DROPS / 184 / 9

Ornella by DROPS Design

Heklet sirkeljakke med staver og luftmaskebuer. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er heklet i DROPS Lima

DROPS Design: Modell li-082
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L - XXL/XXXL
Materialer:
DROPS LIMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
600-650-750 g farge 9018, sjøgrønn

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS HEKLENÅL NR 5 – eller den nålen du må bruke for å få 16 staver og 8 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 20.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 20.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 240kr. Les mer.

Hver omgang med staver begynner med 3 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen (hekles i tillegg til diagrammene A.1 – A.5).

ØKETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet (f.eks 28 masker) og deler med antall økninger som skal gjøres (f.eks 2) = 14.
I dette eksempelet økes det ved å hekle 2 staver i hver 14.maske.

FELLETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totalt maskeantallet (f.eks 64 masker) og deler med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 4) = 16. I dette eksempelet hekles hver 15.og 16.maske sammen.
Fell 1 stav ved å hekle 2 staver sammen slik: Hekle 1 stav, men vent med siste kast og gjennomtrekking (= 2 løkker på nålen), hekle deretter neste stav, men når siste gjennomtrekking gjøres trekkes tråden gjennom alle 3 løkkene på nålen (= 1 stav felt).

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.8.
----------------------------------------------------------

SIRKELJAKKE:
Arbeidet hekles rundt i sirkel og det hekles ermehull på sirkelen. Videre hekles ermene rundt og forstykkene hekles frem og tilbake. Tilslutt hekles det en avsluttende kant rundt hele sirkelen og forstykkene. Starten på omgangen = midt bak/nakken.

SIRKEL:
Hekle 6 luftmasker på nål 5 med Lima og sett de til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske. Hekle A.1 totalt 13 rapporter på omgangen - les HEKLEINFORMASJON! HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Når nest siste omg i diagram A.1 er heklet ferdig, fortsettes det videre i de ulike størrelsene slik:

STØRRELSE S/M OG L
Det er nå 182 masker på omgangen og arbeidet måler ca 36 cm i diameter.
Nå hekles det til ermehull og økes masker jevnt fordelt slik:
Hekle 1 stav i hver stav/om hver luftmaske over de første 28-28 maskene og øk 2-2 staver jevnt fordelt – les ØKETIPS (jevn fordeling). Hekle 32-36 luftmasker, hopp over de neste 32-36 maskene. Hekle 1 stav i hver stav/om hver luftmaske i de neste 62-54 maskene og øk 9-9 staver jevnt fordelt. Hekle 32-36 løse luftmasker og hopp over 32-36 masker. Hekle 1 stav i hver stav/om hver luftmaske over de resterende 28-28 maskene og øk 2-2 staver jevnt fordelt = 195-195 staver.
Nå hekles A.2 (= 13 rapporter på omgangen), MEN over de 32-36 nye luftmaskene erstattes staven på 2.omgang i diagram A.2 med 1 fastmaske om luftmaskeraden. På omgangen etter at det ble heklet ermehull er det totalt 52-52 luftmaskebuer på omgangen og 9-10 luftmaskebuer og 8-9 fastmasker om de 32-36 luftmaskene til ermhull. Når hele A.2 er heklet ferdig i høyden er det 78 luftmaskebuer på omgangen. Arbeidet måler ca 63 cm i diameter.

STØRRELSE XXL/XXXL
Hekle siste omgang i diagram A.1. Deretter hekles A.2 (= 13 rapporter på omgangen). Når de 3 første omgangene er heklet ferdig er det 234 masker på omgangen og arbeidet måler ca 45 cm. Nå hekles det til ermehull og det økes masker jevnt fordelt slik:
Hekle 1 stav i hver stav/om hver luftmaske over de første 36 maskene og øk 2 staver jevnt fordelt – les ØKETIPS (jevn fordeling). Hekle 40 luftmasker, hopp over de neste 40 maskene. Hekle 1 stav i hver stav/om hver luftmaske i de neste 82 maskene og øk 9 staver jevnt fordelt. Hekle 40 luftmasker og hopp over 40 masker. Hekle 1 stav i hver stav/om hver luftmaske over de resterende 36 maskene og øk 2 staver jevnt fordelt = 247 staver. Fortsett videre med A.2, MEN over de 40 nye luftmaskene erstattes staven på 5.omgang i diagram A.2 med 1 fastmaske om luftmaskeraden. På omgangen etter at det ble heklet ermehull er det totalt 65 luftmaskebuer på omgangen og 11 luftmaskebuer og 10 fastmasker om de 40 luftmaskene til ermhull. Når hele A.2 er heklet ferdig i høyden er det 78 luftmaskebuer på omgangen. Arbeidet måler ca 63 cm i diameter.

