DROPS / 178 / 44

Orange Dream by DROPS Design

Genser strikket ovenfra og ned med raglan, hullmønster på bærestykket, ¾ ermer og A-fasong i DROPS Safran. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Modell e-252
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
400-450-500-550-600-650 g farge 28, appelsin

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 og 60 eller 80 cm) NR 3 – eller de pinnene du må bruke for å få 24 masker og 32 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 og 60 eller 80 cm) NR 2,5 – til rillekanter.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 108kr. Les mer.
RILLE (strikkes rundt):
1 rille = 2 omganger. Strikk 1 omgang rett og 1 omgang vrang.

FORHØYNING:
Strikk slik fra starten på omgangen (= midt bak), strikk rett over de første 7-7-7-8-8-8 maskene, snu, stram tråden og strikk 14-14-14-16-16-16 masker rett, snu, stram tråden og strikk 21-21-21-24-24-24 masker rett, snu, stram tråden og strikk 28-28-28-32-32-32 masker rett. Fortsett frem og tilbake slik ved å strikke over 7-7-7-8-8-8 masker mer for hver gang til det er strikket over de midterste 70-70-70-80-80-80 maskene, snu og strikk tilbake til starten på omgangen før det strikkes videre.

ØKETIPS-1:
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 104 masker) og deler maskeneantallet med antall økninger som skal gjøres (f.eks 20) = 5,2. I dette eksempelet økes det etter ca hver 5.maske. Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet vridd vrang slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder i sidene på bolen):
Start 2 masker før A.1, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 rett, A.1 (merketråden sitter midt i A.1), strikk 2 rett, lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

Øk til raglan i hver overgang mellom bol og ermer. De økte maskene strikkes i rett til de går opp i mønsteret.
ØK SLIK NÅR DET SKAL ØKES 2 MASKER PÅ HVER SIDE AV MASKEN MED MERKETRÅD I:
Start før masken med merketråd i, hent opp lenken før masken og strikk lenken vridd rett, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett (= masken med merketråd i), lag 1 kast om pinnen, hent opp lenken før neste maske og strikk lenken vridd rett (= 4 masker økt). På neste omgang strikkes kastene rett slik at det blir hull.

ØK SLIK NÅR DET SKAL ØKES 1 MASKE PÅ HVER SIDE AV MASKEN MED MERKETRÅD I:
Start før masken med merketråd i, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett (= masken med merketråd i), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene rett slik at det blir hull.

STRIKKETIPS:
Når det økes til raglan på hver 4.omgang vil hullene i raglanlinjen få lengre avstand mellom hverandre enn de gjør når det økes på hver 2.omgang. For å unngå dette strikkes det hull på de omgangene (hver 2.omgang) uten økning slik:
Start 2 masker før masken med merketråd i, strikk 2 rett sammen, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett (= masken med merketråd i), lag 1 kast om pinnen, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.
På neste omgang strikkes kastene rett slik at det blir hull.

FELLETIPS (gjelder midt under ermene):
Start 2 masker før A.1, strikk 2 rett sammen, A.1 (= 5 masker), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).
----------------------------------------------------------

GENSER:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på settpinner. Starten på omgangen = midt bak.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 104-104-104-124-124-124 masker på rundpinne 2,5 med Safran. Strikk 2 RILLER - se forklaring over. Strikk 1 omgang rett der det økes 20 masker jevnt fordelt – LES ØKETIPS-1 = 124-124-124-144-144-144 masker. Strikk 1 omgang vrang.
For bedre passform kan det nå strikkes en liten FORHØYNING bak i nakken – se forklaring over. Når forhøyningen er strikket ferdig byttes det til rundpinne 3. Strikk 2 omganger rett.
Sett 4 merketråder i arbeidet med start fra begynnelsen av omgangen (dette gjøres uten at maskene strikkes): Første merketråd settes i den 21.-21.-21.-26.-26.-26.masken på omgangen, andre merketråd settes i den 42.-42.-42.-47.-47.-47.masken på pinnen, tredje merketråd settes i den 83.-83.-83.-98.-98.-98.masken på pinnen og fjerde merketråd settes i den 104.-104.-104.-119.-119.-119.masken på pinnen. Mellom maskene med merketråd i er det nå 40-40-40-50-50-50 masker på forstykket og bakstykket og 20 masker i alle størrelser på hvert erme.
Neste omgang strikkes slik: Strikk A.1 (= 5 masker) over de neste 20-20-20-25-25-25 maskene på halve bakstykket (= 4-4-4-5-5-5 rapporter à 5 masker), øk 2 masker på hver side av masken med merketråd i til RAGLAN – se forklaring over, strikk A.1 over de 20 maskene på ermet (= 4 rapporter à 5 masker), øk 2 masker på hver side av masken med merketråd i, strikk A.1 over de 40-40-40-50-50-50 maskene på forstykket (= 8-8-8-10-10-10 rapporter à 5 maskene), øk 2 masker på hver side av masken med merketråd i, strikk A.1 over de 20 maskene på ermet, øk 2 masker på hver side av masken med merketråd i, strikk A.1 over de neste 20-20-20-25-25-25 maskene på halve bakstykket.

