Sunny Hug by DROPS Design

Kjol med hålmönster och virkad kant, stickad uppifrån och ner till barn. Storlek 2 - 12 år. Arbetet är stickat i DROPS Merino Extra Fine

DROPS Design: Modell me-033-bn
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
Storlek: 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Storlek i cl: 92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
150-150-200-200-250-250 g färg 30, senap

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (60 cm) NR 4 – eller den sticka du måste använda för att få 21 maskor och 28 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (40 cm) NR 3,5 till resår – eller den sticka du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 - till kant.
----------------------------------------------------------

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 28.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 28.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 84kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.5.

ÖKNINGSTIPS:
Öka 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet avig, så att det inte blir hål.

RÄTSTICKNING (stickas runt):
Sticka *1 varv rätt och 1 varv avigt*, upprepa *-*.
----------------------------------------------------------

KJOL:
Arbetet stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner.
Lägg upp 90-105-120-135-135-150 maskor på rundsticka 3,5 med Merino Extra Fine. Sticka 1 varv rätt. Nästa varv stickas så här: * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor, 2 rätmaskor, 2 avigmaskor, 2 rätmaskor, 1 avigmaska, 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka *-* varvet runt. Fortsätt resåren så. När arbetet mäter 4-4-4-5-6-7 cm stickas det ett hålvarv så här: * 2 maskor räta tillsammans, 1 omslag, 2 avigmaskor, 2 maskor räta tillsammans, 1 omslag, 2 avigmaskor, 2 maskor räta tillsammans, 1 omslag, 1 avigmaska, 2 maskor räta tillsammans, 1 omslag, 2 avigmaskor *, sticka *-* varvet runt. Fortsätt med resår till arbetet mäter 8-9-9-11-13-15 cm. Byt till rundsticka 4. Sätt 1 markör - ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!
Nu stickas det så här: * 6 avigmaskor, A.1 (= 9 maskor) *, sticka *-* varvet ut (= 6-7-8-9-9-10 rapporter med A.1). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Fortsätt mönstret så här: Sticka A.1 1-1-1-1-2-2 ggr på höjden, A.2 1-1-1-1-1-1 gång på höjden, A.3 1-1-1-2-2-2 ggr på höjden, A.4 1-1-1-1-1-1 gång på höjden och A.5 2-2-3-3-3-4 ggr på höjden.
SAMTIDIGT när arbetet mäter 3 cm ökas det 1 maska i början av varje avigt parti (= 6-7-8-9-9-10 maskor ökade). Öka så med 1½-1½-2-2-2-2 cm mellanrum totalt 10-9-9-9-10-11 ggr, men öka växelvis i slutet och i början av varje avigt parti (dvs att nästa gång det ökas, ökas det i slutet på varje avigt parti, sedan i början av varje avigt parti osv). När A.1 till A.5 är färdigstickade är det 174-196-224-252-261-300 maskor på varvet. Fortsätt med A.5 till arbetet mäter ca 17-17-21-24-26-29 cm från markören (eller till önskat mått). Sticka 4 varv RÄTSTICKNING över alla maskorna – se förklaring ovan och maska av med rätmaskor. Hela kjolen mäter ca 26-27-31-36-40-45 cm från uppläggningskanten och ner.

KNYTBAND:
Klipp 3 trådar Merino Extra Fine à 3½ meter. Tvinna dem tillsammans till de gör motstånd, lägg snodden dubbel och den kommer att tvinna sig igen. Knyt en knut i varje ände. Börja mitt fram och trä snodden upp och ner genom hålvarvet. Knyt en rosett mitt fram.

VIRKAD KANT:
Virka en kant längst ner på kjolen med Merino Extra Fine med nål 3,5 så här: 1 fastmaska i första maskan, * 3 luftmaskor, 1 stolpe i den första luftmaskan som virkades, hoppa fram ca 1½ cm, virka 1 fastmaska i nästa maska *, virka *-* varvet runt, avsluta med en smygmaska i första fastmaskan.

Detta mönster har uppdaterats. .

Ett nystan mera i str 9/10 år:
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
150-150-200-200-250-250 g färg 30, senap
Uppdaterad online: 20.12.2017

Ulla 23.09.2018 - 17:40:

Guten Tag. Dieses wunderschöne Söckchen möchte ich für meine kleine Großnichte stricken. Nun gefällt er mir jedoch so gut, dass ich ihn auch für mich anfertigen möchte. Meine Konfektionsgröße ist 36, also ungefähr 164 in Kindergröße. Auch sollte er mindestens das Knie bedecken. Ich bin 158 cm groß. Wie passe ich die Anleitung auf meine Größe an? Herzlichen Dank vorab! Ulla

DROPS Design 24.09.2018 kl. 09:39:

Liebe Ulla, leider können wir nicht jede unserer Anleitung nach jeder Anfrage anpassen. Gerne können Sie sich von ähnlichen Modellen in Erwachsene-Größe inspirieren. Für weitere persönnliche Hilfe nehmen Sie bitte Kontakt mit Ihrem DROPS Laden auf - auch telefonisch oder per E-mail. Viel Spaß beim stricken!

