DROPS / 175 / 2

Driftwood by DROPS Design

Rillestrikket jakke med striper og hette i DROPS Melody. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Modell ml-020
Garngruppe D – eller A + A + A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL - les MÅLETIPS!
Materialer:
DROPS MELODY fra Garnstudio (tilhører garngruppe D)
300-300-350-400-400-450 g farge 01, natur
100-150-150-150-150-200 g farge 09, lys sjøgrønn

DROPS RUNDPINNE (60 eller 80 cm) NR 9 – eller den pinnen du må bruke for å få 10 masker og 18 pinner rillestrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

71% Alpakka, 25% Ull, 4% Polyamid
fra 43.00 kr /50g
DROPS Melody uni colour DROPS Melody uni colour 43.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 344kr. Les mer.

Se diagram A.1. Diagrammet viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten. Velg diagram for din størrelse.

MÅLETIPS:
Alle lengdemål tas når arbeidet holdes opp, ellers vil jakken bli for lang i forhold til målene på målskissen når den tas på. Dette er viktig fordi strukturen vil gjøre at plagget siger i lengden.

FELLETIPS:
Fell på innsiden av 3 kantmasker i rille i hver side ved å strikke 2 masker rett sammen. Alle fellinger gjøres fra retten!

ØKETIPS-1 (gjelder ermene):
Øk 1 maske på innsiden av 2 kantmasker i rille i hver side. Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen, på neste pinne strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2:
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 56 masker), minus 16 stolpemasker i hver side og deler de resterende maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 24) = 1,6. I dette eksempelet økes det etter ca vekselvis hver og hver andre maske. Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen, på neste pinne strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Jakken strikkes frem og tilbake på rundpinne i deler og sys sammen tilslutt.

BAKSTYKKE:
Legg opp 54-58-62-68-74-78 masker på rundpinne 9 med 2 tråder lys sjøgrønn. Ta bort den ene tråden og strikk RILLER – se forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler 14-15-16-17-18-19 cm – LES MÅLETIPS, strikkes det STRIPER som vist i A.1. SAMTIDIG når arbeidet måler 24 cm i alle størrelser felles det 1 maske i hver side – LES FELLETIPS (= 2 masker felt). Fell slik på hver 7.-7.-7.-8.-8.-8.cm totalt 6 ganger i alle størrelser = 42-46-50-56-62-66 masker. Når A.1 er strikket ferdig fortsettes det med natur til ferdig mål. Når arbeidet måler 63-65-67-69-71-73 cm – husk MÅLETIPS, felles det av til ermhull på begynnelsen av hver pinne i hver side slik: 3 masker 0-0-1-1-1-1 gang, 2 masker 1-1-0-1-2-2 ganger og 1 maske 1-2-2-3-3-4 ganger = 36-38-40-40-42-44 masker. Strikk videre til arbeidet måler 81-84-87-90-93-96 cm. Nå felles de midterste 8-8-10-10-12-12 maskene av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Fell av 1 maske på neste pinne fra halsen = 13-14-14-14-14-15 masker tilbake på skulderen. Strikk videre til arbeidet måler 83-86-89-92-95-98 cm – husk MÅLETIPS og fell av med 2 tråder natur (dette gjøres for å unngå at avfellingskanten strammer). Strikk den andre skulderen på samme måte.

