DROPS / 175 / 3

Crashing Waves by DROPS Design

Strikket top med raglan og hulmønster, strikket ovenfra og ned i DROPS Cotton Light. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model cl-071
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
300-300-350-350-400-450 g farve 08, isblå

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 + 60 eller 80 cm) nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik eller 17 masker og 28 pinde hulmønster på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 53.7kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.8. Se pil for din størrelse i A.1 og A.4.
----------------------------------------------------------

TOP:
Toppen strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Der tages ud til raglan, udtagningerne er tegnet ind i diagram A.1 og A.3.

Slå 132 masker op i alle størrelser på rundpind 4 med Cotton Light. Strik 4 omgange retstrik – se forklaring over, derefter strikkes der 1 omgang ret. Fortsæt således: * A.1 (= 5 masker), A.2 (= 21 masker), A.3 (= 7 masker) *, strik fra *-* totalt 4 gange. Første rapport af A.1, A.2 og A.3 = bagstykket, anden rapport af A.1, A.2 og A.3 = ærmet, tredje rapport af A.1, A.2 og A.3 = forstykket, og fjerde rapport af A.1, A.2 og A.3 = ærmet. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Fortsæt dette mønster til der er 3 omgange tilbage før omgangen med pil – se pil for din størrelse! Strik som før over den første og den tredje rapport af A.1, A.2 og A.3. Over den anden og den fjerde rapport af A.1, A.2 og A.3 strikkes de næste 3 omgange således: Vrang over alle masker, ret over alle masker, vrang over alle masker, men fortsæt udtagningerne som i A.1 og A.3. Næste omgang strikkes således (= omgangen med pil): Strik de første 55-59-63-67-75-79 masker (= bagstykket) luk de næste 55-59-63-67-75-79 masker af (= anden rapport af A.1, A.2 og A.3), strik de næste 55-59-63-67-75-79 masker (= forstykket), luk de sidste 55-59-63-67-75-79 masker af (= fjerde rapport af A.1, A.2 og A.3).

RYG & FORSTYKKE:
LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES! ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!
Strik videre således – start på omgangen med pil for din størrelse: * Strik A.4 (= 16-19-20-23-27-28 masker), A.5 (= 22-20-22-20-20-22 masker), A.6 (= 17-20-21-24-28-29 masker), slå 14-14-20-22-26-30 nye masker op *, strik fra *-* 2 gange = 138-146-166-178-202-218 masker. Strik 4 pinde retstrik over de nye 14-14-20-22-26-30 masker i hver side, fortsæt mønsteret over de øvrige masker som før. OBS! Der lukkes ikke masker af i diagram A.4, A.5 og A.6. Antal masker i glatstrik mellem forstykke og bagstykke øger medens antal masker i A.4, A.5 og A.6 mindsker. Når der er strikket 4 p retstrik over de nye masker, strikkes A.7 over de midterste 6 masker i hver side. De nye masker i A.7 strikkes i glatstrik = 4 nye masker på hver 8.omgang. Når A.4, A.5 og A.6 er strikket 1 gang i højden fortsættes der med A.8 over disse masker.

Når A.8 er strikket færdig i højden fortsættes der i glatstrik over maskerne på forstykket og bagstykket, fortsæt med mønster og udtagninger i A.7 som før. Fortsæt til arbejdet måler 41-42-43-43-43-43 cm, der er nu ca 190-206-222-238-258-278 masker på omgangen. Strik 4 omgange retstrik over alle masker, derefter lukkes der af. Arbejdet måler totalt 58-60-62-64-66-68 cm fra skulderen.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 12.09.2019
Nyt diagram A.3 (rettelse på pind 29)

Diagram

= ret
= tag 1 maske løs af pinden som om den strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket
= 2 masker ret sammen
= slå om mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget ret, der skal blive hul
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 2 masker ret sammen, løft den løse maske over dem som blev strikket sammen

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 175-3) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (44)

Nancy 28.08.2019 - 21:18:

Bei A3 in Reihe 29 fehlt da nicht am Ende der Reihe 1U 1 abheben 1 re, die abgehobene über die rechts gestrickte? Dann normal zum Ende wie angegeben. Re re re U re. In A1 ist doch Spiegelverkehrt zu A3?!

DROPS Design 12.09.2019 kl. 08:24:

Liebe Nancy, danke für den Hinweis, A.3 wurde korrigiert. Viel Spaß beim stricken!

Fabienne Borel 17.08.2019 - 12:47:

Bonjour, juste une question, c'est correct que si je fais la taille M je suis le diagramme jusqu'au rang 22 puis je fais la séparation pour les manches ?

DROPS Design 19.08.2019 kl. 09:30:

Bonjour Mme Borel, vous tricotez jusqu'au 22ème rang sur toutes les mailles puis tricotez celles des manches au point mousse (en commençant par un tour envers) et les autres comme avant et vous rabattez les mailles des manches au 26ème rang. Bon tricot!

Julie 20.07.2019 - 19:12:

I am confused by the instructions in the body section. I began with 55 stitches on the 3rd row of this section but the pattern is not working out. I end up with 2 extra stitches. Where are increases and decreases happening?

