DROPS / 178 / 35

Ice Coffee by DROPS Design

Gebreide omslagdoek in ribbelsteek en strepen van DROPS Alpaca Bouclé.

DROPS Design: Patroon nr. ab-075
Garengroep C of A en A
-----------------------------------------------------------
Maten:
Lengte gemeten langs de middelste steek: ongeveer 40 cm.
Lengte langs de bovenkant (langste kant): ongeveer 182 cm.
Materiaal:
DROPS ALPACA BOUCLÉ van Garnstudio (hoort bij garengroep C)
50 gr. kleur 0100, naturel
50 gr. kleur 2020, lichtbeige

DROPS RONDBREINAALD (80 cm) 9 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 11 steken en 24 naalden in ribbelsteek is 10 cm in de breedte en 10 cm in de hoogte.
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

patroontype: omslagdoek, techniek: strepen,

RIBBEL/RIBBELSTEEK (wordt heen en weer):
1 ribbel = 2 naalden recht.

DUBBELE OMSLAG:
Maak 2 omslagen. Laat op de volgende naald de eerste omslag van de naald glijden en brei de tweede omslag recht (er ontstaat een gaatje!) = 1 steek gemeerderd.

STREPEN:
Wissel steeds van kleur op een naald aan de goede kant.
Brei strepen als volgt: * 2 naalden recht met lichtbeige, 2 naalden recht met naturel *, herhaal van *-* in de hoogte.
----------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK:
Het werk wordt heen en weer gebreid in ribbelsteek op de rondbreinaald. Alle maten worden gemeten langs de middelste steek op de omslagdoek.

Zet 5 steken op met rondbreinaald 9 mm en naturel. Brei als volgt:
LET OP: brei alle steken en omslagen recht!
NAALD 1 (= goede kant): 2 recht, maak 1 DUBBELE OMSLAG – zie uitleg boven, 1 recht (= middelste steek), maak 1 dubbele omslag, 2 recht, zet 2 nieuwe steken op aan het einde van de naald = 9 steken. Plaats een markeerdraad in de middelste steek.
NAALD 2 (= verkeerde kant): brei alle steken recht, zet 2 nieuwe steken op aan het einde van de naald = 2 steken gemeerderd.
NAALD 3: recht tot de middelste steek, maak 1 dubbele omslag, 1 recht (= middelste steek), maak 1 dubbele omslag, brei de overgebleven steken recht, zet 2 nieuwe steken op aan het einde van de naald = 4 steken gemeerderd.
DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Herhaal naalden 2 en 3 tot het werk klaar is. Brei bij een hoogte van 21 cm STREPEN – zie uitleg boven. Brei tot een hoogte van ongeveer 35 cm – pas zo aan dat u eindigt met 2 naalden met naturel – en ga dan verder met lichtbeige. Kant losjes af met dubbele draad bij een hoogte van ongeveer 40 cm gemeten langs de middelste steek. Zet de draden vast.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 178-35.