DROPS / 181 / 35

Silver Leaf by DROPS Design

Settet består av: Strikket lue, hals og pulsvarmere med bladmønster og riller. Settet er strikket i DROPS Merino Extra Fine

DROPS Design: Modell me-114
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Til hele settet går det med ca 350-400 g DROPS Merino Extra Fine.
-----------------------------------------------------------

LUE:
Størrelse: S/M – M/L
Passer hodemål: 54/56 - 56/58 cm.
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-150 g farge 08, lys beige

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS PINNE NR 4 – eller de pinnene du må bruke for å få 21 masker og 28 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS PINNE NR 3,5 til vrangbord – eller de pinnene du må bruke for å få 22 masker og 30 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
-----------------------------------------------------------

HALS:
Størrelse: S/M – M/L
Mål: Omkrets oppe: ca 38-42 cm. Omkrets nede: ca 114-129 cm. Høyde: 28 cm.
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
200 g i begge størrelser i farge 08, lys beige

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (60 cm) NR 4 – eller de pinnene du må bruke for å få 21 masker og 28 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS RUNDPINNE (40 cm) NR 3,5 til vrangbord – eller de pinnene du må bruke for å få 22 masker og 30 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
-----------------------------------------------------------

PULSVARMERE:
Størrelse: S/M – M/L
Mål: Omkrets: 16-18 cm. Lengde: ca 20 cm.
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100 g i begge størrelser i farge 08, lys beige

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS PINNE NR 4 – eller de pinnene du må bruke for å få 21 masker og 28 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 30.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 30.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 217kr. Les mer.
INFORMASJON TIL OPPSKRIFT:

RILLE (strikkes frem og tilbake – gjelder lue og pulsvarmere):
1 rille = Strikk 2 pinner rett.

FELLETIPS:
Alle fellingene gjøres fra retten.
Det felles 1 maske etter merketråden slik: Strikk 2 masker rett sammen.

MØNSTER:
Lue: Se diagram A.1 og A.2 – velg diagram for din størrelse.
Hals: Se diagram A.3.
Pulsvarmere: Se diagram A.1.
Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.
----------------------------------------------------------

LUE:
Luen strikkes frem og tilbake på pinnen og sys sammen til slutt.
Legg opp 99-105 masker på pinne 3,5 med Merino Extra fine. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Strikk A.2 (= 9-7 rapporter a 11-15 masker) til arbeidet måler 4 cm. Bytt til pinne 4. Strikk slik: Strikk RILLER - se forklaring over - over de første 44-45 masker, strikk A.1 (= 11-15 masker), strikk riller over de siste 44-45 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Fortsett videre frem og tilbake til det er strikket 3 rapporter av A.1 i høyden. Arbeidet måler ca 20-23 cm. Nå strikkes arbeidet videre i riller over alle maskene. Strikk 1 rille og fell 0-6 masker jevnt fordelt på første pinne = 99 masker. Nå settes det 11 merketråder fra retten slik: Strikk 1 maske rille, sett 1 merketråd, * strikk 9 masker rille, sett 1 merketråd *, strikk fra *-* til det gjenstår 8 masker (= totalt 10 ganger), avslutt med 8 masker rille. Strikk 1 pinne rett fra vrangen.
På neste pinne fra retten felles det 1 maske etter hver merketråd (= 11 masker felt) – les FELLETIPS! Fell slik på hver 6.pinne 2 ganger til, deretter på hver 4.pinne 4 ganger = 22 masker. På neste pinne fra retten strikkes 2 og 2 masker rett sammen = 11 masker. Luen måler ca 28-31 cm.

MONTERING:
Klipp tråden, trekk de gjennom de resterende maskene, snurp sammen og fest godt. Sy luen sammen midt bak innenfor 1 kantmaske.
----------------------------------------------------------

HALS:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne.
Legg opp 128-144 masker på rundpinne 3,5 med Merino Extra Fine. Strikk vrangbord (= 1 rett/1 vrang) til arbeidet måler 12 cm. Bytt til rundpinne 4, og strikk videre etter A.3 (= 8-9 rapporter à 16 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Fortsett mønsteret til A.3 er strikket 1 gang i høyden = 240-270 masker. Fell deretter av med rett.
----------------------------------------------------------

PULSVARMER:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på pinnen og sys sammen til slutt.
Legg opp 34-37 masker på pinne 4 med Merino Extra Fine. Strikk 2 RILLER – se forklaring over, deretter strikkes det slik – fra retten: 12-13 masker rille, A.1 (= 11 masker), 11-13 masker rille. Fortsett dette mønsteret oppover. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler ca 20 cm (avpass etter en hel rapport av A.1 i høyden), strikkes det 2 riller over alle masker. Fell deretter av med rett fra retten. Strikk 1 pulsvarmer til på samme måte.

