DROPS / 178 / 33

Shifting Tide by DROPS Design

Sjal med retstrik, striber og hulmønster, strikket i DROPS Fabel

DROPS Design: Model fa-370
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål: Længde midt på: ca 53 cm. Bredde øverst: ca 160 cm.
Materialer:
DROPS FABEL fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
150 g farve 100, natur
100 g farve 340, blå lagune
OBS: Hvis sjalet strikkes ensfarvet vil der gå 200 g Fabel.

DROPS RUNDPINDE (80 cm) nr 3,5 – eller den pind du skal bruge for at få 23 masker og 30 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 55.8kr. Læs mere.

* 2 p retstrik (= 1 rille) med blå lagune, 2 p retstrik med natur *, gentag fra *-*.

STRIKKETIPS:
For at undgå lange tråde langs siderne på sjalet når der strikkes striber, strikkes den yderste maske i hver side (både fra retsiden og fra vrangen) med 1 tråd natur + 1 tråd blå lagune (= 2 tråde). For at kunne gøre det kan man bruge tråden både fra indersiden og ydersiden af nøglerne eller så kan man vinde et eget nøgle op i hver farve som følger den ene side af sjalet.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.6. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalet strikkes først i RETSTRIK frem og tilbage – se forklaring over, derefter strikkes der hulmønster.

Slå 5 masker op på rundpind 3,5 med natur og strik således:
1.PIND (= retsiden): Strik ret.
2.PIND (= vrangen): 2 ret, slå om, 1 vrang, slå om, 2 ret = 7 masker.
3.PIND (= retsiden): 2 ret, slå om, 1 ret, slå om, 1 ret, slå om, 1 ret, slå om, 2 ret = 11 masker. Sæt 1 mærke i midterste maske (= midt-masken).
4.PIND (= vrangen): Strik ret frem til midt-masken, strik midt-masken vrang og strik ret pinden ud.
Fortsæt i retstrik og STRIBER – se forklaring over, med 1 kantmaske i retstrik i hver side, midt-masken strikkes i glatstrik og der tages ud således – læs STRIKKETIPS og HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN:
5.PIND (= retsiden): 1 ret med 1 tråd natur + 1 tråd blå lagune (= 2 tråde), strik videre med 1 tråd blå lagune således: slå om, 1 ret, slå om, strik ret frem til midt-masken, slå om, 1 ret (midt-masken), slå om, strik ret til der er 2 masker tilbage på pinden, slå om, 1 ret, slå om, strik 1 ret med 1 tråd natur + 1 tråd blå lagune.
6.PIND (= vrangen): 1 ret med 2 tråde, strik videre med 1 tråd blå lagune således: 2 ret, strik næste omslag drejet ret så der ikke bliver hul, strik ret frem til midt-masken, strik midt-masken vrang, strik ret til der er 4 masker tilbage på pinden, strik første omslag drejet ret, strik 2 ret og afslut med 1 ret med 2 tråde.
7.PIND (= retsiden): 1 ret med 2 tråde, strik videre med 1 tråd natur således: Slå om, 1 ret, slå om, strik ret frem til midt-masken, slå om, 1 ret (= midt-masken), slå om, strik ret til der er 2 masker tilbage på pinden, slå om, 1 ret, slå om og 1 ret med 2 tråde.
8.PIND (= forkortet pinde fra vrangen): 1 ret med 2 tråde, strik videre med 1 tråd natur således: 2 ret, 1 drejet ret (så der ikke bliver hul), 4 ret, vend arbejdet.
9.PIND (= retsiden): Tag 1.maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, stram tråden og strik 6 masker ret tilbage med natur og sidste maske ret med 2 tråde.
10.PIND (= vrangen): 1 ret med 2 tråde, strik videre med 1 tråd natur således: Strik ret frem til midt-masken, strik midt-masken vrang, strik ret til der er 4 masker tilbage på pinden, strik første omslag drejet ret (så der ikke bliver hul), strik 2 ret og afslut med 1 ret med 2 tråde.
11.PIND (= forkortet pinde fra retsiden): 1 ret med 2 tråde, strik 7 ret med natur.
12.PINDE (= vrangen): tag 1.maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, stram tråden og strik 6 masker ret tilbage med natur og strik sidste maske ret med 2 tråde.

Gentag 5.-12.pind frem og tilbage, men for hver repetition strikkes der 2 masker mere på de forkortede pinde til der strikkes forkortede pinde over totalt 26 masker i hver side, derefter strikkes der forkortede pinde over disse 26 masker til færdig mål (de øvrige masker fortsættes som før). Efter hver repetition er der 12 nye masker. Fortsæt således til der er 347 masker på pinden (arbejdet måler nu ca 38 cm langs midt-masken).
Strik med 1 tråd natur, men yderste maske i hver side strikkes i 2 tråde natur til færdigt mål.
Strik 2 p retstrik frem og tilbage over alle masker med udtagning i hver side og på hver side af midt-masken som før = 353 masker på pinden.

