DROPS / 180 / 26

Green Sea by DROPS Design

Settet består av: Stickad sjal och pulsvärmare med sicksack. Arbetet är stickat i DROPS Air.

DROPS Design: Modell ai-065
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------

SJAL:
Mått: Höjd mitt på ca 45 cm. Bredd överst ca 200 cm.
Garnåtgång:
DROPS AIR från Garnstudio (tillhör Garngrupp C)
150 g färg 12, mossgrön

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (80 cm) NR 8 – eller den sticka du måste använda för att få 13 maskor och 16 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
-----------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE:
Storlek: S/M - L/XL
Mått: Omkrets: 17-19 cm. Längd: 22-23 cm.
Garnåtgång:
DROPS AIR från Garnstudio (tillhör Garngrupp C)
50 g i båda storlekarna i färg 12, mossgrön

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS STICKOR NR 5 – eller de stickor du måste använda för att få 17 maskor och 22 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 188kr. Läs mer.

Sjal: Se diagram A.1 till A.4.
Pulsvärmare: Se diagram A.5.
Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan. Välj diagram för din storlek.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka från spetsen mitt fram och uppåt mot halsen.

Lägg upp 3 maskor på rundsticka 8 med Air. Sticka 1 varv avigt från avigsidan.
Sticka A.1 - läs MÖNSTER över. När A.1 är färdigstickat är det 33 maskor på varvet. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sedan stickas det mönster så här: Sticka A.2 (= 8 maskor), sticka A.3 (= 16 maskor), sticka A.4 (= 9 maskor). När hela diagram A.2 till A.4 är färdiga på höjden är det 65 maskor på varvet.
Sedan stickas det så här: Sticka A.2 (= 8 maskor), sticka A.3 (= 16 maskor) totalt 3 ggr på bredden, sticka A.4 (= 9 maskor). När hela diagram A.2 till A.4 är färdiga på höjden är det 97 maskor på varvet. Sedan upprepas A.2 till A.4 med ökningar - dvs att för varje gång A.2 till A.4 är färdiga på höjden stickas det 2 rapporter mer av A.3 på bredden. Fortsätt så till arbetet mäter 44 cm mitt på. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING - se förklaring ovan, maska av med omslag - dvs det görs 1 omslag efter var 5:e maska (omslaget maskas av som en vanlig maska).

----------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE:
Arbetet stickas fram och tillbaka på stickan.
Lägg upp 30-34 maskor (inklusive 1 kantmaska i varje sida) på sticka 5 med Air. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING - se förklaring ovan. Sedan stickas det mönster så här: Sticka 1 kantmaska i rätstickning, sticka A.5 (= 14-16 maskor) totalt 2 ggr på bredden - läs MÖNSTER ovan, sticka 1 kantmaska i rätstickning. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt till arbetet mäter 21-22 cm. Sticka 4 varv rätstickning. Maska av med dubbel tråd. Sy ihop innanför 1 rätstickad kantmaska. Sticka en pulsvärmare till på samma sätt.

= kantmaska: rätmaska från rätsidan, rätmaska från avigsidan
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet så att det inte blir hål
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet så att det inte blir hål

Kitty 19.04.2019 - 00:08:

Thanks for the reply. That’s what I have been doing and it still looks like holes or much larger stitches along the edge - is this normal or what am I doing wrong?

DROPS Design 19.04.2019 kl. 10:51:

Dear Kitty, to have a small hole is kind of normal. You can help it if you try to do the yarnover slightly thighter than usual, i.e pull the yarn back a little. Happy Knitting!

Kitty 18.04.2019 - 23:12:

Hi there, I’m struggling to understand the A1 chart. As there are YO one stitch from either end of the rows, when these are being worked on the following row (just after/before next YO) will some be knitted into the back and others purled into the back? This is my first time using a chart and it still looks like I have holes or missed stitches when I do this? Thanks

DROPS Design 18.04.2019 kl. 23:57:

Dear Kitty, the yarnovers are knitted twisted (knit or purled through the back loop) in the next row, so there will be no hole on their places. I jope this helps. Happy Knitting!

Thi 10.03.2019 - 22:00:

Hei, i diagram 5 skal jeg begynne 1.omg nedenfra og fra ventre til høyre, og fortsett 2. omg fra høyre? Jeg så ikke forklaringen til x i diagram, betyr det er vrang masker? Eller x betyr strikke vrang fra rett og rett fra vrang? Tusen takk på forhånd!

