DROPS / 178 / 56

Center of my Heart by DROPS Design

Keskeltä ulospäin neulottu pitsipusero DROPS Brushed Alpaca Silk -langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli as-067
Lankaryhmä C tai A + A
----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L/XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BRUSHED ALPACA SILK:
125-150-175-175-200 g väriä 06, koralli

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 ja 80 cm) NRO 6 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 15 silmukkaa ja 28 kerrosta ainaoikeaa puikoilla nro 6 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

(Siirry ohjeeseen)

DROPS BrushedAlpacaSilk: Värikartta / Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä C)

Tagit:

kuvio/tekniikka: pitsineule, muoto: ruutu, ohjetyyppi: puserot,

REIKÄKERROS:
Uudet reikäkerrokset alkavat piirroksen A.2 keskeltä, piirroksen 2.kerroksella, ja ne kulkevat viistoon kohti merkittyjä kulmasilmukoita. Kaikki piirrosten A.1 ja A.2 reikäkerrokset jatkuvat ulospäin kohti reunoja, kunnes koko kappale on valmis. Piirroksen A.2 mallikertaa (= 14 kerrosta) toistetaan, kunnes kappale on valmis (pääntien kappale neulotaan vasta myöhemmin). Ole tarkkana, että piirrokseen nuolella merkityt silmukat ovat aina toistensa yläpuolella.

REIÄT (hiha):
Hihojen reikäkerrokset kulkevat kohti keskellä hihan alla olevaa saumaa. Lisäyskerroksilla neulotaan oikeaa ja lisätään langankierroin = reikä. Muilla kerroksilla neulotaan seuraavasti:
1. KERROS (= oikea puoli): 2 silmukkaa oikein, 1 langankierto, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, neulo oikeaa kunnes jäljellä on 4 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, 1 langankierto, 2 silmukkaa oikein.
2. KERROS (= nurja puoli): Neulo oikeaa.
Toista näitä 2 kerrosta.

LISÄYSINFO:
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Lisää 1 silmukka tekemällä 2 oikean silmukan sisäpuolelle 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein (työhön tulee muodostua reikä).
----------------------------------------------------------

PUSERO:
Etu- ja takakappale neulotaan erikseen neliöinä. Aloita keskeltä. Luo silmukat sukkapuikoille ja vaihda työhön pyöröpuikko, kun silmukoita on lisätty tarpeeksi.

ETUKAPPALE:
Luo 8-8-8-8-8 silmukkaa Brushed Alpaca Silk -langalla ja jaa silmukat 4 sukkapuikolle nro 6 (= 2 silmukkaa jokaisella puikolla). Kiinnitä 1 merkki työn ensimmäiseen, kolmanteen, viidenteen ja seitsemänteen silmukkaan (= 4 merkittyä kulmasilmukkaa). Anna merkkien kulkea työn mukana. Muut 4 silmukkaa ovat keskisilmukoita. Neulo seuraavasti: Toista piirroksen A.1 mallikertaa yhteensä 4 kertaa kerroksella. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, jokaisen merkityn silmukan välissä on 29-29-29-29-29 silmukkaa = 120-120-120-120-120 silmukkaa.

Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (LUE REIKÄKERROS yllä). Lisää jokaisen kulmasilmukan molemmin puolin 1 silmukka kuten aiemmin (= työhön lisätään joka 2.kerros yhteensä 8 silmukkaa). HUOM: Ensimmäisen ja toisen merkin välissä (= pääntien reuna) piirroksen A.2 mallikertaa toistetaan vielä 1-1-2-2-3 kertaa (neulo sitten tämän sivun silmukoilla ainaoikeaa), muiden 3 sivun kohdalla piirroksen A.2 mallikertaa toistetaan lopulliseen mittaan asti.

Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes työssä on 240-264-288-304-336 silmukkaa (= 29-32-35-37-41 lisättyä silmukkaa ja 59-65-71-75-83 silmukkaa jokaisen merkityn silmukan välissä) ja työn pituus on n. 40-44-48-51-56 cm. Lopeta neulominen nurjan kerroksen jälkeen. Neulo 1 kerros oikeaa ja mallineuletta ja tee lisäykset kuten aiemmin, siirrä SAMALLA keskimmäiset 15-15-15-17-17 silmukkaa (= 1. ja 2. merkin väliset silmukat) apulangalle pääntietä varten. Katkaise lanka. Jatka neulomista tasona. Aloita pääntien reunasta ja neulo seuraava kerros työn nurjalta puolelta.

