DROPS / 178 / 66

Mazo by DROPS Design

Top met V-hals, structuurpatroon en splitten in de zijkanten, wordt van onder naar boven gebreid in DROPS Muskat. Maat: S - XXXL.

Trefwoorden: topjes, v-hals,

DROPS design: Patroon r-709
Garengroep B
----------------------------------------------------------
200-200-200-250-250-300 g kleur 06, pink

DROPS RONDBREINAALD (60 cm) MAAT 4 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 21 steken en 28 naalden in tricotsteek = breedte 10 cm en 10 cm in de hoogte.
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (14)

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 8.12€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

RIBBELSTEEK (heen en weer gebreid):
Alle naalden recht. 1 ribbel = 2 naalden recht.

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot A.4. De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien. Kies het telpatroon voor uw maat.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder 1 steek door een omslag te maken. Brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht om een gaatje te voorkomen. LET OP: Brei de nieuwe steken geleidelijk mee in het patroon A.2.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Minder 1 steek aan de binnenkant van de 3 kantsteken in ribbelsteek. Alle minderingen worden aan de goede kant gemaakt.
Minder als volgt na de 3 kantsteken in ribbelsteek: 1 steek recht afhalen, brei 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek.
Minder als volgt voor de 3 kantsteken in ribbelsteek: Begin 2 steken voor de 3 kantsteken in ribbelsteek en brei 2 recht samen.
----------------------------------------------------------

TOP:
Wordt heen en weer gebreid in 2 delen en op het einde aan elkaar genaaid.

ACHTERPAND:
Zet 81-89-97-107-119-133 steken op met Muskat op rondbreinaald 4 mm. Brei 1 naald averecht aan de verkeerde kant. Brei boordsteek als volgt (1e naald = goede kant): Brei 3 steken in RIBBELSTEEK - zie uitleg hierboven, brei 1 recht, herhaal A.1 (= 2 steken) tot er 3 steken over zijn op de naald, brei 3 steken in ribbelsteek. Ga zo verder in patroon heen en weer gebreid tot A.1 in de hoogte is gebreid. Brei dan A.2 (= 2 steken) over A.1. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Zet bij een hoogte van 5 cm, 1 nieuwe steek op aan het einde van de volgende 2 naalden (markeert waar de splitten eindigen) = 83-91-99-109-121-135 steken.

Brei in patroon als volgt: 1 kantsteek in ribbelsteek, 1 recht, A.2 tot er 1 steek over is, 1 kantsteek in ribbelsteek. Meerder bij een hoogte van 7 cm, 1 steek aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN!
Herhaal dit meerderen bij een hoogte van 10 cm = 87-95-103-113-125-139 steken. Brei bij een hoogte van 19-20-21-22-23-24 cm, vanaf de pijl in A.3 over de middelste 7 steken op de naald - pas zo aan dat deze naald gemarkeerd met de pijl wordt gebreid op de verkeerde kant. Brei op de eerste naald aan de goede kant na A.3 over de eerste 44-48-52-57-63-70 steken op de naald en zet de overgebleven 44-48-52-57-63-70 steken op 1 hulpdraad.

RECHTER KANT VAN HET ACHTERPAND
= 44-48-52-57-63-70 steken. LEES HET VOLGENDE STUK GOED DOOR VOORDAT U VERDER GAAT- minder tegelijkertijd voor de hals en het armsgat als volgt:
Brei patroon A.2 zoals hiervoor met 3 kantsteken in ribbelsteek richting de hals en 1 kantsteek in ribbelsteek richting de zijkant.

HALS:
Begin met minderen voor de hals op de eerste naald aan de goede kant. Minder 1 steek aan de binnenkant van de 3 kantsteken in ribbelsteek - LEES TIP VOOR HET MINDEREN. Minder zo om de naald (dus op iedere naald aan de goede kant) 16-18-20-22-24-26 keer in totaal.

ARMSGAT:
Brei bij een hoogte van 21-22-23-24-25-26 cm, in ribbelsteek over de buitenste 10-10-12-11-11-14 steken richting de zijkant (inclusief 1 kantsteek in ribbelsteek). Als er 4 naalden zijn gebreid (= 2 ribbels) over deze steken, hecht dan de eerste 7-7-9-8-8-11 steken op begin van de naald af voor het armsgat. Brei de volgende 3 steken in ribbelsteek (= rand richting armsgat). Minder 1 steek aan de binnenkant van de 3 kantsteken in ribbelsteek richting het armsgat. Minder zo om de naald (dus op iedere naald aan de goede kant) 10-12-12-14-18-20 keer in totaal.

Na alle afhechtingen en minderingen voor het armsgat en de hals, zijn er 11-11-11-13-13-13 steken over op de naald voor de band. Ga verder in patroon zoals hiervoor met 3 kantsteken in ribbelsteek aan elke kant. Brei de band zoals te zien is in A.4 - kies het telpatroon voor uw maat. Hecht bij een hoogte van 39-41-43-45-47-49 cm, alle steken af.

LINKER KANT VAN HET ACHTERPAND:
Zet de 44-48-52-57-63-70 steken van de hulpdraad aan de andere kant terug op rondbreinaald 4 mm en brei op dezelfde manier zoals op de rechter kant van het achterpand maar dan omgekeerd – LET OP: Bij het afhechten voor het armsgat aan de zijkant, hecht af aan het begin van de naald aan verkeerde kant (in plaats van het begin van de naald aan de goede kant). De overgebleven minderingen voor het armsgat en de hals worden aan de goede kant gemaakt.