MONTERING:
Sy sammen pulsvarmeren i ytterste ledd av ytterste maske.

= 1 kast mellom 2 masker
= strikk 2 masker rett sammen
= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 maske rett, løft den løse masken over masken som ble strikket
= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 2 masker rett sammen, løft den løse masken over maskene som ble strikket sammen
= ingen maske, hopp over denne ruten
= 2 masker vrang sammen

Kommentarer (8)

Legg inn en kommentar!

Eunice 21.03.2018 - 15:07:

Hola! Les escribo desde México. Soy una fiel seguidora de su página y deseo comentarles que, en la traducción al español, la fotografía que aparece para tejer el cuello con patrón de hojas Silver Leaf, no corresponde al patrón. Aparece la foto de el suéter a rayas tejido a ganchillo. La foto del conjunto del cuello, gorro y mitones aparece en las explicaciones del suéter a rayas. Es decir, están invertidas. Saludos!

Eunice 21.03.2018 - 15:06:

Hola! Les escribo desde México. Soy una fiel seguidora de su página y deseo comentarles que, en la traducción al español, la fotografía que aparece para tejer el cuello con patrón de hojas Silver Leaf, no corresponde al patrón. Aparece la foto de el suéter a rayas tejido a ganchillo. La foto del conjunto del cuello, gorro y mitones aparece en las explicaciones del suéter a rayas. Es decir, están invertidas. Saludos!

Gitte Glendorf 06.03.2018 - 17:02:

Hej. Jeg er ved at strikke Hals (halsedise) jeg kan ikke få mønsteret til at passe, når jeg når til række 15. Mvh Gitte

DROPS Design 13.03.2018 kl. 16:08:

Hej Gitte, jo række 15 strikker du således: 2vr, 3r, 2vr, hopper over til næste og strikker 1vr, 11r, 1vr, nu starter du forfra i diagrammet igen og fortsætte således hele vejen rundt. God fornøjelse!

Caroline Kvinge 26.11.2017 - 20:25:

Hvordan skal man strikke pulsvantene? Skal strikke M/L, har lagt opp 37 masker, strikker 13 masker riller, mønsteret går ikke opp, skjønner ingenting.

DROPS Design 27.11.2017 kl. 10:14:

Hei Caroline. Du legger opp 37 masker, strikk 2 RILLER (1 rille = alle maskene på 1.pinne strikkes rett, snu arbeidet, strikk alle maskene på 2.pinne rett. Strikk 1 rille til (2 riller = 4 pinner frem og tilbake)). Nå strikkes det mønster, start pinnen med 13 masker rett (1. pinne av en rille), strikk 1. rad av A.1 ( = 11 masker), avslutt pinnen med 13 masker rett (1. pinne av en rille) = 13+11+13 = 37 masker. Snu arbeidet og strikk 13 masker rett (2. pinne av en rille), strikk 2.rad av A.1 ( = 11 masker), avslutt pinnen med 13 masker rett (2. pinne av en rille). Fortsett dette mønsteret oppover. God Fornøyelse!

Ellinor Olsson 13.11.2017 - 13:53:

Jag tycker inte att mönster A2 stämmer med bilden. Om man följer mönstret så finns det ingen ensam rät maska från rätsidan som man ser på bilden. Det blir vanlig resår med två räta och två aviga.

DROPS Design 13.11.2017 kl. 16:03:

Hej Ellinor, Jo den ser du på kanten på mössan. Lycka till!

Lilyj 01.11.2017 - 02:29:

Salve, in questi giorni sto lavorando a questo scaldacollo, e mi sono accorta che nello schema A3 al ferro 28, maglia 13 (quella dopo il secondo gettato), dovrebbe esserci un rovescio, non un diritto… almeno stando al resto del motivo. Buona giornata.

DROPS Design 01.11.2017 kl. 08:13:

Buongiorno Lilyj. Invieremo una segnalazione alla casa madre per far correggere lo schema. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Mia 30.06.2017 - 20:53:

Pipo täytyy ehdottomasti tehdä. Paljon ihania ohjeita teillä tulossa talveksi.

Karin 17.06.2017 - 00:01:

I really like the elegant fitted cowl / mini-cape / poncho with its interlocking leaf pattern, but the simpler loose hat and fingerless gloves let the supposed set down somewhat. The ribbing doesn't even match. Two designers? Too bad, an elegant leaf 'set' would be great.

Kommentér oppskrift DROPS 181-35