DROPS / 181 / 22

Song of the Sea by DROPS Design

Tröja med raglan, hålmönster, rätstickning och sprund i sidan, stickad uppifrån och ner. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i DROPS Kid-Silk

DROPS Design: Modell ks-128
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS KID-SILK från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
125-125-150-150-175-175 g färg 24, petrol

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (40 + 60 eller 80 cm) NR 3,5 – eller de stickor du måste använda för att få 23 maskor och 45 varv rätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (40 cm) NR 2,5 – till rätstickad kant.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 250kr. Läs mer.

Se diagram A.1 till A.3. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

RAGLAN:
Börja 1 maska före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). Upprepa vid alla 4 markörerna (= totalt 8 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Alla ökningarna görs från rätsidan.
Öka 1 maska på insidan av 2 maskor i varje sida av arbetet så här: Sticka 2 maskor rätstickning, 1 omslag om stickan, sticka mönster som förut tills det återstår 2 maskor, 1 omslag om stickan, 2 maskor rätstickning. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

ÖKNINGSTIPS-1 (gäller oket)
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 16 maskor) och delar de maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 11) = 1,4. I detta exempel ökas det efter ca växelvis var 1:a och var 2:a maska.

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmen):
Alla minskningar görs från avigsidan (dvs med rätmaskor)
Sticka 2 rätmaskor, 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad), sticka rätmaskor tills det återstår 4 maskor, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 1 maska minskad), avsluta med 2 rätmaskor.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Oket stickas runt, uppifrån och ner, på rundsticka, innan det delas till fram- och bakstycke som stickas fram och tillbaka på rundsticka. Ärmarna stickas fram och tillbaka på rundsticka.

OKET:
Lägg upp 98-104-104-116-116-126 maskor på rundsticka 2,5 med 2 trådar Kid-Silk. Ta bort den ena tråden och sticka sedan med 1 tråd Kid-Silk. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan.
Sticka, öka och sätt 4 markörer så här: Sticka 16 rätmaskor samtidigt som det ökas 11 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS-1, sätt 1 markör (= vänster ärm), 33-36-36-42-42-47 rätmaskor samtidigt som det ökas 10-15-15-17-17-20 maskor jämnt fördelat (= framstycke), sätt 1 markör, 16 rätmaskor samtidigt som det ökas 11 maskor jämnt fördelat (= höger ärm), sätt 1 markör, 32-35-35-41-41-46 rätmaskor samtidigt som det ökas 10-15-15-17-17-20 maskor jämnt fördelat, sätt 1 markör och avsluta med 1 maska rätstickning (= bakstycke) = 140-156-156-172-172-188 maskor.
Sticka 1 varv avigt. Byt till rundsticka 3,5.
Sedan stickas det så här:
Sticka 1 m rätstickning A.1 över de nästa 8 maskorna, A.2 över de nästa 8 maskorna, A.3 de nästa 9 maskorna, 2 maskor rätstickning (markören sitter mitt emellan dessa maskorna = vänster ärm), sticka A.1 över de nästa 8 maskorna, sticka A.2 över de nästa 24-32-32-40-40-48 maskorna, A.3 över de nästa 9 maskorna, 2 maskor rätstickning (markören sitter mitt emellan dessa maskorna = framstycke), A.1 över de nästa 8 maskorna, A.2 över de nästa 8 maskorna, A.3 de nästa 9 maskorna, 2 maskor rätstickning (markören sitter mitt emellan dessa maskorna = höger ärm), sticka A.1 över de nästa 8 maskorna, sticka A.2 över de nästa 24-32-32-40-40-48 maskorna, A.3 över de nästa 9 maskorna, 1 maska rätstickning = bakstycke
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Fortsätt med mönster och öka till RAGLAN – se förklaring ovan. De ökade maskorna stickas fortlöpande in i mönster. Öka på vartannat varv 1-2-6-6-7-7 ggr, sedan på vart 4:e varv 21-23-22-24-26-28 ggr (= totalt 22-25-28-30-33-35 ggr).
Efter alla ökningarna är det 316-356-380-412-436-468 maskor på varvet. Arbetet mäter ca 21-23-24-26-28-30 cm.
Nästa varv stickas så här: Sätt de första 66-74-82-86-92-92 maskorna på en tråd till ärm, lägg upp 8-8-12-12-16-16 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), fortsätt mönstret över de nästa 92-104-108-120-126-142 maskorna (= framstycke), sätt följande 66-74-82-86-92-92 maskor på en tråd till ärm, lägg upp 8-8-12-12-16-16 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), fortsätt mönstret över de nästa 92-104-108-120-126-142 maskorna (= bakstycke). Sätt en markör mitt i de nya maskorna under ärmarna, på båda sidorna. Dessa markörerna markerar övergången mellan fram och bakstycket. Framstycke, bakstycke och ärmar stickas nu färdiga var för sig. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

