Bay Shorts by DROPS Design

Shorts strikket ovenfra og ned med dobbelt perlestrik i DROPS BabyAlpaca Silk. Til baby og børn i størrelse 0 - 6 år.

DROPS Design: Model nr bs-009-bn
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 måneder (2 - 3/4 - 5/6 år)
Størrelse i cm: 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104 - 110/116)
Materialer:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100-100-100 (150-150-150) g farve 6235, gråblå

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 eller 60 cm) nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde dobbelt perlestrik (A.1) på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 eller 60 cm) nr 2,5 – til kanter.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (1)
DROPS BabyAlpaca Silk DROPS BabyAlpaca Silk
70% Alpaca, 30% Silke
fra 29.95 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 29.95 kr /50g
at YarnLiving
Pinde & Hæklenåle
Garnet til denne opskrift koster fra 88kr. Læs mere.
HUL TIL BINDEBÅND:
Start midt bagpå, strik 54-58-62 (66-70-74) masker glatstrik, luk 2 masker af, strik 8 masker glatstrik (= midt foran), luk 2 masker af og strik 54-58-62 (66-70-74) masker glatstrik. På næste omgang slåes der 2 nye masker op over hver af de to huller hvor der blev lukket masker af.

MØNSTER:
Se diagram A.1. Diagrammet viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

FORHØJNING BAGPÅ:
Fortsæt A.1 frem og tilbage således: Start midt bagpå og strik 5-5-5 (7-7-7) masker mønster, vend arbejdet, stram tråden og strik 10-10-10 (14-14-14) masker mønster tilbage. Vend arbejdet, stram tråden og strik 18-18-18 (24-24-24) masker, vend arbejdet, stram tråden og strik 26-26-26 (34-34-34) masker tilbage. Fortsæt således med at strikke over 8-8-8 (10-10-10) masker mere for hver gang der vendes 4 gange til (= totalt 8 forkortede pinde). Derefter vendes arbejdet og der strikkes fra retsiden tilbage til midt bagpå.

UDTAGNINGSTIPS:
Start 1 maske før mærketråden, slå om, fortsæt A.1 over de 2 næste masker som før (= midt foran eller midt bagpå), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet, så der ikke bliver hul - de nye masker strikkes løbende ind i A.1.

INDTAGNINGSTIPS (gælder indersiden af benene):
TAG IND SÅLEDES EFTER MÆRKETRÅDEN:
Når første maske skal være ret: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.
Når første maske skal være vrang: Strik 2 drejet vrang sammen.
TAG IND SÅLEDES FØR MÆRKETRÅDEN:
Når sidste maske skal være ret: Strik 2 ret sammen.
Når sidste maske skal være vrang: Strik 2 vrang sammen.
----------------------------------------------------------

SHORTS:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind fra livet og ned. Benene strikkes rundt på strømpepinde.
Slå 120-128-136 (144-152-160) masker op på rundpind 2,5 med BabyAlpaca Silk. Omgangens begyndelse = midt bagpå. Strik glatstrik i 3 cm. Strik 1 omgang vrang til bukkekant – HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE. Strik glatstrik i 1½ cm. På de 2 næste omgange strikkes der HUL TIL BINDEBÅND – se forklaring over. Derefter fortsættes der i glatstrik til arbejdet måler 3 cm fra bukkekanten. Skift til rundpind 3 og strik rundt ifølge A.1. Når der er strikket 2 omgange med A.1 strikkes FORHØJNING bagpå – se forklaring over. Når forhøjningen er strikket færdig fortsættes A.1 rundt over alle masker igen. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 10-12-14 (15-16-18) cm fra bukkekanten i livet (målt midt foran) sættes der 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen og 1 mærketråd efter 60-64-68 (72-76-80) masker (= midt foran og midt bag på shortsen). På næste omgang tages der 1 maske ud på hver side af begge mærketråde – læs UDTAGNINGSTIPS (= 4 masker taget ud – OBS: De nye masker strikkes løbende ind i A.1). Tag ud således på hver 4.omgang totalt 4 gange = 136-144-152 (160-168-176) masker. Efter sidste udtagning måler arbejdet ca 14-16-18 (19-20-22) cm fra livet (målt fra bukkekanten midt foran).

BEN:
Start midt bagpå og strik A.1 over de første 68-72-76 (80-84-88) masker som før. Sæt de resterende 68-72-76 (80-84-88) masker på en tråd. Skift til strømpepinde 3 og fortsæt A.1 rundt. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen = indersiden af benet. Når der er strikket 1-1-2 (2-2-2) cm tages der 1 maske ind på hver side af mærketråden – læs INDTAGNINGSTIPS (= 2 masker taget ind). Tag ind således på hver 2.-2.-2. (3.-4.-4.) omgang totalt 4 gange i alle størrelser = 60-64-68 (72-76-80) masker. Skift til strømpepinde 2,5 når benet måler 3-4-5 (6-7-7) cm (indtagningerne skal nu være afsluttet). Strik 4 omgange glatstrik, 1 omgang vrang til bukkekant og 4 omgange glatstrik. Skift tilbage til strømpepinde 3 og luk løst af. Benet måler ca 4-5-6 (7-8-8) cm fra delingen og ned til bukkekanten. Strik det andet ben på samme måde. Hele shortsen måler ca 18-21-24 (26-28-30) cm fra livet og ned (målt fra bukkekanten midt foran til bukkekanten nede på benene).

MONTERING:
Buk kanten øverst på shortsen ind mod vrangen og sy, men sørg for at sømmen ikke strammer.
Gør det samme nederst rundt om begge ben.

RUNDSTRIKKET SNOR:
Slå 4 masker op på strømpepinde 2,5 med BabyAlpaca Silk. Strik således: 4 masker ret, skub maskerne til begyndelsen af pinden, stram tråden bag arbejdet og strik 4 masker ret. Fortsæt således (arbejdet skal ikke vendes) til snoren måler ca 100-120 cm. Klip tråden, træk den gennem de 4 masker, stram tråden og hæft godt. Start midt foran og træk snoren gennem løbegangen i livet på shortsen.