DROPS / 177 / 15

Blue Callas by DROPS Design

Ainaoikeinneulottu lehtikuvioinen huivi, neulotaan poikittain DROPS Fabel-langasta.

DROPS Design: Malli fa-369
Lankaryhmä A
----------------------------------------------------------
Mitat: n. 90 cm lyhytsivusta (päätösreunasta) mitattuna.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS FABEL (kuuluu lankaryhmään A):
200 g väriä 100, luonnonvalkoinen
100 g väriä 914, rannikko

DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 21 silmukkaa ja 42 kerrosta ainaoikeaa puikoilla nro 4 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

Neulotaan tasona pyöröpuikolla, ainaoikein -neuleena.

Luo 3 silmukkaa pyöröpuikolle nro 4 luonnonvalkoisella langalla ja neulo 2 kerrosta oikein. Jatka neulomalla seuraavasti:
1. KERROS (= nurja puoli): Neulo 1 silmukka oikein, 1 langankierto, 1 silmukka oikein, 1 langankierto ja 1 silmukka oikein = 5 silmukkaa. Langankierrot neulotaan aina seuraavalla kerroksella oikein, koska työhön tulee muodostua reikiä.
2. KERROS (= oikea puoli): Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo oikeaa kunnes jäljellä on 1 silmukka, tee 1 langankierto ja neulo 1 silmukka oikein.
3. KERROS: Neulo kaikki silmukat oikein.
4.KERROS: Neulo kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, tee 1 langankierto, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto ja neulo 1 silmukka oikein = 7 silmukkaa.
5.KERROS: Neulo kaikki silmukat oikein.

Toista kerroksia 2.- 5., kunnes työssä on 45 silmukkaa.

LYHENNETYT KERROKSET rannikon värisellä langalla:
Kiinnitä 1 silmukkamerkki oikean puolen kerroksen 32.silmukkaan.
Vaihda rannikon väriseen lankaan ja neulo lyhennettyjä kerroksia seuraavasti:
1. KERROS (= oikea puoli): Neulo kaikki silmukat oikein.
2. KERROS (= nurja puoli): Neulo kaikki kerroksen silmukat oikein.
3. KERROS: Neulo 32 silmukkaa.
4.KERROS: Käännä työ ja neulo 31 silmukkaa, neulo viimeiseen silmukkaan 2 silmukkaa.
5.KERROS: Neulo 29 silmukkaa.
6.KERROS: Käännä työ ja neulo 28 silmukkaa, neulo viimeiseen silmukkaan 2 silmukkaa.
Jatka lyhennettyjä kerroksia ja ainaoikein -neuletta tähän tapaan, käännä työ jokaisella oikean puolen kerroksella 4 silmukkaa aiemmin ja lisää jokaisen nurjan puolen kerroksen loppuun 1 silmukka.
Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes kääntymiskohtaa edeltää 11 neulottua silmukkaa, käännä työ ja neulo viimeiseen silmukkaan 2 silmukkaa. Neulo kaikilla silmukoilla 2 kerrosta.
Jatka neulomalla seuraavasti (1.kerros = oikea puoli):
1. KERROS: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= 1 silmukka puikolla), neulo 10 silmukkaa.
2. KERROS: Käännä työ ja neulo takaisin.
3. KERROS: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= 1 silmukka puikolla), neulo 13 silmukkaa.
4.KERROS: Käännä työ ja neulo takaisin.
5. KERROS: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= 1 silmukka puikolla), neulo 16 silmukkaa.
6.KERROS: Käännä työ ja neulo takaisin.
Jatka lyhennettyjä kerroksia ja ainaoikein -neuletta tähän tapaan, käännä jokaisella kerralla työ 4 silmukkaa lähempänä merkittyä silmukkaa, ja neulo jokaisen oikean puolen kerroksen alussa 2 silmukkaa oikein yhteen. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes olet neulonut 32 silmukkaa ennen kuin käännät työn. Käännä työ ja neulo takaisin. Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja 1 kerros oikein nurjalta puolelta = 45 silmukkaa.

AINAOIKEIN -NEULE ja lisäykset luonnonvalkoisella langalla.
1. KERROS (= oikea puoli): Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo oikeaa kunnes jäljellä on 1 silmukka, tee 1 langankierto ja neulo 1 silmukka oikein.
2. KERROS (= nurja puoli): Neulo kaikki silmukat oikein.
3. KERROS: Neulo kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, tee 1 langankierto, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto ja neulo 1 silmukka oikein = 47 silmukkaa.
4.KERROS: Neulo kaikki silmukat oikein.
5.KERROS: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo oikeaa kunnes jäljellä on 1 silmukka, tee 1 langankierto ja neulo 1 silmukka oikein.
6.KERROS: Neulo kunnes jäljellä on 20 silmukkaa, käännä työ.
7.KERROS: Neulo kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, tee 1 langankierto, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto ja neulo 1 silmukka oikein = 49 silmukkaa.
8.KERROS: Neulo kaikki silmukat oikein.
Toista kerroksia 1.- 8. vielä 3 kertaa = 61 silmukkaa.

Vaihda rannikon väriseen lankaan ja neulo lyhennetyt kerrokset kuten aiemmin.

Jatka neulomalla vuorotellen ainaoikeaa ja lisäyksiä luonnonvalkoisella langalla ja lyhennettyjä kerroksia rannikon värisellä langalla.

Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes työssä on 10 mallikertaa lyhennettyjä kerroksia rannikon värisellä langalla = 189 silmukkaa (tai neulo kunnes työ on halutun kokoinen). Päätä silmukat löyhästi.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 177-15 alkuperäisohjeeseen.