ALLE STØRRELSER:
Start på 3.omgang i diagrammene og hekle mønster slik: Hekle * A.3, A.4 *, hekle fra *-* totalt 13 ganger på omgangen. Når A.4 er heklet ferdig i høyden, gjentas de 4 siste omgangene i diagrammet til ferdig mål.
Når omgangen markert med stjerne i diagram A.3 er heklet ferdig er størrelse S/M og L ferdig. I størrelse XXL/XXXL fortsettes det til hele diagram A.3 er heklet ferdig i høyden. Det er nå 117-117-130 luftmaskebuer på omgangen. Arbeidet måler ca 91-91-101 cm i diameter.

ERMER:
Ermet hekles rundt.
Start midt under ermehullet og hekle 3 luftmasker (= 1 stav), hekle 64-72-80 staver jevnt fordelt i stav/om luftmaskebuene rundt det ene ermehullet (= 32-36-40 staver langs hver av sidene i ermehullet). Nå hekles det fra 2.omgang i diagram A.5 (totalt 16-18-20 rapporter på omgangen), SAMTIDIG på omgangen med sort prikk i diagrammet felles det 4 staver jevnt fordelt på omgangen. Gjenta de 4 siste omgangene i diagrammet og fell på omgang med sort prikk totalt 7-8-10 ganger i høyden = 36-40-40 staver på omgangen. Deretter hekles det 3-3-1 rapporter til med A.5 i høyden uten at det felles staver. Ermet måler ca 51-56-56 cm. Klipp og fest tråden.

HØYRE SIDESTYKKE:
Hekle forkortede rader frem og tilbake på høyre forstykke. Start i første stav etter den 16.-16.-18.luftmaskebuen fra begynnelsen på omgangen og hekle fra retten. NB: I diagram A.6, A.7 og A.8 hekles det fra rad med pil, og i diagram A.3 hekles det fra rad med sort firkant!
Hekle A.6 over de første 10 luftmaskebuene, hekle A.3 over 3 luftmaskebuer, hekle A.7 over de neste 2-2-4 luftmaskebuene (= 2-2-4 rapporter), hekle A.3 over de neste 3 luftmaskebuene, hekle A.8 over de neste 10 luftmaskebuene. Fortsett slik frem og tilbake. Når A.7 er heklet ferdig i høyden, gjentas de siste 4 radene i diagrammet i høyden. Når A.6 og A.8 er heklet ferdig i høyden og raden med stjerne i diagram A.3 er heklet ferdig, klippes og festet tråden.

VENSTRE SIDESTYKKE:
Hopp over 29-29-34 luftmaskebuer langs nedkanten på jakken og fest tråden med 1 fastmaske i neste stav. Hekle deretter venstre forstykke på samme måte som høyre forstykke. Det skal være 29-29-34 luftmaskebuer mellom forstykkene langs nedkanten og 32-32-36 luftmaskebuer mellom forstykkene i nakken (= 16-16-18 luftmaskebuer på hver side av omgangens start).

KANT:
Nå hekles det en avsluttende kant rundt hele sirkelen slik:
1.OMGANG: Start ved omgangens start (= bak i nakken), hekle 3 luftmasker (= 1 stav), * 3 luftmasker, hopp over 3 luftmasker, 1 stav i neste stav *, gjenta fra *-* rundt hele omgangen men langs kanten på diagram A.6 og A.8 hoppes det over ca 2 cm. Avslutt omgangen med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen.
2.OMGANG: Hekle 3 luftmasker (= 1 stav), * hekle 4 staver om neste luftmaskebue, 1 luftmaske *, gjenta fra *-* rundt hele omgangen. Avslutt med 1 kjedemaske i 3 luftmaske på starten av omgangen.
Klipp og fest tråden.

