DROPS / 179 / 2

Namdalen Jacket by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu kaarrokejakku. Koot S-XXXL. Työ neulotaan DROPS Puna- tai DROPS Sky-langasta.

DROPS Design: Malli pu-013
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS PUNA (kuuluu lankaryhmään B):
400-450-500-550-600-650 g väriä 10, vanharoosa

Tai:
Garnstudion DROPS SKY:
250-300-300-350-350-400 g väriä 10, kanerva

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä B)". Katso alla oleva linkki.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 3,5 (joustinneuleeseen) tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 21 silmukkaa ja 28 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
NEULETIHEYS: 22 silmukkaa ja 30 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

DROPS PUUNAPPI, Kookospähkinä NRO 516: 6-6-6-6-7-7 kpl.

Kommentit (21)

100% alpakkaa
alkaen 3.10 € /50g
DROPS Puna natural DROPS Puna natural 3.10 € /50g
Tilaa
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 3.10 € /50g
Tilaa
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 3.55 € /50g
Tilaa
Puikot & Virkkuukoukut
Saat tämän mallin langat alkaen 24.80€. Lue lisää.

Katso ruutupiirrokset A.1-A.3. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

LISÄYSVINKKI (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 254 silmukkaa), miinus etureunojen silmukat (= 14 silmukkaa) ja jaa jäljellä oleva silmukkaluku lisäysten määrän kanssa (esim. 8) = 30. Tässä esimerkissä lisätään n. joka 30.silmukan jälkeen. Älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla.
Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

RAGLANLISÄYKSET:
Kaikki lisäykset tehdään työn oikealla puolella!
Lisää merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka näin: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, 1 langankierto, 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), 1 langankierto. Toista kerroksen muiden merkkilankojen kohdalla (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää.

Tee napinlävet oikeaan etureunaan. Eli tee napinlävet oikean puolen kerroksen lopussa. 1 NAPINLÄPI = neulo etureunan kolmas ja neljäs reunasilmukka oikein yhteen ja tee 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein = reikä.
Tee napinlävet kun työn pituus on:
S: 2, 11, 20, 29, 38 ja 47 cm
M: 2, 11, 20, 29, 39 ja 49 cm
L: 2, 11, 21, 31, 41 ja 51 cm
XL: 2, 11, 21, 31, 41 ja 51 cm
XXL: 2, 11, 20, 29, 38, 47 ja 56 cm
XXXL: 2, 11, 20, 29, 38, 47 ja 56 cm
----------------------------------------------------------

JAKKU:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.

KAARROKE:
Luo 128-134-140-146-152-158 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3,5 Puna- tai Sky-langalla. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta. Jatka neulomalla MALLINEULETTA (katso selitys yllä) seuraavasti: Neulo mallineuletta piirroksen A.1a mukaisesti (= 7 reunasilmukkaa), neulo mallineuletta piirroksen A.2a mukaisesti (= 2 silmukkaa ensimmäisellä kerroksella), neulo mallineuletta piirroksen A.2b mukaisesti (= 36-38-40-42-44-46 kpl 3 silmukan mallikertaa ensimmäisellä kerroksella), neulo mallineuletta piirroksen A.2c mukaisesti (= 4 silmukkaa ensimmäisellä kerroksella), neulo mallineuletta piirroksen A.1b mukaisesti (= 7 reunasilmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut 6 kerrosta piirrosten mukaisesti (eli viimeinen kerros on piirroksiin nuolella merkitty kerros), vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Muista tehdä NAPINLÄVET (katso selitys yllä). Reunasilmukat neulotaan piirrosten A.1a ja A.1b mukaisesti lopulliseen mittaan asti. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirrokset A.2a, A.2b ja A.2c loppuun, työssä on 242-254-266-278-290-302 silmukkaa ja työn pituus luomisreunasta mitattuna on 10 cm. Neulo 2 kerrosta sileää neuletta ja lisää tasavälein ensimmäisellä kerroksella 2-8-16-24-20-34 silmukkaa (LUE LISÄYSVINKKI) = 244-262-282-302-310-336 silmukkaa. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä). Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön (neulomatta silmukat) seuraavasti: Kiinnitä 1.merkkilanka 41-43-46-50-53-58 silmukan jälkeen, kiinnitä 2.merkkilanka seuraavien 47-52-56-58-56-59 silmukan jälkeen, kiinnitä 3.merkkilanka seuraavien 68-72-78-86-92-102 silmukan jälkeen ja kiinnitä 4.merkkilanka seuraavien 47-52-56-58-56-59 silmukan jälkeen. Viimeisen merkkilangan jälkeen kerroksella on jäljellä 41-43-46-50-53-58 silmukkaa. Jatka neulomalla sileää neuletta (neulo kummankin reunan reunasilmukat kuten aiemmin) ja aloita seuraavalla oikean puolen kerroksella RAGLANLISÄYKSET (katso selitys yllä). Toista tällaiset lisäykset joka 4.kerros (= joka 2. oikean puolen kerroksella) yhteensä 6-8-9-10-12-13 kertaa = 292-326-354-382-406-440 silmukkaa. Jatka sileää neuletta ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on 23-25-27-29-31-33 cm.
Seuraava kerros (= nurja puoli) neulotaan näin: Neulo ensimmäiset 47-51-55-60-65-71 silmukkaa (= oikea etukappale), siirrä seuraavat 59-68-74-78-80-85 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-12 silmukkaa, neulo seuraavat 80-88-96-106-116-128 silmukkaa (= takakappale), siirrä seuraavat 59-68-74-78-80-85 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-12 silmukkaa, neulo kerroksen loput 47-51-55-60-65-71 silmukkaa (= vasen etukappale).