BAKSTYCKE:
= 100-112-120-132-142-158 maskor. Arbetet stickas nu fram och tillbaka. Nästa varv stickas så här från rätsidan: Anpassa mönstret så att det stämmer överens med mönstret på oket.
Sticka 5-7-7-5-6-6 maskor rätstickning, A.1 över de nästa 8 maskorna, A.2 över de nästa 72-80-88-104-112-128 maskorna, A.3 över de nästa 9 maskorna, 6-8-8-6-7-7 maskor rätstickning. Fortsätt mönstret så.
När arbetet mäter 5 cm från delningen ökas det 1 maska innanför 2 maskor i varje sida av arbetet (= 2 maskor ökade) – läs ÖKNINGSTIPS-2! De ökade maskorna stickas i rätstickning. Öka så med 4-5-5-5-3-4 cm mellanrum totalt 5-4-4-4-6-5 ggr = 110-120-128-140-154-168 maskor. Fortsätt mönstret så till arbetet mäter 32-32-33-33-33-33 cm från delningen (arbetet mäter totalt 56-58-60-62-64-66 cm, mätt från axeln), avsluta mönstret efter en hel eller halv rapport på höjden. Sticka 10 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, över alla maskorna, maska sedan av löst med dubbel tråd.

FRAMSTYCKE:
Sticka som bakstycket.

ÄRM:
Sätt de 66-74-82-86-92-92 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på rundsticka 3,5 och lägg upp 4-4-6-6-8-8 maskor i varje sida av arbetet i slutet på de 2 nästa varven = 74-82-94-98-108-108 maskor.
Sticka slätstickning fram och tillbaka, men avigsidan ska vända utåt (avigt från rätsidan, rätt från avigsidan). När arbetet mäter 2 cm från delningen minskas det 1 maska i varje sida – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 2½-2-1½-1½-1-1 cm mellanrum totalt 13-16-21-21-25-24 ggr = 48-50-52-56-58-60 maskor. Sticka sedan till ärmen mäter 39-38-38-36-35-33 cm från delningen (kortare mått i större storlekar pga vidare hals och längre ok). Byt till rundsticka 2,5. Nu stickas det rätstickning fram och tillbaka över alla maskorna i 4 cm. Maska sedan av löst med dubbel tråd. Ärmen mäter 43-42-42-40-39-37 cm från delningen och ner. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy underärmssömmarna från delningen och ner - sy innanför 1 kantmaska i varje sida. Sy sidsömmen från delningen och ner - sy kant i kant i de yttersta maskbågarna så att sömmen blir flat, men sluta när det återstår ca 12 cm i varje sida (= sprund). Sy sömmen i den andra sidsömmen på samma sätt.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 20.10.2017
OKET: .... Sedan stickas det så här:
Sticka 1 m rätstickning A.1 över de nästa 8 maskorna, A.2 över de nästa 8 maskorna, A.3 de nästa 9 maskorna, 2 maskor rätstickning (markören sitter mitt emellan dessa maskorna = vänster ärm), sticka A.1 över de nästa 8 maskorna, sticka A.2 över de nästa 24-32-32-40-40-48 maskorna, A.3 över de nästa 9 maskorna, 2 maskor rätstickning (markören sitter mitt emellan dessa maskorna = framstycke), A.1 över de nästa 8 maskorna, A.2 över de nästa 8 maskorna, A.3 de nästa 9 maskorna, 2 maskor rätstickning (markören sitter mitt emellan dessa maskorna = höger ärm), sticka A.1 över de nästa 8 maskorna, sticka A.2 över de nästa 24-32-32-40-40-48 maskorna, A.3 över de nästa 9 maskorna, 1 maska rätstickning = bakstycke

Diagram

= rätmaska från rätsidan
= rätmaska från avigsidan, avigmaska från rätsidan

Katja 03.02.2019 - 09:45:

Es steht: Die Zunahmen in jeder 2. Runde 6x (Grösse L) arbeiten. Bedeutet das, dass ich in der 2. runde 6 mal zunehmen soll? Normalerweise nimmt man doch nur an den markierten Maschen/Raglanmaschen zu, aber das sind nur 4?

