DROPS / 178 / 34

So Far by DROPS Design

Strikket poncho med hulmønster i DROPS Alpaca Bouclé. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ab-074
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L/XL - XXL - XXXL
Materialer:
DROPS ALPACA BOUCLÉ fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
250-300-350-400 g farve 2020, lys beige

DROPS RUNDPINDE (80 cm) nr 5,5 – eller den pind du skal bruge for at få 16 masker og 20 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

DROPS Alpaca Bouclé uni colour DROPS Alpaca Bouclé uni colour 18.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Alpaca Bouclé mix DROPS Alpaca Bouclé mix 18.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 94.75kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.4. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS:
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 112 masker), minus kantmaskerne (f.eks 18 masker) og deler de resterende masker med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 11) = 8,5. Dvs i dette eksempel strikkes skiftevis hver 7. og 8.maske og hver 8. og 9.maske sammen. Der tages ikke ind over kantmaskerne.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpinde i 2 dele og sys sammen til sidst.

FORSTYKKE:
Slå 110-126-144-160 masker lidt løst op på rundpind 5,5 med Alpaca Bouclé. Strik 10 pinde RETSTRIK – se forklaring over. Næste pind strikkes således fra retsiden: A.1 (= 9 masker), strik A.2 over de næste 92-108-126-142 masker og afslut med A.1 (= 9 masker). Fortsæt mønsteret således til A.2 er strikket 1 gang i højden (A.1 fortsætter over de yderste 9 masker i hver side til færdig mål). Strik 1 pind ret fra retsiden hvor der tages 11-11-13-13 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS = 99-115-131-147 masker på pinden. Strik 1 pind ret fra vrangen.
Næste pind strikkes således fra retsiden: Fortsæt A.1 over de første 9 masker, strik A.3A over de næste 80-96-112-128 masker (= 5-6-7-8 rapporter à 16 masker), strik A.3B (= 1 maske) og fortsæt A.1 over de sidste 9 masker. Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.3 er strikket 1 gang i højden strikkes der glatstrik med A.1 i hver side som før. Når arbejdet måler 30-32-34-36 cm sættes der 1 mærke i begyndelsen af pinden (fra retsiden) – mærket markerer slidsen.
Når arbejdet måler 48-58-68-78 cm strikkes næste pind således fra retsiden: Fortsæt A.1 som før, strik A.4A over de næste 80-96-112-128 masker (= 5-6-7-8 rapporter à 16 masker), strik A.4B (= 1 maske) og fortsæt A.1 som før. Fortsæt mønsteret således til A.4 er strikket 1 gang i højden. Arbejdet måler nu ca 62-72-82-92 cm fra opslåningskanten.
Luk af med ret fra retsiden (det er vigtigt at aflukningskanten ikke strammer - for at undgå dette lukkes der af med dobbelt tråd).

BAGSTYKKE:
Slå op på samme måde som på forstykket og strik som forstykket, men spejlvendt. Dvs når der sættes et mærke for at markere slidsen sættes det i slutningen af pinden (fra retsiden).

MONTERING:
Se måleskitsen. Sy sømmen A og B indenfor aflukningskanten. Derefter sys sømmen C og D i yderste led af yderste maske. Der er nu en slids på 30-32-34-36 cm i den ene side, og en slids langs hele den anden side.

= lav 2 omslag mellem 2 masker, på næste pinde strikkes der ene omslag vrang, det andet slippes af pinden

Emma Mingins 02.12.2018 - 21:11:

Hello Please can you explain row 4 in A2 as I seem to gain an extra stitch on the following row

DROPS Design 03.12.2018 kl. 07:38:

Hi Emma, I think you must mean row 3 - you read the patterns from bottom left to right and upwards. So row 3 is knit 2 together, 1 yarn over, knit 2 together, 1 yarn over to the end of the row, so that you should have the same number of stitches at the end as you started with. Happy knitting!

Marie 11.10.2018 - 21:35:

Bonsoir, Je souhaite tricoter ce modèle en Brushed Alpaca Silk, dois-je monter autant de mailles qu'avec le modèle en Alpaca Bouclé ? De plus, quelle grosseur d'aiguilles dois-je utiliser ? Merci de votre réponse.

DROPS Design 12.10.2018 kl. 07:54:

Bonjour Marie, comme Brushed Alpaca Silk et Alpacé Bouclé appartiennent toutes 2 au groupe de fils C, vous pouvez utiliser l'un ou l'autre, avec les mêmes aiguilles (ou celles qui vous permettent d'avoir l'échantillon). Toutefois, comme ces laines ont une texture différente, le résultat sera également différent - plus d'infos ici. N'hésitez pas à tricoter votre échantillon pour vérifier que la texture vous conviendra, et ajustez la taille des aiguilles si nécessaire. Bon tricot!

Karen 08.09.2018 - 21:44:

1. the A.2 pattern does not look like a repeat over a certain number of stitches although the chart shows 10 stitches. is this correct? I'm knitting s/m and need to work 9 st of A1 and then 92 stitches of A.2 (so this is not evenly divided by 10) then work another 9 st of A1 at the end. 2. I see a symbol for slip st, K1, then pass sl st over k st. I don't see that symbol on the charts provided for this poncho. what am i missing? thanks!!!!!

DROPS Design 11.09.2018 kl. 08:18:

Dear Karen, you will repeat A.2 in width over the next 92 sts, ie A.2 is 10 sts, you will repeat A.2 a total of 9 times then work the first 2 sts in A.2 again. Symbols and diagrams are visible back on the page. Happy knitting!

Norma 11.03.2018 - 03:26:

The numbers for the largest size seem to be off. You add 2 stitches but only take off one. Can you please check to see that the decreased number is correct

DROPS Design 12.03.2018 kl. 09:14:

Dear Norma, in the largest size you start with 160 sts and dec to 147 sts after A.2 has been worked 1 time in height, then continue working over these 147 sts to the end. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 178-34