DROPS / 176 / 9

Honey Blossom Cardigan by DROPS Design

Strikket jakke med hulmønster og hulkant, strikket ovenfra og ned med ¾ lange ærmer i DROPS Merino Extra Fine. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model me-100
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
400-450-500-550-600-650 g farve 24, lys gul

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
DROPS PERLEMORKNAP (buet hvid) nr 521: 6-6-6-7-7-7 stykker
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 175.6kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.7. Diagrammerne viser alle pindene i mønsteret set fra retsiden. A.1 er venstre forkant og A.3 er højre forkant.

RAGLAN:
ÆRME:
Udtagningerne på ærmet er en del af diagram A.2, A.4 og A.6. Der tages 2 masker ud på hvert ærme på hver 2.pind, omslagen strikkes vrang på næste pind, der skal blive hul.

RYG & FORSTK:
Der tages 2 masker ud på rygstykket og 1 maske ud på hvert forstykke således:
PÅ HVER PIND:
Tag ud således fra retsiden: Start 2 masker før A.2: Slå om, strik 2 masker ret, strik A.2, strik 2 masker ret, slå om. Gentag før og efter næste A.2. På næste pind strikkes omslagen vrang, der skal blive hul.
Tag ud således fra vrangen: Start 2 masker før A.2: Slå om, strik 2 masker vrang, strik A.2, strik 2 masker vrang, slå om. Gentag før og efter næste A.2. På næste pind strikkes omslagen ret, der skal blive hul.

PÅ HVER 2.PIND:
Tag ud således fra retsiden: Start 2 masker før A.2: Slå om, strik 2 masker ret, strik A.2, strik 2 masker ret, slå om. Gentag før og efter næste A.2. På næste pind strikkes omslagen vrang, der skal blive hul.

PÅ HVER 4.PIND:
1.PIND (= fra retsiden): Start 2 masker før A.2: Slå om, strik 2 masker ret, strik A.2, strik 2 masker ret, slå om. Gentag før og efter næste A.2.
2.PIND (= fra vrangen): Omslagen strikkes vrang, der skal blive hul.
3.PIND (= fra retsiden): Start 4 masker før A.2: Strik 2 masker ret sammen, slå om, strik 2 masker ret, strik A.2, strik 2 masker ret, slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret, løft den løse maske over den som blev strikket – der tages ikke masker ud, men hulrækken fortsætter som før. Gentag før og efter næste A.2.
4.PIND (= fra vrangen): Omslagen strikkes vrang, der skal blive hul.

UDTAGNINGSTIPS:
Start 1 maske før mærketråden, slå om, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), slå om. Omslagen strikkes drejet vrang på næste pind.

INDTAGNINGSTIPS:
Start 3 masker før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden, strik 1 maske ret, løft den løse maske over den som blev strikket. De masker som ikke går op i mønsteret midt under ærmet strikkes i glatstrik.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt foran, ovenfra og ned. Slå 110-114-118-122-126-130 masker op (inklusiv 11 kantmasker i hver side mod midt foran) på rundpind 4 med Merino Extra Fine. Strik 4 p retstrik – se forklaring over, på sidste pind i retstrik tages der 20 masker ud jævnt fordelt = 130-134-138-142-146-150 masker. Fortsæt således – fra retsiden: Strik A.1 (= 11 masker ), 16-17-18-19-20-21 masker glatstrik, slå om, 1 maske glatstrik (= venstre forstykke), A.2 (= 17 masker) (= venstre ærme), 1 maske glatstrik, slå om, 38-40-42-44-46-48 masker glatstrik, slå om, 1 maske glatstrik ( = bagstykke), A.2 (= højre ærme), 1 maske glatstrik, slå om, 16-17-18-19-20-21 masker glatstrik, A.3 (= 11 masker) (= højre forstykke). Første udtagning til RAGLAN er nu færdig. Fortsæt med denne inddeling med mønster og glatstrik. Tag ud til raglan som forklaret over. På ærmet tages der ud på hver 2.pind 22-26-29-31-32-33 gange, på ryg- og forstykke tages der ud på hver pinde 0-0-0-0-0-6 gange, derefter på hver 2.pinde 14-16-17-25-32-30 gange, og til sidst på hver 4.pind 4-5-6-3-0-0 gange.

