DROPS / 178 / 57

Strawberry Vanilla by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu raidallinen raglanpusero DROPS Brushed Alpaca Silk -langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli as-074
Lankaryhmä C tai A + A
-----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BRUSHED ALPACA SILK (kuuluu lankaryhmään C):
50-50-75-75-75-75 g väriä 01, luonnonvalkoinen
75-75-100-100-100-125 g väriä 12, hillitty roosa
HUOM: Mikäli neulot yksivärisen puseron, tarvitset 125-125-150-150-175-200 grammaa Brushed Alpaca Silk -lankaa.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (60 ja 80 cm) NRO 5,5 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 ja 60 tai 80 cm) NRO 4,5 (joustinneuleeseen) tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 16 silmukkaa ja 20 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 5,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
18 silmukkaa ja 23 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 4,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

(Siirry ohjeeseen)

DROPS BrushedAlpacaSilk: Värikartta / Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä C)

Tagit:

kuvio/tekniikka: raidoitus, muoto: raglan, ylhäältä alas, ohjetyyppi: puserot,

Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 83 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten määrän kanssa (esim. 11) = 7,5. Tässä esimerkissä lisätään vuorotellen n. joka 7. ja joka 8.silmukan jälkeen. Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

RAIDOITUS (etu- ja takakappale):
HUOM: Raidoitus aloitetaan pääntien reunuksen 4 ainaoikeinneulotun kerroksen jälkeen.
1.RAITA: Neulo 8-9-9-9-10-10 cm hillityn roosalla langalla.
2.RAITA: Neulo 8-9-9-10-10-10 cm luonnonvalkoisella langalla.
3.RAITA: Neulo 9-9-9-10-10-10 cm hillityn roosalla langalla.
4.RAITA: Neulo 9-9-10-10-10-11 cm luonnonvalkoisella langalla.
5.RAITA: Neulo 9-9-10-10-10-11 cm hillityn roosalla langalla
6.RAITA: Jatka neulomista luonnonvalkoisella langalla lopulliseen mittaan asti.

RAIDOITUS (hihat):
Viimeisen hihojen apulangalle siirrettyjen silmukoiden edeltävän raidan pituus on n. 3-3-4-5-6-8 cm. Jatka raidoitusta seuraavasti:
1.RAITA: Jatka neulomista hillityn roosalla langalla n. 6-6-5-5-4-2 cm:n ajan (= tämän raidan pituus, sisällyttäen kaarrokkeen 3-3-4-5-6-8 cm, on n. 9-9-9-10-10-10 cm).
2.RAITA: Neulo 9-9-10-10-10-10 cm luonnonvalkoisella langalla.
3.RAITA: Neulo hillityn roosalla langalla, kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 25-23-23-21-19-18 cm.

RAGLANLISÄYKSET:
Lisää työhön 8 silmukkaa seuraavasti:
Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta, 1 langankierto, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), 1 langankierto. Toista kerroksen muiden merkkien kohdalla. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikiä.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka näin: Neulo kunnes jäljellä on 4 silmukkaa ennen merkkilankaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli.
----------------------------------------------------------

PUSERO:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla keskeltä takaa alkaen, ylhäältä alas. Takakappale on etukappaletta pidempi. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.

