DROPS / 175 / 13

Cinderella by DROPS Design

Strikket sjal med blade og hulmønster i DROPS Alpaca, strikket ovenfra og ned

DROPS Design: Model nr z-781
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Mål: Bredde øverst ca 172 cm. Højde midt på ca 67 cm.
Materialer:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
350 g farve 2917, turkis

DROPS RUNDPINDE (80 cm) nr 3 – eller den pind du skal bruge for at få 24 masker x 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredde og 10 cm i højde.
----------------------------------------------------------

DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 22.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 160.65kr. Læs mere.

Se diagrammerne A.1 til A.11. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

MASKEMARKØR:
Maskemarkørerne er brugt for at det skal være let at se hvor rapporten på midten starter og slutter. I denne opskrift bruges 2 markører, om du ønsker kan du bruge maskemarkører til at skille alle rapporter. Lad markørerne følge med op i arbejdet.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind, det strikkes ovenfra og ned.

Slå 5 masker op med Alpaca på rundpind 3. Strik og tag ud således (første pind er fra retsiden):
1.PIND: Strik 1 ret, slå om, 1 ret, slå om, 1 ret, slå om, 1 ret, slå om og 1 ret = 9 masker.
2.PIND: Strik alle masker og omslag ret.

Strik efter diagrammerne A.1, A.2 og A.3 således fra retsiden:
Strik 1 kantmaske RETSTRIK- se forklaring over, A.1 over 1 maske, A.2 over 4 masker, A.3 over 2 masker og 1 kantmaske retstrik. Når diagrammet er strikket 1 gang i højden er der 65 masker på pinden.

Strik efter diagram A.1 til A.7 således fra retsiden:
Strik 1 kantmaske retstrik, A.1 over 1 m, A.4 over 14 m, sæt en MASKEMARKØR - se forklaring over, A.5 over 2 masker, A.6 gentages over de næste 28 masker (= 2 gange i bredden), A.7 over 2 masker, sæt en maskemarkør til, A.4 over 14 masker, A.3 over 2 masker og 1 kantmaske retstrik.

Når diagrammerne er strikket 1 gang i højden er der 121 masker på pinden. Fortsæt at strikke efter diagrammerne med 1 kantmaske retstrik i hver side (der er plads til 1 rapport til af A.4 ved siden af A.1 og A.3, der er plads til 2 rapporter mere af A.6 mellem A.5 og A.7). Gentag diagrammerne i højden således:
2.gang: A.1, A.4 x 2, A.5, A.6 x 4, A7, A.4 x 2, A.3 = 177 masker.
3.gang: A.1, A.4 x 3, A.5, A.6 x 6, A.7, A.4 x 3, A.3 = 233 masker.
4.gang: A.1, A.4 x 4, A.5, A.6 x 8, A.7, A.4 x 4, A.3 = 289 masker.
5.gang: A.1, A.4 x 5, A.5, A.6 x 10, A.7, A.4 x 5, A.3 = 345 masker.
6.gang: A.1, A.4 x 6, A5, A.6 x 12, A.7, A.4 x 6, A.3 = 401 masker.
OBS! Nu skal diagrammerne strikkes 1 sidste gang i højden, men på den sidste pind fra retsiden skal de 2 yderste omslag i diagram A.5 og A.7 IKKE laves (se pil i diagrammet).
7.gang: A.1, A.4 x 7, A5, A.6 x 14, A.7, A.4 x 7, A.3 = 453 masker.

Strik efter diagram A.8 til A.11 således fra retsiden:
Strik 1 kantmaske retstrik, A.8 over 3 masker, A.9 over 12 masker, A.10 gentages over de næste 98 masker (over A.4) totalt 7 gange, her er maskemarkøren, fortsæt med at gentage A.10 over de næste 224 masker (over A.5, A.6 og A.7) totalt 16 gange, her er den anden maskemarkør, fortsæt med at gentage A.10 over de næste 98 masker (over alle rapporter af A.4) totalt 7 gange, strik A.9 over 12 masker, strik A.11 over 4 masker og strik 1 kantmaske retstrik. OBS! Der tages masker ud i alle diagrammer.
Strik diagrammerne 1 gang i højden (sidste pind er fra retsiden og efter denne pind er der 613 masker og omslag på pinden).