HØYRE FORSTYKKE:
Legg opp 43-45-47-50-53-55 masker (inkludert 16 stolpemasker mot midt foran) på rundpinne 9 med 2 tråder lys sjøgrønn. Ta bort den ene tråden og strikk riller. Når arbeidet måler 14-15-16-17-18-19 cm strikkes det striper som vist i A.1 på samme måte som på bakstykket. Når arbeidet måler 24 cm i alle størrelser starter fellingen i siden og det felles på samme måte som på bakstykket = 37-39-41-44-47-49 masker. Når arbeidet måler 63-65-67-69-71-73 cm felles det av til ermhull på begynnelsen av hver pinne fra siden på samme måte som på bakstykket = 34-35-36-36-37-38 masker. Når arbeidet måler 77-80-83-86-89-92 cm settes de ytterste 17-17-18-18-19-19 maskene mot midt foran på 1 tråd til hals (for å unngå å klippe tråden det strikkes med, strikkes maskene før de settes på tråden). Videre felles det av til hals på begynnelsen av hver pinne fra halsen slik: 2 masker 1 gang og 1 maske 2 ganger = 13-14-14-14-14-15 masker tilbake på pinnen til skulder. Strikk videre til arbeidet måler 83-86-89-92-95-98 cm – husk MÅLETIPS og fell av med 2 tråder natur.

VENSTRE FORSTYKKE:
Legg opp og strikk som høyre forstykke, men med fellinger i motsatt side.

ERME:
Legg opp 20-22-22-24-24-26 masker på rundpinne 9 med 2 tråder natur. Ta bort den ene tråden og strikk riller frem og tilbake. Når arbeidet måler 10 cm økes det 1 maske i hver side – LES ØKETIPS-1. Øk slik på hver 5.-5.-4.-3½.-3.-3.cm totalt 8-8-9-10-11-11 ganger = 36-38-40-44-46-48 masker. Når arbeidet måler 47-47-46-45-44-43 cm felles det av til ermtopp på begynnelsen av hver pinne i hver side slik: 3 masker 1 gang, 2 masker 1-1-2-2-2-2 ganger og 1 maske 3-3-3-5-6-7 ganger. Videre felles det av 2 masker på begynnelsen av hver pinne i hver side til arbeidet måler 54-54-54-55-55-55 cm. Fell av 3 masker på begynnelsen av de 2 neste pinne og fell deretter av de resterende maskene med 2 tråder natur. Hele ermet måler ca 55-55-55-56-56-56 cm fra toppen og ned. Strikk et erme til på samme måte.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy i ermene. Sy undererms- og sidesømmene i ett – sy kant i kant i ytterste ledd av ytterste maske slik at sømmen blir flat, men la det stå igjen ca 20 cm nederst i hver side på for- og bakstykket til splitt.

HETTE:
Strikk opp fra retten ca 56 til 68 masker rundt halsen (inkludert maskene på trådene foran) på rundpinne 9 med natur. Strikk riller frem og tilbake og øk SAMTIDIG jevnt fordelt til 80-82-84-86-88-90 masker på første pinne – LES ØKETIPS-2 (det økes ikke over de ytterste 16 maskene i hver side). Når hetten måler 35-35-36-36-37-37 cm felles det løst av med 2 tråder natur.
Legg hetten dobbelt og sy den sammen på toppen med maskesting.

KNYTEBÅND:
Jakken har 4 knytebånd, 2 stykker med 2 tråder natur og 2 stykker med 1 tråd natur + 1 tråd lys sjøgrønn.
1 knytebånd = Klipp 2 tråder på ca 2,8 meter. Tvinn trådene sammen til de gjør motstand, legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende (snoren skal være ca 1 meter ferdig, klipp den evt til i riktig lengde).
Fest en snor i natur + sjøgrønn på utsiden av jakken i venstre side ca 2 cm under ermhullet (prøv evt jakken på og tilpass plasseringen av snoren).
Den andre snoren festes ytterst på høyre forstykke ca 22-23-24-25-26-27 cm fra skulderen og ned.
Fest en snor i natur ca 2 cm under ermhullet på innsiden av jakken i høyre side. Den andre snoren i natur festes ytterst på venstre forstykke ca 22-23-24-25-26-27 cm fra skulderen og ned.

Diagram

= rett fra retten med natur
= rett fra vrangen med natur
= rett fra retten med sjøgrønn
= rett fra vrangen med sjøgrønn

Ruth 09.07.2019 - 09:43:

Das Melody Garn fusselt sehr stark, gibt es da einen Trick um das zu reduzieren?