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 190-206-226-246-270-294 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun luotujen silmukoiden keskelle (= 4-4-5-5-6-6 silmukkaa merkkilangan molemmin puolin). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Neulo sileää neuletta, lukuun ottamatta 7 reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Kun työn pituus on 3 cm, neulo kummankin hihan alapuolella mallineuletta piirroksen A.3 (= 6 silmukkaa) mukaisesti siten, että merkkilangan molemmin puolin on 3 piirroksen silmukkaa. Aina kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, työhön on lisätty 4 silmukkaa. Lisätyt silmukat neulotaan sileänä neuleena. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes työssä on 11 piirroksen A.3 mallikertaa = 234-250-270-290-314-338 silmukkaa. Työn pituus on n. 27 cm. Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein 20-22-23-24-27-30 silmukkaa = 254-272-293-314-341-368 silmukkaa. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5. Jatka neulomalla joustinneuletta seuraavasti: Neulo 7 reunasilmukkaa kuten aiemmin, 1 silmukka nurin, *1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 9 silmukkaa, neulo 1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin ja neulo 7 reunasilmukkaa kuten aiemmin. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kun joustinneuleen pituus on 4 cm ja olet viimeksi neulonut oikean puolen kerroksen, vaihda takaisin pyöröpuikkoon nro 4 ja neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta. Päätä silmukat oikein silmukoin työn oikealta puolelta. Käytä tarvittaessa paksumpaa puikkoa silmukoiden päättämiseen, tai tee n. joka 4.silmukan jälkeen 1 langankierto samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat), jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm.

HIHAT:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.
Ota toisella apulangalla odottavat 59-68-74-78-80-85 silmukkaa takaisin sukkapuikoille nro 4. Poimi lisäksi jokaisesta keskelle hihan alle luodusta 8-8-10-10-12-12 silmukasta 1 silmukka = 67-76-84-88-92-97 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka poimittujen silmukoiden keskelle = keskellä hihan alla. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus on 3 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 8.-6.-5.-4.-4.-3.kerros yhteensä 11-14-16-18-19-20 kertaa = 45-48-52-52-54-57 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 0-0-1-1-0-0 silmukka = 45-48-51-51-54-57 silmukkaa. Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes työn pituus on 35-33-32-30-28-27 cm (HUOM: Suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet). Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Neulo 4 cm joustinneuletta (1 silmukka oikein/2 silmukkaa nurin). Vaihda takaisin pyöröpuikkoon nro 4 ja neulo 1 kerros oikein. Päätä silmukat oikein silmukoin. Käytä tarvittaessa paksumpaa puikkoa silmukoiden päättämiseen, tai tee n. joka 4.silmukan jälkeen 1 langankierto samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat), jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Hihan pituus on n. 39-37-36-34-32-31 cm. Neulo toinen hiha samoin.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Korjaus KAARROKKEESEEN:...Seuraava kerros (= nurja puoli) neulotaan näin: Neulo ensimmäiset 47-51-55-60-65-71 silmukkaa (= oikea etukappale), siirrä seuraavat 59-68-74-78-80-85 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-12 silmukkaa, neulo seuraavat 80-88-96-106-116-128 silmukkaa (= takakappale), siirrä seuraavat 59-68-74-78-80-85 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-12 silmukkaa, neulo kerroksen loput 47-51-55-60-65-71 silmukkaa (= vasen etukappale).
Päivitetty nettiin: 24.01.2018

= vie puikko 4. ja 5.silmukan väliin, vedä lanka työn läpi (= 1 uusi silmukka), neulo 1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein
= neulo edellisen kerroksen uusi silmukka ja seuraava silmukka (= 2 silmukkaa) nurin yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka)
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan nurin, jolloin työhön muodostuu reikä
= neulo 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli
= kun olet neulonut tämän kerroksen, vaihda pyöröpuikkoon nro 4

Kommentit (21)

Näppäile kommenttisi tähän!