VOORPAND:
Zet op en brei zoals het achterpand.

AFWERKING:
Naai de twee banden samen met maassteken om een strakke naad te krijgen. Naai de zijnaad aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant vanaf armsgat en naar beneden tot het split. Herhaal aan de andere kant. Hecht af.

= 1 recht in de voorste en de achterste lus van dezelfde steek (= 1 steek gemeerderd)
= begin op deze naald - pas aan tot het begin aan de verkeerde kant

Monica 04.04.2019 - 10:10:

Buongiorno, sono arrivata a cm 7, ho fatto un gettato dopo la prima maglia legaccio da ogni lato, lavorato quel gettato a diritto ritorto sul ferro di rovescio e ora sono sul diritto ma lavorando 1m legaccio, 1dir, A2 il motivo non combacia, mi potreste dire dov è l errore? grazie mille, saluti.

DROPS Design 04.04.2019 kl. 11:43:

Buongiorno Monica. Deve continuare a lavorare le maglie del diagramma A2 come già impostate, lavorando quelle aumentate di conseguenza. P.es se ha aumentato e il ferro successivo è un ferro 1 o 3 del diagramma A2, lavora 1 maglia vivagno, 1 m dir, e poi riprende con 1 m rovescio, 1 m dir e così via. Buon lavoro!

Petra 30.06.2018 - 15:12:

A.3 mallikuvassa pitää aloittaa nuolella merkitystä kohdasta. Ohje sanoo että tee A.3 mallikuvio loppuun niin tarkoittaako se että ennen nuolella merkittyä kerrosta tuleva kuvio on tehtävä myös että A.3 on tehty loppuun vai loppuuko tuohon kuvion yläreunaan. Missä muuten tullaan tarvitsemaan mallikuvio A.3 alaosaa?

Anette Öhrn 11.05.2018 - 18:42:

Skulle vilja kunna översätta redan tidigare frågor och svar till mitt språk. Kanske jag då slipper att fråga igen...

Celine 21.04.2018 - 20:02:

Hei, Jeg forstår ikke hvordan jeg skal gå frem med mønster A.3. Hvis det kun er 7 masker som skal strikkes med mønster, hvordan skal jeg strikke de resterende maskene? Skal jeg gå rett fra A.2 til A.3 midterste ved pilen? Skal jeg dele toppen etter å ha strikket A.3?

Suzy 11.03.2018 - 02:37:

I'm confused about the first row garter stitch. Does it mean I knit 3 then knit 1 then, purl then knit?

DROPS Design 11.03.2018 kl. 16:04:

Dear Suzy, the first row (wrong side) is purled. The next row (right side) work 3 stitches in garter stitch, 1 knit, repeat A.1 (1 purl/1 knit) until 3 stitch remain in the row, work 3 stitches in garter stitch.

Camila 20.01.2018 - 18:13:

Cuando se logran los 20 cm. y dicen que hay que pasar a A3, piden hacer calzar la hilera marcada con flecha para ser tejida por el lado revés. Cuando miro el diagrama muestran que la hilera con la flecha viene inmediatamente luego de hacer una hilera realizada por el lado revés. Siendo así como hago calzarlo? Tendría que omitir la fila de puntos revés por el lado revés que sale en el diagrama??. El diagrama me confunde

DROPS Design 28.01.2018 kl. 16:39:

Hola Camila. Ten en cuenta que en este patrón la primera fila se trabaja por el lado revés. En este caso, la fila con la flecha, justo toca trabajarla por el lado revés. (revés-derecho-revés-derecho-revés...).

Maria Coggins 14.09.2017 - 15:01:

Ik heb het truitje iets langer gebreid. Het patroon is scheef wanneer ik het draag. Dit is al vaker voorgekomen wanneer ik de rondbreinaald gebruik. Wat doe ik verkeerd?

Marina 08.08.2017 - 19:07:

Buongiorno, scusate ma non capisco bene il passaggio riguardante il diagramma A3: " Quando il lavoro misura 19-20-21-22-23-24 cm, lavorare il diagramma A.3 sulle 7 maglie centrali a partire dalla riga indicata dalla freccia". Cioè ripeto il diagramma A3 su tutte le maglie o solo sulle 7 centrali?

DROPS Design 08.08.2017 kl. 19:49:

Buonasera Marina, deve lavorare il diagramma A.3 solo sulle 7 maglie centrali. Buon lavoro!

Marina 29.07.2017 - 13:15:

E inoltre: il diagramma A1 è formato da 8 ferri, giusto?

DROPS Design 29.07.2017 kl. 13:21:

Buongiorno Marina, si, il diagramma A.1 è formato da 8 ferri. Buon lavoro!

Marina 29.07.2017 - 12:53:

Buongiorno, ho iniziato questo top ma non capisco bene le istruzioni per il dietro: lavoro 3m a legaccio, 1 a diritto poi diagramma A1 e infine 3m a legaccio. Poi c'è scritto "continuare così": come lavoro quella m a diritto? Sul rovescio come dovrei procedere? 3 m a legaccio, 1 a diritto e A1? O la m a diritto in più sul rovescio va lavorata prima delle ultime 3? Grazie

DROPS Design 29.07.2017 kl. 13:24:

Buongiorno Marina, la maglia a diritto sul rovescio del lavoro va lavorata a rovescio prima delle ultime 3 maglie. Buon lavoro!

Laat een opmerking achter voor DROPS 178-66