KAARROKE:
Luo 83-86-90-94-98-102 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 4,5 hillityn roosalla langalla. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä). Lisää SAMALLA kolmannella kerroksella (= oikea kerros) tasavälein 11-12-14-18-20-28 silmukkaa (LUE LISÄYSVINKKI (lisääminen tasavälein)) = 94-98-104-112-118-130 silmukkaa.
Vaihda ainaoikein -neuleen jälkeen pyöröpuikkoon nro 5,5. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun ja anna merkkilangan kulkea työn mukana.
Kiinnitä sitten vielä 4 merkkilankaa työhön (neulomatta silmukoita) seuraavasti: Kiinnitä 1.merkkilanka ensimmäisten 17-18-20-22-23-26 silmukan jälkeen (= puolikas takakappale), kiinnitä 2.merkkilanka seuraavien 13 silmukan jälkeen (= oikea hiha), kiinnitä 3.merkkilanka seuraavien 34-36-39-43-46-52 silmukan jälkeen (= etukappale) ja kiinnitä 4.merkkilanka seuraavien 13 silmukan jälkeen (= vasen hiha). Viimeisen merkkilangan jälkeen takakappaleessa on nyt 17-18-19-21-23-26 silmukkaa. Neulo sileää neuletta ja etu- ja takakappaleen RAIDOITUSTA (katso selitys yllä). Tee seuraavalla kerroksella jokaisessa kappaleiden rajakohdassa RAGLANLISÄYKSET (katso selitys yllä). Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros 19-21-22-24-26-28 kertaa = 246-266-280-304-326-354 silmukkaa. TARKISTA NEULETIHEYS!
Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 36-39-42-46-49-54 silmukkaa (= puolikas takakappale), siirrä seuraavat 51-55-57-61-65-69 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-12 silmukkaa, neulo seuraavat 72-78-83-91-98-108 silmukkaa (= etukappale), siirrä seuraavat 51-55-57-61-65-69 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-12 silmukkaa, neulo loput 36-39-41-45-49-54 silmukkaa (= puolikas takakappale).

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 160-172-186-202-220-240 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki tähän. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Jatka sileää neuletta ja etu- ja takakappaleen raidoitusta suljettuna neuleena.
Kun työn pituus on 26-26-27-27-27-27 cm, lisää tasavälein 16-20-22-22-28-32 silmukkaa = 176-192-208-224-248-272 silmukkaa.
Jaa sitten työ etu- ja takakappaletta varten ja neulo tasoneuletta seuraavasti:
Siirrä takakappaleen silmukat (eli kerroksen ensimmäiset ja viimeiset 44-48-52-56-62-68 silmukkaa) apulangalle = 88-96-104-112-124-136 silmukkaa takakappaleessa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5 ja neulo etukappaleen silmukoilla joustinneuletta luonnonvalkoisella langalla näin: 1 reunasilmukka ainaoikeaa, (2 silmukkaa oikein/2 silmukkaa nurin), toista (-), kunnes jäljellä on 3 silmukkaa, 2 silmukkaa oikein, 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kun joustinneuleen pituus on 2 cm, päätä silmukat joustinneuletta neuloen.
Puseron pituus etukappaleen olalta alaspäin mitattuna on n. 52-54-56-58-60-62 cm.

Ota apulangalla odottavat silmukat takaisin pyöröpuikolle nro 5,5 ja neulo sileää neuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa, kunnes työn pituus on 32-32-33-33-33-33 cm. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5 ja neulo joustinneuletta kuten edessä.
Puseron pituus takakappaleen olalta alaspäin mitattuna on n. 58-60-62-64-66-68 cm.

HIHAT:
Jatka neulomalla hihojen RAIDOITUSTA (katso selitys yllä). Ota toisen sivun apulangalla odottavat 51-55-57-61-65-69 silmukkaa takaisin sukkapuikoille nro 5,5, poimi lisäksi jokaisesta keskelle hihan alle luodusta 8-8-10-10-12-12 silmukasta 1 silmukka ja kiinnitä 1 merkkilanka keskelle hihan alle (= 4-4-5-5-6-6 poimittua silmukkaa merkkilangan molemmin puolin) = 59-63-67-71-77-81 silmukkaa.
Jatka sileää neuletta. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 4 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 6.-5.-6.-5.-5.-5.kerros yhteensä 7-7-6-6-6-6 kertaa = 45-49-55-59-65-69 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 25-23-23-21-19-18 cm. Neulo 1 kerros ja säädä silmukkaluku 48-52-56-60-64-68 silmukkaan. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4,5 ja luonnonvalkoiseen lankaan. Neulo joustinneuletta (2 silmukkaa oikein/2 silmukkaa nurin). Kun joustinneuleen pituus on 2 cm, päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Neulo toinen hiha samoin.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 178-57 alkuperäisohjeeseen.