DROPS / 175 / 15

Astoria by DROPS Design

Gehaakte top met ronde pas en kantpatroon, gehaakt van boven naar beneden in DROPS Paris. Maat: S - XXXL.

DROPS design: Patroon w-623
Garengroep C of A + A
----------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS PARIS van garnstudio
450-500-550-600-650-700 g kleur 38, koraal

DROPS HAAKNAALD 5 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 14 stokjes en 8.5 toeren of 14 dubbele stokjes en 5.5 toeren = 10 cm in de breedte en 10 cm in de hoogte.
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (22)

100% katoen
vanaf 0.79 € /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 0.94 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 0.79 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 7.20€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Op het begin van iedere toer met stokjes vervangt u het eerste stokje met 3 lossen. Eindig de toer met 1 halve vaste in de 3e losse.
Op het begin van iedere toer met dubbele stokjes vervangt u het eerste dubbele stokje met 4 lossen. Eindig de toer met 1 halve vaste in de 4e losse.
Op het begin van iedere toer met driedubbele stokjes vervangt u het eerste driedubbele stokje met 5 lossen. Eindig de toer met 1 halve vaste in de 5e losse.

TIP VOOR HET MEERDEREN (verdeeld):
Zo berekent u hoe vaak er gemeerderd moet worden, neem het aantal steken waarover meerderingen gemaakt moeten worden (dus 84 steken) en deel dit door het aantal te maken meerderingen (dus 24) = 3.5. Dus in dit voorbeeld meerdert u na afwisselend ongeveer iedere 3e en 4e steek.
TIP VOOR HET MINDEREN:
Minder 1 stokje door 2 stokjes als volgt samen te haken:
* Maak 1 omslag, voeg de haaknaald in het volgende stokje, haal het garen op, maak 1 omslag, haal het garen door de 2 eerste lussen op de haaknaald *, herhaal van *-* een keer, maak 1 omslag en haal het garen door alle 3 lussen op de haaknaald (= 1 stokje geminderd).

PATROON:
Zie telpatronen A.1 en A.2 (A.1a en A.2a laat zien hoe de toeren beginnen en eindigen). Kies het telpatroon voor uw maat.
----------------------------------------------------------

TOP:
Haak in de rondte van boven naar beneden.

PAS:
Begin met haaknaald 5 mm en Paris, haak 100-103-109-115-121-124 lossen en vorm een ring met 1 halve vaste in de eerste losse. Voeg een markeerdraad in op het begin van de toer = midden achter. Haak 4 lossen (= 1 dubbel stokje) - LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN, haak 1 dubbel stokje in elk van de volgende 3-0-0-0-0-3 lossen, * sla 1 losse over, haak 1 dubbel stokje in elk van de volgende 5 lossen *, herhaal van *-* 15-16-17-18-19-19 keer = 84-86-91-96-101-104 dubbele stokjes. Haak 1 toer met dubbele stokjes en meerder 24-30-29-32-31-40 dubbele stokjes verdeeld - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN (verdeeld) = 108-116-120-128-132-144 dubbele stokjes. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Voeg 4 markeerdraden in het werk zonder te haken als volgt: Voeg de 1e markeerdraad na 8-9-10-11-11-13 dubbele stokjes in. Voeg de 2e markeerdraad in na een andere 38-40-40-42- 44-46 dubbele stokjes, de 3e markeerdraad na een andere 16-18-20-22-22-26 dubbele stokjes en de 4e markeerdraad na een andere 38-40-40-42-44-46 dubbele stokjes. Er zijn nu 8-9-10-11-11-13 dubbele stokjes over tot midden achter.

Haak A.1b (kies het telpatroon voor uw maat). A.1a laat zien hoe de toer begint en eindigt), Meerder tegelijkertijd dubbele stokjes verdeeld over de 38-40-40-42-44-46 steken aan elke kant. Het aantal steken tussen de 2 markeerdraden midden voor en midden achter is constant (= 16-18-20-22-22-26 steken). Meerder in de verschillend maten als volgt:

Maat S en M:
Meerder 28-34 steken aan elke kant op de 2e en 5e toer in A.1b, meerder dan 32-36 steken op de 6e-8e toer = 196-220 steken.
LET OP! Zie de toer gemarkeerd met een pijl voor als de pas klaar is in de verschillende maten.

Maat L, XL, XXL en XXXL:
Meerder 28-32-36-38 steken aan elke kant op de 2e, 5e en 8e toer in A.1b, meerder dan 32-32-40-42 steken op de 9e-9e-11e-11e toer = 236-256-280-300 steken.
LET OP! Zie toer gemarkeerd met pijl voor als de pas klaar is in de verschillende maten.

