DROPS / 176 / 11

Candied Almonds by DROPS Design

Strikket bluse med hulmønster og bobler i DROPS Melody. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Model ml-022
Garngruppe D eller A + A + A
-----------------------------------------------------------
300-300-350-400-400-450 g farve 06, støvrosa

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 + 80 cm) nr 8 – eller de pinde du skal bruge for at få 12 masker og 14 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 + 80 cm) nr 7 – til rib.
----------------------------------------------------------

fra 29.95 kr /50g
DROPS Melody uni colour DROPS Melody uni colour 29.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 179.7kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Diagrammerne viser alle pindene i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS:
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 175 masker) og deler maskerne med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 31) = 5,6. I dette eksempel strikkes skiftevis ca hver 4. og 5.maske og hver 5. og 6.maske sammen.

UDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Start 1 maske før mærketråden, slå om pinden, strik 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Blusen strikkes rundt på rundpind op til ærmegabene, derefter strikkes for- og rygstykket frem og tilbage på rundpind til færdig mål. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind.

RYG- OG FORSTYKKE:
Slå 175-190-200-210-230-245 masker op på rundpind 7 med Melody. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rundt i rib (= 1 ret / 4 vrang). Når arbejdet måler 6 cm strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 31-34-36-34-38-41 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS = 144-156-164-176-192-204 masker. Skift til rundpinde 8. Sæt 1 mærketråd i første maske på omgangen og 1 mærketråd i 73.-79.-83.-89.-97.-103.maske på omgangen (= 71-77-81-87-95-101 masker mellem maskerne med mærketråd på for- og bagstykket). Næste omgang strikkes således:
Størrelse: S + XXL: Strik A.1 rundt (= 6-8 rapporter à 24 masker).
Størrelse: M + L + XL + XXXL: Strik 3-5-8-3 masker glatstrik, A.1 over de næste 72-72-72-96 masker, A.2 (= 1 maske), 5-9-15-5 masker glatstrik, A.1 over de næste 72-72-72-96 masker, A.2 (= 1 maske), afslut med 2-4-7-2 masker glatstrik.
Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler ca 47-48-49-50-51-52 cm – sørg for at næste omgang er en række med ulige tal i diagrammet, lukkes der 11-11-11-13-13-13 masker af i hver side til ærmegab (masken med mærketråd + 5-5-5-6-6-6 masker på hver side af denne). For- og bagstykket strikkes videre hver for sig.

BAGSTYKKE:
= 61-67-71-75-83-89 masker. Start fra vrangen og fortsæt mønsteret frem og tilbage som før med 1 kantmaske i retstrik i hver side – de masker som ikke går op i mønsteret mod ærmegabet strikkes i glatstrik. Når arbejdet måler 64-66-68-70-72-74 cm lukkes de midterste 19-19-19-21-21-21 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Luk 2 masker af på næste pinde fra halsen = 19-22-24-25-29-32 masker tilbage på skulderen. Strik videre til der er 1 pind tilbage før arbejdet måler 66-68-70-72-74-76 cm. Strik 1 pind ret fra vrangen og luk af med ret fra retsiden – Det er vigtig at aflukningskanten ikke strammer. Strik den anden skulder på samme måde.

FORSTYKKE:
= 61-67-71-75-83-89 masker. Fortsæt frem og tilbage på samme måde som på bagstykket til arbejdet måler 60-62-64-66-68-70 cm. Nu sættes de midterste 17-17-17-19-19-19 masker på 1 tråd til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Nu lukkes der af til hals i begyndelsen af hver pind fra halsen således: 2 masker 1 gang og 1 maske 1 gang = 19-22-24-25-29-32 masker tilbage på skulderen. Strik videre til der er 1 pind tilbage før arbejdet måler 66-68-70-72-74-76 cm. Strik 1 pind ret fra vrangen og luk af med ret fra retsiden. Strik den anden skulder på samme måde.

