DROPS / 179 / 36

Always Winter by DROPS Design

Strikkede sokker med norsk flerfarget mønster. Størrelse 35 - 46. Arbeidet er strikket i DROPS Karisma.

Stikkord: blomst, grafisk, sokker,

DROPS Design: Modell u-837
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 - 30 cm
Skaftets høyde: 27 - 27 - 28 - 29 cm
Materialer:
DROPS KARISMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100 g i alle størrelser i farge 70, lys blågrå
50 g i alle størrelser i følgende farger:
farge 01, naturhvit
farge 71, sølvrosa
farge 65, jeansblå
farge 69, lys grågrønn
farge 50, grønn
farge 45, lys oliven
farge 52, sennepsgul
farge 78, korall
farge 48, vinrød

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER NR 3,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 22 masker og 30 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS SETTPINNER NR 3 til vrangbord - eller de pinnene du må bruke for å få 23 masker og 32 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Karisma DROPS Karisma
100% Ull
fra 21.00 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 21.00 kr /50g
at Strikkenett.no
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 21.00 kr /50g
at Strikkenett.no
Pinner & Heklenåler
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 242kr. Les mer.
INFORMASJON TIL OPPSKRIFT:

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.7. Hele mønsteret strikkes i glattstrikk bortsett fra fargen markert med vrang - NB: Det felles på hver omgang markert med pil.

FELLETIPS-1:
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 64 masker) og deler med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 8) = 8. I dette eksempelet strikkes hver 7. og 8.maske sammen.

STRIKKETIPS:
For å forsterke hælen kan hele hælen og hælfellingen strikkes med 2 tråder. Bruk tråden inni og utenpå nøstet og strikk 1 maske vekselvis med den ene og den andre tråden. På denne måten får du en litt tykkere hæl uten å strikke med dobbel tråd.

HÆLFELLING:
1.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 7-7-8-8 masker, ta neste maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket, snu arbeidet.
2.PINNE (= vrangen): Strikk vrang til det gjenstår 7-7-8-8 masker, ta neste maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, strikk 1 vrang, løft den løse masken over masken som ble strikket, snu arbeidet.
3.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 6-6-7-7 masker, ta neste maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket, snu arbeidet.
4.PINNE (= vrangen): Strikk vrang til det gjenstår 6-6-7-7 masker, ta neste maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, strikk 1 vrang, løft den løse masken over masken som ble strikket, snu arbeidet.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 maske mindre før det tas 1 maske løs av til det gjenstår 12-14-14-14 masker på pinnen.

FELLETIPS-2 (gjelder tåen):
Fell på hver side av merket slik: Start 3 masker før merket, strikk 2 rett sammen, strikk 2 rett (merket sitter midt mellom disse to maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).
----------------------------------------------------------

SOKK:
Arbeidet strikkes rundt på settpinner, fra skaftet og ned mot tåen.
Legg opp 64-64-68-68 masker på settpinner 3 med sennepsgul. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (= 2 rett / 2 vrang) med følgende farger: Strikk 2 omganger med sennepsgul, 2 omganger med naturhvit, 2 omganger med sennepsgul og deretter fortsettes med naturhvit til vrangborden måler 4-4-5-5 cm. Bytt til settpinner 3,5 og strikk 1 omgang rett der det felles 8-0-4-4 masker jevnt fordelt - les FELLETIPS-1 = 56-64-64-64 masker.
Strikk A.1 rundt (= 7-8-8-8 rapporter à 8 masker) - les MØNSTER over. På omgangen markert med pil i diagrammet felles det 0-4-4-4 masker jevnt fordelt = 56-60-60-60 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A.1 er strikket ferdig strikkes A.2 rundt (= 14-15-15-15 rapporter à 4 masker). Når A.2 er strikket ferdig strikkes A.3 rundt (= 7-7-7-7 rapporter à 8 masker). På omgangen markert med pil i diagrammet felles det 0-4-4-4 masker jevnt fordelt = 56-56-56-56 masker. Når A.3 er strikket ferdig strikkes A.4 rundt (= 9-9-9-9 rapporter à 6 masker). På omgangen markert med pil i diagrammet felles det 2-2-2-2 masker jevnt fordelt = 54-54-54-54 masker. Når A.4 er strikket ferdig strikkes A.5 rundt (= 12-13-13-13 rapporter à 4 masker). På omgangen markert med pil i diagrammet felles det 6-2-2-2 masker jevnt fordelt = 48-52-52-52 masker. Når A.5 er strikket ferdig måler arbeidet ca 25-25-26-26 cm. Fortsett med lys blågrå. Strikk 1 omgang rett der det økes 0-0-4-4 masker jevnt fordelt (det økes ved å lage et kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull) = 48-52-56-56 masker. Fortsett med glattstrikk til arbeidet måler ca 27-27-28-29 cm.
Neste omgang må tilpasses slik at det kommer en stor blomst ca midt foran på leggen, drei omgangen slik at det passer maskene som skal settes på 1 tråd som følgende – nå beholdes de første 12-13-14-14 maskene på pinnene til hæl, sett de neste 24-26-28-28 maskene på 1 tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 12-13-14-14 m på pinnen til hæl. Les STRIKKETIPS og strikk glattstrikk frem og tilbake over de 24-26-28-28 hælmaskene i 5-5½-6-6½ cm. Sett 1 merke midt på pinnen - HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Nå strikkes HÆLFELLING – se forklaringen over. Når hælfellingen er ferdig strikkes det opp 11-12-13-14 masker på hver side av hælen og de 24-26-28-28 maskene fra tråden settes tilbake på pinnen = 58-64-68-70 masker. Sett 1 merke på hver side av de 24-26-28-28 maskene oppå foten. Fell på hver side av de 24-26-28-28 maskene oppå foten slik: Strikk de 2 siste maskene FØR første merke oppå foten rett sammen og strikk de 2 første maskene ETTER siste merke oppå foten vridd rett sammen. Fell slik på hver 2.omgang¬¬ totalt 5-8-7-5 ganger = 48-48-54-60 masker. Strikk 0-0-3-9 omganger med lys blågrå og glattstrikk.
Deretter strikkes A.6 rundt (= 8-8-9-10 rapporter à 6 masker). Når A.6 er strikket ferdig strikkes A.7 rundt (= 11-12-13-14 rapporter à 4 masker). På omgangen markert med pil i diagrammet felles det 4-0-2-4 masker jevnt fordelt = 44-48-52-56 masker. Strikk videre i lys grågrønn og glattstrikk. Når arbeidet måler ca 18-20-22-25 cm fra merket på hælen (det gjenstår nå ca 4-4-5-5 cm før ferdig mål) settes 1 merke på hver side på sokken slik at det blir 22-24-26-28 m både oppå foten og under foten. Nå felles det til tå på hver side av disse to merkene – les FELLETIPS-2 (= 4 masker felt). Fell slik på hver 2.omgang totalt 4-4-5-5 ganger og deretter på hver omgang totalt 5-6-6-7 ganger = 8-8-8-8 masker tilbake på pinnen. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene, stram tråden og fest godt.
Strikk en sokk til på samme måte.

Diagram

= naturhvit
= sølvrosa
= lys blågrå
= jeansblå
= lys grågrønn
= vrang med lys grågrønn
= grønn
= lys oliven
= felleomgang