DROPS / 180 / 26

Green Sea by DROPS Design

Sættet består af: Strikket sjal og pulsvarmere med siksak. Arbejdet er strikket i DROPS Air.

DROPS Design: Model ai-065
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------

SJAL:
Mål: Højde midt på ca 45 cm. Bredde øverst ca 200 cm.
Materialer:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører Garngruppe C)
150 g farve 12, mosgrøn

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS RUNDPINDE (80 cm) nr 8 – eller den pind du skal bruge for at få 13 masker og 16 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
-----------------------------------------------------------

PULSVARMERE:
Størrelse: S/M - L/XL
Mål: Omkreds: 17-19 cm. Længde: 22-23 cm.
Materialer:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører Garngruppe C)
50 g i begge størrelser i farve 12, mosgrøn

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS PINDE nr 5 – eller de pinde du skal bruge for at få 17 masker og 22 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 123.8kr. Læs mere.

Sjal: Se diagram A.1 til A.4.
Pulsvarmere: Se diagram A.5.
Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden. Vælg diagram for din størrelse.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind fra spidsen midt foran og opad mod halsen.

Slå 3 masker op på rundpind 8 med Air. Strik 1 pind vrang fra vrangen.
Strik A.1 - læs MØNSTER over. Når A.1 er strikket færdig er der 33 masker på pinden. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Derefter strikkes der mønster således: Strik A.2 (= 8 masker), strik A.3 (= 16 masker), strik A.4 (= 9 masker). Når hele diagram A.2 til A.4 er færdig i højden er der 65 masker på pinden.
Derefter strikkes der således: Strik A.2 (= 8 masker), strik A.3 (= 16 masker) totalt 3 gange i bredden, strik A.4 (= 9 masker). Når hele diagram A.2 til A.4 er færdig i højden er der 97 masker på pinden. Gentag A.2 til A.4 med udtagninger - dvs at for hver gang A.2 til A.4 er færdig i højden strikkes der 2 rapporter mere af A.3 i bredden. Fortsæt således til arbejdet måler 44 cm midt på. Strik 4 p retstrik - se forklaring over, luk af med omslag - dvs der laves omslag efter hver 5.maske (omslaget lukkes af som en almindelig maske).

----------------------------------------------------------

PULSVARMER:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på pindene.
Slå 30-34 masker op (inklusiv 1 kantmaske i hver side) på pinde 5 med Air. Strik 4 p retstrik - se forklaring over. Derefter strikkes der mønster således: Strik 1 kantmaske retstrik, strik A.5 (= 14-16 masker) totalt 2 gange i bredden - læs MØNSTER over, strik 1 kantmaske retstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Fortsæt til arbejdet måler 21-22 cm. Strik 4 p retstrik. Luk af med dobbelt tråd. Sy sammen indenfor 1 kantmaske retstrik. Strik en pulsvarmer til på samme måde.

= kantmaske: ret fra retsiden, ret fra vrangen
= lav et omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul
= lav et omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul

Kitty 19.04.2019 - 00:08:

Thanks for the reply. That’s what I have been doing and it still looks like holes or much larger stitches along the edge - is this normal or what am I doing wrong?

DROPS Design 19.04.2019 kl. 10:51:

Dear Kitty, to have a small hole is kind of normal. You can help it if you try to do the yarnover slightly thighter than usual, i.e pull the yarn back a little. Happy Knitting!

Kitty 18.04.2019 - 23:12:

Hi there, I’m struggling to understand the A1 chart. As there are YO one stitch from either end of the rows, when these are being worked on the following row (just after/before next YO) will some be knitted into the back and others purled into the back? This is my first time using a chart and it still looks like I have holes or missed stitches when I do this? Thanks

DROPS Design 18.04.2019 kl. 23:57:

Dear Kitty, the yarnovers are knitted twisted (knit or purled through the back loop) in the next row, so there will be no hole on their places. I jope this helps. Happy Knitting!

Thi 10.03.2019 - 22:00:

Hei, i diagram 5 skal jeg begynne 1.omg nedenfra og fra ventre til høyre, og fortsett 2. omg fra høyre? Jeg så ikke forklaringen til x i diagram, betyr det er vrang masker? Eller x betyr strikke vrang fra rett og rett fra vrang? Tusen takk på forhånd!

