DROPS / 178 / 67

Joyful Jane by DROPS Design

Gebreide top met kantpatroon in DROPS Paris. Maat: S - XXXL

DROPS design: Patroon w-642
Garengroep C of A + A
----------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal: DROPS PARIS van garnstudio (behoort tot garengroep C)
200-250-250-300-300-350 g kleur 16, wit

DROPS RONDBREINAALD (60 of 80 cm) MAAT 5 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 17 steken en 22 naalden in tricotsteek = breedte 10 cm en 10 cm in de hoogte.

DROPS RONDBREINAALD (40 + 60 of 80 cm) MAAT 4.5 mm - voor de randen in ribbelsteek.
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: kantpatroon, topjes,

RIBBELSTEEK (gebreid in de rondte):

TIP VOOR HET MEERDEREN (voor de zijkanten van het lijf):
Brei tot er 2 steken over zijn voor de markeerdraad, maak 1 omslag, brei 4 recht (markeerdraad is in het midden van deze 4 steken), maak 1 omslag (= 2 steken gemeerderd). Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET MINDEREN (voor de armsgaten):
Minder voor de armsgaten aan de binnenkant van de 4 kantsteken in ribbelsteek. Alle minderingen worden aan de goede kant gemaakt.
Minder als volgt na de 4 kantsteken in ribbelsteek: 1 steek recht afhalen, brei 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 1 steek geminderd).
Minder als volgt voor de 4 kantsteken in ribbelsteek: Begin 2 steken voor de 4 kantsteken en brei 2 recht samen (= 1 steek geminderd).
----------------------------------------------------------

TOP:
Gebreid in de rondte op rondbreinaald tot de armsgaten, brei dan het voor- en achterpand apart verder, heen en weer op rondbreinaald.

LIJF:
Zet 120-132-144-168-192-204 steken op rondbreinaald 4.5 mm met Paris. Brei A.1 (= 10-11-12-14-16-17 herhalingen van 12 steken). Als er 12 naalden zijn gebreid in A.1, ga dan verder met rondbreinaald 5 mm voordat u verder gaat in patroon. Als A.1 is gebreid, meet het werk ongeveer 11 cm. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald en 1 markeerdraad na 60-66-72-84-96-102 steken (= in de zijkanten). Brei dan in tricotsteek in de rondte. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Meerder bij een hoogte van 13-13-14-14-14-15 cm, aan elke kant van beide markeerdraden – LEES TIP VOOR HET MEERDEREN (= 4 steken gemeerderd). Meerder zo iedere 2-2-2-4-4-4 cm in totaal 4-4-4-3-3-3 keer aan elke kant = 136-148-160-180-204-216 steken. Brei bij een hoogte van 21-22-23-24-25-26 cm, 2 ribbels in RIBBELSTEEK - zie uitleg hierboven, over de middelste 14-14-16-18-18-20 steken aan elke kant (de markeerdraden zitten in het midden van deze steken - brei de andere steken in tricotsteek zoals hiervoor). Kant dan op de eerste naald na de 2 ribbels, de middelste 6-6-8-10-10-12 steken aan elke kant af voor de armsgaten (hecht 3-3-4-5-5-6 steken af aan elke kant van beide markeerdraden). Brei voor- en achterpand apart verder.

ACHTERPAND:
= 62-68-72-80-92-96 steken. Brei in tricotsteek - brei de buitenste 4 steken aan elke kant in ribbelsteek. Minder TEGELIJKERTIJD op de eerste naald aan de goede kant, 1 steek aan elke kant voor de armsgaten - Lees TIP VOOR HET MINDEREN! Minder zo om de naald (dus iedere naald aan de goede kant) 3-5-6-10-17-17 keer in totaal en dan iedere 4e naald (dus om de naald aan de goede kant) 4-4-4-3-0-0 keer in totaal aan elke kant = 48-50-52-54-58-62 steken over op de naald. Ga verder met tricotsteek en 4 kantsteken in ribbelsteek aan elke kant. Kant dan bij een hoogte van 36-38-40-42-44-46 cm, de middelste 24-24-26-26-28-28 steken af voor de hals en brei elk schouder apart verder. Ga verder zoals hiervoor en hecht 1 steek af op de volgende naald van de hals = 11-12-12-13-14-16 steken over op de schouder. Ga verder tot het werk 38-40-42-44-46-48 cm meet en hecht af. Brei de andere schouder op dezelfde manier.

VOORPAND:
= 62-68-72-80-92-96 steken. Brei op dezelfde manier zoals op het achterpand en minder voor de armsgaten aan elke kant zoals op het achterpand. Zet TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 30-32-33-35-36-38 cm, de middelste 12-12-10-10-10-10 steken op 1 hulpdraad voor de hals en brei elk schouder apart verder. Ga verder zoals hiervoor en hecht af voor de hals op het begin van iedere naald van de hals als volgt: Hecht 2-2-3-3-3-3 keer 2 steken af en 3-3-3-3-4-4 keer 1 steek = 11-12-12-13-14-16 steken over op het schouder. Ga verder tot het werk 38-40-42-44-46-48 cm meet en hecht dan af. Brei de andere schouder op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen.

HALS:
Neem ongeveer 70 tot 86 steken op langs de hals (inclusief steken op hulpdraad op de voorkant) op een korte rondbreinaald 4.5 mm. Brei 1 naald averecht, brei 1 naald recht en 1 naald averecht. Kant dan losjes af met RECHT.

= BOBBEL: 1 recht in de voorste en achterste lus van dezelfde steek tot er 4 steken over zijn, keer het werk en brei 1 naald averecht op de verkeerde kant over deze 4 steken, keer het werk en brei 1 naald recht op de goede kant. Gebruik de linker naald en haal de tweede steek op de rechter naald over de eerste steek en van de naald af, haal de derde steek over de eerste steek en dan de vierde steek over de eerste steek (= 1 steek over)

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 178-67.