DROPS / 176 / 29

With Me by DROPS Design

Stickad poncho med hålmönster i 2 trådar DROPS Brushed Alpaca Silk, stickad sidledes. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell nr as-070
Garngrupp C + C eller E
----------------------------------------------------------
Storlek: S/M - L/XL - XXL/ XXXL
Garnåtgång:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
100-125-125 g färg 01, natur
100-125-125 g färg 12, dovt rosa

DROPS RUNDSTICKA (60 cm) NR 6 – eller den sticka du måste använda för att få 13 maskor och 17 varv med slätstickning och 2 trådar på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Rund (ljus rosa) NR 607: 4 st i alla storlekar.
----------------------------------------------------------

från 23.00 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 23.00 kr /25g
Garnet till detta mönstret kostar 192kr. Läs mer.

----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka i 2 delar som sys ihop till slut.

DEL 1:
Lägg upp 64-78-78 maskor med 1 tråd i varje färg med Brushed Alpaca Silk på rundsticka 6. Sticka 6 varv RÄTSTICKNING - se förklaring ovan. Sedan stickas det efter diagram A.1 och A.2 så här från rätsidan: 5 kantmaskor i rätstickning, * A.1 över 12 maskor, A.2 över 2 maskor *, upprepa *-* totalt 3-4-4 ggr på bredden, sticka A.1 över 12 maskor och avsluta med 5 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt att sticka efter diagram A.1 och A.2. Upprepa diagrammen så på höjden till arbetet mäter ca 68-72-79 cm eller önskad längd. Sticka 6 varv rätstickning och maska av löst. Klipp av trådarna och fäst dem.

DEL 2:
Lägg upp och sticka en del till på samma sätt.

MONTERING:
Lägg delarna mot varandra med avigsida mot avigsida. Sy ihop delarna längs den ena kortsidan, sy i yttersta maskbågen för att slippa en tjock söm. Sy fast knappar i den ena långsidan och gör en öppning till huvud så här: Lägg kantmaskorna från den ena delens långsida under kantmaskorna från den andra delens långsida. Mät ca 28-30-32 cm från sömmen i kortsidan och fäst den första knappen här, sy fast den genom båda lagren. Sy fast de andra knapparna med jämna mellanrum neråt längs sidan, låt det vara ca 5 cm längst ner efter sista knappen.

= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över maskan som stickades
= mellan 2 maskor görs 1 omslag om stickan

Kommentarer (36)

Skriv din kommentar här!

Laura Campanari 06.10.2018 - 00:05:

Gentile redazione il filato da voi consigliato a singolo capo va lavorato con i ferri del 5, ma unendo i due non viene un lavoro un pó \\\"pesante\\\"? Dalla foto mi pare di vedere un poncho molto leggero, in caso potrei sostituire il filato con due capi di una matassa che singola lavoro con il 3? Grazie mille e complimenti per i bellissimi modelli.

Laura Campanari 06.10.2018 - 00:01:

Gentile redazione il filato da voi consigliato a singolo capo va lavorato con i ferri del 5, ma unendo i due non viene un lavoro un pó \"pesante\"? Dalla foto mi pare di vedere un poncho molto leggero, in caso potrei sostituire il filato con due capi di una matassa che singola lavoro con il 3? Grazie mille e complimenti per i bellissimi modelli.

DROPS Design 06.10.2018 kl. 08:15:

Buongiorno Laura. Il filato consigliato è molto leggero e vaporoso e anche usato doppio consente di creare un capo di consistenza morbida. Un filato più sottile con caratteristiche diverse potrebbe non garantire lo stesso risultato. Buon lavoro!

Jeanne 24.09.2018 - 07:19:

Voor maat L /Xl en XXL /XXXL staat zelfde steken aantal. ? patroon word 3,4,4 keer herhaald ? model poncho heeft 5 rijen patroon

DROPS Design 26.09.2018 kl. 14:10:

Dag Jeanne, Ja, dat klopt hoor. Het aantal herhalingen van het patroon in de breedte, wordt uiteindelijk de hoogte van de poncho als hij gedragen wordt en dan is het verschil in maten minder groot. Je breit in de lengte wel langer door, waar het verschil in de maten ontstaat.

Kerstin 11.08.2018 - 17:09:

Hallo, ich habe eine Frage zu den 3 Krausrippen: nachdem ich die Maschen aufgenommen und nun 6 Reihen kraus rechts gestrickt habe, wäre meine nächste Reihe eine Rückreihe.. muss die Reihe der Maschenaufnahme als 1. Reihe der Krausrippen gerechnet werden?

DROPS Design 13.08.2018 kl. 10:42:

Liebe Kerstin, die 1. Reihe der Krausrippen wird eine Hinreihe sein, der 6. Reihe wird eine Rückreihe, dann fangen Sie mit A.1 und A.2 bei der 1. Reihe = Hinreihe an. Viel Spaß beim stricken!

SIMONDON 11.06.2018 - 22:27:

Bonjour, Concernant la première partie du poncho, après avoir tricoter les 3 côtes mousse et sur l'endroit le 1er rang des diagrammes A1 et A2, sur l'envers (2ème rang des diagrammes) doit-on également tricoter 5 m mousse en début et fin de rang ? Si c'est le cas, alors on tricote sur ce rang envers : 5 m mousse, 2 m endroit, 12 m envers (4 fois) mais ensuite sur les 17 m restantes ? Merci par avance pour votre réponse.

DROPS Design 12.06.2018 kl. 09:01:

Bonjour Mme Simondon, vous tricotez sur l'endroit: 3 m point mousse, (A.1, A.2) x 4, A.1 et 5 m point mousse. Sur l'envers, vous tricotez: 5 m point mousse, A.1, (A.2, A.1) x 4, 5 m point mousse. Lisez les diagrammes en commençant en bas à droite et de droite à gauche sur l'endroit et de gauche à droite sur l'envers. Bon tricot!

Annette 13.05.2018 - 10:01:

Warum muss der Poncho in 2 Teilen gestrickt werden. Kann man nicht einfach ein Teil stricken und spart sich das Zusammennähen der Teile ?

DROPS Design 14.05.2018 kl. 10:31:

Liebe Annette, beide Stücke werden genausogleich und zusammengestrickt, so wird das Poncho im Foto gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Carmela 14.04.2018 - 17:32:

Ganz ehrlich? Das Model trägt grösse S oder M? Bei diesem Model bestimmt nicht. Ich habe bei grösse S oder M nur 4 Muster Reihen. Auf den Bild sind es 5. Somit wir er kurzer ausfallen als gedacht. Wolle nachbestellen wird schwierig mit der gleichen Nummer. Sehr Schade und ganz ehrlich au ärgerlich!

Ana 20.03.2018 - 14:21:

Still, my misunderstanding is: when assembling, do I have to sew a portion of the two parts together or all from top to bottom? Thank you very much for your help!

DROPS Design 20.03.2018 kl. 15:38:

Dear Ana, you will have to sew one of the short sides and along along one of the top sides (for shoulders) each side from neck - see ASSEMBLY. Happy knitting!

Ana 20.03.2018 - 11:02:

Sorry again :)... I meant what if I work part 2 continuing part 1, without having to sew them at the end... Sorry for my poor understanding....

Ana 19.03.2018 - 19:21:

Hi again! :) will it be ok if I continue part 2 without casting off part 1? Thank you!

DROPS Design 20.03.2018 kl. 08:22:

Hi Ana, You will not be working part 1 anymore after you have worked part 2. Both parts are cast off and then sewn together to finish, so there is little point in not casting off part 1 when it has been completed. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 176-29