DROPS / 181 / 35

Silver Leaf by DROPS Design

Settet består av: Strikket lue, hals og pulsvarmere med bladmønster og riller. Settet er strikket i DROPS Merino Extra Fine

DROPS Design: Modell me-114
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Til hele settet går det med ca 350-400 g DROPS Merino Extra Fine.
-----------------------------------------------------------

LUE:
Størrelse: S/M – M/L
Passer hodemål: 54/56 - 56/58 cm.
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-150 g farge 08, lys beige

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS PINNE NR 4 – eller de pinnene du må bruke for å få 21 masker og 28 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS PINNE NR 3,5 til vrangbord – eller de pinnene du må bruke for å få 22 masker og 30 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
-----------------------------------------------------------

HALS:
Størrelse: S/M – M/L
Mål: Omkrets oppe: ca 38-42 cm. Omkrets nede: ca 114-129 cm. Høyde: 28 cm.
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
200 g i begge størrelser i farge 08, lys beige

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (60 cm) NR 4 – eller de pinnene du må bruke for å få 21 masker og 28 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS RUNDPINNE (40 cm) NR 3,5 til vrangbord – eller de pinnene du må bruke for å få 22 masker og 30 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
-----------------------------------------------------------

PULSVARMERE:
Størrelse: S/M – M/L
Mål: Omkrets: 16-18 cm. Lengde: ca 20 cm.
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100 g i begge størrelser i farge 08, lys beige

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS PINNE NR 4 – eller de pinnene du må bruke for å få 21 masker og 28 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

mønster/teknik: bladmønster, type oppskrift: hals, luer, pulsvarmere, sett,

RILLE (strikkes frem og tilbake – gjelder lue og pulsvarmere):
1 rille = Strikk 2 pinner rett.

FELLETIPS:
Alle fellingene gjøres fra retten.
Det felles 1 maske etter merketråden slik: Strikk 2 masker rett sammen.

MØNSTER:
Lue: Se diagram A.1 og A.2 – velg diagram for din størrelse.
Hals: Se diagram A.3.
Pulsvarmere: Se diagram A.1.
Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.
----------------------------------------------------------

LUE:
Luen strikkes frem og tilbake på pinnen og sys sammen til slutt.
Legg opp 99-105 masker på pinne 3,5 med Merino Extra fine. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Strikk A.2 (= 9-7 rapporter a 11-15 masker) til arbeidet måler 4 cm. Bytt til pinne 4. Strikk slik: Strikk RILLER - se forklaring over - over de første 44-45 masker, strikk A.1 (= 11-15 masker), strikk riller over de siste 44-45 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Fortsett videre frem og tilbake til det er strikket 3 rapporter av A.1 i høyden. Arbeidet måler ca 20-23 cm. Nå strikkes arbeidet videre i riller over alle maskene. Strikk 1 rille og fell 0-6 masker jevnt fordelt på første pinne = 99 masker. Nå settes det 11 merketråder fra retten slik: Strikk 1 maske rille, sett 1 merketråd, * strikk 9 masker rille, sett 1 merketråd *, strikk fra *-* til det gjenstår 8 masker (= totalt 10 ganger), avslutt med 8 masker rille. Strikk 1 pinne rett fra vrangen.
På neste pinne fra retten felles det 1 maske etter hver merketråd (= 11 masker felt) – les FELLETIPS! Fell slik på hver 6.pinne 2 ganger til, deretter på hver 4.pinne 4 ganger = 22 masker. På neste pinne fra retten strikkes 2 og 2 masker rett sammen = 11 masker. Luen måler ca 28-31 cm.

MONTERING:
Klipp tråden, trekk de gjennom de resterende maskene, snurp sammen og fest godt. Sy luen sammen midt bak innenfor 1 kantmaske.
----------------------------------------------------------

HALS:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne.
Legg opp 128-144 masker på rundpinne 3,5 med Merino Extra Fine. Strikk vrangbord (= 1 rett/1 vrang) til arbeidet måler 12 cm. Bytt til rundpinne 4, og strikk videre etter A.3 (= 8-9 rapporter à 16 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Fortsett mønsteret til A.3 er strikket 1 gang i høyden = 240-270 masker. Fell deretter av med rett.
----------------------------------------------------------

PULSVARMER:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på pinnen og sys sammen til slutt.
Legg opp 34-37 masker på pinne 4 med Merino Extra Fine. Strikk 2 RILLER – se forklaring over, deretter strikkes det slik – fra retten: 12-13 masker rille, A.1 (= 11 masker), 11-13 masker rille. Fortsett dette mønsteret oppover. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler ca 20 cm (avpass etter en hel rapport av A.1 i høyden), strikkes det 2 riller over alle masker. Fell deretter av med rett fra retten. Strikk 1 pulsvarmer til på samme måte.

MONTERING:
Sy sammen pulsvarmeren i ytterste ledd av ytterste maske.

= 1 kast mellom 2 masker
= strikk 2 masker rett sammen
= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 maske rett, løft den løse masken over masken som ble strikket
= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 2 masker rett sammen, løft den løse masken over maskene som ble strikket sammen
= ingen maske, hopp over denne ruten
= 2 masker vrang sammen