DROPS / 178 / 31

Summer Swing Cardigan by DROPS Design

Kofta med hålmönster och raglan, stickad nerifrån och upp i DROPS Muskat. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell r-710
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
400-400-450-500-550-600 g färg 18, vit

DROPS RUNDSTICKA (80 cm) NR 4 – eller den sticka du måste använda för att få 21 maskor och 28 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (60 cm) – NR 3,5 till ärm- och halskanten – eller de stickor du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Välvd (vit) NR: 521: 7 st i alla storlekar.
----------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.4. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

MINSKNINGSTIPS:
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 282 maskor), minus framkanterna (10 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 33) = 8,5. Dvs i detta exempel stickas ca växelvis var 7:e och var 8:e maska och var 8:e och var 9:e maska tillsammans och det minskas inte över framkanterna.

RAGLAN:
Minska så här: Börja 3 maskor före markören: 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskor), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över (= 8 maskor minskade på varvet).

KNAPPHÅL:
Det avmaskas för knapphål på höger framkant. 1 knapphål = Börja från avigsidan och sticka tills det återstår 2 maskor på stickan mot mitt fram, gör 2 omslag om stickan och sticka de sista 2 maskorna räta. Vänd arbetet, sticka 1 rätmaska, sticka nästa maska rät tillsammans med det första omslaget, sticka det andra omslaget rätt tillsammans med nästa maska, sticka sedan vidare som förut.
Maska av till knapphål när arbetet mäter:
S: 2, 10, 18, 26, 34, 42 och 50 cm
M: 3, 12, 20, 28, 36, 44 och 52 cm
L: 3, 12, 21, 30, 38, 46 och 54 cm
XL: 2, 11, 20, 29, 38, 47 och 56 cm
XXL: 3, 13, 22, 31, 40, 49 och 58 cm
XXXL: 3, 13, 23, 33, 42, 51 och 60 cm
----------------------------------------------------------

KOFTA:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka. Ärmkanterna stickas runt på strumpstickor.

Lägg upp 346-346-388-430-472-514 maskor på rundsticka 4 med Muskat. KOM IHÅG KNAPPHÅL! Sticka så här från avigsidan: Sticka 5 framkantsmaskor i RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, sticka A.1 (= 21 maskor) 16-16-18-20-22-24 ggr, avsluta med 5 framkantsmaskor i rätstickning. När hela A.1 färdigstickat på höjden är det 282-282-316-350-384-418 maskor på varvet. Sticka 1 varv rätt från avigsidan över alla maskor där det minskas 33 maskor jämnt fördelat – LÄS MINSKNINGSTIPS (jämn fördelning) = 249-249-283-317-351-385 maskor. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sedan stickas det så här från rätsidan: Sticka 5 framkantsmaskor i rätstickning, sticka A.2 (= 34 maskor) 6-6-7-8-9-10 ggr, sticka A.3 (= 35 maskor), sticka 5 framkantsmaskor i rätstickning. Fortsätt detta mönstret, och minska som visat i diagrammen. När A.2 och A.3 är färdigstickade på höjden är det 193-193-219-245-271-297 maskor på varvet. Sticka 1 varv rätt från rätsidan där maskantalet justeras till 178-194-210-230-258-282 maskor (dvs i storlek M ökas det 1 maska. I storlek S, L, XL, XXL och XXXL minskas det 15-9-15-13-15 maskor jämnt fördelat). Fortsätt sedan med slätstickning och rätstickning i framkanten. När arbetet mäter 34-34-35-35-35-35 cm stickas nästa varv från rätsidan så här: Sticka de första 43-47-50-55-61-66 maskorna (= framstycke), maska av de nästa 8-8-10-10-12-14 maskorna för ärmhål, sticka de nästa 76-84-90-100-112-122 maskorna (= bakstycke), maska av de nästa 8-8-10-10-12-14 maskorna, sticka de resterande 43-47-50-55-61-66 maskorna (= framstycke). Lägg arbetet åt sidan och sticka ärmkanterna.