Fortsæt med mønster efter diagram A.1 til A.6 således:
Strik diagram A.1 over 1 maske, strik A.2 til der er 7 masker tilbage før midt-masken, strik A.3 over de næste 7 masker, 1 maske glatstrik (= midt-masken), A.4 over de næste 7 masker, A.5 gentages til der er 1 maske tilbage og strik A.6 over 1 maske. Strik og tag ud på denne måde til der er strikket 2 rapporter af A.1 til A.6 i højden. Strik 4 p retstrik over alle masker, derefter lukkes der af med omslag således:
For at undgå at aflukningskanten strammer kan man slå om efter ca hver 4.maske (omslaget lukkes af som en almindelig maske).

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= slå om mellem 2 masker
= 2 masker ret sammen
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret og løft den løse maske over masken som blev strikket
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret sammen og løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen

Jozefien De Bruijn 19.04.2018 - 14:39:

Dit lijkt me een fijn project voor de vakantie. Ik heb echter maar 100 gram Lace. Als ik in tricotsteek brei in plaats van in ribbelsteek, kom ik dan toe met mijn 100 gram ?

DROPS Design 21.04.2018 kl. 12:43:

Hallo Jozefien, De garenvervanger geeft aan dat je 200 gram Fabel kunt vervangen door 103 gram Lace, dus waarschijnlijk moet dat wel lukken.

Marta 12.02.2018 - 15:20:

Hi, I would love to make this shawl but I don't exactly understand the pattern. Is there any chance for a short tutorial video how to make stripes with that 2 strands of yarn. I don't understand this knitting tip. DO I need 1 ball of 2 yarns of 2 balls to put on each side of the shawl? Thank you for your help.

DROPS Design 12.02.2018 kl. 17:10:

Dear Marta, the edge sts will be worked with double strand, ie 1 strand off-white + 1 strand blue lagoon, to get the double strand on each side you can make a small separate ball in each colour and let it follow upwards. This video shows how to work the edge st with double strand. Happy knitting!

Karin Mokvist 10.11.2017 - 10:23:

Jag får inte bytet av färgerna att stämma. 1 rand = 2 v blu lagoon och 2 v natur enl instruktionen men när man läser mönstret står det från varv 5: sticka med blu lagoon samt v 6. Varv 7,8 ,9,10, 11,12 stickas med natur! Ska vissa ränder vara tjockare? Eller hur menar ni? Med vänlig hälsning Karin

DROPS Design 14.11.2017 kl. 12:24:

Hej Karin, jo men du följer varven som i mönstret. Lägger upp med natur, från varv 5 stickas Ränder, det står även vilken färg du skall börja med på varv 5. Lycka till!

Melissa 04.06.2017 - 21:52:

Nei selfølgelig ikke, jeg fant ut av det :-)

Melissa 04.06.2017 - 15:30:

"Gjenta 5.-12.pinne frem og tilbake" menes med det å strikke pinne 5-12 og så baklengs igjen? Altså 12, 11, 10....?

DROPS Design 05.06.2017 kl. 16:41:

Nej vi mener bare at du fortsætter med de forkortede pinde som 5.-12. pind. God fornøjelse!

Schwörer 12.05.2017 - 10:33:

Werden die Umschläge im gestreiften Teil verschränkt abgestrickt oder nur abgestrickt steht nirgends bei den Tips Mit freundlichen Grüssen Pia Schwörer

DROPS Design 12.05.2017 kl. 13:45:

Liebe Frau Schwörer, die Umschläge, die verschränkt gestrikt sind, sind in der Reihe 6, 8, 10 und 12 beschrieben. Viel Spaß beim stricken!

Heidi Breinlinger 22.04.2017 - 17:27:

Achtung. Nach der Handwäsche mit Wollwaschmittel ist das Weisse türkis verfärbt. Ärgerlich!

DROPS Design 24.04.2017 kl. 10:54:

Liebe Frau Breilinger, hier finden Sie tipps zur Garnpflege. Mehr Auskünfte bekommen Sie gerne von Ihrem DROPS Laden. Viel Spaß beim stricken!

Lisa Lebrija 13.04.2017 - 16:45:

Nu har jeg strikket dette sjal/tørklæde, og jeg må sige kanten med den 1. maske i dobbelt garn og omslag på hver pind i mønsteret er rigtig grim. Kunne den virkelig ikke være gjort på en anden måde?

Kommentere opskrift DROPS 178-33