DROPS / 177 / 5

Celtic Knot by DROPS Design

Bluse strikket ovenfra og ned med hulmønster, raglan og A-facon i DROPS Big Merino. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Model mb-034
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer:
DROPS BIG MERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
550-600-650-700-800-850 g farve 06, forglemmigej

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 5,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 16 masker og 20 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 4,5 – til retstrik.
----------------------------------------------------------

DROPS Big Merino mix DROPS Big Merino mix 21.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Big Merino uni colour DROPS Big Merino uni colour 21.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 241.45kr. Læs mere.

For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 78 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 8) = 9,75. I dette eksempel tages der ud efter ca hver 10.maske. Tag 1 maske ud ved at slå om pinden, på næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
Tag ud til raglan på hver side af de fire mærketråde på hver 2.omg - OBS: Der tages forskelligt antal masker ud på for- og bagstykke og på ærmerne som forklaret i opskriften.
TAG UD SÅLEDES PÅ FOR- OG BAGSTYKKET NÅR DER TAGES 4 MASKER UD (dvs tag 2 masker ud i hver side):
Efter mærketråden: Strik 1 ret, slå om, 1 ret, slå om (= 2 masker taget ud).
Før mærketråden: Start 2 masker før mærketråden, slå om, strik 1 ret, slå om, 1 ret (= 2 masker taget ud).
På næste omgang strikkes omslagen nærmest mærketråden ret (= hul) og de andre drejet ret (= ikke hul).
TAG UD SÅLEDES PÅ FOR- OG BAGSTYKKET NÅR DER TAGES 2 MASKER UD (dvs tag 1 maske ud i hver side):
Efter mærketråden: Strik 1 ret, slå om (= 1 maske taget ud).
Før mærketråden: Start 1 maske før mærketråden, slå om, strik 1 ret (= 1 maske taget ud).
På næste omgang strikkes omslagen ret (= hul).
TAG UD SÅLEDES PÅ ÆRMERNE (dvs tag 1 maske ud i hver side):
Efter mærketråden: Strik 1 ret, slå om (= 1 maske taget ud).
Før mærketråden: Start 1 maske før mærketråden, slå om, strik 1 ret (= 1 maske taget ud).
På næste omgang strikkes omslagen ret så der bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Start 1 maske før mærketråden, slå om, strik 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen ret (= hul).

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Start 3 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket (= 2 masker taget ind).
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind/strømpepinde.

BÆRESTYKKE:
Slå 78-82-82-86-90-94 masker op på lille rundpind 4,5 med Big Merino. Strik 4 omg retstrik – se forklaring over. Strik 1 omgang ret hvor der tages 8 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 86-90-90-94-98-102 masker. Begyndelsen af omgangen = raglan-linjen i højre side af bagstykket når tøjet er på. Skift til lille rundpind 5,5 og strik 1 omgang ret - SAMTIDIG sættes der 4 mærketråde i arbejdet således: Første mærketråd sættes i begyndelsen af omgangen, anden mærketråd sættes efter de næste 16 masker (= højre ærme), tredje mærketråd sættes efter de næste 27-29-29-31-33-35 masker (= forstykke), og fjerde mærketråd sættes efter de næste 16 masker (= venstre ærme). Der er nu 27-29-29-31-33-35 masker tilbage på omgangen efter sidste mærketråd (= bagstykke). Strik ret omgangen ud. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN OG LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET STRIKKES VIDERE!
På næste omgang starter udtagningen til RAGLAN – se forklaring over!
Tag ud på hver side af de 4 mærketråde, men tag ud forskelligt antal masker på for-/bagstykke og ærmerne således:
ÆRMER: Tag 1 maske ud efter og 1 maske før mærketråden på hver 2.omg totalt 16-18-20-22-24-26 gange.
FOR- OG BAGSTYKKE: Tag 2 masker ud efter og 2 masker før mærketråden på hver 2.omg totalt 1-1-2-3-3-4 gange, derefter tages der 1 maske ud efter og 1 maske før mærketråden på hver 2.omg totalt 15-17-18-19-21-22 gange.
MØNSTER: SAMTIDIG på første omgang med udtagning til raglan starter hulmønsteret og A.1 strikkes over de midterste 25 masker foran og bagpå.
Når A.1 er strikket 1 gang i højden fortsættes der med glatstrik over alle masker til færdig mål.
SAMTIDIG efter alle udtagninger er der 218-238-258-282-302-326 masker på pinden og arbejdet måler ca 18-20-22-24-26-28 cm fra opslåningskanten målt midt foran. Fjern mærketrådene fra raglan-linjerne.
Næste omgang strikkes således: Sæt de første 48-52-56-60-64-68 masker på 1 tråd (= højre ærme), slå 6-6-8-8-10-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet - sæt 1 mærketråd midt mellem disse nye masker), strik de næste 61-67-73-81-87-95 masker (= forstykke), sæt de næste 48-52-56-60-64-68 masker på 1 tråd (= venstre ærme), slå 6-6-8-8-10-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet - sæt 1 mærketråd midt mellem disse nye masker) og strik de resterende 61-67-73-81-87-95 masker på pinden (= bagstykke). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG- OG FORSTYKKE:
= 134-146-162-178-194-214 masker. Fortsæt rundt i glatstrik og A.1 foran og bagpå som før. Når arbejdet måler 9 cm i alle størrelser fra delingen under ærmerne tages der 1 maske ud på hver side af begge mærketråde – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 2.omgang totalt 24 gange i hver side (eller til arbejdet måler 33 cm fra delingen) = ca 230-242-258-274-290-310 masker på pinden. Skift til rundpind 4,5. Strik 4 omg retstrik. Skift tilbage til rundp 5,5 og luk af med ret (sørg for at aflukningskanten ikke strammer). Blusen måler nu ca 35 cm fra delingen under ærmerne og 58-60-62-64-66-68 cm fra skulderen og ned.