ÆRME:
Slå 30-30-30-30-35-35 masker op på strømpepind 7 med Melody. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rundt i rib (= 1 ret / 4 vrang). Når arbejdet måler 4 cm strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 3-3-1-1-4-4 masker ind jævnt fordelt = 27-27-29-29-31-31 masker. Skift til strømpepinde 8. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen (= midt under ærmet). Næste omgang strikkes således: 1-1-2-2-3-3 masker glatstrik, A.1 (= 24 masker), A.2 (= 1 maske), 1-1-2-2-3-3 masker glatstrik. Fortsæt mønsteret således. Når arbejdet måler 8-6-6-6-8-8 cm tages der 2 masker ud midt under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 4.-3½.-3½.-3.-2½.-2.cm totalt 9-10-10-11-12-13 gange = 45-47-49-51-55-57 masker. Strik videre til arbejdet måler ca 43-41-41-40-38-36 cm (kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde) – sørg for at næste pind er en række med lige tal i diagrammet. Sæt 1 mærke i arbejdet. Start fra vrangen og fortsæt mønsteret frem og tilbage på rundpind fra midt under ærmet. Når arbejdet måler 4 cm fra mærket strikkes der 2 pinde hvor der lukkes 5 masker af i begyndelsen af hver pind. Luk de resterende m af. Arbejdet måler ca 48-46-46-45-43-41 cm fra toppen og ned. Strik et ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene indenfor aflukningskanten så der bliver 4 p retstrik ovenpå skulderen. Sy ærmerne i indenfor 1 kantmaske i retstrik (mærket midt under ærmet skal passe med ærmegabet).

HALSKANT:
Strik ca 56 til 62 masker op fra retsiden rundt i halsen (inklusiv maskerne på tråden foran) på lille rundpind 7. Strik 1 omgang vrang, 1 omgang ret, 1 omgang vrang, 1 omgang ret og 1 omgang vrang. Derefter lukkes der LØST af med ret.

= fra retsiden: 2 vrang sammen
= BOBLE: Strik 1 ret skiftevis foran og bag i samme maske til der er 4 masker, vend og strik 1 pind vrang fra vrangen over disse 4 masker, vend og strik 1 pind ret fra retsiden. Brug venstre pind og løft anden maske på højre pinde over første maske og af pinden, løft tredje maske over første maske og derefter fjerde maske over første maske (= 1 maske tilbage)

Agneta 18.03.2019 - 12:23:

Måste denna tröja stickas på rundsticka? Tycker det är svårt. Kan man inte bara lägga till kantmaska?

DROPS Design 19.03.2019 kl. 10:42:

Hej. Det bör inte vara några problem att göra det, du kan läsa mer om detta här. Lycka till!

Maud 26.01.2019 - 12:14:

Bonjour, j’ai repéré une erreur dans le diagramme A1 au rang 45 après la jeté, c’est une end, une env et pas 2 end. Comme le rang 21.

DROPS Design 28.01.2019 kl. 12:55:

Bonjour Maud et merci, nos stylistes vont vérifier et corriger le diagramme. Bon tricot!

Katalin 06.12.2018 - 16:36:

Danke für die Antwort. Ich habe es geschafft, aber ich möchte hinzufügen , wenn jemand lange Arme hat wie ich, wird 43 cm nicht langen. Das ist viel zu kurz. Eigentlich stimmt das Bild auf der letzten Seite. 4 cm für Bündchen, 48 cm für die Ärmel, danach kommt 4 cm hin und zurück stricken und fertig. Die Beschreibung finde ich ziemlich verwirrend.