ÄRMKANTER:
Ärmkanterna stickas runt på strumpstickor.
Lägg upp 68-76-84-88-92-98 maskor på strumpstickor 3,5 med Muskat. Sticka A.4 runt. När hela A.4 är färdigstickat på höjden stickas nästa varv så här: Maska av de första 8-8-10-10-12-14 maskorna (= under ärmarna), sticka rätmaskor över de resterande maskorna och minska 1-0-0-0-0-1 maska jämnt fördelat = 59-68-74-78-80-83 maskor. Lägg arbetet åt sidan och sticka en ärmkant till på samma sätt.

OK:
Sätt ärmkanterna på samma rundsticka som fram- och bakstycket där det maskades av för ärmhål = 280-314-338-366-394-420 maskor. Sätt 1 markör i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar (= 4 markörer). Fortsätt med slätstickning och rätstickning som förut, SAMTIDIGT på 1:a varvet från rätsidan börjar minskningarna till RAGLAN – se förklaring ovan. Minska så på vartannat varv (varje varv från rätsidan) totalt 21-23-25-28-30-33 ggr = 112-130-138-142-154-156 maskor. Byt till kort rundsticka 3,5. Sticka A.4 med 5 framkantsmaskor i rätstickning i varje sida. På varvet med pil i diagrammet minskas det 2-14-18-16-24-20 maskor jämnt fördelat (men inte över framkanterna) = 110-116-120-126-130-136 maskor. Maska av när A.4 har stickats en gång på höjden.

MONTERING:
Sy ihop hålen under ärmarna. Sy i knapparna på vänster framkant. Klipp av trådarna och fäst dem.

Detta mönster har uppdaterats. .

Mönster och diagram A.2 och A.3 är uppdaterade.
Uppdaterad online: 21.04.2017
Diagram A.2 och A.3 - v 41 uppdaterade
Uppdaterad online: 27.04.2017

= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över
= 2 maskor räta tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över
= på detta varv stickas det 2 rätmaskor efter de 5 framkantsmaskorna i rätstickning innan det fortsätts med mönster som visat i diagrammet

Kommentarer (18)

Skriv din kommentar här!

Noroya 23.09.2018 - 00:54:

Hola. Acabo de empezar a tejer esta chaqueta, y ya tengo una duda. En el patrón pone que los diagramas muestran las hileras vistas por el lado derecho, entonces la primera linea del diagrama está por el lado derecho ( que se tejería del revés), la 2ª linea del diagrama ¿es la segunda vuelta del tejido? es decir la del revés o¿ es la 3ª? Si es la 3º vuelta, ¿como se teje la 2º?. Gracias.

DROPS Design 29.09.2018 kl. 21:03:

Hola Noroya, la 1ª fila de esta chaqueta es por el lado revés, en este caso según el diagrama la primera fila se trabaja con puntos de derecho. La 2º fila se trabaja de derecho y la tercera de derecho también. De este manera tienes dos pliegues en punto musgo en la parte inferior de la chaqueta.

Jette Jørgensen 23.08.2018 - 10:12:

Hej I Drops.Det er jo lige netop denne side jeg har ledt efter.Nu fik jeg hjælp fra Hobby garn der henviste mig.Herligt har lige købt 15 nøgler hvid "Muskat" så nu må jeg I gang.Tak for opskriften mvh Jette

Cindi Smith 06.06.2018 - 21:54:

I’m going to attempt to make this pattern but it is written so different from what I usually knit that I’m at a loss on how to start. If you could write the first row as a written pattern that would probably be enough to get me going. Also can you identify what each section is: A-1 back, front left, front right??? I’ve never worked just from a chart. I’ve used a chart, but there is always a written pattern also. Thanks

DROPS Design 07.06.2018 kl. 08:44:

Dear Mrs Smith, cardigan is worked here bottom up to the armholes, ie you will work 5 sts in garter st, repeat A.1 in width until 5 sts remain and finish with 5 sts in garter st. You will then decrease evenly and work A.2/A.3 inside the 5 sts in garter st on each side and adjust number of sts as explained for your size and then only divide piece for armholes; you then work the sleeve edges and finally work yoke slipping sts from sleeve onto same circular needle as for body. Read diagrams starting from the bottom corner on the right side from RS towards the left and from WS read from the left towards the right. Happy knitting!

