DROPS / 182 / 19

Catch Me If You Can by DROPS Design

Settiin kuuluu: Palmikolliset otsanauha, kauluri ja rannekkeet. Setti neulotaan DROPS Karisma-langasta.

DROPS Design: Malli u-832
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
Koko settiin tarvitset n. 300 grammaa DROPS Karisma-lankaa.
-----------------------------------------------------------

OTSANAUHA:
Koko: Yksi koko
Pään ympärys: n. 54/58 cm.
Mitat: Ympärys: n. 49-51 cm. Leveys: n. 9 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS KARISMA (kuuluu lankaryhmään B):
50 g väriä 69, vaalea harmaanvihreä

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä B)". Katso alla oleva linkki.

DROPS PUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 21 silmukkaa ja 28 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

DROPS PALMIKKOPUIKKO (palmikoihin).
-----------------------------------------------------------

KAULURI:
Koko: Yksi koko
Mitat: Ympärys: n. 65 cm. Korkeus: n. 35 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS KARISMA (kuuluu lankaryhmään B):
200 g väriä 69, vaalea harmaanvihreä

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä B)". Katso alla oleva linkki.

DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 3,5 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 20 silmukkaa ja 26 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 4,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
-----------------------------------------------------------

RANNEKKEET:
Koko: S/M - M/L
Mitat: Ympärys: n. 18-20 cm. Pituus: n. 21-23 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS KARISMA (kuuluu lankaryhmään B):
kumpaankin kokoon 100 g väriä 69, vaalea harmaanvihreä

Saat tämän mallin langat alkaen 16.20€. Lue lisää.
OHJEESEEN LIITTYVÄT TIEDOT:

MALLINEULE:
Otsanauha: Katso ruutupiirros A.1.
Kauluri: Katso ruutupiirrokset A.2 ja A.3.
Rannekkeet: Katso ruutupiirrokset A.4-A.7.
Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI:
Laske kuinka usein kerroksella lisätään/kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 21 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten/kavennusten määrän kanssa (esim. 6) = 3,5.
Tässä esimerkissä lisätään vuorotellen joka 3. ja joka 4.silmukan jälkeen, tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.
Kavennukset tehdään neulomalla vuorotellen joka 3. ja joka 4.silmukka ja joka 4. ja joka 5.silmukka yhteen.

LISÄYSVINKKI (peukalokiila):
Neulo merkittyyn silmukkaan asti, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää. Tee seuraavalla kerralla lisäykset näin: Neulo kunnes merkittyä silmukkaa edeltää 2 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 3 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset joka 6.kerros, eli tee aina lisäykset aiemmin lisättyjen silmukoiden ulkopuolella.
----------------------------------------------------------

OTSANAUHA:
Neulotaan tasona ja ommellaan yhteen keskeltä takaa.
Luo 21 silmukkaa puikoille nro 4 Karisma-langalla. Neulo 1 kerros oikein (1.kerros = nurja puoli). Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein 6 silmukkaa (LUE LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 27 silmukkaa. Neulo sitten 1 kerros nurin nurjalta puolelta, lukuun ottamatta 2 oikeaa silmukkaa kummassakin reunassa. Neulo sitten tasona mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, kunnes työn pituus on n. 49-51 cm ja olet neulonut 1 tai 3 kerrosta palmikonkierron jälkeen. TARKISTA NEULETIHEYS! Sovita tarvittaessa otsanauhaa. Neulo nyt 1 kerros oikein oikealta puolelta ja kavenna tasavälein 6 silmukkaa = 21 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein nurjalta puolelta. Päätä silmukat oikein silmukoin työn oikealta puolelta.

VIIMEISTELY:
Ompele luomisreuna ja päätösreuna siististi yhteen.
----------------------------------------------------------

KAULURI:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, alhaalta ylös.
Luo 135 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3,5 Karisma-langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 3 kpl 45 silmukan mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työssä on 147 silmukkaa ja työn korkeus on n. 3 cm. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5 ja neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 3 kpl 49 silmukan mallikertaa). TARKISTA NEULETIHEYS! Jatka piirroksen A.3 mallineuletta, kunnes työn korkeus on n. 33 cm ja olet palmikonkierron jälkeen neulonut n. 2 kerrosta. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5. Neulo seuraava kerros kuten aiemmin, mutta kavenna jokaisen palmikon kohdalla 2 silmukkaa, neulomalla jokaisen palmikon ensimmäiset ja viimeiset kaksi silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 12 silmukkaa) = 135 silmukkaa. Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti (= 3 kpl 45 silmukan mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A.2B loppuun, päätä silmukat joustinneuletta neuloen. HUOM: Tee n. joka 6.silmukan jälkeen 1 langankierto puikolle samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat), jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Kaulurin korkeus ylhäältä alas mitattuna on n. 35 cm.
----------------------------------------------------------