INDTAGNING:
For at indtagningen ikke skal stramme lukkes der af således på næste pind (= vrangen): Luk af samtidig som der strikkes vrang og lav et omslag om pinden efter hvert omslag fra forrige pind. Omslagen lukkes af som almindelige masker.

= lav et omslag fra vrangen mellem 2 masker
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 masker ret sammen og løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen

Sus 24.03.2019 - 09:17:

Jeg vil meget gerne strikke dette sjal, men jeg vil udelade mønsterstrikningen og kun strikke glatstrikning. Jeg har svært ved at gennemskue, hvor ofte der skal være udtagninger for at opnå den smukke facon på sjalet. Vil I hjælpe med dette. På forhånd tak.

DROPS Design 28.03.2019 kl. 09:41:

Hei Sus. Du kan følge diagrammene, men strikk glattstrikk over alle maskene i steden for hullmønster. Da kan du følge økningene slik de er i diagrammene, altså de kastene som ikke er med i hullmønsteret. Da får du den samme fassongen på sjalet. God fornøyelse

Christine Vadnais 26.08.2018 - 04:21:

Je trouve ce châle magnifique mais je ne suis pas capable de suivre les diagrammes, peux-t-on avoir le patron écrit s\\\'il vous plaît?

Theresa 03.04.2018 - 15:36:

Exclusiver Schnitt,endlich- !Klasse Zunahme---,damit wird bei diesem Modell eine zu lange Spitze vermieden,wenn man .wie bei anderen Entwürfen an den 2 Seiten nur jeweils 1 Masche zunimmt.Danke für das schöne Design.

Theresa 03.04.2018 - 15:35:

Exclusiver Schnitt,endlich- !Klasse Zunahme---,damit wird bei diesem Modell eine zu lange Spitze vermieden,wenn man .wie bei anderen Entwürfen an den 2 Seiten nur jeweils 1 Masche zunimmt.Danke für das schöne Design.

Véronique R 01.12.2017 - 06:29:

Merci pour ce modèle qui change des châles triangulaires et que je suis en train de terminer. C'est mon préféré.

Mai 02.05.2017 - 21:02:

Hallo zusammen! Ich stricke gerade dieses wunderschöne Tuch und habe die 6. Wdh bereits hinter mir. Nun komme ich nicht weiter. Es heißt, man solle bei der letzten Hinreihe im sechsten Durchgang die äußersten Umschläge nicht arbeiten. Befolge ich diesen Schritt, so habe ich bei der siebten Wiederholung nicht genug Maschen für das Muster übrig. Was muss ich tun???

DROPS Design 03.05.2017 kl. 09:06:

Liebe Mai, nur bei der letzten Wiederholung bzw 7. werden die äußersten Umschläge nicht bearbeitet, nicht beim 6. Mal. Viel Spaß beim stricken!

Pia Ashling Givskud 11.02.2017 - 01:23:

Hejsa ! Der er en fejl i symbol forklaringen til mønsteret, hvilket giver ret store problemer når man prøver at strikke sjalet. Symbolet med de små sorte bjælker på tværs står forklaret som " vrang fra retsiden, ret fra vrangen" og dette tror jeg ikke er korrekt -det giver ihvertfald ret store problemer med maskeantallet og mønsteret som sådan : ( Håber I vil kigge på det og få det rettet da det er et meget smukt sjal : ) Med venlig hilsen , Pia Givskud : )

Bellwald 08.01.2017 - 13:22:

Enfin un nouveau vrai châle bien enveloppant pour mieux nous couvrir et nous emmitoufler dedans et ceci en toutes saisons. Pas toujours des modèles en simple triangle qui ne sont que décoration

Barbara 01.01.2017 - 20:03:

Che bello! mi piace tantissimo

Silke 18.12.2016 - 16:45:

Super schön! Würde ich sehr gerne nacharbeiten!

Kommentere opskrift DROPS 175-13