DROPS / 179 / 36

Always Winter by DROPS Design

Kuviolliset sukat. Koot 35 - 46. Työ neulotaan DROPS Karisma-langasta.

DROPS Design: Malli u-837
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Jalkapohjan pituus: 22 - 24 - 27 - 30 cm
Varren korkeus: 27 - 27 - 28 - 29 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS KARISMA (kuuluu lankaryhmään B):
joka kokoon 100 g väriä 70, vaalea siniharmaa
joka kokoon 50 g seuraavista väreistä:
väri 01, luonnonvalkoinen
väri 71, hopearoosa
väri 65, farkunsininen
väri 69, vaalea harmaanvihreä
väri 50, vihreä
väri 45, vaalea oliivi
väri 52, sinapinkeltainen
väri 78, koralli
väri 48, viininpunainen

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3 (joustinneuleeseen) tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 22 silmukkaa ja 30 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
23 silmukkaa ja 32 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: graafinen, ohjetyyppi: sukat, teema: kukka,

Katso ruutupiirrokset A.1-A.7. Koko mallineule neulotaan muuten sileänä neuleena, mutta piirrokseen merkityt nurjat silmukat neulotaan nurin. HUOM: Jokaisella piirrokseen nuolella merkityllä kerroksella tehdään kavennukset.

KAVENNUSVINKKI 1:
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 64 silmukkaa) ja jaa tämä luku kavennusten määrän kanssa (esim. 8) = 8. Tässä esimerkissä neulotaan joka 7. ja joka 8.silmukka yhteen.

NEULOMISVINKKI:
Tee kantapäästä ja kantapääkavennuksista kestävämmät seuraavasti: Ota 1 lanka sekä kerän sisältä että ulkoa ja neulo vuorotellen 1 silmukka kummallakin langalla. Tällä tavoin kantapäästä tulee hieman paksumpi, ilman että neulotaan kaksinkertaisella langalla.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1.KERROS (= oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 7-7-8-8 silmukkaa, nosta seuraava silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
2.KERROS (= nurja puoli): Neulo nurjaa kunnes jäljellä on 7-7-8-8 silmukkaa, nosta seuraava silmukka nurin neulomatta, neulo 1 silmukka nurin, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
3.KERROS (= oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 6-6-7-7 silmukkaa, nosta seuraava silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
4.KERROS (= nurja puoli): Neulo nurjaa kunnes jäljellä on 6-6-7-7 silmukkaa, nosta seuraava silmukka nurin neulomatta, neulo 1 silmukka nurin, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat silmukan. Toista kavennukset kunnes jäljellä on 12-14-14-14 silmukkaa.

KAVENNUSVINKKI 2 (kärki):
Tee merkin molemmin puolin kavennukset seuraavasti: Aloita 3 silmukan päässä merkistä, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkki on näiden kahden silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).
----------------------------------------------------------

SUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, varresta kärkeen.
Luo 64-64-68-68 silmukkaa sukkapuikoille nro 3 sinapinkeltaisella langalla. Neulo 1 kerros oikein. Jatka neulomalla joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin) raidoittaen seuraavasti: Neulo 2 kerrosta sinapinkeltaisella langalla, 2 kerrosta luonnonvalkoisella langalla, 2 kerrosta sinapinkeltaisella langalla, jatka sitten neulomista luonnonvalkoisella langalla, kunnes joustinneuleen pituus on 4-4-5-5 cm. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 8-0-4-4 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI 1) = 56-64-64-64 silmukkaa.
Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (= 7-8-8-8 kpl 8 silmukan mallikertaa, lue MALLINEULE yllä). Kavenna tasavälein piirrokseen nuolella merkityllä kerroksella 0-4-4-4 silmukkaa = 56-60-60-60 silmukkaa. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti (= 14-15-15-15 kpl 4 silmukan mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.3 mukaisesti (= 7-7-7-7 kpl 8 silmukan mallikertaa). Kavenna tasavälein piirrokseen nuolella merkityllä kerroksella 0-4-4-4 silmukkaa = 56-56-56-56 silmukkaa. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.4 mukaisesti (= 9-9-9-9 kpl 6 silmukan mallikertaa). Kavenna tasavälein piirrokseen nuolella merkityllä kerroksella 2-2-2-2 silmukkaa = 54-54-54-54 silmukkaa. Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.5 mukaisesti (= 12-13-13-13 kpl 4 silmukan mallikertaa). Kavenna tasavälein piirrokseen nuolella merkityllä kerroksella 6-2-2-2 silmukkaa = 48-52-52-52 silmukkaa. Kun olet neulonut piirroksen A.5 loppuun, työn pituus on n. 25-25-26-26 cm. Jatka neulomista vaalean siniharmaalla langalla. Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 0-0-4-4 silmukkaa (lisää tekemällä 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää) = 48-52-56-56 silmukkaa. Neulo sileää neuletta, kunnes työn pituus on n. 27-27-28-29 cm.
Neulo nyt seuraava kerros siten, että n. keskelle varren etuosaan tulee iso kukkakuvio. Eli siirrä kerroksen vaihtumiskohtaa siten, että silmukat voidaan siirtää apulangalle seuraavasti: Jätä ensimmäiset 12-13-14-14 silmukkaa työhön kantapäätä varten, siirrä seuraavat 24-26-28-28 silmukkaa apulangalle (= keskellä jalan päällä) ja jätä loput 12-13-14-14 silmukkaa työhön kantapäätä varten. Lue NEULOMISVINKKI ja neulo tasona kantapään 24-26-28-28 silmukalla 5-5½-6-6½ cm sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkki kerroksen keskelle. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (katso selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 11-12-13-14 silmukkaa ja ota apulangalla odottavat silmukat takaisin työhön = 58-64-68-70 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki keskellä jalan päällä olevien 24-26-28-28 silmukan molemmin puolin. Kavenna sitten keskellä jalan päällä olevien 24-26-28-28 silmukan molemmin puolin 1 silmukka näin: Neulo viimeiset 2 silmukkaa ENNEN ensimmäistä keskellä jalan päällä olevaa merkkiä oikein yhteen ja neulo ensimmäiset 2 silmukkaa viimeisen keskellä jalan päällä olevan merkin JÄLKEEN kiertäen oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros¬¬ yhteensä 5-8-7-5 kertaa = 48-48-54-60 silmukkaa. Neulo 0-0-3-9 kerrosta sileää neuletta vaalean siniharmaalla langalla.
Neulo sitten mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.6 mukaisesti (= 8-8-9-10 kpl 6 silmukan mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A.6 loppuun, neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.7 mukaisesti (= 11-12-13-14 kpl 4 silmukan mallikertaa). Kavenna tasavälein piirrokseen nuolella merkityllä kerroksella 4-0-2-4 silmukkaa = 44-48-52-56 silmukkaa. Kun olet neulonut piirroksen A.7 loppuun, neulo sileää neuletta vaalean harmaanvihreällä langalla. Kun työn pituus kantapään merkistä mitattuna on n. 18-20-22-25 cm (työhön neulotaan vielä n. 4-4-5-5 cm), kiinnitä 1 merkki sukan kumpaankin sivuun siten, että sekä keskellä jalan päällä että jalkapohjassa on 22-24-26-28 silmukkaa. Tee nyt kummankin sivun merkin molemmin puolin kärkikavennukset (lue KAVENNUSVINKKI 2) (= työstä kapeni 4 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 4-4-5-5 kertaa ja sitten jokaisella kerroksella yhteensä 5-6-6-7 kertaa = 8-8-8-8 silmukkaa jäljellä työssä. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä lanka ja päättele langanpäät hyvin.

= hopearoosa
= vaalea siniharmaa
= farkunsininen
= vaalea harmaanvihreä
= nurja silmukka vaalean harmaanvihreällä langalla
= vihreä
= vaalea oliivi
= sinapinkeltainen
= koralli
= viininpunainen

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 179-36 alkuperäisohjeeseen.