Diagram

= hekle 6 luftmasker og sett de til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske.
= 1 luftmaske
= 1 stav i maske
= 1 stav om luftmaske/luftmaske-bue
= start på denne omgangen!
= når denne omgangen er heklet ferdig er sirkelen til størrelse S/M og L ferdig - se forklaring i oppskriften.
= på denne omgangen felles det staver jevnt fordelt - se forklaring i oppskriften.
= 1 fastmaske i maske
= hekle 3 staver sammen slik: Hekle 1 stav men vent med siste gjennomtrekning, hekle 2 staver til på samme måte, men ved siste gjennomtrekning på siste stav, trekkes tråden gjennom alle løkkene på nålen.
= sort firkant, se forklaring i oppskiften
= 1 halvstav i maske

Manuela 03.09.2019 - 20:29:

Op de foto bij het model is de kraag in de nek maar kort. Bij mij wordt de kraag in de nek veel langer. Ik volg het patroon, wat doe ik fout?

DROPS Design 08.09.2019 kl. 18:02:

Dag Manuela,

De kraag in de nek aan de achterkant is vrij hoog, maar op de foto zit hij a.h.w. in elkaar gerold, waardoor het een korte nek lijkt. In werkelijkheid gaat hij mee met de ronding vanaf het voorpand. Dit kun je een beetje zien op de foto aan de voorkant.

Manuela 03.09.2019 - 20:25:

RECHTER KANT VAN HET WERK: Haak verkorte toeren heen en weer gehaakt op het rechter voorpand. Begin in het eerste stokje na de 16e-16e-18e lossenlus vanaf het begin van de toer en haak aan de goede kant. VRAAG: als je aan de goede kant van het werk door haakt dan is dit toch het linker voorpand en niet rechts?

DROPS Design 08.09.2019 kl. 18:08:

Dag Manuela,

,

Met de rechter kant van het werk, wordt de kant van het werk bedoeld, wanneer je het kledingstuk draagt. (Dus aan de kant van je rechter arm.)

Marcela 21.08.2019 - 20:48:

Después de terminar A.3 para la talla S/M, no hay 117 arcos, hay 156. Leyendo el patrón no dice en ningún momento que se tengan que hacer disminuciones. ¿Hay alguna corrección del patrón? O ¿Qué fue lo que hice mal?

Mary 14.08.2019 - 17:48:

I tried to send a Q but got a weird - you are a spammer - response when I hit send. My Q is to check I understand the first 3 rounds of the pattern - I should be able to follow it from there if I am right. Begin with 6 chain circle, row 1 is 6 DC into circle and Row 2 is a DC and chain for each DC in previous round for total of 12 stitches. Is this correct?

DROPS Design 15.08.2019 kl. 09:31:

Dear Mary, A.1 should be repeated 13 times in widht, so that you should have a total of 13 dc at the end of 1st round, and a total of 26 sts (= 13 dc + 13 chains) at the end of 2nd round. Happy crocheting!

Caro 20.02.2019 - 10:52:

Bonjour, je fais ce gilet en taille L mais à la fin de A2 je me retrouve avec 94 arceaux...alors qu au niveau des emmenchures j ai bien les 52 arceaux + 10 arceaux et 9mailles serrees...je suis perdue...j ai vérifié et je ne trouve pas où j ai pu me tromper...merci

DROPS Design 20.02.2019 kl. 13:57:

Bonjour Caro, il est difficile de dire où vous avez pu vous tromper, vous devez répéter 13 fois A.2 au total tout le tour pour avoir 13 fois 6 arceaux au dernier tour de A.2 = 78 arceaux. Vérifiez après le tour des emmanchures que vous avez bien vos 13 répétitions en largeur en plaçant des marqueurs si besoin. Bon crochet!

Charlotte 28.01.2019 - 10:41:

Efter A1 i str L står der man har 182 masker. Men med A1’s sidste udtagninger er der 15x13 masker = 195 masker. Havde man ikke hæklet dobbelt i en maske i hver rapport på sidste omgang, var der 182. Så skal man ikke hækle den sidste omgang i A1 eller hvordan?