DROPS Design 06.08.2019 kl. 08:42:

Dear Julie, in size S you should have on the row with the arrow (= when dividing body & sleeves): 16 sts in A.1, 21 sts in A.2 and 18 sts in A.3. You then work starting on the row with the arrow in A.4: A.4 over the 16 sts in A.1, A.5 (= 22 sts) over the 21 sts in A.2 + the first st in A.3 and A.6 over the last 17 sts from A.3. Happy knitting!

Elisabeth BILLET 01.07.2019 - 10:10:

J'ai deux questions. Pour les diagrammes A4, A5 et A6, on part du rang de la flèche en allant vers le haut ? Et pendant les diminutions, comment savoir combien de mailles en jersey on doit faire avant de commencer le motif ? Par avance merci.

DROPS Design 01.07.2019 kl. 12:22:

Bonjour Mme Billet, tout à fait, vous commencez par le tour indiqué par la flèche correspondant à votre taille et tricotez le tour comme indiqué avec A.4 (= 16 à 28 m), A.5 (20 à 22 m), A.6 (17 à 29 m), les mailles montées sous les emmanchures se tricotent en jersey, puis, au fur et à mesure où l'on diminue le nombre de mailles du point ajouré, le nombre de mailles jersey augmente (= 1 m point ajouré en moins = 1 m jersey en plus). Bon tricot!

Anne 05.06.2019 - 19:38:

Two of the diagram symbols are missing in my download of this pattern. The two squares containing the forward and backward slashes are missing their slashes (just the squares are visible) can you tell me which slash is for the knit two together, forward slash or backward slash? Then I can deduce the other one. Thankyou

Anne 05.06.2019 kl. 19:46:

I have just refreshed the page again and they have now appeared so please ignore the last message

Pearl Perez 01.06.2019 - 03:09:

Hello, I havw nevwr tried one of your patterns before, so I have a question. Are the graphs read left to right or right to left? Thank you in advance for your help

DROPS Design 01.06.2019 kl. 06:41:

Hello Pearl. You read diagrams from bottom to top and from right to left. Here is explained how to read a knitting diagram. Happy knitting!

ADRIANA 01.05.2019 - 12:35:

Buongiorno. Non capisco una cosa. Voi scrivete: "NOTA! Non viene diminuita nessuna maglia sui diagrammi A.4, A.5 e A.6. Il numero delle maglie a maglia rasata tra il davanti e il dietro aumenta mentre il numero delle maglie in A.4, A.5 e A.6 diminuisce" come fa a diminuire il numero di maglie in A4 e A6? Se ci sono tanti gettati quante maglie lavorate assieme, il numero totale di maglie non può diminuire. Lo stesso in A8. Grazie.

DROPS Design 01.05.2019 kl. 12:47:

Buongiorno Adriana. Quello che cambia è il numero delle maglie su cui lavora i diagrammi. Il diagramma A.4 inizia ogni due giri una maglia dopo, rispetto alla volta precedente. Questa maglia viene lavorata a maglia rasata. Analogamente per A.6: ogni 2 giri lavora su 1 maglia in meno e questa m la lavora a maglia rasata. Buon lavoro!

Hilde Brepoels 27.04.2019 - 19:09:

Ik volg maat M, ben net met het lijf begonnen (A4-A5-A6), de eerste rij had ik 59 steken (zonder de bijkomende steken onder de mouwen), na de derde maar 57 meer. Als ik de steken op jullie patroon tel, tel ik er ook maar 57, dus dan wordt er toch geminderd? Wat doe ik mis?

DROPS Design 17.06.2019 kl. 16:02:

Dag Hilde,

Als je begint met het lijf dan heb je 59 steken op het voorpand en 59 op het acherpand (de steken daar tussen heb je afgekant). Dan begin je met de beschrijving voor het lijf en brei je A.4, A.5 en A.6 (= samen 49 steken), zet je 14 nieuwe steken op voor onder de arm, brei je weer A.4, A.5 en A.6 en zet je nog een 14 steken op onder de andere arm. Het totaal aantal steken blijft steeds hetzelfde. Dus aan de zijpanden komen er steeds meer tricotsteken bij en het patroon wordt steeds kleiner (uitlopend in een punt)

Anna Chow 30.03.2019 - 14:07:

I am working on the part with my size, not understand what it means, ( work as before over the first and then the third repeat of A1, A2 and A3 , over the second and the fourth repeat of A1,A2 and A3, workthe next 3 rounds as follows: purl over all stitches, Knit over all stitches , purl over all stitches, that is what I don't understand what are the ALL STITCHESSS? THANKS.

DROPS Design 01.04.2019 kl. 12:12:

Dear Mrs Chow, you will work first and third repeat in A.1, A.2 and A.3 as before (= body = front and back piece = next 3 rounds as shown in diagrams), but the 2nd and 4th repeat of A.1-A.3 will be now worked as follows on the next 3 rounds: P 1 round, K 1 round, P 1 round (instead of working A.1-A.3 as before) but continue to increase as you did before, you are here working the sleeve edges. Happy knitting!

Jacqueline 07.03.2019 - 21:01:

Ik vind dit een geweldige top. Is die te breien op twee naalden ben echt geen kei in rondbreien ? Kijk uit naar jullie antwoord

DROPS Design 07.03.2019 kl. 21:50:

Dag Jacqueline,

Helaas is deze niet geschikt om met rechte naalden te breien.

Kommentere opskrift DROPS 175-3

Sleeveless Top

loopylaura, United States

Crashing Waves - DROPS cl-071

Beierts Nadelspiel, Germany