DROPS / 180 / 14

Dreamy Daffodil by DROPS Design

Strikket tørklæde med hulmønster og rib. Arbejdet er strikket i DROPS Alpaca.

DROPS Design: Model z-810
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål: Bredde: ca 35 cm. Længde: ca 156 cm.
Materialer:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
250 g farve 2923, okker

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS RUNDPIND (60 cm) nr 3,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 23 masker og 30 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS RUNDPIND (60 cm) nr 3 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 105kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.4. Diagrammet viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.
----------------------------------------------------------

TØRKLÆDE:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind i to ens dele som syes sammen på midten.

Slå 155 masker op på rundpind 3 med Alpaca. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Næste pinde strikkes således fra retsiden: 3 kantmasker RETSTRIK – se forklaring over, * 1 ret, 3 vrang *, strik fra *-* til der er 4 masker tilbage på pinden, afslut med 1 ret og 3 kantmasker retstrik. Fortsæt ribben således.
Når arbejdet måler 2 cm tages alle 3 vrang (set fra retsiden) ind til 2 vrang = 118 masker. Når arbejdet måler 3 cm tages hver 2. 2 vrang ind til 1 vrang (OBS: sørg for at der tages ind i første og sidste parti med vrang = 19 masker taget ind) = 99 masker. Når arbejdet måler 4 cm tages de resterende 2 vrang ind til 1 vrang (= 18 masker taget ind) = 81 masker. Når Ribben måler 5 cm – sørg for at sidste pind er strikket fra vrangen, skiftes der til rundpind 3,5.

Næste pind strikkes således fra retsiden: 3 kantmasker retstrik, strik MØNSTER efter diagram A.1a (= 7 masker), A.1b (= 12 masker) 5 gange i bredden, A.1c (= 8 masker), 3 kantmasker retstrik. Fortsæt mønsteret således til der er strikket 4 hele rapporter A.1a til A.1c i højden. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Næste pind strikkes således fra retsiden: Strik 3 kantmasker retstrik, strik A.2 til der er 5 masker tilbage på pinden, strik de næste 2 masker ret sammen (= 1 maske taget ind (dette gøres for at mønsteret skal gå op i maskeantallet), strik 3 kantmasker retstrik = 80 masker. Fortsæt mønsteret til A.2 er strikket færdig i højden.
Strik 2 pinde glatstrik med 3 kantmasker retstrik i hver side, hvor der tages 1 maske ind i slutningen af sidste pind (dette gøres for at mønsteret skal gå op i maskeantallet) = 79 masker.

Nu strikkes der mønster fra retsiden således: 3 kantmasker retstrik, A.3a (= 3 masker), A.3b (= 6 masker) 11 gange i bredden, A.3c (= 4 masker), 3 kantmasker retstrik. Gentag diagram A.3 i højden til arbejdet måler 53 cm – sørg for at der afsluttes efter en hel rapport i højden.
Næste pind strikkes således fra retsiden: Strik 3 kantmasker retstrik, strik A.2 til der er 3 masker tilbage på pinden, og tag samtidig 1 maske ind (dette gøres for at mønsteret skal gå op i maskeantallet), 3 kantmasker retstrik = 78 masker. Fortsæt mønsteret til A.2 er strikket færdig i højden.
Strik 2 pinde glatstrik med 3 kantmasker retstrik i hver side, hvor der tages 1 maske ind i slutningen af sidste pind (dette gøres for at mønsteret skal gå op i maskeantallet) = 77 masker.

Nu strikkes der mønster således fra retsiden: 3 kantmasker retstrik, A.4 (= 10 masker) 7 gange i bredden, 1 maske glatstrik, 3 kantmasker retstrik. Fortsæt mønsteret således til arbejdet er strikket 4 rapporter i højden.

Næste pind strikkes således fra retsiden: Strik 3 kantmasker retstrik, strik A.2 til der er 3 masker tilbage på pinden, og tag samtidig 1 maske ud på første pind (dette gøres for at mønsteret skal gå op i maskeantallet), 3 kantmasker retstrik = 78 masker. Fortsæt mønsteret til A.2 er strikket færdig i højden. Luk af.
For at undgå en stram aflukningskant brug evt en større pind eller lav et omslag efter ca hver 4.maske som også lukkes af. Arbejdet måler ca 78 cm.

Strik en del til på samme måde.
Sy de to dele sammen indenfor aflukningskanten så der bliver 8 p retstrik midt på tørklædet. Sy i hver maske og sørg for at sømmen ikke strammer!

= lav et omslag mellem 2 masker. På næste pind strikkes omslagen ret så der bliver hul
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over
= strik 2 masker ret sammen
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 masker ret sammen, løft den løse maske over

Kommentarer (11)

Skriv din kommentar her!