Haak de volgende toer in alle maten als volgt:
LET OP: in de maten S en XL haakt u om de lossen in plaats van in de lossen. Haak 1 dubbel stokje in elk van de eerste 27-30-32-35-39-43 steken, haak 4-4-6-6-6-8 lossen onder de mouw, sla 44-50-54-58-62-64 steken over voor de mouw, haak 1 dubbel stokje in elk van de volgende 54-60-64-70-78-86 steken, haak 4-4-6-6-6-8 lossen onder de mouw, sla 44-50-54-58-62-64 steken over voor de mouw, haak 1 dubbel stokje in elk van de overgebleven 27-30-32-35-39-43 steken op de toer. Het werk meet ongeveer 17-18-20-21-23-25 cm gemeten vanaf de halsrand en naar beneden in de hoogte.

LIJF:
= 116-128-140-152-168-188 steken. MEET HET WERK NU VANAF HIER! Haak 1 driedubbel stokje in iedere steek. Meerder bij een hoogte van 5 cm, 4-12-0-8-12-12 driedubbele stokjes verdeeld = 120-140-140-160-180-200 driedubbele stokjes. Knip het garen af. Om ervoor te zorgen dat het patroon midden voor en midden achter symmetrisch is op de bovenkant verplaatst u het begin van de toer als volgt: Sla de eerste 15-5-5-15-5-15 driedubbele stokjes op de toer over en hecht de draad aan met 1 vaste in het volgende driedubbele stokje. Begin op de 2e toer in de telpatronen en haak A.2a (laat zien hoe de toer begint en eindigt), haak A.2b (= 6-7-7-8-9-10 herhalingen).
Op de laatste toer in de telpatroon meerdert u stokjes. Om ervoor te zorgen dat het patroon midden voor en midden achter symmetrisch is, meerdert u hetzelfde aantal stokjes aan elke kant. Meerder 20 stokjes aan elke kant verdeeld tussen midden achter en de waaier in het patroon midden voor aan de bovenkant. Meerder 40 stokjes verdeeld in totaal in alle maten = 160-180-180-200-220-240 stokjes. Ga verder vanaf de 2e toer in A.2a en A.2b (= 8-9-9-10-11-12 herhalingen op de toer). Als de telpatronen in de hoogte zijn gehaakt, haak dan de 2e en 3e toer 1 keer. Het werk meet ongeveer 62-63-65-66-68-69 cm vanaf de halsrand midden achter en naar beneden. Hecht af.

HALSRAND:
Begin midden achter van de hals en hecht de draad aan met 1 vaste.
Haak 1 vaste in iedere losse maar haak alleen in de lossen gehaakt met stokjes = 84-86-91-96-101-104 vasten. Hecht af.

MOUWRAND:
Begin midden onder de mouw en haak 4 lossen (= 1 dubbel stokje). Haak 1 dubbel stokje in iedere steek en haak 3 dubbele stokjes om de buitenste steek in de overgang tussen de pas en het lijf. Minder tegelijkertijd 13-15-16-14-12-11 dubbele stokjes verdeeld op de toer – LEES TIP VOOR HET MINDEREN = 41-45-50-56-62-67 dubbele stokjes. Hecht af.

Telpatroon

= 1 losse
= 1 vaste om de lossenlus
= 1 vaste in de steek
= 1 stokje in de steek
= 1 dubbel stokje in de steek
= 1 stokje om losse
= 1 picot: 3 lossen, 1 stokje in de eerste losse
= 6 lossen
= toer begint met 3 lossen en eindigt met 1 halve vaste in de 3e losse
= toer begint met 4 lossen en eindigt met 1 halve vaste in de 4e losse
= toer begint met 1 losse en eindigt met 1 halve vaste in de 1e losse, haak dan halve vasten tot de eerste lossenlus
= toer begint met 1 losse en eindigt met 1 halve vaste in de 1e losse
= deze toer is reeds gehaakt, begin op de volgende toer
= op deze toer meerdert u verdeeld - zie uitleg in patroon
= 1 dubbel stokje om de lossenlus

Opmerkingen (22)

Plaats uw opmerking!

Ida Christine 11.07.2018 - 22:35:

Hei! Jeg undrer litt på maskeantallet. Jeg har kommet til starten av bolen. Der står det i M at det skal være 128 masker. Jeg har nå 156 masker etter å ha fulgt økningen til størrelsen M. Får ikke dette helt til å stemme. Har delt opp til armene, og hvis jeg trekker i fra de 18 maskene foran og bak, er det kun 120 masker. Hva er det jeg har gjort feil ?