DROPS Design 11.03.2019 kl. 08:00:

Hei Thi, Diagrammene leses fra bunnen og oppover og fra høyre til venstre. Da er andre rad lest fra venstre til høyre. x i diagrammet betyr vrang fra retten og rett fra vrangen og tomme ruter betyr rett fra retten og vrang fra vrangen. God fornøyelse!

Betti 18.02.2019 - 18:13:

Ik lees dit patroon: begin bij de punt (3 steken) en eindig bij de brede kant (midden voor en richting de hals). Is dit dan niet maar een halve sjaal? Hoe komt je anders aan twee punten?

DROPS Design 22.02.2019 kl. 14:22:

Dag Betti,

De sjaal heeft de vorm van een driehoek (vergelijkbaar met de driehoekige vorm van het telpatroon A.1), dus met drie punten en je begint in de onderste punt en je breit naar boven toe, waarbij de sjaal steeds breder wordt.

Anita 09.02.2019 - 23:27:

Skal det kun være kast på rettsiden, for så å strikke kastene vridd på neste omgang på vrangsiden ? Det strikkes da vridd rett. Jeg klarer i hvertfall ikke å strikke kastene vridd vrangt , slik det må gjøres dersom der skal være kast på alle omganger.

DROPS Design 11.02.2019 kl. 08:34:

Hei Anita. Det er kast på hver omgang, og det stemmer at kastene skal strikkes vridd (for at det ikke skal bli hull) neste omgang. Du må strikke dem vrang fra retten og rett fra vrangen slik at de passer inn i diagrammet. På samme måte som når du strikker vridd rett, strikker du i maskens bakre ledd når du strikker vridd vrang. Her er en video av hvordan dette gjøres, Du kan bruke samme metode på et kast. God fornøyelse

Helene Olofsrud 24.01.2019 - 11:15:

Ska sticka sjalen men det är inte markerat någon ökning son skall göras ska jag öka efter kantmaskan?

DROPS Design 11.02.2019 kl. 08:38:

Hei Helene. økningene er tegnet inn i diagrammene som små hvite ovaler, innenfor kantmaskene. Tips til neste gang: om du stiller sprøsmålet ditt som et "spørsmål" isteden for en "kommentar" vil vi se det mye raskere. God fornøyelse

Berit 12.01.2019 - 09:08:

Hallo,ich hatte das tuch schon gestrickt bis zu den 33 maschen,dann hab ich weitergeschrickt a2-8maschen,a3-16maschen a4 9machen ,hatte die reihen dann fertig,hab die maschen gezählt u blieben bei 33 maschen,um auf die 65 maschen zu kommen muss ich bei a2 mit zunahme u a4 mit zunahme stricken ?

DROPS Design 14.01.2019 kl. 09:35:

Liebe Berit, bei der 1. Reihe in A.2 nehmen Sie 2 Maschen zu (= 1 Randmasche, 1 Umschlag, 1 M li, 1 Umschlag, 6 M li), und am Ende A.4 nehmen Sie auch 2 Maschen zu: 1 M re, 6 M li, 1 Umschlag, 1 M li, 1 Umschlag, 1 Randmasche) = 4 Maschen werden bei der 1. Reihe A.2/A.4 zugenommen, dann nehmen Sie nur 1 Masche in je A.2/A.4 (= 2 Zunahmen pro Reihe) und bei der 13. Reihe nehmen Sie wieder 2 Maschen in A.2/A.4 = 4 Zunahmen = 65 M wenn Diagramme fertig sind. Viel Spaß beim stricken!

Berit 11.01.2019 - 14:36:

Hallo,stricke gerade das tuch und komme nicht weiter ,wie kommen sie auf 97 maschen ,kann rechnen wie ich will komm nicht auf die maschenzahl,

DROPS Design 11.01.2019 kl. 15:11:

Liebe Berit, bei der letzten Reihen der Diagramme haben Sie: A.2 (= 24 M.), 3 x A.3 (= 3 x 16 M = 48 M.), A.4 (= 25 M) = 24+48+25= 97 M. Viel Spaß beim stricken!

Loredana 18.10.2018 - 10:06:

Buongiorno, negli schemi A2 A3 A4 su quale riga bisogna effettuare il doppio aumento? Nello schema A2 è indicato nel 13mo ferro mentre nello schema A4 nel 12mo. Grazie Loredana

Stela 04.10.2018 - 03:23:

Oh, never mind my last question! I see now a tiny circle between the stitches that I completely missed! It’s after the first and before the last stitches that the YO is worked.

Kommentere opskrift DROPS 180-26