DROPS / 65 / 11

DROPS 65-11 by DROPS Design

DROPS trøje med hulmønster og korte ærmer i Ribbon

Størrelse: S - M - L
Materialer: DROPS Ribbon fra Garnstudio
400-450-500 gr f.nr 01, elfenben

DROPS Pinde 4 og 5
DROPS Knap, nr 316P: 8 stk

Mønster: Se diagram - M.1, M.2, M.3 og M.4. Mønsteret i diagrammet ses fra retsiden.

DROPS Ribbon DROPS Ribbon
45% bomuld, 45% viskose, 10% hør
Strikkefasthed: 17 m x 22 p på p 5 og glatstrik = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Retstrik (frem og tilb): 1. p: Ret, 2. p: Ret

Perlestrik: 1. p: * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*.
2. p: r over vr og vr over r. Gentag 2. p.

Strikketips: Garnet har en tendens til at sno sig når der strikkes, dette skal tvindes op undervejs for at resultatet skal blive pænt.

Knaphul: Fordel 8 knaphul nedover stolpen på højre forstk ved at måle på venstre forstk - sørg for at der ikke lukkes af til knaphul på de p med lange m. Der bliver ca 6-6,5-7 cm mellem hver knaphul. 1 knaphul = luk tredje stolpem fra midt foran, lav et omslag over den aflukkede m på næste p.

Venstre Forstk: Læs Strikketips! Slå 43-46-49 m op (inkl 1 kantm i siden og 4 stolpem mod midt foran) på p 4 med elfenben. Strik 4 p retstrik, men 4 stolpem mod midt foran strikkes i perlestrik. Skift til p 5 og fortsæt med M.1, men 1 kantm i siden strikkes i retstrik og stolpem strikkes videre i perlestrik. På p med omslag og lange m, strikkes disse også ud over stolpem Strik M.1 to gange i højden, derefter strikkes M.2 til arb måler 30-33-36 cm. Husk på strikkefastheden! Fortsæt med diagrammet - M.3 - Start ved pilen for ønsket str. Luk af til ærmegab efter diagrammet = 37-37-37 m tilbage på p. Luk af til hals efter diagrammet = 14-14-14 m tilbage på skulderen. Efter diagrammet måler arb ca 52-55-58 cm, luk af.

Højre Forstk: Slå op og strik som venstre men modsat. Der lukkes af
til 8 knaphuller jævnt fordelt opover stolpen - se forkl over!

Ryg: Slå 78-84-90 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4 med elfenben. Strik 4 p retstrik. Skift til p 5 og fortsæt med M.1, men 1 kantm i hver side strikkes i retstrik. Strik M.1 to gange i højden, fortsæt med M.2 til arb måler ca 30-33-36 cm (afpasses med forstk). Nu strikkes M.3 efter diagrammet - start ved pilen for ønsket str og strik til der er 4 m tilbage af diagrammet = midt bagpå, fortsæt med diagrammet fra venstre mod højre over resten af m - start 4 m inde på venstre side af diagrammet. Luk af til ærmegab efter diagrammet = 66-66-66 m. Men luk ikke af til hals efter diagrammet, når arb måler 51-54-57 cm lukkes de midterste 36-36-36 m af til hals. Videre lukkes der 1 m af på næste p mod halsen = 14-14-14 m tilbage på hver skulder. Efter M.3 måler arb ca 52-55-58 cm. Luk af.

Ærme: Slå 50-58-58 m op (inkl 1 kantm i hver side til søm) på p 4 med elfenben og strik 3 p perlestrik. Skift til p 5, fortsæt med M.4, men 1 kantm i hver side strikkes i glatstrik. Samtidig når arb måler 4 cm tages der 1 m ud i hver side: 4 gange på hver 4.-4.-3,5. cm = 58-66-66 m - de udtagede m strikkes ind i mønsteret efterhånden. Når arb måler 17-17-16 cm lukkes der af til ærmekuppel på hver 2. p i hver side: 3 m 2-2-1 gange, 2 m 2-2-3 gange, 1 m 0-1-3 gange, 2 m 1-2-3 gange, 3 m 2-2-1 gange - på de p hvor mønsteret ikke går op pga aflukningen strikkes de m som kommer udefor mønsteret i hver side i glatstrik. Luk af, arb måler ca 24-25-26 cm.

Montering: Sy skuldersømmene. Saml ca 90-96 m op rundt i halsen på p 4 med elfenben. Strik 4 p retstrik - på første p lukkes der 1 m af i hver "hjørne" af halsudskæringen foran. Luk af. Sy ærmerne i. Sy side- og ærmesøm i ét indenfor 1 kantm. Sy knapperne i.

Diagram

= Ret
= Vrang
= 1r, 1 omslag om p
= 1r, 2 omslag om p
= m mellem omslagen strikkes vr (set fra retten) samtidig som omslagen slippes ned = lange m
= 2 r sammen
= 2 r sammen, 1 omslag
= 1 omslag, tag 1 m løs af p, 1r, træk den løse m over.
= 1 omslag, tag 1 m løs af p, 2 r sammen, træk den løse m over, 1 omslag

Kommentarer (1)

Wenche Johansen 20.05.2015 - 08:56:

HelT nydelig genser .har strikket den for en del år siden skal strikke en ny nå.virkelig pen.

Kommentere opskrift DROPS 65-11