ÆRMER:
Sæt maskerne fra tråden i den ene side af arbejdet på lille rundpind 5,5. Strik i tillæg 1 maske op i hver af de 6-6-8-8-10-12 masker som blev slået op under ærmet = 54-58-64-68-74-80 masker på pinden. Sæt 1 mærketråd midt i de nye masker = midt under ærmet. Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 3 cm tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 3.-2½.-2.-1½.-1.-1.cm totalt 8-9-11-13-15-17 gange = 38-40-42-42-44-46 masker. Når ærmet måler 28-27-26-24-22-21 cm (kortere mål i de større størrelser pga længere bærestykke), skiftes der til strømpepinde 4,5. Strik 4 omg retstrik, skift tilbage til strømpepinde 5,5 og luk af med ret. Ærmet måler ca 30-29-2826-24-23 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.

Diagram

= ret
= 1 omslag mellem 2 masker
= 2 ret sammen
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen
= strikkeretning

Debora Ivaldi 06.02.2019 - 21:27:

Hullo..I would like to ask if there is a pattern for a sweater tht is wider at the bottom..unfortunately i dont know how to work in circle.I like to work the front and the bavk separately thankyou for your help

DROPS Design 07.02.2019 kl. 09:58:

Dear Mrs Ivaldi, you will find here all our sweater patterns, just check the one worked bottom up - you'll find also more informations about adapting a pattern into straight needles here. Happy knitting!

Elaine Davies 01.09.2017 - 13:01:

I want to knit this garment to a UK size 12/14. Should I use the M or L sizing?

DROPS Design 01.09.2017 kl. 15:24:

Dear Mrs Davies, you will find all measurements for each size in the chart at the very bottom of the pattern. Compare these measurements to a similar garment you have and like the shape to find out the matching size. Read more about sizing here. Happy knitting!

Espe 12.07.2017 - 01:29:

Can I use drops safran. I would like to have some help

DROPS Design 12.07.2017 kl. 06:21:

Hi Espe, The problem with using another yarn is the knitting tension, which means you have to find out how many stitches and rows you get on 10 x 10 cm square and adjust the pattern accordingly. A bit of a job, but it can be done. Kind regards, Deirdre.

Doris 28.06.2017 - 10:06:

Ich habe den Pullover in Drops loves you 8 gestrickt. Ich hatte dabei die Befürchtung, daß die Trapezform des Schnittes für Baumwolle nicht taugt, da Baumwolle starrer ist als Wolle. Dies hat sich zum Glück nicht bewahrheitet. Der Pulli ist wunderschön geworden und sieht aus wie auf der Abbildung. Nur das Garn pillt ziemlich (ich hätte besser die Drops Paris genommen).

Dilianne 25.03.2017 - 12:11:

Bij dit patroon staat garengroep C vermeld maar ook A en A. Dus ik kan ook garengroep A gebruiken maar dan met dubbele draad breien? Alvast bedankt voor het antwoord.

DROPS Design 27.03.2017 kl. 12:26:

Hallo Dilianne, Ja, dat klopt; je kunt garens uit groep C vervangen door 2 draden van garens uit groep A. Brei altijd wel even een proeflapje voor de juiste stekenverhouding.

Doris 14.02.2017 - 08:08:

Ich möchte den Pullover gerne mit dem Garn Paris stricken. Wirkt er dann nicht zu wuchtig und schwer? Fällt er genauso wie abgebildet oder trägt er durch die Weite und dem festeren Baumwollgarn eher auf? Würden Sie eher die Big Merino empfehlen? LG Doris

DROPS Design 14.02.2017 kl. 09:36:

Liebe Doris, Paris können Sie hier anstatt Big Merino benutzen (gleiche Garngruppe), vergessen Sie aber nicht Garne mit unterschiedlichen Strukturen auch unterschiedlich aussehen. Mehr können Sie hier lesen, Ihr Laden wird Ihnen gerne dabei beraten. Viel Spaß beim stricken!

Julie 13.02.2017 - 21:25:

I would love to knit this in brushed alpaca silk. Will the pattern work in a softer yarn?

DROPS Design 14.02.2017 kl. 09:18:

Dear Julie, Brushed Alpaca Silk belong to same yarn group Big Merino does (= yarn group C), so that you could use it, remember different yarn will give different results, read more here. Happy knitting!

Margit 13.02.2017 - 11:01:

Danke, aber wird es, auch wenn die Maschenprobe genau stimmt, nicht gehen, und warum nicht? LG Margit

Margit 11.02.2017 - 20:39:

Liebes Drops-Team, ich erhalte die Maschenprobe auch mit dem Garn Belle. Können Sie sich das Modell mit Belle vorstellen? Vielen Dank! Liebe Grüße Margit

DROPS Design 13.02.2017 kl. 10:20:

Liebe Margit, dieses Modell ist mit Big Merino gestrickt, dh mit einem Garmgruppe C - siehe Alternative. DROPS Belle gehört Garngruppe B und wird hier nicht passen. Viel Spaß beim stricken!

Zabeth 11.01.2017 - 15:05:

J'aime beaucoup ce modèle. Sa coupe évasée, le point fantaisie. Et lorsque l'on connaît la Big Merino et sa douceur, on a déjà envie de le porter!

Kommentere opskrift DROPS 177-5