Jatka AINAOIKEIN -NEULETTA (katso selitys yllä) ja tee lisäykset ja uudet reikäkerrokset kuten aiemmin. Päätä SAMALLA pääntien reunasta joka 2.kerros seuraavasti: Päätä jokaisen kerroksen alusta 2 silmukkaa 2 kertaa ja 1 silmukka 2 kertaa.
Toista lisäykset, kunnes työssä on 309-333-357-387-419 silmukkaa (= työhön lisättiin 41-44-47-51-55 silmukkaa). Jokaisen merkityn silmukan välissä on nyt 83-89-95-103-111 silmukkaa (kummallakin olalla on 28-31-34-37-41 silmukkaa). Jatka nyt neulomista 3. ja 4.merkin välisillä silmukoilla ja päätä loput silmukat. Aloita työn nurjalta puolelta, päätä kaikki 4.merkkiä edeltävät silmukat sekä merkitty silmukka, neulo 3. merkkiin ja päätä sitten loput silmukat. Katkaise lanka. Aloita työn oikealta puolelta ja neulo lopuilla 83-89-95-103-111 silmukalla 4 kerrosta ainaoikeaa. Päätä silmukat. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin reunaan, 17-18-19-20-21 cm:n päähän olasta. Hihat kiinnitetään myöhemmin tähän.

TAKAKAPPALE:
Neulo kuten edessä, kunnes työssä on 240-264-288-304-336 silmukkaa (= 29-32-35-37-41 lisättyä silmukkaa ja 59-65-71-75-83 silmukkaa jokaisen merkin välissä). Jatka sitten neulomista kuten aiemmin, kunnes työssä on 288-312-336-368-392 silmukkaa (= 35-38-41-45-48 lisättyä silmukkaa ja 71-77-83-91-97 silmukkaa jokaisen merkin välissä). Lopeta neulominen nurjan kerroksen jälkeen. Neulo 1 kerros oikeaa ja mallineuletta ja tee lisäykset kuten aiemmin, päätä samalla keskimmäiset 27-27-27-29-29 silmukkaa (1. ja 2.merkin väliset silmukat) pääntietä varten. Neulo kerros loppuun ja katkaise lanka. Jatka neulomista tasona. Aloita pääntien reunasta ja neulo seuraava kerros työn nurjalta puolelta. Jatka ainaoikein -neuletta ja lisäyksiä ja tee uudet reikäkerrokset kuten aiemmin. Toista lisäykset, kunnes työssä on 309-333-357-387-419 silmukkaa (= 41-44-47-51-55 lisäystä). Jokaisen merkityn silmukan välissä on nyt 83-89-95-103-111 silmukkaa (kummallakin olalla on 28-31-34-35-41 silmukkaa). Jatka nyt neulomista 3. ja 4.merkin välisillä silmukoilla ja päätä loput silmukat. Aloita työn nurjalta puolelta, päätä kaikki 4.merkkiä edeltävät silmukat sekä merkitty silmukka, neulo 3. merkkiin ja päätä sitten loput silmukat. Katkaise lanka. Aloita työn oikealta puolelta ja neulo lopuilla 83-89-95-103-111 silmukalla 4 kerrosta ainaoikeaa. Päätä silmukat. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin reunaan, 17-18-19-20-21 cm:n päähän olasta. Hihat kiinnitetään myöhemmin tähän.

HIHA:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla. Luo 33-34-35-36-39 silmukkaa pyöröpuikolle nro 6 Brushed Alpaca Silk -langalla. Neulo 4 kerrosta ainaoikeaa. Jatka ainaoikein -neuletta ja tee nyt myös REIÄT (kts. selitys yllä). Kun työn pituus on 3-4-4-2-4 cm, lisää kumpaankin reunaan 1 silmukka (LUE LISÄYSINFO). Toista tällaiset lisäykset 3-2½-2-2-1½ cm välein vielä 9-10-11-12-12 kertaa = 53-56-59-62-65 silmukkaa. Päätä silmukat kerralla, kun työn pituus on 32-31-30-28-26 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät olat).

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat. Kiinnitä hihat paikoilleen alas etu-/takakappaleen merkkilankoihin asti. Ompele hiha- ja sivusaumat yhden reunasilmukan päästä, alimmat 9 cm jätetään ompelematta (= halkio).

PÄÄNTIEN REUNUS:
Poimi pääntien reunasta n. 66-74 silmukkaa (sisällyttäen apulangalla odottavat silmukat) lyhyelle pyöröpuikolle. Neulo 4 kerrosta ainaoikeaa suljettuna neuleena. Päätä silmukat.

= 1 langankierto 2 silmukan väliin, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein
= keskimmäinen silmukka 2 merkin välissä
= merkitty ainaoikeinneulottu silmukka

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 178-56 alkuperäisohjeeseen.