DROPS Design 30.01.2019 kl. 14:25:

Hei Charlotte. Det står i oppskriften: Når NÆST sidste omg i diagram A.1 er hæklet færdig, fortsættes der i de forskellige størrelser således.. Så du har altså ikke heklet siste omgang i A.1 enda, og har 182 staver på omgangen. God fornøyelse.

Jessica 13.12.2018 - 22:10:

Hallo, muss bei den Seitenteilen in A3 auch die Zunahme gearbeitet werden? Wenn ja müssen die Zunahme lt Abbildung im Diagramm gehäkelt werden? Also z.B. die erste Zunahme in A3 über die drei stäbchen der Vorreihe oder muss das Muster pro Reihe gehäkelt werden? Dies würde ja bedeuten, dass die erste zunehme sich verschiebt auf die letzten 4 Stäbchen der Vorreihe.

DROPS Design 14.12.2018 kl. 09:04:

Liebe Jessica, für die Vorderteile sollen Sie wie im Diagram gezeigt häkeln, dh in A.6 wird es abgenommen (verkürzte Reihen), dann in A.3 wird es zugenommen (A.3 ist zuerst über 3 Lm-Bögen gehäkelt aber die Maschenanzahl in A.3 wird zunehmen = 6 Lm-Bögen bei der Reihe mit dem Sternchen, mit A.7 häkeln Sie "gerade" (= Keine Zunahme), und dann in A.8 häkeln Sie verkürzte Reihen. Viel Spaß beim häkeln!

Anne 22.10.2018 - 21:29:

Hallo, ich frage mich wie ich nach den 36LM weiterarbeiten soll? Muss ich die lm dann durch feste Maschen statt luftmaschenbögen ersetzen in A2? Und dann die nächste Runde auch mit fm statt Bögen? Muss in der ersten Bogenrunde 52 luftmaschenbögen entstehen?

DROPS Design 23.10.2018 kl. 09:37:

Liebe Anne, nach der Runde mit den 36 Lm für die Armlöcher häkeln Sie die 1. Reihe in A.2 insgesamt 13 x in der Runde, aber wenn sie A.2 um den Armlöcher häkeln, häkeln Sie 1 feste Masche anstatt 1 Stäbchen = in jedem 36-Lmbogen haben Sie je 10 Bögen und 9 feste Maschen (zwischen den Luftmaschenbogen häkeln Sie 1 Stäbchen wie im A.2 gezeigt = 52 Lmbögen) = 62 Luftmaschenbögen insgesamt am Ende der 1. Reihe in A.2. Viel Spaß beim häkeln!

Shalini 26.08.2018 - 15:17:

Can you tell how many rounds are there in A 1, A2, A3 and so on ? What stitch to do in each round.

DROPS Design 05.09.2018 kl. 13:22:

Dear Shalini, there are 15 rows in A.1: count from the row with the arrow to the last row in diagram - so that there are 10 rows in A.2, 15 rows in A.3 etc.. Happy crocheting!

Stephanie 02.04.2018 - 15:03:

Ich will mit A.3,A.4 anfangen(Größe S/M). Muss ich erst A.3 bis zum Stern fertig häkeln und dann mit A.4 weiter machen? Oder muss ich beide Diagramme kombinieren? Und wenn ich A.4 in der Höhe fertig habe, muss ich dann wirklich die 4 letzten Reihen von A.3 und A.4 nochmal häkeln, also 8 Reihen?

DROPS Design 03.04.2018 kl. 09:12:

Liebe Stephanie, wenn Sie A.3 und A.4 häkeln, häkeln Sie zuerst die dritte Reihe beide Diagramme, dh: *1. Reihe A.3 (= mit Pfeil), dann 1. Reihe A.4 (= mit Pfeil)* von *bis* die ganze Runde wiederholen, dann häkeln Sie 2. Reihe beide Diagramme bei der nächsten Runde und sw. Wenn A.4 fertig ist, von Anfang an (= mit Pfeil) wiederholen. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentér oppskrift DROPS 184-9