DROPS / 176 / 29

With Me by DROPS Design

Stickad poncho med hålmönster i 2 trådar DROPS Brushed Alpaca Silk, stickad sidledes. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell nr as-070
Garngrupp C + C eller E
----------------------------------------------------------
Storlek: S/M - L/XL - XXL/ XXXL
Garnåtgång:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
100-125-125 g färg 01, natur
100-125-125 g färg 12, dovt rosa

DROPS RUNDSTICKA (60 cm) NR 6 – eller den sticka du måste använda för att få 13 maskor och 17 varv med slätstickning och 2 trådar på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Rund (ljus rosa) NR 607: 4 st i alla storlekar.
----------------------------------------------------------

från 25.00 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 25.00 kr /25g
Garnet till detta mönstret kostar 248kr. Läs mer.

----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka i 2 delar som sys ihop till slut.

DEL 1:
Lägg upp 64-78-78 maskor med 1 tråd i varje färg med Brushed Alpaca Silk på rundsticka 6. Sticka 6 varv RÄTSTICKNING - se förklaring ovan. Sedan stickas det efter diagram A.1 och A.2 så här från rätsidan: 5 kantmaskor i rätstickning, * A.1 över 12 maskor, A.2 över 2 maskor *, upprepa *-* totalt 3-4-4 ggr på bredden, sticka A.1 över 12 maskor och avsluta med 5 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt att sticka efter diagram A.1 och A.2. Upprepa diagrammen så på höjden till arbetet mäter ca 68-72-79 cm eller önskad längd. Sticka 6 varv rätstickning och maska av löst. Klipp av trådarna och fäst dem.

DEL 2:
Lägg upp och sticka en del till på samma sätt.

MONTERING:
Lägg delarna mot varandra med avigsida mot avigsida. Sy ihop delarna längs den ena kortsidan, sy i yttersta maskbågen för att slippa en tjock söm. Sy fast knappar i den ena långsidan och gör en öppning till huvud så här: Lägg kantmaskorna från den ena delens långsida under kantmaskorna från den andra delens långsida. Mät ca 28-30-32 cm från sömmen i kortsidan och fäst den första knappen här, sy fast den genom båda lagren. Sy fast de andra knapparna med jämna mellanrum neråt längs sidan, låt det vara ca 5 cm längst ner efter sista knappen.

= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över maskan som stickades
= mellan 2 maskor görs 1 omslag om stickan

Kommentarer (32)

Skriv din kommentar här!

SIMONDON 11.06.2018 - 22:27:

Bonjour, Concernant la première partie du poncho, après avoir tricoter les 3 côtes mousse et sur l'endroit le 1er rang des diagrammes A1 et A2, sur l'envers (2ème rang des diagrammes) doit-on également tricoter 5 m mousse en début et fin de rang ? Si c'est le cas, alors on tricote sur ce rang envers : 5 m mousse, 2 m endroit, 12 m envers (4 fois) mais ensuite sur les 17 m restantes ? Merci par avance pour votre réponse.

DROPS Design 12.06.2018 kl. 09:01:

Bonjour Mme Simondon, vous tricotez sur l'endroit: 3 m point mousse, (A.1, A.2) x 4, A.1 et 5 m point mousse. Sur l'envers, vous tricotez: 5 m point mousse, A.1, (A.2, A.1) x 4, 5 m point mousse. Lisez les diagrammes en commençant en bas à droite et de droite à gauche sur l'endroit et de gauche à droite sur l'envers. Bon tricot!

Annette 13.05.2018 - 10:01:

Warum muss der Poncho in 2 Teilen gestrickt werden. Kann man nicht einfach ein Teil stricken und spart sich das Zusammennähen der Teile ?

DROPS Design 14.05.2018 kl. 10:31:

Liebe Annette, beide Stücke werden genausogleich und zusammengestrickt, so wird das Poncho im Foto gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Carmela 14.04.2018 - 17:32:

Ganz ehrlich? Das Model trägt grösse S oder M? Bei diesem Model bestimmt nicht. Ich habe bei grösse S oder M nur 4 Muster Reihen. Auf den Bild sind es 5. Somit wir er kurzer ausfallen als gedacht. Wolle nachbestellen wird schwierig mit der gleichen Nummer. Sehr Schade und ganz ehrlich au ärgerlich!

Ana 20.03.2018 - 14:21:

Still, my misunderstanding is: when assembling, do I have to sew a portion of the two parts together or all from top to bottom? Thank you very much for your help!

DROPS Design 20.03.2018 kl. 15:38:

Dear Ana, you will have to sew one of the short sides and along along one of the top sides (for shoulders) each side from neck - see ASSEMBLY. Happy knitting!

Ana 20.03.2018 - 11:02:

Sorry again :)... I meant what if I work part 2 continuing part 1, without having to sew them at the end... Sorry for my poor understanding....

Ana 19.03.2018 - 19:21:

Hi again! :) will it be ok if I continue part 2 without casting off part 1? Thank you!

DROPS Design 20.03.2018 kl. 08:22:

Hi Ana, You will not be working part 1 anymore after you have worked part 2. Both parts are cast off and then sewn together to finish, so there is little point in not casting off part 1 when it has been completed. Happy knitting!

Ana 13.03.2018 - 18:39:

Hi! Very nice pattern! I was wandering if one side needs holes for the buttons. I haven't seen anything like this in the pattern. Thank you!

DROPS Design 14.03.2018 kl. 09:10:

Dear Ana, there are no buttonholes, buttons are just decorative and will be sewn through both layers - see under ASSEMBLY. Happy knitting!

MARIAGIOVANNA MUGNANO 25.01.2018 - 15:35:

Buongiorno. Non ho mai lavorato con i ferri circolari e vorrei sapere se i modelli per cui sono indicati si possono realizzare anche con i ferri diritti. E come si legge la spiegazione? Grazie!

DROPS Design 25.01.2018 kl. 16:13:

Buongiorno, questo modello è lavorato in ferri di andata e ritorno, per cui puoi lavorarlo con i ferri dritti seguendo le stesse istruzioni. Buon lavoro!

Gitte Olesen 16.01.2018 - 20:57:

Som Gitte Jørgensen finder jeg også fejl i og med der står beskrevet at modellen viser en str S/M. Det er det ikke. Modellen har en str L/XL på. Det kan man se på antallet af gentaget mønster. Det er lidt irriterende, for jeg købte garn efter den mindste model og finder nu ud af at jeg har købt for lidt.... )-:

Gitte Jørgensen 12.12.2017 - 10:15:

Læs gerne, hvad jeg har skrevet under “kommentar” 11/12 Mvh Gitte Jørgensen

DROPS Design 12.12.2017 kl. 11:20:

Hej Gitte, Hvis du følger opskriften og holder strikkefastheden, så får du også målene som du kan se i måleskitsen nederst i opskriften. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS 176-29