Sophia 21.09.2018 - 14:41:

Thank you for your quickly answer

Sophia 21.09.2018 - 09:19:

I knit size 5/6 cast on 120st.i am a little confused with inc. pattern say inc 1st at the beginning of every purl section 8st inc total 9 times . At the end there are 224st .but if I inc8st in every round for 9times I have 72st + 120 =192st.where is my mistake?

DROPS Design 21.09.2018 kl. 09:50:

Dear Sophia, you will increase in the purl-sections but at the same time you will work: A.1, A.2, A.3, A.4 (all these diagrams 1 time in height) and A.5 (twice in height), and in A.2 and A.4 you will increase 2 sts on last row in these both diagrams = 16 sts increased on last row in A.2 and A.4 = 32 sts increased in pattern + 72 sts increased in P sts = 224 sts. Happy knitting!

Lissy 03.09.2018 - 00:53:

Hej, når der står f.eks. strik 9 rapporter med A.1. Skal jeg så strikke alt hvad der står i diagram A.1 9 gange?

DROPS Design 03.09.2018 kl. 15:49:

Hej Lissy, Du strikker (6 masker vrang + A.1) ialt 9 gange hele vejen rundt. Det bliver da ialt 9 rapporter med A.1. God fornøjelse!

Vibeke Holm Løffgren 11.06.2018 - 01:16:

Hej. Jeg vil gerne strikke nederdelen i garnet Belle. vil det kunne lade sig gøre?\\r\\nMed venlig hilsen Vibeke

DROPS Design 12.06.2018 kl. 11:20:

Hej Vibeke, ja DROPS Belle tilhører samme garngruppe B som DROPS Merino Extra Fine. Skriv Merino XF og garnforbrug og 1 tråd, ind i vores omregner så får du garnforbruget i DROPS Belle. God fornøjelse!

Luisa 02.05.2018 - 21:58:

Hallo liebes Drops-Team! Sind die rechten Reihen (zwischen den Loch-Reihen) in dem Musterdiagramm quasi die "Rückreihen" oder muss ich jene noch dazustricken? Ich hoffe, ich habe mich verständlich ausgedrückt.

DROPS Design 03.05.2018 kl. 09:27:

Liebe Luisa, ja genau, die Diagramme zeigen alle Maschen und Reihen vom Muster, dh jede Reihe (bzw Runde) wird rechts nach links stricken. Die Runden zwischen die Löcherrunde werden rechts gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Kirsti Anita Schjølberg 09.04.2018 - 07:49:

Hei, strikket dette nydelige skjørtet til mitt barnebarn. Imidlertid lurer jeg på om det er liten i str? Strikket selv i 3-4 år til en 2 åring, men det ble altfor lite både i lengde og bredde. Brukte imidlertid sandnes alpakka garn istedet da, kan det ha noe å si kanskje. Hvilket annet garn, gjerne i noe med bomull/ull blanding kan brukes til dette mønstret?

Yvonne 27.03.2018 - 16:10:

Hallo liebes Drops Team,habe das Model in Drops Lima Rubinrot Gr. 122/128 fertig gestrickt.Absolut wunderschön und bezaubernd!!! Vielen Dank für eure tollen Anleitungen! Grüße Yvonne

Marjut 27.02.2018 - 11:06:

Kuinka silmukat kasvaa mallineuletta tehdessä? Ymmärrän, että silmukoita lisätään nurjaa raitaa tehdessä eli lisätään nurjia silmukoita.

DROPS Design 01.03.2018 kl. 14:20:

Kyllä, silmukoita lisätään nurjiin raitoihin. Myös mallineuleessa (piirrosten A.2 ja A.4 toiseksi viimeisellä kerroksella) lisätään silmukoita langankierroin.

Tita Koski 16.02.2018 - 11:25:

Neulon hametta 2-vuotiaalle. Kysymys mallineuleen toistoista: pitääkö kertaalleen neulotut mallikerrat 1-5 toistaa 1 kertaa ( kuten ohjeessa sanotaan ) eli siis tehdä kutakin mallikertaa yhteensä kaksi kertaa, vai tarkoittaako ohje, että pienessä koossa kutakin mallikertaa neulotaan vain sen yhden kerroksen verran?

DROPS Design 01.03.2018 kl. 14:34:

Hei, koossa 2 vuotta piirrokset A.1, A.2, A.3 ja A.4 neulotaan kerran (kokonaisuudessaan), piirros A.5 neulotaan 2 kertaa.

Kommentér oppskrift DROPS Children 30-20