DROPS / 179 / 27

Cloudy Day by DROPS Design

Strikket poncho med fletter og hullmønster. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS BabyAlpaca Silk og DROPS Kid-Silk

DROPS Design: Modell bs-127
Garngruppe A + A eller C
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M – L/XL - XXL - XXXL
Materialer:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
350-400-450-450 g farge 8465, mellomgrå
Og bruk:
DROPS KID-SILK fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
125-150-200-200 g farge 10, grå

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (60 eller 80 cm) NR 5 – eller de pinnene du må bruke for å få 17 masker og 24 pinner glattstrikk med 1 tråd i hver kvalitet på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS FLETTEPINNE – til flettene.
----------------------------------------------------------

1.PINNE: * 1 rett, 1 vrang *, strikk fra *-*.
2.PINNE: Rett over vrang og vrang over rett. Gjenta 2.pinne.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Diagrammet viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne i 2 deler og sys sammen til slutt.

FORSTYKKE:
Legg opp 110-126-144-160 masker på rundpinne 5 med 1 tråd BabyAlpaca Silk og 1 tråd Kid-Silk. Strikk 1 RILLE – se forklaring over. Neste pinne strikkes slik fra retten: 5 masker PERLESTRIKK – se forklaring over, 2 vrang, A.1 (= 12 masker), 2 vrang, A.2 (= 22 masker), 2 vrang, A.1 over de neste 12 maskene, 2 vrang, og deretter strikkes glattstrikk til det gjenstår 5 masker, strikk 5 masker perlestrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Fortsett mønsteret oppover. Når arbeidet måler 66-70-74-78 cm fra oppleggskanten strikkes 5 pinner perlestrikk.
Fell av (det er viktig at avfellingskanten ikke strammer - for å unngå dette kan det felles av med 1 pinnenummer tykkere enn det er strikket med).

BAKSTYKKE:
Legg opp og strikk som forstykket, men motsatt, dvs det strikkes mønster slik fra retten: Strikk 5 masker perlestrikk, strikk glattstrikk 46-62-80-96 masker glattstrikk, 2 vrang, A.1 over de neste 12 maskene, 2 vrang, A.2 over de neste 22 maskene, 2 vrang, A.1 over de neste 12 maskene, 2 vrang, avslutt med 5 masker perlestrikk.

MONTERING:
Se målskissen. Legg delen oppå på hverandre med retten ut og sy sømmen A og B innenfor avfellingskanten. Deretter sys sømmen C og D i ytterste ledd av ytterste maske. Det er nå en splitt på 38-40-42-44 cm i den ene siden, og en splitt langs hele den andre siden.

= ta 1 maske løst av pinne som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over
= 2 masker rett sammen
= mellom 2 masker lages det 1 kast
= flette: Sett 3 masker på flettepinne foran arbeidet, strikk 3 masker rett, strikk 3 masker rett fra flettepinnen