DROPS Design 16.07.2018 kl. 15:18:

Hei Ida Christine. Du har heklet dobbbelstaver i 30 masker, lagt opp 4 lm under ermet, heklet 60 dobbelstaver, og lagt opp 4lm under det andre ermet, heklet 30 dobbelstaver. Altså, det er 60 masker mellom hver gang du legger opp masker under ermet: 30 + 4 + 60 + 4 + 30 = 128 masker. God fornøyelse.

Seauve 09.07.2018 - 23:47:

Je suis perplexe avec ce patron. Cela ne correspond pas du tout avec l'image. L'empiècement (selon diagramme 1) indique alternance DB + ajouré en B. Puis le dos et devant 5cm en B. L'image montre l'empiècement alternance B + ajouré en B et le dos/avant en DB... C'est normal ?

DROPS Design 10.07.2018 kl. 08:46:

Bonjour Mme Seauve, les explications correspondent au modèle avec la tension indiquée, pensez à bien faire votre échantillon au préalable et n'hésitez pas à ajuster la taille du crochet et/ou le modèle selon votre goût si vous le souhaitez. Bon crochet!

Ingrid 11.05.2018 - 08:45:

Hittar inte diagrammet.....

Renate Zamberger 11.04.2018 - 18:40:

Wo bitte ist das diagramm

DROPS Design 12.04.2018 kl. 08:28:

Liebe Frau Zamberger, dieses Modell wurde neu geschrieben, neue deutsche Anleitung wird bald (zusammen mit Diagramme) hochgeladen. Viel Spaß beim häkeln!

Sue Greten 09.04.2018 - 17:51:

The Diagrams are all missing!!

DROPS Design 10.04.2018 kl. 15:01:

Dear Mrs Greten, this pattern has been re-written and new diagrams have been uploaded. US-English text should be updated soon. Happy crocheting!

Hazel 23.03.2018 - 04:24:

The diagrams are no longer available.

Kathryn 02.10.2017 - 03:13:

Inconsistencies between written, diagram and photo yoke. The written has you do a row of double, then a row of triple. You are then to refer to the diagram, which shows you have already done one row of triple, and you need to do another row of triple (yet the written says double and the photo doesn't show this 3rd row of solid stitches). I can't ask my local DROPS dealer not one near my very rural home. The pattern came from this site, hence why I'm asking for clarification.

DROPS Design 26.10.2017 kl. 10:21:

Dear Kathryn, pattern will be edited soon, thanks in advance for your patience. Remember you can always contact your DROPS store even per mail or telephone. Happy crocheting!

Lali 15.07.2017 - 06:46:

Es wird nur bei den je 38 Maschen an beiden Seiten des Tops gleichmäßig verteilt zugenommen. 38 Maschen verdoppeln = 76 In der letzten Runde je 10 Stäbchen gleichmäßig verteilt an beiden Seiten zunehmen. 76 : 10 = in diesem Beispiel wird abwechselnd nach ca. jeder 7.und 8. Masche zugenommen. Habe ich richtig verstanden? Vielen Dank im Voraus

DROPS Design 17.07.2017 kl. 08:42:

Liebe Lali, es wird bei den 38 M auf beiden Seiten zugenommen, wenn Sie 10 M zunehmen sollen, nehmen Sie je 5 M bei den beiden 38 Maschen zu, dh nach ca 6. Masche zunehmen, hier lesen Sie mehr. Viel Spaß beim häkeln!

Sanna 05.07.2017 - 12:53:

Have you noticed that the pattern and photo of the finished object don't match? On the photo I see only US double crochets on the yoke, I think, and several rows of US treble crochets after the yoke. On the pattern we are instructed to make some rounds of treble crochets on the yoke and the part afterwards is made entirely with double crochets. I wish I had noticed that before I was almost done making this, since I think the top in the photo looks nicer (and is what I actually wanted to make!)

DROPS Design 23.08.2017 kl. 14:02:

The pattern is correct and corresponds to the top in the picture. Just follow the instructions and it will turn out as the garment shown.

Lynn Cullen 27.04.2017 - 23:33:

Working on the yoke, the part of the pattern just before starting the body, it says to work 1 treble in each of the first (30) stitches, then 4 chain stitches under the sleeve, then the pattern says to work double crochets then more chains for under the other sleeve then back to double crochets which is what the round finishes with. Are the trebles correct? If so the round starts with trebles but ends with doubles.

DROPS Design 28.04.2017 kl. 09:10:

Dear Mrs Cullen, you should work this round only with double crochet, pattern will be edited, thanks for your help. Happy crocheting!

Laat een opmerking achter voor DROPS 175-15