DROPS / 180 / 33

Elegant Comfort Jacket by DROPS Design

Strikket jakke med perlestrik, snoninger, sjalskrave og lommer. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Air

DROPS Design: Model ai-077
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
500-550-600-650-700-800 g farve 02, hvede

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 5,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 16 masker og 20 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS SNONINGSPIND – til snoningerne.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) nr 522: 5-5-5-5-6-6 stk.
----------------------------------------------------------

fra 35.95 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 35.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 35.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 450kr. Læs mere.

1.PIND: * 1 ret, 1 vrang *, strik fra *-*.
2.PIND: ret over vrang og vrang over ret. Gentag 2.pind.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ryg- og forstykke):
Der tages ind skiftevis før og efter mærketråden, dvs der tages kun 2 masker ind i hver side af arbejdet (= 4 masker totalt), 1.indtagning før mærketråden, og 2.indtagning efter mærketråden osv.
TAG IND SÅLEDES EFTER MÆRKETRÅDEN:
Når første maske skal være ret: tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 2 masker ret sammen, løft den løse maske over (= 2 masker taget ind).
Når første maske skal være vrang: Strik 3 vrang sammen (= 2 masker taget ind).
TAG IND SÅLEDES FØR MÆRKETRÅDEN:
Når sidste maske skal være ret: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 3 ret sammen (= 2 masker taget ind).
Når sidste maske skal være vrang: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 3 vrang sammen (= 2 masker taget ind).

Luk af til knaphul på højre forkant. 1 KNAPHUL = strik tredje og fjerde maske fra kanten ret sammen og slå om. På næste pind strikkes omslaget ret = hul.
Luk af til knaphul når arbejdet måler:
S: 36, 44, 52, 60 og 68 cm
M: 37, 45, 53, 61 og 69 cm
L: 38, 46, 54, 62 og 70 cm
XL: 39, 47, 55, 63 og 71 cm
XXL: 38, 45, 52, 59, 66 og 73 cm
XXXL: 39, 46, 53, 60, 67 og 74 cm
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Jakken strikkes frem og tilbage fra midt foran op til ærmet, derfra strikkes hver del færdig for sig, og der slåes nye masker op til ærmer.

RYG- OG FORSTYKKE:
Slå 214-226-242-258-274-294 masker op (inklusiv 5 masker til forkant i hver side af arbejdet) på rundpind 5,5 med Air. Strik 4 p retstrik – se forklaring over, på sidste pind retstrik tages der 8 masker ud jævnt fordelt = 222-234-250-266-282-302 masker. Fortsæt således – fra retsiden: 5 masker retstrik (= forkant), A.1 (= 13 masker), strik 186-198-214-230-246-266 masker PERLESTRIK – se forklaring over, strik A.1 over de næste 13 masker og afslut med 5 masker retstrik (= forkant). Sæt 1 mærketråd i hver side, 60-63-67-71-75-80 masker (= forstykker) ind fra midt foran (bagstykke = 102-108-116-124-132-142 masker).
Fortsæt dette mønster, husk KNAPHUL – se forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 10 cm tages der 2 masker ind ved hver mærketråd (= 4 masker taget ind) – læs INDTAGNINGSTIPS! Tag ind således på hver 3½.-3½.-3½.-3½.-4.-4.cm totalt 14-14-15-15-14-14 gange = 166-178-190-206-226-246 masker. Når arbejdet måler 61-62-63-64-65-66 cm sættes de første og de sidste 46-49-52-56-61-66 masker på en tråd = 74-80-86-94-104-114 masker tilbage på pinden. Hver del strikkes nu færdig for sig.

