DROPS / 184 / 10

Moody Blues by DROPS Design

Strikket bluse med snoninger og raglan, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Lima

DROPS Design: Model li-079
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
500-550-600-650-700-800 g farve 6235, gråblå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 60 eller 80 cm) nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 60 eller 80 cm) nr 3,5 til kanter i retstrik – eller de pinde du skal bruge for at få 22 masker og 30 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS SNONINGSPINDE – til snoningerne.
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 13.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 220kr. Læs mere.

For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man maskeantallet der skal tages ind over (f.eks 12 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 4) = 3. I dette eksempel strikkes hver 2. og 3.maske ret sammen.

RAGLAN:
Tag ud på hver side af hver rapport A.1/A.2 (= 8 udtagninger på omgangen).
Tag 1 maske ud ved at lave et omslag om pinden. På næste omgang strikkes omslagen ret så der bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Start 2 masker før mærketråden, slå om, strik 4 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 4 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder midt under ærmet):
Start 3 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse to masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes rundt ovenfra og ned på rundpind. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde.

BÆRESTYKKE:
Slå 90-94-98-104-108-114 masker op på lille rundpind 3,5 med Lima. Strik 6 omgange retstrik – se forklaring over. Skift til lille rundpind 4.
Nu strikkes der en omgang hvor der tages ud således: Sæt en mærketråd i starten af omgangen (= midt bagpå): Strik 20-21-21-22-22-23 masker ret, * 1 ret, slå om *, strik fra *-* totalt 4-4-6-7-9-10 gange, strik 41-43-43-45-45-47 ret, * 1 ret, slå om *, strik fra *-* totalt 4-4-6-7-9-10 gange, strik 21-22-22-23-23-24 ret = 98-102-110-118-126-134 masker. Strik 1 omgang ret (alle omslag strikkes drejet ret så der ikke bliver hul). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! På næste omgang strikkes der MØNSTER således: Strik 12-13-15-17-19-21 masker ret, slå om, A.1 (= 8 masker), slå om, strik 9 masker ret, slå om, A.2 (= 8 masker), slå om, strik 24-26-30-34-38-42 masker ret, slå om, A.1, slå om, 9 masker ret, slå om, A.2, slå om, 12-13-15-17-19-21 masker ret. Første udtagning til raglan er nu færdig (= 8 masker taget ud på omgangen). Fortsæt mønsteret således og tag ud til RAGLAN – se forklaring over, på hver 2.omgang totalt 22-25-27-30-33-36 gange (inklusiv første udtagning og inklusiv de 10 masker som tages ud i hver A.1/A.2) = 314-342-366-398-430-462 masker. Der er nu strikket op til pilen i de forskellige størrelser i diagram A.1 og A.2. Fortsæt rundt uden udtagninger og strik ret over ret og vrang over vrang over maskerne i A.1 og A.2, SAMTIDIG tages der 4 masker ind jævnt fordelt over de midterste 12 masker i hver rapport A.1/A.2 – læs INDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt) (= 16 masker taget ind) = 298-326-350-382-414-446 masker. Fortsæt rundt til arbejdet måler 20-22-23-25-27-29 cm fra opslåningskanten og ned midt foran. Næste omgang strikkes således: Strik de første 41-45-49-54-59-64 masker (= halv bagstykke), sæt de næste 67-73-77-83-89-95 masker på en tråd (= ærme), slå 10-10-12-12-14-16 nye masker op under ærmet, strik de næste 82-90-98-108-118-128 masker (= forstykket), sæt de næste 67-73-77-83-89-95 masker på en tråd (= ærme), slå 10-10-12-12-14-16 nye masker op under ærmet, strik de resterende 41-45-49-54-59-64 masker (= halv bagstykke). Ryg & fortykke og ærmer strikkes videre hver for sig. Sæt en mærketråd her. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 184-200-220-240-264-288 masker. Sæt 1 mærketråd i hver side (dvs midt mellem de 10-10-12-12-14-16 nye masker som blev slået op under ærmet i hver side). Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 4 cm fra delingen tages der 2 masker ud i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 12.-12.-14.-14.-14.-14.omgang totalt 7-7-6-6-6-6 gange = 212-228-244-264-288-312 masker. Fortsæt i glatstrik til arbejdet måler 31-31-32-32-32-32 cm fra delingen. Skift til rundpind 3,5. Strik 6 omgange retstrik. Luk af med ret. For at undgå en stram aflukningskant kan der evt lukkes af med en større pind. Blusen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 67-73-77-83-89-95 masker fra tråden i den ene siden af arbejdet på strømpepinde 4 og strik i tillæg 1 maske op i hver af de 10-10-12-12-14-16 nye masker som blev slået op under ærmet = 77-83-89-95-103-111 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 10-10-12-12-14-16 nye masker som blev strikket op i hver side (= midt under ærmet/siderne på blusen). Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 4 cm fra delingen tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS-2. Tag ind således på hver 6.-5.-4.-4.-3.-2.omgang totalt 15-18-20-22-26-29 gange = 47-47-49-51-51-53 masker. Strik videre til ærmet måler 44-42-42-40-39-37 cm fra delingen. Skift til strømpepinde 3,5. Strik 6 omgange retstrik. Luk af med ret. For at undgå en stram aflukningskant kan der evt lukkes af med en større pind. Strik et ærme til på samme måde.