DROPS Design 04.02.2019 kl. 12:06:

Liebe Katja, Sie sollen insgesamt 6 Zunahmenrunde (in jede 2. Runde) stricken, aber Siei werden jeweils 8 Maschen (= 2 für jeden Ärmel + 2 am Vorder bzw Rückenteil) zunehmen, nach diesen 6 Zunahmenrunde haben Sie 8 Maschen x 6 zugenommen. Dann in jede 4. Runde 22-24 x zunehmen (auch 8 Maschen wie zuvor). Viel Spaß beim stricken!

Vibeke 28.09.2018 - 15:09:

Str. Xl

Vibeke 26.09.2018 - 17:01:

Hej Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvori den rettelse I har beskrevet består. Jeg ender med at få 2 masker for meget når jeg er igennem første mønster pind Mvh. Vibeke

DROPS Design 28.09.2018 kl. 14:47:

Hej Vibeke, hvilken størrelse strikker du, så skal vi prøve at guide dig igennem første mønsterpind :)

Agnès 10.03.2018 - 08:16:

Merci 😊

Agnès 03.03.2018 - 20:11:

Bonjour, après plusieurs digressions vers d'autres ouvrages , j'ai repris celui-ci et je me heurte au rabattement des mailles avec le fil en double! Pouvez-vous m'indiquer un lien, une vidéo expliquant cette " technique ". Merci de votre aide.

DROPS Design 05.03.2018 kl. 08:43:

Bonjour Agnès, pour rabattre avec le fil en double, prenez simplement le fil d'une autre pelote (ou bien l'autre extrémité de la même pelote) et rabattez les mailles comme d'habitude, mais en utilisant les 2 fils. Bon tricot!

Ksana 13.01.2018 - 15:42:

In Yoke - 104 sts - deviding is described (for M) like this: 16-36-16-35... which doent make 104. where was 1 st gone? Thank you for explaining

DROPS Design 13.01.2018 kl. 21:35:

Dear Ksana, when doing the first row, after the last marker (after the 35 stitch) the pattern tells you to knit one stitch with garter stitch, that makes up the 104th stitch. Happy Knitting!

Agnès 23.10.2017 - 17:39:

Merci pour la correction. Je vais pouvoir continuer mon ouvrage en déplaçant les marqueurs ;-)

Cecilia 13.10.2017 - 10:54:

Hej, jag skulle vilja vilja fortsätta och sticka hela plagget runt på rundsticka, varför har ni inte anpassat mönstret till detta? Det går ju så mycket snabbare! Vad ska jag tänka på när jag gör detta? Tack för alla fantastiska mönster! /Cecilia

DROPS Design 13.10.2017 kl. 14:26:

Denna modell har vi valt att sticka fram- och bakst fram och tillbaka. Ofta får plagget en fin form, då man syr sidsömmar. Men visst kan du sticka fram- och bakst runt på rundst. Du kan då minska bort 1 kantmaska i varje sida på fram- och bakstycket, eftersom du inte behöver sy sidsömmarna.

Agnès 08.10.2017 - 13:39:

Bonjour, Je commence enfin ce superbe modèle et voilà mon premier soucis. A1+A2+A3 = 25 mailles et la manche en compte 27! Donc mes deux mailles mousse se trouvent avant le marqueur!? Ce dernier n'est donc pas entre ces 2 mailles. Dois-je déplacer mon marqueur, ai - je mal compris les explications ou est - ce une coquille dans le libellé de ces dernières? Merci de votre attention et de votre aide.

DROPS Design 09.10.2017 kl. 08:51:

Bonjour Agnès, une correction a été faite pour réorganiser les mailles comme il le faut. Le texte en ligne est correct, retrouvez la correction sous l'onglet à côté des fournitures. Bon tricot!

Borriello 01.10.2017 - 13:53:

Modèle 181-22: Dans le 3ème rang à l’endroit du motif, après les 2 mailles ensemble à l’endroit , le jeté, faut il tricoter 5 mailles et faire « 1 jeté, glisser une maille.... » ou tricoter 6 mailles et faire «  1 jeté, glisser une maille.... » merci

DROPS Design 02.10.2017 kl. 10:00:

Bonjour Mme Boriello, il faut tricoter 5 m avant le jeté suivant, la dernière maille de A.1 va se tricoter avec la diminution du début de A.2 et le jeté avant cette diminution viendra remplacer la dernière m de A.2 (même chose à la transition de A.2 et A.3). Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 181-22