DROPS / 175 / 7

Spring Valley by DROPS Design

Stickad topp med vågmönster, runt ok och flerfärgat mönster i DROPS Flora. Storlek S - XXXL

DROPS Design: Modell fl-003
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
200-250-250-300-350-350 g färg 16, pistage
50-50-50-50-50-50 g färg 01, natur
50-50-50-50-50-50 g färg 19, korall
50-50-50-50-50-50 g färg 17, gul
50-50-50-50-50-50 g färg 12, turkos

DROPS RUNDSTICKA (40 + 60 eller 80 cm) NR 3 – eller de stickor du måste använda för att få 24 maskor och 32 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
DROPS PÄRLEMORKNAPP, Välvd (vit) NR 521: 7-7-7-8-8-8 st.
----------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.4. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan. Hela A.4 stickas i slätstickning – se rätt diagram för din storlek.

MINSKNINGSTIPS-1:
Börja 3 maskor före markören i sidan. Sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskor), lyft 1 maska, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades. De maskorna som inte går jämnt upp i A.3 i sidan när det minskas, stickas i slätstickning.

MINSKNINGSTIPS-2:
För att beräkna hur det ska minskas på varvet, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 377 maskor), minus framkanterna (t.ex 10 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 42) = 8,7. Dvs i detta exempel stickas ca var 7:e och var 8:e maska tillsammans. Det minskas inte över framkanterna. Minska genom att sticka 2 maskor räta tillsammans från rätsidan och 2 maskor aviga tillsammans från avigsidan.

FÖRHÖJNING:
Börja från rätsidan och sticka rätmaskor över de första 53-55-57-59-61-63 maskorna, sätt en markör (= mitt bak), sticka rätmaskor över de nästa 7-7-7-8-8-8 maskorna, vänd, strama tråden och sticka 14-14-14-16-16-16 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka 21-21-21-24-24-24 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka 28-28-28-32-32-32 rätmaskor. Fortsätt fram och tillbaka så genom att sticka över 7-7-7-8-8-8 maskor mer för varje gång tills det har stickats över de mittersta 63-63-63-72-72-72 maskorna på varvet, sticka rätmaskor varvet ut.
----------------------------------------------------------

TOPP:
Toppen stickas fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram och det stickas nerifrån och upp.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Lägg upp 367-409-451-472-514-556 maskor (inklusive 5 framkantsmaskor i varje sida mot mitt fram) på rundsticka 3 med pistage. Sticka så här – från rätsidan: A.1 över de första 5 maskorna, A.2 över de nästa 357-399-441-462-504-546 maskorna (= 17-19-21-22-24-26 rapporter på bredden), avsluta med A.1 över de sista 5 maskorna. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När näst sista varvet i A.2 har stickats är det 248-276-304-318-346-374 maskor på stickan, på sista varvet i A.2 justeras maskantalet jämnt fördelat till 251-281-299-323-353-383 maskor. Sedan stickas det så här – från rätsidan: A.1 över de första 5 maskorna som förut, A.3 A (= 6 maskor), A.3 B över de nästa 228-258-276-300-330-360 maskorna, A.3 C över de nästa 7 maskorna och A.1 över de sista 5 maskorna som förut. Sätt 2 markörer i arbetet, 65-73-77-83-91-98 maskor in från varje sida (bakstycket = 121-135-145-157-171-187 maskor). När arbetet mäter 8 cm minskas det 1 maska på varje sida av markörerna (= 4 maskor minskade) - LÄS MINSKNINGSTIPS-1. Minska med 3 cm mellanrum totalt 8-9-9-9-9-9 ggr = 219-245-263-287-317-347 maskor. När arbetet mäter 34-34-35-35-35-35 cm maskas det av 10-10-12-12-14-16 maskor i varje sida från rätsidan (= 5-5-6-6-7-8 maskor på varje sida av varje markör) = 199-225-239-263-289-315 maskor på fram- och bakstycket. Lägg arbetet åt sidan och sticka ärmkanterna.

ÄRMKANT:
Ärmkanten stickas runt på kort rundsticka.
Lägg upp 70-80-90-92-98-102 maskor på kort rundsticka 3 med pistage. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, sedan maskas de första 10-10-12-12-14-16 maskorna på varvet av = 60-70-78-80-84-86 maskor. Sticka en ärmkant till på samma sätt.

