DROPS / 65 / 3

DROPS 65-3 by DROPS Design

Kort DROPS cape i Vienna

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: S/M - M/L
Längd bak: 40 - 45 cm.
Garnåtgång: DROPS Vienna fra Garnstudio
100-100 gr f.nr 43, ljus brun
DROPS St 15 och Virknål nr 5

Stickfasthet: 6 m x 7 v på st 15 och slätst = 10 x 10 cm.
Rätst: 1a v: Räta 2a v: Räta.

Mönster: Se diagram - M.1. Ett diagram = 1 rapport, mönstret i diagrammet visas från rätsidan.

Cape: Lägg upp 99-105 m på st 15 med dubbelt garn Vienna. Byt till enkelt garn och sticka M.1, men den yttersta m i varje sida mot mitt fram rätstickas. Kontrollera stickfastheten! Efter Mönstret stickas det vidare med slätst - samtidigt minskas det 12-13 m jämnt fördelat på 1a v = 87-92 m. Vidare minskas det: 13-14 m jämnt fördelat när arb mäter ca 26-27 cm, 13-14 m jämnt fördelat när arb mäter 31-33 cm, 14-15 m jämnt fördelat när arb mäter 35-39 cm = 47-49 m på st. Nu stickas det 4 v rätst över alla m innan det maskas av med dubbelt garn - samtidigt som det maskas av, minskas det 8-8 m jämnt fördelat. Arb mäter ca 40-45 cm. Virka 1 v med långa sm med nål nr 5 överst längs avmkanten för att göra denna kraftigare.

Tvinnad snodd: Klipp 4 st ca 120 cm långa trådar. Få hjälp av en vän till att hålla i den ena änden av alla 4 trådarna. Tvinna ihop trådarna tills dom gör motstånd, drag trådarna till hälften genom den 2a avm hals-maskan på capen, vik trådarna dubbelt och de kommer tvinna sig. Knyt en knut i änden. Tvinna 1 snodd till och dra denna genom den näst sista avm hals-maskan i halsen.

= 1 omslag, lyft 1 m, drag den lyfta m över
= 2 rm tills, 1 omslag

Cecilia 19.10.2012 - 22:07:

Hur kan jag få sticka tättare och behålla måttet? Tack!

DROPS Design 08.04.2008 - 09:22:

Hej, vr = avig, 1 kast = 1 omslag 1m lös av p = lyft 1 maska löst av st

C. Gunnarsson 07.04.2008 - 21:44:

Jag har tittat på diagrammet och undrar vad förkortningarna vr,1 kast och im lös av p betyder ???

DROPS design 20.10.2006 - 11:28:

Mönstret stämmer. Första varvet stickas rätt. De fyra första varven i diagrammet är rätstickning. Diagrammet och förklaringarna gäller hur det ser ut från rätsidan. När det står att X är avigt så är det sett från rätsidan. Alltså stickar man dessa maskor räta om man befinner sig på ett avigt varv. Hoppas det hjälper :-)

Birgitta Lidman 17.10.2006 - 17:54:

Är mönsterrapporten rätt beskriven i detta mönster? Jag tycker att jag har följt mönsterstickningen och det blir inte rätt. Ska man börja med första varvet rätt? Ska det vara två delar i mönsterstickningen?

Kommentér oppskrift DROPS 65-3