DROPS / 180 / 27

Stripes in Monaco by DROPS Design

Strikket poncho med riller og striper. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS Fabel.

Stikkord: ponchoer, striper,
DROPS Design: Modell fa-381
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
100-100-150-150 g farge 911, piknik
100-100-150-150 g farge 151, guacamole
100-100-150-150 g farge 677, grønn/turkis

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (80 cm) NR 4 – eller de pinnene du må bruke for å få 21 masker og 40 pinner rillestrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel print DROPS Fabel print 18.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 19.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 96kr. Les mer.

Instruksjoner

INFORMASJON TIL OPPSKRIFT:

RILLER (strikkes frem og tilbake):
1 rille = Strikk 2 pinner rett.

FELLETIPS/ØKETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles/økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 163 masker), og deler maskene med antall fellinger/økninger som skal gjøres (f.eks 16) = 10,1. I dette eksempelet felles det ved å strikke ca hver 9.og 10.maske rett sammen. Når det økes masker, lages det et kast etter ca hver 10.maske. På neste pinne strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.

STRIPER:
Når det strikkes striper klippes ikke trådene, de trekkes med oppover. Pass på at trådene ikke strammer!
1.STRIPE = 1 rille med grønn/turkis
2.STRIPE = 1 rille med guacamole
3.STRIPE = 1 rille med piknik
Gjenta stripene i denne rekkefølgen videre.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arbeidet strikkes i 2 deler som sys sammen til slutt. Det strikkes frem og tilbake på rundpinne.

Legg opp 163-172-182-188 masker på rundpinne 4 med piknik. Strikk 1 pinne rett der det felles 16 masker jevnt fordelt – les FELLETIPS/ØKETIPS (jevn fordeling), det felles slik for at oppleggskanten ikke skal stramme = 147-156-166-172 masker. Strikk RILLER og STRIPER – se forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler 40-44-47-50 cm – avpass at neste pinne er første pinne i piknik, økes det 16 masker jevnt fordelt – husk FELLETIPS/ØKETIPS = 163-172-182-188 masker. Fell av.
Strikk 1 del til på samme måte.

MONTERING:
Sy den ene kortsiden på den første delen sammen med langsiden på den andre delen – se illustrasjon A.1 og de to stjernene. Deretter sys kortsiden på den andre delen sammen med langsiden på den første delen – se illustrasjon A.1 og de to kryssene. Sy i ytterste ledd av ytterste maske. Pass på at sømmen ikke strammer!

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 02.11.2018
Rettelse: maskeantallet er korrigert: Legg opp 163-172-182-188 masker... fell 16 maskerjevnt fordelt = 147-156-166-172 masker... øk 16 masker jevnt fordelt = 163-172-182-188 masker

Diagram

= sy sidene markert med stjerne sammen – les MONTERING i oppskriften
= sy sidene markert med kryss sammen – les MONTERING i oppskriften

Kommentarer / Spørsmål (7)

Patti Laine 13.11.2019 - 15:29:

Hello. I am using a different yarn and am having trouble finding the finished size in your pattern to work backwards. In size small, I can see that I need to knit to 15 3/4” for the height of each rectangle panel. However, I am having trouble determining the width. Which is the cast on edge. Can you confirm the correct finished measurement of each panel in size small (cm and inches). Thank you

DROPS Design 13.11.2019 kl. 15:45:

Dear Patti Laine, in size S you are casting on 163 ss dec to 147 sts = 70 cm = approx. 27.56 inches (= the long side of piece) and work for 40 cm = approx. 15.75 inches (= the short side of piece) - you can find these measurements in chart: 40 cm (height 1 of the pieces), + 15 cm of 1st piece + 15 cm of same piece when sewn tog). See also video to assembly here, where pieces are worked bottom up in the video - in this pattern both pieces are worked lengthwise. Happy knitting!

Madeleine Von Vogelsang 25.07.2019 - 12:25:

Leider ist auf meine Frage vom 2.11.2018 keine Antwort gekommen...

DROPS Design 27.07.2019 kl. 09:39:

Liebe Madeleine, das Problem lässt sich per Ferndiagnose nicht beheben. Sie müssen die Maße mit den Maßen in der Skizze vergleichen und dann wie angegeben zusammennähen, dann sollte es passen...

Mary Krug 21.03.2019 - 23:00:

I went to the Drops website to order the yarn but I don’t see a field on the website that enables a purchase, only pictures of skeins. Can you help me?

DROPS Design 22.03.2019 kl. 09:16:

Dear Mrs Krug, click on the yarn then on "order" at the left side, or find here our DROPS stores. Happy knitting!

Mylene Koppers 08.01.2019 - 21:34:

Welke kleurnummers zijn er voor patroon gebruikt Mvg. Mylene

DROPS Design 09.01.2019 kl. 11:11:

Dag Mylene,

De kleurnummers staan bovenaan bij de materialen:

DROPS FABEL van garnstudio (behoort tot garengroep A) 911, picknick, 151, guacamole, 677, groen/turkoois

Madeleine V. Vogelsang 02.11.2018 - 07:58:

Hallo! Ich bin ziemlich ratlos: obwohl die cm-Angaben der Teile stimmen, ist das Zusammennähen ein grosses Problem, denn die Teile stimmen mit den Angaben nicht überein. Der verbleibende Ausschnitt ist viel zu klein... Ich habe versucht das Problem mit einem Knopf zu beheben aber auch das geht nicht, denn es sind beide Teile (vorne und hinten) die nicht stimmen! Es ist schade, weil ich es als Geburtstagsgeschenk für meine Freundin gedacht hatte...

Eva 22.10.2018 - 08:30:

Stricke gerade den Poncho in Grüße XXL. Laut Maschenprobe so ein Strickteil ca. 66cm werden, was auch mit meinem übereinstimmt. Kommt mit aber sehr wenig vor. Leider steht nirgends eine Länge. Habe versucht über das Diagramm unten die Länge zu berechnen und komme da auf 79 cm (47+16+16). Habe ich da einen Denkfehler oder was stimmt? Danke für die Antwort.

DROPS Design 28.11.2018 kl. 14:43:

Liebe Eva, danke für den Hinweis, eine Korrektur wurde gemacht. Viel Spaß beim stricken!

Shiri 31.08.2017 - 12:42:

Es ist ungewohnt so dünnes Garn mit Nadelstärke 4 zu verstricken und das die streifenweise Verarbeitung von Printgarnen so ein schönes Endprodukt ergibt hätte ich nicht gedacht. Ein sehr sehr schöner, weicher, leichter und pflegeleichter Poncho.

Kommentér oppskrift DROPS 180-27