DROPS / 179 / 34

Pomodoro by DROPS Design

Patenttineuleinen rahi. Työ voidaan neuloa 2-kertaisesta DROPS Eskimo- tai 1-kertaisesta DROPS Polaris-langasta.

DROPS Design: Malli ee-600
Lankaryhmä E + E tai F
----------------------------------------------------------
Mitat: Ympärys: n. 142 cm. Halkaisija: n. 45 cm.
Langanmenekki:
Yksivärinen rahi:
Garnstudion DROPS ESKIMO (kuuluu lankaryhmään E):
750 g väriä 07, oranssi

Kirjava rahi:
Garnstudion DROPS ESKIMO (kuuluu lankaryhmään E):
400 g väriä 07, oranssi
400 g väriä 50, tumma roosa

tai:
Garnstudion DROPS POLARIS (kuuluu lankaryhmään F):
1100 g haluttua väriä

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä E)". Katso alla oleva linkki.

DROPS PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 8 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 10 silmukkaa ja 13 kerrosta sileää neuletta 2-kertaisella Eskimo- tai 1-kertaisella Polaris-langalla, puikoilla nro 8 = 10 x 10 cm.
6 silmukkaa patenttineuletta 2-kertaisella Eskimo- tai 1-kertaisella Polaris-langalla, puikoilla nro 8 = 10 cm leveyssuunnassa.
MUUT TARVIKKEET: 2-3 tyynyä (n. 50 x 70 cm) rahin täyttämiseen.

LANKAVINKKI:
Ota yksi lanka sekä kerän sisältä että ulkoa. Kun vaihdat uuteen kerään, älä vaihda molempia lankoja yhtaikaa, koska tällöin lankojen päätöskohdasta tulee liian paksu.

PATENTTINEULE:
1.KERROS (= nurja puoli): Neulo 1 silmukka oikein, *neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, nosta seuraava silmukka nurin neulomatta (vie oikean käden puikko vasemman puikon silmukkaan oikealta vasemmalle, eli vie puikko takakautta silmukkaan)*, toista *-* kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, neulo lopuksi 2 silmukkaa oikein.
2.KERROS (= oikea puoli): Neulo 1 silmukka oikein, *tee 1 langankierto puikolle, nosta seuraava silmukka nurin neulomatta, neulo langankierto ja nostettu silmukka oikein yhteen*, toista *-* kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, nosta seuraava silmukka nurin neulomatta, neulo 1 silmukka oikein.
3.KERROS (= nurja puoli): Neulo 1 silmukka oikein, *neulo langankierto ja nostettu silmukka oikein yhteen, tee 1 langankierto puikolle, nosta seuraava silmukka nurin neulomatta*, toista *-* kunnes jäljellä on 3 silmukkaa, neulo langankierto ja nostettu silmukka oikein yhteen, neulo 1 silmukka oikein.
Toista jatkossa KERROKSET 2. ja 3.
----------------------------------------------------------

RAHI:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla (lue LANKAVINKKI).

Luo 13 silmukkaa pyöröpuikolle nro 8 2-kertaisella Eskimo- tai 1-kertaisella Polaris-langalla.
1.KERROS (= nurja puoli): Neulo 1 silmukka oikein, 11 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein.
2.KERROS (= oikea puoli): Neulo oikeaa.
3.KERROS: Neulo 1 silmukka oikein, *tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 1 silmukka, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein = 25 silmukkaa.
4.KERROS: *Neulo 1 silmukka oikein, neulo langankierto kiertäen oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 1 silmukka, neulo 1 silmukka oikein.
5.KERROS: Neulo 1 silmukka oikein, 23 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein.
6.KERROS: Neulo oikeaa.
7.KERROS (= nurja puoli): Neulo 1 silmukka oikein, *tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 1 silmukka, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein = 49 silmukkaa.
8.KERROS: *Neulo 1 silmukka oikein, neulo langankierto kiertäen oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 1 silmukka, neulo 1 silmukka oikein.
9.KERROS: Neulo 1 silmukka oikein, 47 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein.
10.KERROS: Neulo oikeaa.
11.KERROS: Neulo 1 silmukka oikein, neulo 2 silmukkaa nurin, *tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka nurin, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka nurin, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka nurin, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa nurin*, toista *-* yhteensä 9 kertaa, neulo 1 silmukka oikein = 85 silmukkaa.
12.KERROS: Neulo 3 silmukkaa oikein, *neulo langankierto kiertäen oikein, neulo 1 silmukka oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 3 silmukkaa + 1 langankierto, neulo langankierto kiertäen oikein ja neulo lopuksi 3 silmukkaa oikein.
Kiinnitä 1 merkki työhön. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Jatka neulomalla PATENTTINEULETTA (katso selitys yllä). TARKISTA NEULETIHEYS! Lopeta neulominen nurjan puolen kerroksen jälkeen, kun työn pituus merkistä mitattuna on n. 50 cm (eli kun työn pituus luomisreunasta mitattuna on n. 60 cm).
Tee nyt kavennukset seuraavasti:
1.KERROS (= oikea puoli): Neulo 1 silmukka oikein, *neulo 1 silmukka oikein, neulo langankierto ja nostettu silmukka oikein yhteen*, toista *-* kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein = 85 silmukkaa.
2.KERROS (= nurja puoli): Neulo 1 silmukka oikein, 83 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein.
3.KERROS: Neulo 1 silmukka oikein, *neulo 2 silmukkaa oikein yhteen*, toista *-* kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein = 43 silmukkaa.
4.KERROS: Neulo 1 silmukka oikein, 41 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein.
5.KERROS: Neulo oikeaa.
6.KERROS: Neulo 1 silmukka oikein, 41 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein.
7.KERROS: Neulo 1 silmukka oikein, *neulo 2 silmukkaa oikein yhteen*, toista *-* kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein = 23 silmukkaa.
8.KERROS: Neulo 1 silmukka oikein, 21 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein.
9.KERROS: Neulo oikeaa.
10.KERROS: Neulo 1 silmukka oikein, 21 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein.
11.KERROS: Neulo 1 silmukka oikein, *neulo 2 silmukkaa oikein yhteen*, toista *-* kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein = 13 silmukkaa.
12.KERROS: Neulo 1 silmukka oikein, 11 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein.
Katkaise langat, jätä kuitenkin työhön n. 1 metrin pituinen lanka saumaa varten.

VIIMEISTELY:
Vedä langat loppujen silmukoiden läpi ja kiristä langat kunnolla. Solmi ja päättele langanpäät, mutta älä katkaise lankoja (= rahin pohja). Ompele rahin sivun aukko kiinni uloimmista silmukanreunoista, 2-kertaisella Eskimo- tai 1-kertaisella Polaris-langalla, jottei saumasta tulisi paksu. Kun puolet saumasta on ommeltu, täytä rahi seuraavasti:
Työnnä 2 tai 3 tyynyä rahin sisään (riippuen siitä, kuinka tiheän rahin haluat). Ompele loput sivusaumasta. Harsi sitten 2-kertainen Eskimo- tai 1-kertainen Polaris-lanka työn alkuun luotujen 13 silmukkaan, kiristä langat ja päättele langanpäät hyvin.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 179-34 alkuperäisohjeeseen.