VASEN RANNEKE:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.
Luo 51-54 silmukkaa sukkapuikoille nro 2,5 Karisma-langalla. Neulo 1 kerros oikein. Seuraava kerros neulotaan näin: *1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* koko kerroksen ajan. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kun joustinneuleen pituus on 3 cm, neulo seuraava kerros näin: Neulo ensimmäiset 4 silmukkaa oikein ja kavenna samalla tasavälein näiden 4 silmukan kohdalla 2-1 silmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti (= 17 silmukkaa, jotka kavennetaan 16 silmukaksi), neulo loput 30-33 silmukkaa oikein ja kavenna samalla tasavälein näiden silmukoiden kohdalla 8-8 silmukkaa = 40-44 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5 ja neulo seuraava kerros näin: 2-3 silmukkaa sileää neuletta, A.5 (= 16 silmukkaa), 22-25 silmukkaa sileää neuletta. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS! SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 11-12 cm, kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen viimeiseen silmukkaan. Tee seuraavalla kerroksella merkityn silmukan molemmin puolin peukalokiilan lisäykset (LUE LISÄYSVINKKI) (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset joka 6.kerros yhteensä 4 kertaa (tee aina lisäykset aiemmin lisättyjen silmukoiden ulkopuolella siten, että peukalon kohdalle muodostuu kiila) = 48-52 silmukkaa. Viimeisen lisäyskerroksen jälkeen työn pituus on n. 18-19 cm. Jatka mallineuletta. Siirrä SAMALLA viimeisen lisäyskerroksen jälkeisellä kerroksella peukalokiilan 9 silmukkaa apulangalle, luo apulangan silmukoiden tilalle 2 silmukkaa = 41-45 silmukkaa. Jatka sileää neuletta ja piirroksen A.5 mallineuletta suljettuna neuleena, kunnes työn pituus on n. 18-20 cm (työhön neulotaan vielä 3 cm, sovita ranneketta ja neulo tarvittaessa lisää kerroksia, lopeta neulominen kun olet palmikonkierron jälkeen neulonut n. 2 kerrosta). Vaihda sukkapuikkoihin nro 2,5 ja neulo seuraava kerros näin: Neulo ensimmäiset 2-3 silmukkaa oikein ja lisää samalla tasavälein näiden silmukoiden kohdalle 2-1 silmukkaa, neulo piirroksen A.5 16 silmukkaa oikein ja lisää samalla näiden silmukoiden kohdalle 1 silmukka, neulo seuraavat 22-25 silmukkaa oikein ja lisää samalla tasavälein näiden silmukoiden kohdalle 7-7 silmukkaa = 51-54 silmukkaa. Neulo 3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä sitten silmukat joustinneuletta neuloen. Rannekkeen pituus on yhteensä n. 21-23 cm.

PEUKALO:
Ota apulangalla odottavat 9 silmukkaa takaisin sukkapuikoille nro 3,5 ja poimi peukalokiilan takareunasta 6 silmukkaa (eli poimi kummastakin 2 luodusta silmukasta 1 silmukka + 2 silmukkaa näiden 2 silmukan molemmin puolin) = 15 silmukkaa. Neulo 3 kerrosta sileää neuletta (ole tarkkana, että neulot tarpeeksi löyhää). Neulo sitten 3-3½ cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen.

OIKEA RANNEKE:
Luo 51-54 silmukkaa sukkapuikoille nro 2,5. Neulo 1 kerros oikein. Seuraava kerros neulotaan näin: *2 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein*, toista *-* koko kerroksen ajan. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kun joustinneuleen pituus on 3 cm, neulo seuraava kerros näin: Neulo ensimmäiset 30-33 silmukkaa oikein ja kavenna samalla tasavälein näiden 30-33 silmukan kohdalla 8-8 silmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.6 mukaisesti (= 17 silmukkaa, jotka kavennetaan 16 silmukaksi), neulo loput 4 silmukkaa oikein ja kavenna samalla tasavälein näiden silmukoiden kohdalla 2-1 silmukkaa = 40-44 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5 ja neulo seuraava kerros näin: 22-25 silmukkaa sileää neuletta, A.7 (= 16 silmukkaa), 2-3 silmukkaa sileää neuletta. Jatka mallineuletta tähän tapaan. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 11-12 cm, kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen ensimmäiseen silmukkaan. Tee seuraavalla kerroksella merkityn silmukan molemmin puolin peukalokiilan lisäykset (LUE LISÄYSVINKKI) (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset joka 6.kerros yhteensä 4 kertaa (tee aina lisäykset aiemmin lisättyjen silmukoiden ulkopuolella siten, että peukalon kohdalle muodostuu kiila) = 48-52 silmukkaa. Viimeisen lisäyskerroksen jälkeen työn pituus on n. 18-19 cm. Jatka mallineuletta. Siirrä SAMALLA viimeisen lisäyskerroksen jälkeisellä kerroksella peukalokiilan 9 silmukkaa apulangalle, luo apulangan silmukoiden tilalle 2 silmukkaa = 41-45 silmukkaa. Jatka sileää neuletta ja piirroksen A.7 mallineuletta suljettuna neuleena, kunnes työn pituus on n. 18-20 cm ja olet neulonut yhtä monta kerrosta kuin vasemmassa rannekkeessa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 2,5 ja neulo seuraava kerros näin: Neulo ensimmäiset 22-25 silmukkaa oikein ja lisää samalla tasavälein näiden silmukoiden kohdalle 7-7 silmukkaa, neulo piirroksen A.7 16 silmukkaa oikein ja lisää samalla näiden silmukoiden kohdalle 1 silmukka, neulo viimeiset 2-3 silmukkaa oikein ja lisää samalla tasavälein näiden silmukoiden kohdalle 2-1 silmukkaa = 51-54 silmukkaa. Neulo 3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa nurin / 1 silmukka oikein). Päätä sitten silmukat joustinneuletta neuloen. Rannekkeen pituus on yhteensä n. 21-23 cm. Neulo peukalo kuten vasemmassa rannekkeessa.

