DROPS / 180 / 30

Nonchalant by DROPS Design

Neulottu huivikaulusjakku. Koot S-XXXL. Työ neulotaan 2-kertaisesta DROPS Brushed Alpaca Silk- tai 1-kertaisesta DROPS Melody-langasta.

DROPS Design: Malli as-078
Lankaryhmä C + C tai D
-----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BRUSHED ALPACA SILK (kuuluu lankaryhmään C):
350-400-450-500-550-600 g väriä 10, violetti

tai:
Garnstudion DROPS MELODY (kuuluu lankaryhmään D):
350-400-450-500-550-600 g väriä 11, luumu

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä C)". Katso alla oleva linkki.

DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 8 tai käsialan mukaan. NEULETIHEYS: 12 silmukkaa ja 14 kerrosta sileää neuletta 2-kertaisella Brushed Alpaca Silk- tai 1-kertaisella Melody-langalla, puikoilla nro 8 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

(Siirry ohjeeseen)

DROPS BrushedAlpacaSilk: Värikartta / Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä C)

Tagit: huivikaulus, jakut,
Lankatyyppi
Deals alkaen
DROPS BRUSHED ALPACA SILK UNI COLOUR (25g)
DROPS Alpaca Party! / 30% OFF!
2.80 EUR
1.95 EUR

KAVENNUSVINKKI (etu- ja takakappale):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella!
Kavenna seuraavasti: Kerroksen alussa 1 reunasilmukan jälkeen: Nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli.
Kerroksen lopussa ennen 1 reunasilmukkaa: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen.

LISÄYSVINKKI (hihat):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Lisää kummankin reunan reunasilmukan sisäpuolelle 1 silmukka, tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää.
----------------------------------------------------------

JAKKU:
Etu- ja takakappale neulotaan tasona erikseen. Hihat neulotaan tasona pyöröpuikolla.

TAKAKAPPALE:
Luo 73-78-82-88-94-101 silmukkaa (sisällyttäen 1 reunasilmukka kummassakin reunassa) pyöröpuikolle nro 8 2-kertaisella Brushed Alpaca Silk- tai 1-kertaisella Melody-langalla. Neulo 2 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä). Jatka neulomalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 10 cm, kavenna kummassakin reunassa 1 silmukka (LUE KAVENNUSVINKKI) (= työstä kapeni 2 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset 16-16-25-26-26-26 cm välein yhteensä 4-4-3-3-3-3 kertaa = 65-70-76-82-88-95 silmukkaa. Kun työn pituus on 60-62-63-64-66-67 cm, päätä 2 seuraavan kerroksen alusta kädentietä varten 4 silmukkaa. Päätä vielä kummastakin reunasta jokaisen kerroksen alusta: 3 silmukkaa 0-1-1-2-2-2 kertaa, 2 silmukkaa 2-1-2-1-3-4 kertaa ja 1 silmukka 1-2-2-3-1-2 kertaa = 47-48-50-52-54-55 silmukkaa.
Kun kädentien pituus on 20-20-21-22-22-23 cm (työn pituus on yhteensä 80-82-84-86-88-90 cm), päätä keskimmäiset 17-18-20-20-20-21 silmukkaa pääntietä varten ja neulo molemmat puolet erikseen = 15-15-15-16-17-17 silmukkaa jäljellä kummallakin olalla. Päätä seuraavalla kerroksella vielä 1 silmukka pääntien reunasta = 14-14-14-15-16-16 silmukkaa. Päätä loput silmukat kerralla, kun työn pituus on yhteensä 82-84-86-88-90-92 cm. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

OIKEA ETUKAPPALE:
Luo 27-29-30-33-36-39 silmukkaa (sisällyttäen 1 reunasilmukka sivussa) pyöröpuikolle nro 8 2-kertaisella Brushed Alpaca Silk- tai 1-kertaisella Melody-langalla. Neulo 2 kerrosta ainaoikeaa. Jatka neulomalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa oikean puolen kerroksen lopussa. Kun työn pituus on 10 cm, kavenna seuraavan oikean puolen kerroksen lopussa 1 silmukka. Toista tällaiset kavennukset 16-16-25-26-26-26 cm välein yhteensä 4-4-3-3-3-3 kertaa = 23-25-27-30-33-36 silmukkaa. Kun työn pituus on 60-62-63-64-66-67 cm, päätä jokaisen nurjan puolen kerroksen alusta kädentien silmukat kuten takana = 14-14-14-15-16-16 silmukkaa. Päätä loput silmukat kerralla, kun kädentien pituus on 22-22-23-24-24-25 cm (työn pituus on yhteensä 82-84-86-88-90-92 cm).

VASEN ETUKAPPALE:
Luo silmukat kuten oikeassa etukappaleessa ja neulo sileää neuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa oikean puolen kerroksen alussa. Tee nyt sivukavennukset oikean puolen kerroksen alussa. Päätä kädentien silmukat aina oikean puolen kerroksen alusta.

