DROPS / 184 / 6

Snow Queen by DROPS Design

Poncho stickad sidledes med flätor och hög krage. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i 2 trådar DROPS Air

DROPS Design: Modell ai-057
Garngrupp C + C eller E
-----------------------------------------------------------
Storlek: S/M - L/XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS AIR från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
750-850-950-1050 g färg 03, pärlgrå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (80 cm) NR 9 – eller den sticka du måste använda för att få 10 maskor och 14 varv slätstickning med 2 trådar på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (40 + 80 cm) NR 8 till rätstickade kanter och hög krage - eller de stickor du måste använda för att få 11 maskor och 15 varv slätstickning med 2 trådar på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS FLÄTSTICKA – till flätorna.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 705kr. Läs mer.

Se diagram A.1 till A.8. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS:
Öka 1 maska i slutet på varje rätt parti genom att göra 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Nästa gång det ökas görs det 1 omslag om stickan i början av varje rätt parti.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arbetet stickas sidledes. Fram- och bakstycket stickas fram och tillbaka på rundsticka var för sig. Sedan sys axelsömmarna innan det stickas upp en hög krage.

FRAMSTYCKE:
Lägg upp 66-70-74-78 maskor på rundsticka 8 med 2 trådar Air. Sticka 8 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Byt till rundsticka 9 och sticka nästa varv så här från rätsidan: 4 kantmaskor i rätstickning, 18-22-24-28 maskor slätstickning, A.1 (= 17 maskor), A.2 (= 20 maskor), 6-6-8-8 maskor slätstickning och 1 kantmaska i rätstickning. Sticka tillbaka från avigsidan på samma sätt = 75-79-83-87 maskor på varvet.
Nästa varv stickas så här från rätsidan: 4 kantmaskor i rätstickning, 18-22-24-28 maskor slätstickning, A.3 (= 20 maskor), A.4 (= 26 maskor), 6-6-8-8 maskor slätstickning och 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt mönstret så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.3 och A.4 har stickats 4-4-5-5 ggr på höjden mäter arbetet ca 51-51-63-63 cm från uppläggningskanten. Nästa varv stickas så här från rätsidan: 4 kantmaskor i rätstickning, 18-22-24-28 maskor slätstickning, A.5 (= 20 maskor), A.6 (= 26 maskor), 6-6-8-8 maskor slätstickning och 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt mönstret så och maska SAMTIDIGT av till hals i början av varje varv från avigsidan så här:
S/M och L/XL: Maska av 2 maskor 1 gång och 1 maska 2 ggr = 71-75 maskor.
XXL och XXXL: Maska av 3 maskor 1 gång, 2 maskor 1 gång och 1 maska 1 gång
= 77-81 maskor.
Efter sista avmaskningen sätts det 1 markör i slutet på varvet från rätsidan. Fortsätt mönstret som förut med 1 kantmaska i rätstickning mot halsen till A.5 och A.6 har stickats 1 gång på höjden. Sätt 1 ny markör = mitt fram (om stickfastheten stämmer på höjden mäter arbetet ca 4½ cm från den första markören). Fortsätt mönstret med A.5 och A.6 till arbetet mäter 4½ cm från markören mitt fram.
Nu läggs det upp maskor till krage i slutet på varje varv från rätsidan så här:
S/M och M/L: Lägg upp 1 maska 2 ggr och 2 maska 1 gång = 75-79 maskor.
XXL och XXXL: Lägg upp 1 maska 1 gång, 2 maskor 1 gång och 3 maskor 1 gång = 83-87 maskor.
A.5 och A.6 har nu stickats 1 gång på höjden efter markören mitt fram (det är totalt 2 rapporter på höjden med A.5 och A.6) och halsringningen mäter ca 17 cm i alla storlekar.
Nästa varv stickas så här från rätsidan: 4 kantmaskor i rätstickning, 18-22-24-28 maskor slätstickning, A.3 (= 20 maskor), A.4 (= 26 maskor), 6-6-8-8 maskor slätstickning och 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt mönstret så till A.3 och A.4 har stickats 4-4-5-5 ggr på höjden efter halsringningen. Nästa varv stickas så här från rätsidan: 4 kantmaskor i rätstickning, 18-22-24-28 maskor slätstickning, A.7 (= 20 maskor), A.8 (= 26 maskor), 6-6-8-8 maskor slätstickning och 1 kantmaska i rätstickning. När A.7 och A.8 är färdigstickat är det 66-70-74-78 maskor på varvet. Byt till rundsticka 8 och sticka 6 varv rätstickning. Maska av med rätmaskor från rätsidan, men för att avmaskningskanten inte ska strama maskas det av på rundsticka 9.