DROPS Design 09.07.2019 kl. 13:45:

Liebe Ruth, hier finden Sie einige Tipps. Viel Spaß beim stricken!

Ruth 09.07.2019 - 09:42:

Hallo, ich habe die Jacke gestrickt und finde sie super gemütlich! Allerdings fusselt das Garn sehr sehr stark. Gibt es dafür eine Lösung? Viele Grüße Ruth

Fi 25.04.2019 - 09:56:

How many balls of each colour do I need to make the largest size Thanks

DROPS Design 25.04.2019 kl. 09:58:

Dear Fi, you will find the required total amount of each colour under the header, ie in size XXXL you require 450 g off white / 50 g a ball Melody = 9 balls off white + 200 g light sea green/50 a ball Melody = 4 balls light sea green. Happy knitting!

Karin 30.01.2019 - 15:41:

Kriebelt/prikt dit garen?

DROPS Design 30.01.2019 kl. 16:08:

Dag Karin,

Ja, hier zit o.a. alpaca in, dus als je gevoelig bent voor 'kriebelen' dan is dit garen minder geschikt/

Karin 27.01.2019 - 20:29:

Kriebelt/prikt dit garen?

Jeannine Van Steenbergen 19.10.2018 - 10:05:

Telpatroon is toch zowel goede als verkeerde kant.

Melanie 17.10.2018 - 18:26:

Hallo liebes Garnstudio-Team! Ich habe eine Frage zum Maschen Stilllegen und Kapuze anstricken. Ich sitze nun an einem der Vorderteile und komme leider einfach nicht weiter. Wenn ich am linken Rand die Abnahme für den Armausschnitt gemacht habe, muss ich dann die (bei mir 18) Maschen vom linken Rand aus stilllegen oder vom rechten Rand aus gesehen? An welcher Stelle beginne ich dann für den Halsausschnitt? Ich würde mich sehr über Eure Hilfe freuen! Vielen Dank! Melanie

DROPS Design 18.10.2018 kl. 09:14:

Liebe Melanie, fur den rechten Vorderteil werden Sie die ersten 18 Maschen der Hinreihe stilllegen (= gegen die Öffnung der Jacke), und für den linken Vorderteil werden Sie die ersten 18 Maschen der Rückreihe stilllegen (= gegen die Öffnung der Jacke). Dann weiter am Anfang der HIn- (= re. Vorderteil) bzw Rückreihe (= li. Vorderteil) die Maschen für den Halsausschnitt abketten. Für die Kapuze nehmen Sie dann die Maschen um den Hals auf: von der rechten Blende bis linken Blende (= Vorderseite). Viel Spaß beim stricken!

Mette 08.07.2018 - 10:16:

Hvorfor slår man masker op med to tråde?

DROPS Design 09.07.2018 kl. 08:37:

Hej Mette, man slår op med to tråde for at kanten ikke skal blive for stram. God fornøjelse!

Mary 21.04.2018 - 20:30:

Bonjour, dans l'explication concernant le dos quand on est aux diminutions pour les emmanchures, doit-on respecter les directives concernant les diminutions uniquement sur l'endroit ou les effectuer sur tous les rangs uniquement au début de ceux-ci? D'avance merci pour votre réponse?

DROPS Design 23.04.2018 kl. 09:19:

Bonjour Mary, pour le dos, on rabat les mailles des emmanchures de chaque côté = au début de chaque rang (sur l'endroit et sur l'envers): 0-1 fois 3 m = 0-3 m rabattues de chaque côté, puis 0-1-2 fois 2 m (cf taille) = 0-2-4 m rabattues en plus de chaque côté. Bon tricot!

Madelon De Graaff 25.03.2018 - 22:38:

Do you have the translation of Drops 175-2 in Dutch please?

DROPS Design 04.04.2018 kl. 16:16:

Dag Madelon, De Nederlandse vertaling van dit patroon is er net op gezet. :) Veel breiplezier!

Kommentér oppskrift DROPS 175-2