Amandine 12.02.2018 - 15:45:

Merci je viens de comprendre mon erreur la maille non tricote je l'a prenait par derrière et non devant au tout début pour cela que je n'arrivais pas ça me semblait dur, je ne l'a prenait pas dans le bon sens . Bonne journée à vous

Amandine 11.02.2018 - 19:45:

Glisser 1 maille à l'endroit, tricoter 1 maille endroit, passer la maille glissée par-dessus la maille tricotée A ce passage sachant qu'il y a un jeté avant est ce que quand je glisse ma maille avant de tricoter la suivante je refait passer le fil devant ou je laisse le fil comme il est?

DROPS Design 12.02.2018 kl. 09:18:

Bonjour Amandine, pour tricoter (1 jeté, glisser 1 m à l'end, 1 m end, passer la m glissée par-dessus la m tricotée) dans le diagramme, passez votre fil devant l'ouvrage (pour former le jeté), glissez la m suivante à l'end, tricotez 1 m end (le fil est toujours devant l'ouvrage, en tricotant la m end, il va passer par-dessus l'aiguille et ainsi former le jeté, puis passez la m glissée par-dessus la m tricotée, sur l'aiguille droite, vous avez 1 jeté, 1 m end (la m diminuée). Bon tricot!

Amandine 11.02.2018 - 19:23:

Bonjour quand j'arrive au motif a1. A la deuxième ligne que je tricote donc en envers ? Je me retrouve avec 75 mailles et non 81 comme au départ . Comment je fais pour continuer ? Est ce normal ?

DROPS Design 12.02.2018 kl. 09:15:

Bonjour Amandine, dans les diagrammes A.1a, A.1B et A.1c chaque diminution est compensée par 1 jeté, vous devez avoir toujours le même nombre de mailles dans chacun des diagrammes, soit 7 pour A.1a, 12 pour chaque A.1b et 8 pour A.1c, vous pouvez ajouter un marqueur entre chaque diagramme pour bien vérifier votre nombre de mailles et chaque répétition en largeur. Bon tricot!

Amandine 30.01.2018 - 17:40:

D'accord merci . Et donc mon premier rang après avoir monter mes 155mailles sera un rang tout à l'envers ?

DROPS Design 31.01.2018 kl. 08:29:

Bonjour Amandine, tout à fait, on commence par 1 rang envers sur l'envers puis on continue en côtes (1er rang des côtes = sur l'endroit), on diminue ensuite dans les côtes et on commence ensuite le point ajouré. Bon tricot!

Amandine 29.01.2018 - 23:21:

Bonjour quand vous dîtes dans le premier paragraphe continuer en côte ainsi . Je reprends toujours comme au début un rang à l'envers puis le rang maille de bordure en mousse etc..? Ou bien je continue juste 3 mailles de bordure en mousse sur etc.. merci à vous

DROPS Design 30.01.2018 kl. 09:20:

Bonjour Amandine, on continue en côtes comme le rang qui vient d'être tricoté, c'est-à-dire en côtes 1 m end,3 m env (= sur l'endroit, sur l'envers on va tricoter 1 m env, 3 m end autrement dit, sur l'envers, tricotez les mailles comme elles se présentent) avec 3 m point mousse de chaque côté. Bon tricot!

Patricia 30.11.2017 - 21:43:

Bonjour Je ne comprends pas diminuer 1 maille envers dans toutes les sections 3 mailles envers. Pourriez vous mettre une vidéo svp merci d'avance ?

DROPS Design 01.12.2017 kl. 09:09:

Bonjour Patricia, vous tricotez d'abord en côtes 1 m end, 3 m env (vu sur l'endroit). Pour diminuer 1 m env dans chacune des sections 3 m env, tricotez 1 rang ainsi: *1 m end, 2 m ens à l'env, 1 m env*, et répétez de *-* = il reste 2 m env dans chacune des sections 3 m env. Bon tricot!

Patricia 30.11.2017 - 21:41:

Bonjour Je ne comprends pas diminuer 1 maille envers dans toutes les sections 3 mailles envers. Pourriez vous mettre une vidéo svp merci d'avance ?

Alice 26.10.2017 - 20:27:

Never mind my question about provisional cast on -- I see the pattern begins at the ends, not the back. Sorry!

Alice 26.10.2017 - 16:44:

Would a provisional cast on work with this pattern?

DROPS Design 27.10.2017 kl. 09:54:

Dear Alice, it wouldn't since the cast on edge is the end of the scarf - but you can slip sts at the end of 1st piece on another needle/st holder/thread and graft both pieces together to avoid a seam. Happy knitting!

Natividad 23.09.2017 - 20:58:

Estoy haciendo la estola drop calados y estoy bloqueada porque hice la primera vuelta revés la segunda bien no se como son las del reves

DROPS Design 24.09.2017 kl. 18:04:

Hola Natividad. Las siguientes filas por el lado revés se trabajan como se presentan los puntos, aparte de los puntos del borde a cada lado, que se trabajan en punto musgo.

Kommentere opskrift DROPS 180-14