DROPS / 180 / 1

Lemon Parfait by DROPS Design

Lehtikuvioinen raglanpusero. Koot S-XXXL. Työ neulotaan DROPS Cotton Merino -langasta.

DROPS Design: Malli cm-067
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS COTTON MERINO (kuuluu lankaryhmään B):
450-450-500-550-600-700 g väriä 15, sinapinkeltainen

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä B)". Katso alla oleva linkki.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (60 ja 80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5 (joustinneuleeseen) tai käsialan mukaan.

Katso ruutupiirros A.1. Katso halutun koon piirros.

KAVENNUSVINKKI (sivu):
Aloita 3 silmukan päässä sivun merkkilangasta: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), nosta 1 silmukka neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.

LISÄYSVINKKI:
Tee lisäykset keskellä hihan alla seuraavasti: Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta ja tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

RAGLANKAVENNUKSET:
Kavenna jokaisessa kappaleiden rajakohdassa 2 silmukkaa. Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.

NEULOMISVINKKI:
Mikäli neuletiheys ei täsmää korkeudeltaan ja jos neulotaan liian kireästi, raglankavennuksesta tulee liian lyhyt ja kädentiestä liian pieni. Korjaa tämä neulomalla tasavälein 1 ylimääräinen kerros kavennusten väliin kaventamatta ollenkaan.
----------------------------------------------------------

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, alhaalta ylös.

Luo 212-228-248-268-292-316 silmukkaa pyöröpuikolle nro 4 Cotton Merino -langalla. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä). Jatka neulomalla seuraavasti:
17-21-20-25-25-31 silmukkaa oikein, 3 silmukkaa nurin, *A.1 (= 18-18-22-22-26-26 silmukkaa), 6 silmukkaa nurin*, toista *-* yhteensä 2 kertaa, A.1, 3 silmukkaa nurin, 34-42-40-50-50-62 silmukkaa oikein, 3 silmukkaa nurin, *A.1, 6 silmukkaa nurin*, toista *-* yhteensä 2 kertaa, A.1, 3 silmukkaa nurin, 17-21-20-25-25-31 silmukkaa oikein. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun ja 1 merkkilanka 106-114-124-134-146-158 silmukan jälkeen = sivuissa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 8 cm, kavenna kummankin sivun merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (= työstä kapeni 4 silmukkaa) (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 4½ cm välein yhteensä 7 kertaa kaikissa koissa = 184-200-220-240-264-288 silmukkaa.

Kun työn pituus on 39-39-39-39-39-39 cm, päätä kummankin sivun keskimmäiset 8-8-10-10-12-14 silmukkaa (= päätä kummankin merkkilangan molemmin puolin 4-4-5-5-6-7 silmukkaa). Takakappaleessa ja etukappaleessa on nyt 84-92-100-110-120-130 silmukkaa. Jätä työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Vaihda työhön lyhyt pyöröpuikko, kun silmukoita on lisätty tarpeeksi. Luo 48-52-56-56-60-64 silmukkaa sukkapuikoille nro 3,5 Cotton Merino -langalla. Neulo 1 kerros oikein, jatka neulomalla joustinneuletta (2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin). Kun työn pituus on 6 cm, vaihda sukkapuikkoihin nro 4. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 4-6-8-6-8-10 silmukkaa = 44-46-48-50-52-54 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= keskellä hihan alla). Jatka neulomalla sileää neuletta. Kun työn pituus on 10-7-7-10-7-7 cm, lisää keskelle hihan alle 2 silmukkaa (LUE LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset 3-2½-2-1½-1½-1½ cm välein yhteensä 12-15-18-19-20-21 kertaa = 68-76-84-88-92-96 silmukkaa. Kun työn pituus on 46-45-43-42-40-39 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet), päätä keskeltä hihan alta 8-8-10-10-12-14 silmukkaa = 60-68-74-78-80-82 silmukkaa. Jätä työ odottamaan ja neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota kaikki silmukat samalle pyöröpuikolle, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 288-320-348-376-400-424 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka jokaiseen kappaleiden rajakohtaan (= 4 merkkilankaa). Jatka mallineuletta kuten aiemmin ja tee nyt RAGLANKAVENNUKSET (katso selitys yllä).

Toista kavennukset joka 4.kerros 5-5-6-6-6-7 kertaa, sitten joka 2.kerros 14-16-18-21-23-24 kertaa = yhteensä 19-21-24-27-29-31 kertaa.

Kun kaikki kavennukset on tehty, työssä on jäljellä 136-152-156-160-168-176 silmukkaa. Neulo kaikilla silmukoilla 4 kerrosta ainaoikeaa ja neulo ensimmäisellä kerroksella kummankin hihan 22-26-26-24-22-20 silmukkaa pareittain oikein yhteen, kavenna lisäksi tasavälein kerroksella 18-28-26-28-34-40 silmukkaa = 96-98-104-108-112-116 silmukkaa. Päätä silmukat oikein silmukoin.

= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli
= 3 silmukkaa oikein yhteen

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 180-1 alkuperäisohjeeseen.