DROPS / 178 / 43

Orange Dream Cardigan by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu A-muotoinen raglanjakku ¾-hihoilla DROPS Safran-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli e-251
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS SAFRAN (kuuluu lankaryhmään A):
400-450-500-550-600-650 g väriä 28, appelsiini

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 ja 80 cm) NRO 2,5 (ainaoikeinneulottuihin renuksiin).
NEULETIHEYS: 24 silmukkaa ja 32 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 521: 6-6-6-7-7-7 kpl.

DROPS Safran DROPS Safran
100% Puuvillaa
alkaen 1.70 € /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 1.70 € /50g
Liljan Lankakauppa
Puikot & Virkkuukoukut
Saat tämän mallin langat alkaen 13.60€. Lue lisää.

KOROTUS:
Aloita työn oikealta puolelta ja neulo ensimmäiset 67-67-67-77-77-77 silmukkaa, kiinnitä 1 merkki tähän (= keskitaka), neulo seuraavat 7-7-7-8-8-8 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 14-14-14-16-16-16 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 21-21-21-24-24-24 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 28-28-28-32-32-32 silmukkaa oikein. Jatka tasoneuletta tähän tapaan, eli neulo aina 7-7-7-8-8-8 silmukkaa enemmän ennen kuin käännyt, kunnes olet neulonut keskimmäiset 70-70-70-80-80-80 silmukkaa, neulo kerroksen loput silmukat oikein.

LISÄYSVINKKI 1:
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 114 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 20) = 5,2. Tässä esimerkissä lisätään n. joka 5.silmukan jälkeen. Etureunojen kohdalla ei tehdä lisäyksiä. Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivut):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Aloita 2 silmukan päässä piirroksen A.1 mallikerrasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein, A.1 (merkkilanka on piirroksen A.1 mallikerran keskellä), neulo 2 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros A.1. Piirros näyttää mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee raglanlisäyket jokaisessa kappaleiden rajakohdassa. Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella ja lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta, kunnes silmukoita on lisätty tarpeeksi uutta mallikertaa varten.
LISÄÄ MERKITYN SILMUKAN MOLEMMIN PUOLIN 2 SILMUKKAA SEURAAVASTI:
Aloita merkityn silmukan kohdalta, ota silmukkaa edeltävä lankalenkki puikolle ja neulo lenkki kiertäen oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle, ota seuraavaa silmukkaa edeltävä lankalenkki puikolle ja neulo lenkki kiertäen oikein (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan nurin, jolloin työhön muodostuu reikiä.

LISÄÄ MERKITYN SILMUKAN MOLEMMIN PUOLIN 1 SILMUKKA SEURAAVASTI:
Aloita merkityn silmukan kohdalta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan nurin, jolloin työhön muodostuu reikiä.

NEULOMISVINKKI:
Kun teet raglanlisäykset joka 4.kerroksella, raglanlinjojen reikien väliin tulee enemmän kerroksia, kuin joka 2.kerroksella tehtävien lisäysten aikana. Korjaa tämä neulomalla oikean puolen kerroksilla (eli kerroksilla ilman raglanlisäyksiä) reikiä seuraavasti:
Aloita 2 silmukan päässä merkitystä silmukasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.
Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan nurin, jolloin työhön muodostuu reikiä.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 2 silmukan päässä piirroksen A.1 mallikerrasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, A.1 (= 5 silmukkaa), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

NAPINLÄPI:
Tee ensimmäinen napinläpi ensimmäisellä pääntien ainaoikeinneulotun reunuksen jälkeisellä oikean puolen kerroksella, tee sitten seuraavat 5-5-5-6-6-6 napinläpeä aina n. 8 cm:n välein.
Tee napinlävet oikeaan etureunaan seuraavasti: Neulo kunnes jäljellä on 3 silmukkaa (oikealta puolelta katsottuna), tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen ja 1 silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
----------------------------------------------------------

JAKKU:
Neulotaan ylhäältä alas tasona pyöröpuikolla, keskeltä edestä alkaen. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.

