DROPS / 178 / 5

Walk in the Clouds by DROPS Design

Ainaoikeinneulotut palmikkotohvelit DROPS Eskimo-langasta. Koot 35 - 42.

DROPS Design: Malli ee-585
Lankaryhmä E tai C + C
-----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/39 - 40/42
Jalkapohjan pituus: 22 - 24 - 26 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS ESKIMO (kuuluu lankaryhmään E):
200-250-250 g väriä 01, luonnonvalkoinen

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 6 tai käsialan mukaan. NEULETIHEYS: 13 silmukkaa ja 26 kerrosta ainaoikeaa puikoilla nro 6 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
DROPS HELMIÄISNAPPI, Loop (valkoinen) NRO 524: Joka kokoon 8 kpl.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit: palmikko, tohvelit,

Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna. Katso halutun koon piirros.
----------------------------------------------------------

TOHVELIT:
VARREN ALAOSA:
Luo 36-38-40 silmukkaa sukkapuikoille nro 6 Eskimo-langalla. Neulo AINAOIKEAA suljettuna neuleena (katso selitys yllä), kunnes työn pituus on n. 4 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan kerroksen. TARKISTA NEULETIHEYS!

JALKAOSA:
Jätä nyt kerroksen ensimmäiset 9-11-11 silmukkaa työhön, siirrä loput 27-27-29 silmukkaa apulangalle. Neulo näillä 9-11-11 silmukalla tasona 2 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä) ja luo SAMALLA ensimmäisellä kerroksella kumpaankin reunaan 1 silmukka (reunasilmukat) ja lisää työn keskelle 1 silmukka (lisää tekemällä 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää) = 12-14-14 silmukkaa. Jatka neulomalla mallineuletta seuraavasti: 1 reunasilmukka ainaoikeaa, A.1 (= 10-12-12 silmukkaa), neulo lopuksi 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan, toista piirroksen A.1 mallikertaa yhteensä 4-5-6 kertaa korkeussuunnassa. Työn pituus on n. 7-8½-10 cm. Neulo sitten 1 kerros oikein ja päätä kummankin reunan reunasilmukka sekä kavenna työn keskellä 1 silmukka (kavenna neulomalla 2 silmukkaa oikein yhteen) = 9-11-11 silmukkaa.
Ota sitten apulangalla odottavat silmukat takaisin työhön ja poimi yläosan kummastakin reunasta (yhden reunasilmukan sisäpuolelta) 12-14-16 silmukkaa = 60-66-72 silmukkaa. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ.
Kiinnitä 1 merkkilanka keskelle eteen kärkeen ja 1 merkkilanka keskelle taakse kantapäähän. Jatka ainaoikein -neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus on 2 cm, neulo joka 2.kerros kummankin merkkilangan molemmin puolin 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapenee jokaisella kavennuskerroksella 4 silmukkaa) Toista tällaiset kavennukset, kunnes työn pituus on 5-5-6 cm. Päätä loput silmukat kerralla. Ompele sauma jalan alta uloimmista silmukanreunoista, jottei saumasta tulisi paksu.

VARREN YLÄOSA:
Neulotaan tasona. Poimi silmukat varren alaosasta (eli luomisreunasta) ja neulo vastakkaiseen suuntaan. Aloita varren toisesta reunasta (1. kerros = oikea puoli) ja neulo näin: Luo 3 silmukkaa sukkapuikolle nro 6 Eskimo-langalla (= napituslista), poimi sitten tasavälein aukon reunasta 36-36-39 silmukkaa, luo kerroksen lopuksi 3 silmukkaa (= napituslista) = 42-42-45 silmukkaa.
Neulo seuraava kerros näin: 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *3 silmukkaa oikein, 1 langankierto*, toista *-* kunnes jäljellä on 3 silmukkaa, neulo lopuksi 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa = 54-54-58 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta (langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää) ja neulo 1 kerros oikein nurjalta puolelta.
Jatka neulomalla seuraavasti: Neulo 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, toista piirroksen A.2 mallikertaa yhteensä 12-12-13 kertaa kerroksella, neulo lopuksi 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes varren yläosan pituus on n. 12 cm ja olet viimeksi neulonut piirroksen A.2 viimeisen kerroksen. Neulo 4 kerrosta ainaoikeaa ja kavenna SAMALLA ensimmäisellä kerroksella jokaisen palmikon kohdalla 1 silmukka = 42-42-45 silmukkaa. Päätä silmukat.

VIIMEISTELY:
Aseta napituslistat päällekkäin siten, että etummainen reuna on kantapään viereisen reunan päällä. Kiinnitä 4 koristenappia molempien kerrosten läpi.

Neulo toinen tohveli vastaavasti siten, että varren aukko tulee työn vastakkaiselle puolelle.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan nurin, jolloin työhön muodostuu reikä.
= neulo 3 silmukkaa oikein, vedä ensimmäiseksi neulottu silmukka 2 muun silmukan yli siten, että tämä silmukka laskeutuu oikean käden puikon viimeisten 2 silmukan ympärille (= työstä kapeni 1 silmukka)
= ei enää silmukka, jätä ruutu väliin

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 178-5 alkuperäisohjeeseen.