= lav et omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul
= sæt 1 maske på snoningspind foran arbejdet, strik 1 ret, strik 1 ret fra snoningspinden
= sæt 1 maske på snoningspind bag arbejdet, strik 1 ret, strik 1 ret fra snoningspinden
= sæt 2 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 2 ret, strik 2 ret fra snoningspinden
= sæt 2 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 2 ret, strik 2 ret fra snoningspinden
= sæt 3 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 3 ret, strik 3 ret fra snoningspinden
= sæt 3 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 3 ret, strik 3 ret fra snoningspinden
= sæt 4 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 4 ret, strik 4 ret fra snoningspinden
= sæt 4 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 4 ret, strik 4 ret fra snoningspinden
= sæt 5 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 5 ret, strik 5 ret fra snoningspinden
= sæt 5 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 5 ret, strik 5 ret fra snoningspinden
= sæt 6 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 6 ret, strik 6 ret fra snoningspinden
= sæt 6 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 6 ret, strik 6 ret fra snoningspinden

Kommentarer (7)

Skriv din kommentar her!

HELENE 14.05.2018 - 13:19:

Bonjour, merci pour votre réponse. Je vais pouvoir continuer mon pull car il est beau comme tous vos modèles d'ailleurs et j'ai hâte de le finir et le porter car c'est pour printemps-été.

HELENE 13.05.2018 - 12:50:

Bonjour, après avoir séparé les manches du dos et du devant dois-je continuer à tricoter les mailles de A1 et A2 comme elles se présentent ou dois-je tout tricoter en jersey ? Merci de me répondre car j'attends pour continuer mon pull. Bonne journée.

DROPS Design 14.05.2018 kl. 10:49:

Bonjour Hélène, on tricote désormais toutes les mailles en jersey. Bon tricot!

Carla 17.01.2018 - 04:33:

Riscrivo la domanda precedente perché conteneva errori: nella spiegazione degli aumenti ai raglan,C’è scritto di fare un gettato ai lati delle otto maglie dello schema, ma guardando il diagramma i gettati sono ai lati delle due maglie della treccia che poi diventeranno quattro eccetera. Vorrei sapere se ho capito male grazie

DROPS Design 17.01.2018 kl. 06:52:

Buongiorno Carla. Gli aumenti per il raglan non sono riportati nei diagrammi, ma vanno fatti prima / dopo le maglie dei diagrammi e verranno lavorati a diritto per formare un buco. Nel testo viene spiegato il primo aumento per il raglan. I gettati nei diagrammi vengono lavorati ritorti.  Buon lavoro!

Carla 17.01.2018 - 04:29:

Nella spiegazione degli aumenti hai ragusane, c’è scritto di fare un aumento ai lati delle otto maglie del diagramma, ma guardandolo sembrerebbe che gli aumenti sono ai lati della treccia che inizia con due maglie che poi diventano quattro eccetera. Mi potreste spiegare se ho capito male grazie

Carla 17.01.2018 - 04:27:

Nella spiegazione degli aumenti ai raglan dite di fate un gettato ai lati delle 8 m del motivo, ma guardando il diagramma i gettati sono ai lati della treccia che inizia con due m, che poi diventano 4 ecc

Doris 27.09.2017 - 13:42:

Sehr schöne Anleitung, einfach zu stricken. Pullover sitzt perfekt.

Heather 12.09.2017 - 14:23:

Is this picture of the older lady the designer? If so, her work is beautiful.

Kommentere opskrift DROPS 184-10