Fortsett mønsteret og øk til raglan i hver overgang mellom bol og ermer slik:
Øk 2 masker på hver side av maskene med merketråd på hver 2.omgang totalt 6-6-6-8-8-10 ganger (første økning er allerede strikket), øk deretter 1 maske på hver side av maskene med merketråd i på hver 2.omgang totalt 8-8-8-9-9-10 ganger. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når det er økt totalt 14-14-14-17-17-20 ganger er det 284-284-284-344-344-384 masker på omgangen og arbeidet måler ca 10-10-10-12-12-14 cm fra oppleggskanten (målt midt foran). Videre strikkes det rett. SAMTIDIG fortsetter økningen til raglan og det økes 1 maske på hver side av maskene med merketråd i på hver 2.omgang totalt 0-7-12-4-13-12 ganger og deretter på hver 4.omgang totalt 6-4-3-7-4-5 ganger – LES STRIKKETIPS. Etter siste økning til raglan er det 332-372-404-432-480-520 masker på omgangen og arbeidet måler ca 17-19-21-23-25-27 cm fra oppleggskanten (målt midt foran).
Neste omgang strikkes slik: Strikk de første 47-52-56-62-68-73 maskene som før (= halve bakstykket), sett de neste 72-82-90-92-104-114 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 7-7-9-9-13-15 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk de neste 94-104-112-124-136-146 maskene som før (= forstykke), sett de neste 72-82-90-92-104-114 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 7-7-9-9-13-15 nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk de resterende 47-52-56-62-68-73 maskene som før. Bol og ermer strikkes videre hver for seg. Ta bort merketrådene i arbeidet. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 202-222-242-266-298-322 masker. Sett 1 merketråd i den midterste av de 7-7-9-9-13-15 maskene som ble lagt opp under hvert erme og la merketrådene følge med videre i arbeidet. Fortsett rundt med glattstrikk, i tillegg strikkes A.1 over de midterste 5 maskene i hver side (masken med merketråd i er midterste maske i A.1). Når arbeidet måler 3 cm økes det 2 masker i hver side – LES ØKETIPS-2 (= 4 masker økt). Øk slik på hver 6.-6.-6.-5.-5.-4.cm totalt 5-5-5-6-6-7 ganger = 222-242-262-290-322-350 masker. Når arbeidet måler 32 cm byttes det til rundpinne 2,5. Strikk 3 riller over alle maskene. Bytt tilbake til rundpinne 3 og fell av med rett. Genseren måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 72-82-90-92-104-114 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner 3, strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 7-7-9-9-13-15 maskene som ble lagt opp under ermet = 79-89-99-101-117-129 masker på pinnene. Strikk glattstrikk rundt, men over de midterste 5 maskene under ermet strikkes A.1. Når arbeidet måler 3 cm i alle størrelser felles det 2 masker midt under ermet – LES FELLETIPS. Fell slik totalt 9-13-17-17-23-28 ganger i S: På hver 10.omgang, i M: På hver 6.omgang, i L og XL: På hver 4.omgang, i XXL: På hver omgang totalt 4 ganger og deretter på hver 3.omgang totalt 19 ganger og i XXXL: På hver omgang totalt 8 ganger og deretter på hver 2.omgang totalt 20 ganger = 61-63-65-67-71-73 masker. Strikk videre til ermet måler 33-32-31-28-27-26 cm fra delingen. Bytt til settpinner 2,5, strikk 3 riller rundt. Bytt tilbake til settpinner 3 og fell av med rett. Strikk det andre ermet på samme måte.

Kami 30.03.2019 - 17:49:

Ne tenez pas compte de ma question précédente: on tricote en rond donc le diagramme est correct. Pardon!

Kami 30.03.2019 - 17:32:

Bonjour! Au sujet du diagramme A1: les rangs envers comportent des cases blanches= mailles jersey endroit? Est ce que ce ne sont pas plutôt des mailles jersey envers qu'il faut faire ?

DROPS Design 01.04.2019 kl. 12:29:

Bonjour Kami, ce pull se tricote entièrement en rond sur aiguille circulaire, on va donc tricoter tous les tours sur l'endroit = les tours impairs vont se tricoter en jersey endroit. Bon tricot!

Lellouche Christine 24.05.2018 - 16:56:

Bonjour il est dit pour les augmentations raglan augmenter 2mailles de chaque côté de la maille avec le fil 6 fois puis 1 maille de chaque côté de la maille avec le fil 8 fois est ce que cela signifie que tous les 2 tours on augmente 1 fois 2 mailles et 2 tours suivant 1 maille ? Merci pour votre aide.

DROPS Design 25.05.2018 kl. 08:12:

Bonjour Mme Lellouche, on augmente 6 fois 2 m de chaque côté de la m avec le marqueur tous les 2 tours = on augmente ainsi de 16 m tous les 2 tours (4 marqueurs x 4 augm à chaque marqueur x 6 fois = 96 augmentations au total) puis on augmente 8 fois 1 m de chaque côté de la m avec le marqueur tous les 2 tours (4 marqueurs x 1 m = 2 augm à chaque marqueur x 8 = 64 augmentations au total. En taille S, on avait 124 m + 96 + 64 = 284 m. Bon tricot!

Mamen Martinez 12.05.2018 - 22:48:

¿Que significa "trabajar tres pliegues sobre todos los puntos"?

DROPS Design 13.05.2018 kl. 12:54:

Hola Mamen, un pliegue= 2 filas de derecho. Entonces 3 pliegues son 6 filas de derecho sobre todos los puntos.

Kommentér oppskrift DROPS 178-44