Marja 21.05.2018 - 15:28:

In patroon A1 wordt het samen breien en de omslag in een even naald uitgevoerd. Dit is aan de linkerkant van het vest, dus alles averechts breien. Is dit correct?

DROPS Design 23.05.2018 kl. 11:28:

Dag Marja, Daar heb je inderdaad gelijk aan; je breit de omslagen en minderingen aan de verkeerde kant. Ik zal het doorgeven aan de designafdeling, zodat er een toevoeging geplaatst kan worden bij de symbooluitleg.

Magda Ripmeeser 24.02.2018 - 11:27:

Patroon 178-31 waar kan ik dat bestellen?

DROPS Design 25.02.2018 kl. 18:55:

Hallo Magda, Je kunt geen losse patronen bij ons bestellen, maar je kunt het patroon gratis afdrukken via de knop 'patroon' (met het printpictogrammetje) bovenaan het patroon. Verder is dit patroon gepubliceerd in brochure nr 178, dat is een vrij recent nummer en deze kun je misschien nog kopen bij je verkooppunt.

Gunn 04.02.2018 - 19:31:

Er maskeantallet riktig i str M? Får ikke dette til å stemme

DROPS Design 26.02.2018 kl. 12:47:

Hei Gunn. Ja, maskeantallet i str M er riktig. Mønster A.1 på starten av arbeidet folder seg som en bølgekant, det er derfor lagt til flere masker her å kompensere for denne strukturen. God fornøyelse!

Yvonne 15.09.2017 - 20:34:

De raglan de eerste mouw begrijp ik maar als je nu bij de tweede mouw komt begin je dan ook met 2 rechtsamen breien 2 recht dan 1afhalen . Voor bij de eertse mouw komt de 2 samenbreien op de voorkant en de tweede op de achterkant , word dan de ene kant anders dan de anderekant.kan u mij uitleggen.

DROPS Design 18.09.2017 kl. 10:07:

Hallo Yvonne, Als het goed is heb je vier markeerdraden in het werk voor de overgangen van de panden naar de raglan of andersom en bij elke markeerdraad minder je inderdaad op dezelfde wijze, dus voor de markeerdraad door samen te breien en na de markeerdraad door af te halen, 1 breien en de afgehaalde steek over te halen. Op die manier worden de steken symmetrisch gemaakt en ziet het er op de voor en achterkant hetzelfde uit.

Yvonne 17.05.2017 - 13:33:

Maat L ,ik ben nu van A2 bij de 25ste en zit al op 30cm als ik nog keer 25 reken is dat 60cm moet dan nog 20 stuks doen dan kom ik over de lengte die jullie hebben geschreven hoe kan dat , ook zijn er dan te weinig knoopsgaten laatste staat op 54 cm en na A2 moet je nog eens 35 cm door breien .Is het dan niet zo dat de eerste rij vakjes staat voor rechts de tweede voor averechts en ga zo door . Denk dat het dan beter uit komt met de maat.

DROPS Design 22.05.2017 kl. 17:22:

Hallo Yvonne, In het telpatroon zijn alle naalden opgenomen. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden staan in het telpatroon. Waarschijnlijk is het daar mis gegaan, als ik het zo lees...

Monika 16.05.2017 - 20:24:

Hallo, wenn A2 und A 3 einmal in der Höhe gestrickt wurde , soll die Maschenzahl bei Grösse L 219 sein. Woher kommen die Abnahmen von 64 Maschen ?

DROPS Design 17.05.2017 kl. 08:59:

Liebe Monika, wenn A.2 einmal in der Höhe gestrickt wird, gibt es 26 M übrig, wenn A.3 einmal in der Höhe gestrickt wird, gibt es 27 M übrig: 5 Blendem + A.2 = (7 x 26 M (= 182)) + A.3 (= 27 M) + 5 Blendem = 5+182+27+5 = 219 M. Viel Spaß beim stricken!

Yvonne 12.05.2017 - 09:50:

Hej ik heb twee dagen terug wat gevraagd en bericht van gisteren heefd al antwoord gehad , plus weekend komt eraan en ik ben bijna klaar met A1 zou u de vraag van 10-5-17 kunnen beantwoorden zodat ik in weekend kan door breien . Hartelijke dank

Kommentér oppskrift DROPS 178-31