HIHA:
Luo 44-44-44-51-51-51 silmukkaa (sisällyttäen 1 reunasilmukka kummassakin reunassa) pyöröpuikolle nro 8 2-kertaisella Brushed Alpaca Silk- tai 1-kertaisella Melody-langalla.
Neulo joustinneuletta (= 3 silmukkaa oikein/ 4 silmukkaa nurin), lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Kun työn pituus on 4 cm, kavenna jokaisessa 4 nurjan silmukan raidassa 1 silmukka = 38-38-38-44-44-44 silmukkaa. Jatka joustinneuletta (= 3 silmukkaa oikein/ 3 silmukkaa nurin), kunnes työn pituus on 14 cm. Kiinnitä 1 merkki työhön (= taitereuna). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Neulo 2 kerrosta ainaoikeaa. Jatka neulomalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa.
Kun työn pituus on 1 cm, lisää kumpaankin reunaan 1 silmukka (LUE LISÄYSVINKKI) (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 6½-6½-5½-6-5½-4½ cm välein yhteensä 7-7-8-7-7-8 kertaa = 52-52-54-58-58-60 silmukkaa.
Kun työn pituus merkistä mitattuna on 42-41-41-39-37-36 cm (työn pituus on yhteensä 56-55-55-53-51-50 cm), päätä kummastakin reunasta hihanpyöriötä varten 3 silmukkaa. Päätä sitten kummastakin reunasta joka 2.kerros: 2 silmukkaa 1-2-2-2-3-3 kertaa ja 1 silmukka 2-2-2-2-3-4 kertaa. Päätä vielä kummastakin reunasta 2 silmukkaa, kunnes työn pituus merkistä mitattuna on 49 cm (työn pituus on yhteensä 63 cm). Päätä lopuksi kummastakin reunasta 3 silmukkaa kerran. Päätä loput silmukat kerralla. Hihan pituus on yhteensä 64 cm (sisällyttäen taitereunan 14 cm).

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat.

JOUSTINNEULE:
Jakun ympärillä oleva joustinneule: Poimi työn oikealta puolelta pyöröpuikolle nro 8 2-kertaisella Brushed Alpaca Silk- tai 1-kertaisella Melody-langalla, oikean etukappaleen reunasta, takana niskasta ja vasemman etukappaleen reunasta (1 silmukan sisäpuolelta), 219-225-231-237-243-249 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein nurjalta puolelta. Neulo sitten seuraava kerros näin: 3 silmukkaa ainaoikeaa, *3 silmukkaa oikein, 3 silmukkaa nurin*, toista *-* ja neulo lopuksi 3 silmukkaa oikein ja 3 silmukkaa ainaoikeaa. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes joustinneuleen pituus on 15 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen kerroksen. Lisää seuraavalla oikean puolen kerroksella jokaiseen 3 nurjan silmukan raitaan 1 silmukka = 254-261-268-275-282-289 silmukkaa.
1.KERROS (= nurja puoli): Neulo ensimmäiset 42-42-42-48-48-48 silmukkaa, siirrä sitten nämä silmukat apulangalle, neulo kerros loppuun kuten aiemmin.
2.KERROS (= oikea puoli): Neulo kuten 1.kerros.
3.KERROS: Neulo ensimmäiset 6 silmukkaa, siirrä sitten nämä silmukat apulangalle, neulo kerros loppuun kuten aiemmin.
Toista 3.kerrosta (eli neulo jokaisella kerroksella 6 silmukkaa vähemmin) yhteensä 6-6-6-8-8-8 kertaa. Kun kummankin reunan apulangalla on 78-78-78-96-96-96 silmukkaa, ota kaikki silmukat takaisin työhön. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Kauluksen korkeus takana niskassa on n. 25-25-25-28-28-28 cm.

VIIMEISTELY:
Kiinnitä hihat paikoilleen. Ompele hiha- ja sivusaumat yhden reunasilmukan päästä.

PALMIKKO:
Lyhyt palmikko:
Leikkaa Brushed Alpaca Silk -langasta 12 kpl tai Melody-langasta 6 kpl n. 80 cm:n pituista lanka ja tee palmikko.
Pitkä palmikko:
Leikkaa Brushed Alpaca Silk -langasta 12 kpl tai Melody-langasta 6 kpl n. 100 cm:n pituista lanka ja tee palmikko.
Tee 2 lyhyttä ja 2 pitkää palmikkoa.
Kiinnitä palmikot jakkuun, n. 60-70 cm:n päähän luomisreunasta, seuraavasti:
Kiinnitä 1 lyhyt palmikko vasempaan etukappaleeseen ja 1 pitkä palmikko oikeaan etukappaleeseen, joustinneuleen päätösreunaan.
Kiinnitä 1 lyhyt palmikko jakun oikean etukappaleen nurjalle puolelle, kohtaan josta poimittiin joustinneuleen silmukat.
Kiinnitä 1 pitkä palmikko jakun vasemman etukappaleen oikealle puolelle, kohtaan josta poimittiin joustinneuleen silmukat.

Piirros

= hihan taitereuna

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 180-30 alkuperäisohjeeseen.