= neulo edellisen kerroksen silmukka oikein, eli vie oikean käden puikko edellisen kerroksen silmukkaan, tee 1 langankierto oikean käden puikolle, vedä langankierto silmukan läpi ja pudota sitten tämä silmukka ja vasemman puikon ensimmäinen silmukka puikolta
= siirrä 3 silmukkaa apupuikolle työn eteen, neulo 3 silmukkaa oikein, neulo apupuikon 3 silmukkaa oikein
= siirrä 3 silmukkaa apupuikolle työn taakse, neulo 3 silmukkaa oikein, neulo apupuikon 3 silmukkaa oikein
= 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli
= neulo sama silmukka sekä etu- että takakautta (= työhön lisättiin 1 silmukka)

Yolande Bergeron 15.01.2019 - 16:50:

Y-a-t-il une façon de télécharger vos patron en PDF

DROPS Design 15.01.2019 kl. 16:56:

Bonjour Mme Bergeron, nos modèles peuvent seulement être imprimés, pour les enregistrer au format PDF, lancez l'impression et choisissez une imprimante virtuelle au lieu de l'imprimante "papier". Bon tricot!

Germana 07.11.2018 - 09:29:

Buongiorno, sto cercando di fare la fascia, ma avrei gentilmente bisogno di un chiarimento: i ferri dispari li lavoro come da schema A1, mentre i ferri pari come li lavoro? Così come si presentano? Grazie, cordiali saluti.

DROPS Design 07.11.2018 kl. 10:21:

Buongiorno Germana. Nel diagramma trova sia i ferri di andata che i ferri di ritorno. Quindi i ferri pari corrispondono alle righe pari del diagramma A1. Buon lavoro!

Germans 07.11.2018 - 09:27:

Buongiorno, sto cercando di fare la fascia, ma avrei bisogno di un chiarimento: i ferri dispari li lavoro come sullo schema A1, mentre i ferri pari come li lavoro? Così come mi si presentano? Grazie, saluti.

Marie Thompson 16.09.2018 - 20:17:

I want to knit the headband but do not understand the blacked in bloc in a1 and cannot find a tutorial. Can you help?

DROPS Design 17.09.2018 kl. 09:31:

Dear Mrs Thompson, this stitch is a double stitch and worked as shown in the video below. Happy knitting!

Laura Menegatti 27.12.2017 - 08:50:

Buongiorno. Per favore, vorrei chiarimenti su scaldapolsi taglia S/M: "Finiti gli aumenti per tassello pollice (48 m.) il lavoro è di ca. 18 cm.. Proseguire...= 41m.. Proseguire a m. rasata e diagr. A5 finché il lavoro misura ca. 18 cm.". Perché si ripete la stessa altezza di 18 cm? Significa che in realtà non devo proseguire se non dopo aver completato 2 giri dopo il giro della treccia? Grazie

DROPS Design 30.12.2017 kl. 21:45:

Buonasera Laura. Chiederemo una verifica alla casa madre sulla correttezza delle misure indicate. Buon lavoro!

Elisabeth C 29.10.2017 - 16:10:

Comment s'appelle la maille symbolisée par un carré noir : "maille endroit dans la maille du rang précédent, c'est-à-dire que l’on pique l’aiguille droite dans la maille du rang précédent, on fait 1 jeté, on ramène le jeté dans la maille et on lâche cette maille et la 1ère de l’aiguille gauche". Y a t'il un tutoriel? Merci.

DROPS Design 30.10.2017 kl. 10:10:

Bonjour Elisabeth C, c'est la technique de la maille double dont vous trouvez la vidéo ici. Bon tricot!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 182-19