OK:
(1:a varvet = från avigsidan) Sticka in ärmkanterna på samma rundsticka 3 som fram- och bakstycket där det maskades av maskor för ärmhål, samtidigt minskas det 2-0-0-4-6-4 maskor jämnt fördelat = 317-365-395-419-451-483 maskor. Sedan stickas det så här – från rätsidan: A.1 över de första 5 maskorna, A.4 över de nästa 306-354-384-408-440-472 maskorna (= 51-59-64-51-55-59 rapporter av A.4), avsluta med första maskan i A.4 och A.1 över de sista 5 maskorna. Fortsätt detta mönstret. På första varvet med pil minskas det 24-30-30-24-24-32 maskor jämnt fördelat – LÄS MINSKNINGSTIPS -2. Sedan minskas det 36-42-42-40-40-48 maskor jämnt fördelat på de nästa varven med pil. Från 1:a-1:a-1:a-2:a-2:a-2:a varvet med minskningar stickas sedan A.1 i varje sida med natur. När A.4 har stickats färdigt på höjden är det 113-125-155-155-187-163 maskor på varvet. Sticka 1 varv rätt från rätsidan med natur där det minskas 6-14-40-36-64-36 maskor jämnt fördelat = 107-111-115-119-123-127 maskor. Sticka 1 varv avigt från avigsidan. För bättre passform kan det nu stickas en liten FÖRHÖJNING bak i nacken med natur – se förklaring ovan. Sticka till slut 4 varv RÄTSTICKNING med natur – se förklaring ovan, sedan maskas det av. Toppen mäter ca 56-58-60-62-64-66 cm till axeln.

MONTERING:
Sy ihop öppningarna under ärmarna. Sy i knapparna jämnt fördelat på vänster framkant, knapparna knäpps genom hålen i höger

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 31.05.2017
Diagram A.1 och A.2 är uppdaterade och ökningstipset har tagits bort.

Diagram

= rätmaskor från rätsidan, avigmaskor från avigsidan med pistage
= rätmaskor från avigsidan, avigmaskor från rätsidan med pistage
= 2 maskor räta tills
= 1 omslag mellan 2 maskor
= natur
= turkos
= korall
= gul

Bellinda Notari 23.11.2018 - 21:04:

What is ment by "Set eyelet pattern"? because : and what means:Row1....A3"A" across next 6sts, A3"B" across next 276 sts, A3"C" across next 7 sts, ... why those "A", "B" and "C", which should mean the colors of the yarn, when the body is knit in only 1 color (pistachio)!! ??

DROPS Design 25.11.2018 kl. 11:11:

Dear Belinda, "set eyelet pattern" means that you continue the pattern as it was knitted before. If you take a look at the diagram, you can see that "A", "B" and "C" refers to the different parts of the pattern repeat, and not the colors. Happy Knitting!

Bellinda Notari 20.11.2018 - 14:36:

YOU CONFUSE ME ALSO WITH YOUR MISTAKES !!! YOUR REPLY IS COMPLETELY WRONG AND ACTUALLY INACCEPTABLE !! Chart A1 refers to 21 sts and Chart A2 refers to 5 sts!!!!! YOU MIXED THE 2 CHARTS ; AGAIN!! ARE THERE OTHER MISTAKES I HAVE TO KNOW???

Bellinda Notari 20.11.2018 - 14:34:

AGAIN YOUR REPLY IS COMPLETELY WRONG AND ACTUALLY INACCEPTABLE !! Chart A1 refers to 5 sts and Chart A2 refers to 21 sts!!!!! YOU MIXED THE 2 CHARTS ; AGAIN!! ARE THERE OTHER MISTAKES I HAVE TO KNOW???

DROPS Design 21.11.2018 kl. 09:17:

Dear Mrs Notari, diagrams have been corrected online - see correction in May 2017, we are sorry for any inconvience caused - there shouldn't be any other mistake. Should you have any other questions about the pattern, you are welcome to ask them there. Happy knitting!