Clare Elias 01.05.2018 - 12:48:

Thank you for your help.

Clare Elias 28.04.2018 - 18:39:

Are the charts followed left to right. On the second row do you follow the charts in reverse order so A1.b then A.2c etc \r\nthank you for your help

DROPS Design 30.04.2018 kl. 11:44:

Dear Mrs Elias, from RS read diagram from the right towards the left starting on the bottom corner on the right side and work A.1a, A.2a, A.2b, A.2c, A.1b. From the wrong side, read diagrams from the left towards the right as they appear, ie: A.1b, A.2c, A.2b, A.2a, A.1a. Happy knitting!

Lorraine Bruce 26.04.2018 - 01:23:

Thank you for answering my question so promptly. As I live in Australia it is somewhat difficult to contact a store. I have to substitute an Australian yarn for the Drops one.

Lorraine Bruce 25.04.2018 - 02:07:

I would like to make this with a higher neckline. Is this possible, and, if so, how do I go about doing that?

DROPS Design 25.04.2018 kl. 08:41:

Dear Mrs Bruce, we are unfortunately not able to adjust every pattern to each individual request. For any individual assistance feel free to contact the store where you bought your yarn or any knitting forum. Happy knitting!

Jenny 09.04.2018 - 22:29:

Ich brauche Hilfe. Mir ist nicht klar wo ich einstechen soll, wenn es im Diagramm zwischen der 4 & 5 Masche heißt. Das Zeichen umfasst doch nur 4 Kästchen. Ich bitte um Antwort.

DROPS Design 10.04.2018 kl. 08:29:

Liebe Jenny, genau, die Nadel stechen Sie nach den 4. Maschen ein und Faden durchholen , dann stricken Sie die 4 Maschen: 1 re, 2 li, 1 re. Dieses Video zeigt wie man dieses Muster (in der Runde) strickt. Viel Spaß beim stricken!

Sylvie 16.02.2018 - 09:35:

Bonjour, dans les explications de ce modèle en français, je ne trouve pas le diagramme. Puis-je me servir du diagramme du N° 179/2? Merci

DROPS Design 16.02.2018 kl. 09:58:

Bonjour Sylvie, les diagrammes et leur légende sont désormais de nouveau visible, merci. Bon tricot!

Margret Foeh 04.12.2017 - 22:23:

Ich habe genau die gleichen 2 Fragen wie Frau Wagner (s.u.). Gibt es dazu schon eine Antwort irgendwo oder habe ich sie überlesen? Danke!

Katharina Wagner 18.11.2017 - 11:41:

Ich habe 2 Fragen zu einer Stelle kurz vor dem Rumpfteil: 1. Ich habe XL gewählt und habe damit 382M auf der Nadel. Wenn ich aber die M, die ich stricken bzw. stilllegen soll zusammenzähle, komme ich nur auf 372. Ebenso am Anfang des Rumpfteils, in meiner Rechnung komm ich nur auf 236. 2. Ich weiß nicht ganz, wie ich das mit dem Anschlagen und Stilllegen machen soll: die stillgelegten M kommen auf einen Hilfsfaden und die 10M werden direkt dahinter neu angeschlagen? Vielen Dank!

DROPS Design 20.11.2017 kl. 08:55:

Liebe Frau Wagner, Danke für den Hinweis, unser Desigh team wird die Anleitung noch mal prüfen. Danke im voraus für Ihren Geduld.

Natacha 12.11.2017 - 07:40:

Suite : et bien entendu pareil aux rangs 20,26,32...Merci.

Natacha 12.11.2017 - 07:34:

Bonjour, pour moi il y a une erreur sur le diagramme : au rang 14 la diminution se fait 2 mailles ensemble à l'envers en prenant la maille précédente+la maille ajouté au rang précédent,nous sommes en aller/retour et pas en circulaire( modèle cardigan/modèle pull)Merci de me dire si c'est correct ?!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 179-2