.11.2017 - 13:09:

🙀🙈a three old toddler who kept asking ‘is this for me’ and Mommy forgot to follow the pattern right way... Thank you DD.

Amina 13.11.2017 - 16:19:

Hi, I just started it for my daughter (3/4year size), so casted 105 stitches but at the end of the first row of knit and purls, I got a knit 2 instead of a purl 1- therefore am short of 5 stitches i 🤔 think? What am i missing? Thank you...it is such a cute pattern that my daughter was so sure she wanted it knit....

DROPS Design 14.11.2017 kl. 08:48:

Dear Amina, you should work the 105 sts as follows: * Knit 2, purl 2, knit 2, purl 2, knit 2, purl 1, knit 2, purl 2 *, and repeat these 15 sts a total of 7 times (15x7=105 sts). Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Children 30-20