BAGSTYKKE:
= 74-80-86-94-104-114 masker. Fortsæt mønsteret som før, nu slåes der nye masker op i slutningen af hver pind i hver side til ærme således: Slå 8 masker op 4-4-4-3-3-3 gange og 18-16-14-20-18-14 masker 1 gang, de nye masker strikkes i perlestrik = 174-176-178-182-188-190 masker.
Fortsæt med mønster som før, men de yderste 5 masker i hver side strikkes i retstrik.
Når arbejdet måler 17-18-19-20-21-22 cm fra der hvor de første masker blev slået op til ærme (arbejdet måler totalt 78-80-82-84-86-88 cm), lukkes de midterste 16-16-18-18-20-20 masker af til hals, og hver skulder/ærme strikkes færdig for sig = 79-80-80-82-84-85 masker tilbage på skulder/ærme. På næste pind fra halsen lukkes der 1 maske af = 78-79-79-81-83-84 masker.
Luk af når arbejdet måler 19-20-21-22-23-24 cm fra der hvor de første masker blev slået op til ærme (arbejdet måler totalt 80-82-84-86-88-90 cm). Strik den anden skulder/ærme på samme måde.

HØJRE FORSTYKKE:
Sæt de første 46-49-52-56-61-66 masker tilbage på pinden. Fortsæt mønsteret som før, i slutningen af hver pind fra retsiden slåes der nye masker op til ærme som på bagstykket = 96-97-98-100-103-104 masker. Fortsæt mønsteret som før, men de yderste 5 masker på ærme strikkes i retstrik.
Når arbejdet måler 80-82-84-86-88-90 cm lukkes de første 78-79-79-81-83-84 masker fra vrangen af til skulder/ærme, strik pinden ud = 18-18-19-19-20-20 masker tilbage på pinden til sjalskrave. Strik forkortede pinde over disse masker med start fra retsiden således:
Strik 1 pind over de første 12-12-13-13-14-14 masker, vend og strik tilbage, strik 1 pind over alle masker, vend og strik tilbage. OBS! Der strikkes snoning i A.1, men på grund af de forkortede pinde bliver der flere pinde mellem snoningen i den yderste del af den yderste snoning mod midt foran. Fortsæt på denne måde til halskanten måler 8-8-9-9-10-10 cm på det korteste. Tag 4 masker ind jævnt fordelt over maskerne i A.1 = 14-14-15-15-16-16 masker. Luk derefter af på næste pind.

VENSTRE FORSTYKKE:
Strik som højre, men modsat. Dvs der slåes nye masker op i slutningen af hver pind fra vrangen. Luk de første 78-79-79-81-83-84 masker af fra retsiden til skulder/ærme og strik forkortede pinde over halskanten med start fra vrangen.

MONTERING:
Sy skulder/ærmesømme. Sy sjalskraven sammen midt bagpå (sømmen skal skjules når kraven bukkes udad mod ryggen). Sy kraven til halsudskæringen bag i nakken.
Sy knapperne i på venstre forkant.

LOMMER:
Slå 32-32-32-36-36-36 masker op på pinde 5,5 med Air. Strik perlestrik til arbejdet måler 20 cm. Luk af med ret over vrang og vrang over ret. Strik 1 lomme til på samme måde. Sy lommerne på forstykket, ca 16-18 cm fra nederste kant og 12-14 cm ind fra midt foran.

= sæt 3 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 3 ret, strik 3 ret fra snoningspinden
= sæt 3 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 3 ret, strik 3 ret fra snoningspinden

Kommentarer (4)

TANGUY 19.03.2018 - 20:52:

Bonjour, Que signifie groupe de fils A + A : qu'il faut tricoter en double de la laine du groupe A ? Merci pour votre réponse, Corinne TANGUY POULLILIAN

DROPS Design 20.03.2018 kl. 08:49:

Bonjour Mme Tanguy Poullilian, tout à fait, vous pouvez par exemple pour ce modèle tricoter une laine du groupe C (= Air) ou bien la remplacer par 2 fils du groupe A (2 laines différentes du groupe A ou bien la même en double). Retrouvez tous nos groupes ici et plus d'infos sur les alternatives . Bon tricot!

Perla E Reyes 11.01.2018 - 17:09:

Hay un error en las instrucciones de la trenza en español. Son trenzas de 3 puntos. En lugar de decir 3 puntos siempre en algunas partes dice 2 puntos lo cual es incorrecto.

Kirsten Asmussen 19.06.2017 - 20:17:

Denne jakke ville jeg gerne have til vinterkulden!

Света 09.06.2017 - 15:49:

Очень красивый жакет! как раз для осени!

Kommentere opskrift DROPS 180-33