DROPS Design 11.03.2019 kl. 08:00:

Hei Thi, Diagrammene leses fra bunnen og oppover og fra høyre til venstre. Da er andre rad lest fra venstre til høyre. x i diagrammet betyr vrang fra retten og rett fra vrangen og tomme ruter betyr rett fra retten og vrang fra vrangen. God fornøyelse!

Betti 18.02.2019 - 18:13:

Ik lees dit patroon: begin bij de punt (3 steken) en eindig bij de brede kant (midden voor en richting de hals). Is dit dan niet maar een halve sjaal? Hoe komt je anders aan twee punten?

DROPS Design 22.02.2019 kl. 14:22:

Dag Betti,

De sjaal heeft de vorm van een driehoek (vergelijkbaar met de driehoekige vorm van het telpatroon A.1), dus met drie punten en je begint in de onderste punt en je breit naar boven toe, waarbij de sjaal steeds breder wordt.

Anita 09.02.2019 - 23:27:

Skal det kun være kast på rettsiden, for så å strikke kastene vridd på neste omgang på vrangsiden ? Det strikkes da vridd rett. Jeg klarer i hvertfall ikke å strikke kastene vridd vrangt , slik det må gjøres dersom der skal være kast på alle omganger.

DROPS Design 11.02.2019 kl. 08:34:

Hei Anita. Det er kast på hver omgang, og det stemmer at kastene skal strikkes vridd (for at det ikke skal bli hull) neste omgang. Du må strikke dem vrang fra retten og rett fra vrangen slik at de passer inn i diagrammet. På samme måte som når du strikker vridd rett, strikker du i maskens bakre ledd når du strikker vridd vrang. Her er en video av hvordan dette gjøres, Du kan bruke samme metode på et kast. God fornøyelse

Helene Olofsrud 24.01.2019 - 11:15:

Ska sticka sjalen men det är inte markerat någon ökning son skall göras ska jag öka efter kantmaskan?

DROPS Design 11.02.2019 kl. 08:38:

Hei Helene. økningene er tegnet inn i diagrammene som små hvite ovaler, innenfor kantmaskene. Tips til neste gang: om du stiller sprøsmålet ditt som et "spørsmål" isteden for en "kommentar" vil vi se det mye raskere. God fornøyelse

Berit 12.01.2019 - 09:08:

Hallo,ich hatte das tuch schon gestrickt bis zu den 33 maschen,dann hab ich weitergeschrickt a2-8maschen,a3-16maschen a4 9machen ,hatte die reihen dann fertig,hab die maschen gezählt u blieben bei 33 maschen,um auf die 65 maschen zu kommen muss ich bei a2 mit zunahme u a4 mit zunahme stricken ?

DROPS Design 14.01.2019 kl. 09:35:

Liebe Berit, bei der 1. Reihe in A.2 nehmen Sie 2 Maschen zu (= 1 Randmasche, 1 Umschlag, 1 M li, 1 Umschlag, 6 M li), und am Ende A.4 nehmen Sie auch 2 Maschen zu: 1 M re, 6 M li, 1 Umschlag, 1 M li, 1 Umschlag, 1 Randmasche) = 4 Maschen werden bei der 1. Reihe A.2/A.4 zugenommen, dann nehmen Sie nur 1 Masche in je A.2/A.4 (= 2 Zunahmen pro Reihe) und bei der 13. Reihe nehmen Sie wieder 2 Maschen in A.2/A.4 = 4 Zunahmen = 65 M wenn Diagramme fertig sind. Viel Spaß beim stricken!

Berit 11.01.2019 - 14:36:

Hallo,stricke gerade das tuch und komme nicht weiter ,wie kommen sie auf 97 maschen ,kann rechnen wie ich will komm nicht auf die maschenzahl,

DROPS Design 11.01.2019 kl. 15:11:

Liebe Berit, bei der letzten Reihen der Diagramme haben Sie: A.2 (= 24 M.), 3 x A.3 (= 3 x 16 M = 48 M.), A.4 (= 25 M) = 24+48+25= 97 M. Viel Spaß beim stricken!

Loredana 18.10.2018 - 10:06:

Buongiorno, negli schemi A2 A3 A4 su quale riga bisogna effettuare il doppio aumento? Nello schema A2 è indicato nel 13mo ferro mentre nello schema A4 nel 12mo. Grazie Loredana

Stela 04.10.2018 - 03:23:

Oh, never mind my last question! I see now a tiny circle between the stitches that I completely missed! It’s after the first and before the last stitches that the YO is worked.

Kommentér oppskrift DROPS 180-26