BAKSTYCKE:
Lägg upp och sticka på samma sätt som framstycket fram till halsringningen. Nu maskas det av till hals i början av varje varv från avigsidan så här: Maska av 1 maska 2 ggr = 73-77-81-85 maskor. Sätt 1 markör i slutet på varvet från rätsidan. Sticka vidare till A.5 och A.6 har stickats 1 gång på höjden. Sätt 1 ny markör = mitt bak (arbetet mäter ca 5½ cm från den första markören). Fortsätt mönstret med A.5 och A.6 till arbetet mäter 5½ cm från markören mitt bak. Nu läggs det upp maskor till krage i slutet på varje varv från rätsidan så här: Lägg upp 1 maska 2 ggr = 75-79-83-87 maskor.
A.5 och A.6 har nu stickats 1 gång på höjden efter markören mitt bak (det är totalt 2 rapporter på höjden med A.5 och A.6) och halsringningen mäter ca 17 cm i alla storlekar. Sedan stickas det till färdigt mått på samma sätt som på framstycket.

MONTERING:
Sy ihop de 2 delarna på axeln – sy kant i kant i yttersta maskbågen av den yttersta rätstickade maskan så att sömmen blir flat. Om man vill ha ett ärmhål kan man sy ett par stygn genom fram- och bakstycket i varje sida, ca 30-35 cm från axeln och ner.

HÖG KRAGE:
Sticka upp från rätsidan ca 42 till 48 maskor runt halsen på kort rundsticka 8 med 2 trådar Air. Sticka 1 varv rätt där det ökas jämnt fördelat till 56-56-64-64 maskor (maskantalet ska vara delbart med 4). Sticka resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor). När resåren mäter 10 cm ökas varannan 2 rätmaskor till 3 rätmaskor – läs ÖKNINGSTIPS = 63-63-72-72 maskor. När resåren mäter 18 cm ökas de resterande 2 rätmaskorna till 3 rätmaskor = 70-70-80-80 maskor. Fortsätt runt med 3 rätmaskor, 2 avigmaskor till kragen mäter ca 22-24 cm (prova eventuelt ponchon på och sticka kragen till önskad längd). Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor, men för att avmaskningskanten inte ska strama kan det göras 1 omslag om stickan efter var 5:e maska samtidigt som det maskas av (omslagen maskas av som vanliga maskor). Vik ner kragen.

= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet avig så att det inte blir hål
= sätt 1 maska på flätsticka bakom arbetet, sticka 3 rätmaskor, sticka sedan 1 avigmaska från flätstickan
= sätt 3 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 1 avigmaska, sticka sedan 3 rätmaskor från flätstickan
= sätt 3 maskor på flätsticka bakom arbetet, sticka 3 rätmaskor, sticka sedan 3 rätmaskor från flätstickan
= 2 maskor räta tillsammans
= stickriktning

Michele 04.09.2018 - 02:43:

There are several people I have found making your patterns for profit.

Pascale 27.05.2018 - 17:01:

Bonjour, pouvez-vous me dire en millimètre les aiguilles utilisées svp. Au Canada, une aiguille #8 est de 5mm. Merci!

DROPS Design 28.05.2018 kl. 09:36:

Bonjour Pascale, la taille des aiguilles des modèles français est toujours indiquée en système métrique, pour connaître l'équivalence en système US, vous pouvez modifier la langue du modèle en English (US) ou retrouver ici le récapitulatif des tailles d'aiguilles US/métrique. Bon tricot!

Berit 22.05.2018 - 19:54:

Skal den strikkes med en tråd i hver anden maske eller med to tråde i hver maske?

DROPS Design 23.05.2018 kl. 11:57:

Hei Berit. Det skal strikkes med 2 tråder i alle maskene, på samme måte som når du strikker med 1 tråd. God fornøyelse

Susan Weston 24.10.2017 - 13:21:

Hi, I would like to make this for my daughter, I have some wool from something my mother in law started, but no pattern. Please could you tell me how to find how many balls I need for the small to medium. My son has also chosen a pattern for himself so I'll be very busy! Many thanks, I love the look of your website, do you have an app?

DROPS Design 24.10.2017 kl. 13:35:

Dear Mrs Weston, you will find total amount of yarn required for each size under tab "Materials", ie in size S/M you need 750 g DROPS Air / 50 g a ball Air = 15 balls Air. Read more about alternatives here>/a>. Happy knitting!

Anpatito 02.09.2017 - 18:24:

Très joli J'adore!!

Kommentér oppskrift DROPS 184-6