KAARROKE:
Luo 114-114-114-134-134-134 silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 2,5 Safran-langalla. Neulo 6 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä). Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein 20 silmukkaa (LUE LISÄYSVINKKI 1) = 134-134-134-154-154-154 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein nurjalta puolelta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa.
Tee nyt pieni KOROTUS takana niskassa (katso selitys yllä), jotta jakusta tulisi istuvampi. Kun korotus on valmis, vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Neulo 2 kerrosta sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (katso selitys yllä).
Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön seuraavasti (neulomatta silmukoita): Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka kerroksen 26.-26.-26.-31.-31.-31.silmukkaan, kiinnitä toinen merkkilanka kerroksen 47.-47.-47.-52.-52.-52.silmukkaan, kiinnitä kolmas merkkilanka kerroksen 88.-88.-88.-103.-103.-103.silmukkaan ja kiinnitä neljäs merkkilanka kerroksen 109.-109.-109.-124.-124.-124.silmukkaan. Kummassakin etukappaleessa on nyt 25-25-25-30-30-30 silmukkaa, takakappaleessa on 40-40-40-50-50-50 silmukkaa ja kummassakin hihassa on kaikissa koissa 20 silmukkaa.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo seuraavilla 20-20-20-25-25-25 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 4-4-4-5-5-5 kpl 5 silmukan mallikertaa), lisää merkityn silmukan molemmin puolin 2 silmukkaa RAGLANIA varten (katso selitys yllä), neulo hihan 20 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 4 kpl 5 silmukan mallikertaa), lisää merkityn silmukan molemmin puolin 2 silmukkaa, neulo takakappaleen 40-40-40-50-50-50 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 8-8-8-10-10-10 kpl 5 silmukan mallikertaa), lisää merkityn silmukan molemmin puolin 2 silmukkaa, neulo hihan 20 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, lisää merkityn silmukan molemmin puolin 2 silmukkaa, neulo etukappaleen seuraavilla 20-20-20-25-25-25 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa.
Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee jokaisessa kappaleiden rajakohdassa raglanlisäykset näin:
Lisää jokaisen merkityn silmukan molemmin puolin 2 silmukkaa joka 2.kerros (eli jokaisella oikean puolen kerroksella) yhteensä 6-6-6-8-8-10 kertaa (ensimmäinen lisäyskerros on jo tehty), lisää sitten jokaisen merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka joka 2.kerros yhteensä 8-8-8-9-9-10 kertaa. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet tehnyt yhteensä 14-14-14-17-17-20 lisäyskerrosta, työssä on 294-294-294-354-354-394 silmukkaa ja työn pituus keskeltä edestä luomisreunasta mitattuna on n. 10-10-10-12-12-14 cm. Jatka neulomalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Jatka SAMALLA raglanlisäyksiä seuraavasti: Lisää jokaisen merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka joka 2.kerros yhteensä 0-7-12-4-13-12 kertaa ja sitten joka 4.kerros (eli joka toisella oikean puolen kerroksella) yhteensä 6-4-3-7-4-5 kertaa (LUE NEULOMISVINKKI). Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 342-382-414-442-490-530 silmukkaa ja työn pituus keskeltä edestä luomisreunasta mitattuna on n. 17-19-21-23-25-27 cm.
Seuraava kerros (= nurja puoli) neulotaan näin: Neulo ensimmäiset 52-57-61-67-73-78 silmukkaa kuten aiemmin (= oikea etukappale), siirrä seuraavat 72-82-90-92-104-114 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 7-7-9-9-13-15 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 94-104-112-124-136-146 silmukkaa kuten aiemmin (= takakappale), siirrä seuraavat 72-82-90-92-104-114 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 7-7-9-9-13-15 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 52-57-61-67-73-78 silmukkaa kuten aiemmin. Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. Poista merkkilangat. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 212-232-252-276-308-332 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kummankin hihan alapuolelle luotujen 7-7-9-9-13-15 silmukan keskimmäiseen silmukkaan ja anna merkkilankojen kulkea työn mukana. Neulo tasona sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Neulo lisäksi kummankin sivun keskimmäisillä 5 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (merkitty silmukka on piirroksen A.1 keskimmäinen silmukka). Kun työn pituus on 3 cm, lisää kumpaankin sivuun 2 silmukkaa (LUE LISÄYSVINKKI 2) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 6-6-6-5-5-4 cm välein yhteensä 5-5-5-6-6-7 kertaa = 232-252-272-300-332-360 silmukkaa. Kun työn pituus on 32 cm, vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5 ja neulo kaikilla silmukoilla 6 kerrosta ainaoikeaa. Vaihda takaisin pyöröpuikkoon nro 3 ja päätä silmukat oikein silmukoin työn oikealta puolelta. Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 72-82-90-92-104-114 silmukkaa sukkapuikoille nro 3, poimi lisäksi jokaisesta keskelle hihan alle luodusta 7-7-9-9-13-15 silmukasta 1 silmukka = 79-89-99-101-117-129 silmukkaa. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena, mutta neulo kummankin hihan alaosan keskimmäisillä 5 silmukalla piirroksen A.1 mallineuletta. Kun työn pituus kaikissa koissa on 3 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset yhteensä 9-13-17-17-23-28 kertaa koossa S: Joka 10.kerros, koossa M: Joka 6.kerros, koissa L ja XL: Joka 4.kerros, koossa XXL: Jokaisella kerroksella yhteensä 4 kertaa ja sitten joka 3.kerros yhteensä 19 kertaa ja koossa XXXL: Jokaisella kerroksella yhteensä 8 kertaa ja sitten joka 2.kerros yhteensä 20 kertaa = 61-63-65-67-71-73 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 33-32-31-28-27-26 cm. Vaihda sukkapuikkoihin nro 2,5 ja neulo 6 kerrosta ainaoikeaa suljettuna neuleena. Vaihda takaisin sukkapuikkoihin nro 3 ja päätä silmukat oikein silmukoin. Neulo toinen hiha samoin.

Claudie 15.10.2017 - 16:04:

Je n'arrive pas à effectuer les 2 augmentations de chaque côté du raglan, malgré plusieurs tentatives existe-il une vidéo pour cette technique, car toutes les vidéos que je trouve ne parle que d'une augmentation de chaque côté merci

DROPS Design 16.10.2017 kl. 09:51:

Bonjour Claudie, pour augmenter en relevant le fil, vous trouverez cette vidéo et pour augmenter avec 1 jeté, c'est celle-ci. Quand on augmente 2 m avant/après chaque marqueur, on va augmenter 16 m par rang. Bon tricot!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 178-43