Katalin 04.12.2018 - 17:15:

Liebe Drops Design, Ich möchte nachfragen wie ich mit den Ärmel weiterstricken muss wenn ich 43 cm erreicht habe?! Soll ich die verbleibende Maschen halbieren und so hin und her weiterstricken, als ob die Ärmel Vor- und Rückseite hätten oder muss man alle 45 Maschen( bei Grösse S) auf Rundstricknadel behalten und in dieser Weise Hin-und Rückreihen noch in Höhe von 4 cm weiterstricken?! Danke füd die Antwort! Grüsse

DROPS Design 05.12.2018 kl. 08:07:

Liebe Katalin, wenn die Ärmel 43 cm misst (= nach einer ungeraden Zahl im Diagram anpassen), stricken Sie jetzt nich mehr in der Runde sondern Hin und Zurück, das heisst, am Ende der letzten ungerade Reihe, Wenden und jetzt hin und zurück stricken = die nächste gerade Zahl/Reihe von Diagram wird von der Rückseite über alle Maschen gestrickt, am Ende dieser Reihe, wenden Sie und die nächste Reihe über alle Maschen von der Vorderseite stricken. So weiter stricken, dh hin und zurück bis die Arbeit 4 cm von der Markierer stricken. Viel Spaß beim stricken!

Kati 02.12.2018 - 19:25:

Kedves Drops Design, Azt szeretném megkérdezni, hogy ha az ujjánál elértem a 43 cm akkor az ujját. higy köthetem oda- vissza hiszen addog körben kellett kötni. Meg kell feleznem a szemeket és az ujjának az elejét és a hátát külön befejezni?! Kicsit érthetetlen a leírás. Nem tudom simán körkörösen kötve befejezni?! Köszönöm válaszukat.

Mel 25.11.2018 - 16:31:

Hi! I am making this sweater and finished 47cm on body part and confused when "cast off 11 st in each side for armhole (st. with marker thread +5 st on each side of this)" What does this means? do you have a video to explain? I am so confused. Because, before this, it told us to insert 1 marker on first st on round and on 73rd st (=71 st between front and back), but and then.. after cast off, here written that back piece has 61 st and front is 61 st too. How come?

DROPS Design 26.11.2018 kl. 09:43:

Dear Mel, in the first size, the first marker is in the first st at the beg of the round and the 2nd marker is in the middle of piece. Work this round as follows: work and cast off the first 6 sts at the beg of the round (= St with marker + 5 sts cast off), then work the next sts until 5 sts remain before 2nd marker, cast off the next 11 sts (= 5 sts before marker + 1 st with marker + 5 sts after marker), work the next sts until 5 sts remain and cast off these last 5 sts, cut the yarn and join it again to work back piece over the 61 sts. Happy knitting!

Nia 28.10.2018 - 09:12:

What knit 1 round while at the same time decreasing 31 stitches evenly = 144 stitches, means? My cast on is 175. So, I have to divide 175 by 31? It's 5,6. So, it doesn't makes sense. Can you explain? So, I know every time I need to decrease, in which stitch. Thanks.

DROPS Design 28.10.2018 kl. 10:29:

Hi Nia! It has to be solved once and for all :) Please see the lesson HERE. Happy knitting!

Nia Melani 10.10.2018 - 10:18:

Yes, I see.. I mean, I want to buy the yarn in my country but I don't know how many I need to make this sweater.. If each ball is 300gr, then can you tell me how many ball I need?

DROPS Design 10.10.2018 kl. 11:30:

Dear Mrs Melani, you'll find all informations about the yarn in its shadecard. Happy knitting!

Nia Melani 10.10.2018 - 08:05:

Hi! how many ball of yarn I need to make this sweater? If each ball is 30g? Thanks

DROPS Design 10.10.2018 kl. 09:41:

Dear Melani, We are able to provide free patterns thanks to our yarns sold throughout the world. You will therefore understand that we can only recomand you to contact your DROPS Store for any further help & assistance. Thank you for your comprehension.

Ellinor Olsson 22.03.2018 - 18:30:

Jag stickar small med stickor 7, har rätt stickfasthet men tycker att den blir jättestor. ska den vara det?

DROPS Design 23.03.2018 kl. 14:27:

Jo, denna tröja blir vid. I storlek S ska bredden vara 60 cm, alltså blir omkretsen totalt 120 cm. Du hittar måttskissen nederst under beskrivningen.

Kommentere opskrift DROPS 176-11