Bellinda Notari 20.11.2018 - 13:24:

Can you tell me the corrections of the charts & all the to knit sts in those charts, please, because I already knitted the 5 border in stocking sts ; do I have to knit same sts as mention with the 2 knits sts & the YO's? and do I knit the 21 sts from chart A1 instead of A2 for all the remaining stitches for the lower cardigan border (the waves?)! BECAUSE YOU MADE THIS MISTAKES I KNITTED THE 11 ROWS THE WRONG WAY ; I AM VERY DISAPPOINTED IN DROPS ! ! ! are there other mistakes??

DROPS Design 20.11.2018 kl. 14:24:

Dear Mrs Notari, diagrams A.1 and A.2 have been edited in May 2017 as follows: you are working A.1 over the first 5 sts, then repeat A.2 over the next sts (17-19-21-22-24-26 times in width) until 5 sts remain and work the last 5 sts in A.1. There are more rows in A.1 but when A.1 has been worked 1 time in height, you repeat A.1 from row 1 and continue A.2. The number of sts in A.2 will decrease by and by: you dec 2 sts in each A.2 on row 5 (= A.2 is now worked over 19 sts) then on row 11 (= A.2 is then worked over 17 sts) and 21 (A.2 is then worked over 14 sts). Happy knitting!

Natalie 06.06.2018 - 20:29:

Hej! Jag blir inte klok på minskningarna och hur jag ska få mönstret att stämma efter dessa! När jag minskat 2x2 maskor (1 på varje sida om de två markörerna) är det ju bara tre maskor mellan omtag och 2 räta tillsammans - ska jag så sticka tre mellan dessa (och fyra resten) eller hur ska jag göra?

Kirsten 24.05.2017 - 13:26:

Hier wurde schon auf die Verwechselung zwischen A1 und A2 hingewiesen. Desweiteren, stricke ich gerade. In der Erklärung des Diagramms steht unter " 2 Maschen rechts zusammenstricken" nochmal das selbe , wozu zu der Erklärung eigentlich ... " 1 Umschlag zwischen 2 Maschen" gehört. ! So ist jedenfalls die Erklärung bei anderen Drops Anleitungen ! Wie soll man das nun stricken? Wenn ich nochmals 2 Maschen zusammen stricke, wird das Stück im Nu immer kleiner und es fehlt das Lochmuster!?????

DROPS Design 24.05.2017 kl. 14:53:

Liebe Kirsten, 5. Reihe in A.1 wird so gestrick: 3 x 2 M rechts zusammen, dann (1 Umschlag, 1 M re) x 5, 1 Umschlag, 3 x 2 M rechts zusammen = 19 M übrig (2 M werden abgenommen). Viel Spaß beim stricken!

Magotte 17.04.2017 - 08:32:

Bonjour A1 et A2 ne sont ils pas inversés? Pourquoi 21 mailles sur A1, alors que je suis en bordure? Merci

DROPS Design 18.04.2017 kl. 11:12:

Bonjour Margotte, il semble qu'il y ait effectivement une erreur, tricotez les 5 m pour la bordure devant et répétez les 21 m en largeur (point de vagues), merci pour votre retour. Bon tricot!

Svenja Grönewald 29.03.2017 - 20:29:

Könnte es eventuell sein, dass nicht Muster A1 über 5 Maschen gestrickt wird sondern A2?

DROPS Design 30.03.2017 kl. 09:05:

Liebe Frau Grönewald, Danke für den Hinweis. Das Diagram mit 5 Maschen soll für die Blende gestrickt sein und das mit 21 Maschen wird dann inzwischen wiederholt. Viel Spaßbeim stricken!

Bente Robertson 05.03.2017 - 19:50:

I oppskriften står det A.1 over de første 5 maskene, men det må vel være A.2? Ser ut til at dette gjelder videre i oppskriften også.

Anne Sofie Engan 28.02.2017 - 08:17:

I mønster forklaringen det det ut som at noe er feil. 2 tegn som begge bare betyr 2 rett sammen. Ser vitterlig ut på bildet som om noe må være med kast?

DROPS Design 28.02.2017 kl. 13:13:

Tack för info, det är nu rättat!

Kommentér oppskrift DROPS 175-7