OBS! Når A.2 er strikket færdig, fortsættes der således (over maskerne på ærmerne): A.4 (= 8 masker), A.5 (= 12 masker), A.6 (= 7 masker). Når A.4 til A.6 er strikket 1 gang i højden strikkes der således: A.4, A.5 over de næste 36 masker (= 3 rapporter), A.6. For hver gang A.4, A.5 og A.6 er strikket en gang i højden fortsættes der med 2 rapporter mere af A.5 mellem A.4 og A.6. Afslut A.4, A.5 og A.6 når der er taget ud totalt 22-26-29-31-32-33 gange på ærmerne og totalt 18-21-23-28-32-36 gange på hvert forstykke/bagstykke.

Efter alle udtagninger er der 61-69-75-79-81-83 masker på hvert ærme, 76-84-90-102-112-122 masker på bagstykket og 46-50-53-59-64-69 masker på hvert forstykke= 290-322-346-378-402-426 masker totalt. Næste pind strikkes således fra vrangen:

Strik 46-50-53-59-64-69 masker (= højre forstykke), sæt de næste 61-69-75-79-81-83 masker på en tråd (= ærme), slå 8-8-10-10-12-14 nye masker op, strik de næste 76-84-90-102-112-122 masker (= bagstykke), sæt de næste 61-69-75-79-81-83 masker på en tråd (= ærme), slå 8-8-10-10-12-14 nye masker op, strik de sidste 46-50-53-59-64-69 masker (= venstre forstykke).

RYG & FORSTK:
Der er nu 184-200-216-240-264-288 masker på ryg- og forstykke. Fortsæt med A.1, glatstrik og A.3 som før. Sæt en mærketråd i hver side, midt i de 8-8-10-10-12-14 nye masker som blev slået op. HERFRA MÅLES ARB VIDERE. Når arbejdet måler 3 cm tages der 1 maske ud på hver side af hver mærketråd (= 4 masker taget ud), tag ud på hver 7.cm totalt 4 gange – læs UDTAGNINGSTIPS = 200-216-232-256-280-304 masker. Når arbejdet måler 27-26-26-26-27-29 cm strikkes A.7 med A.1 og A.3 i hver side, derefter lukkes der af. Arbejdet måler ca 50-52-54-56-58-60 cm fra opslåningskanten.

ÆRME:
Sæt maskerne fra tråden tilbage på strømpepind 4, og strik 1 maske op i hver af de 8-8-10-10-12-14 masker som blev slået op under ærmet = 69-77-85-89-93-97 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de nye masker = midt under ærmet. Fortsæt med A.5, de masker som ikke går op i mønsteret midt under ærmet strikkes i glatstrik. Fortsæt dette mønster. Når arbejdet måler 3-3-3-5-5-5 cm tages der 1 maske ind på hver side af mærketråden, tag ind på hver 3.-2.-1½.-1½.-1.-1.cm totalt 9-12-15-16-17-18 gange – læs INDTAGNINGSTIPS = 51-53-55-57-59-61 masker. Når arbejdet måler 33-30-29-28-28-28 cm strikkes A.7 over alle masker. Luk af når A.7 er strikket 1 gang i højden, ærmet måler ca 36-33-32-31-31-31 cm. Strik et ærme til på samme måde.

Placere de 6-6-6-7-7-7 knapper jævnt fordelt på venstre forkant og sy dem i. Der er ikke knaphuller, brug hullerne i mønstret på højre forkant

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 15.09.2017
JAKKE: På ærmet tages der ud på hver 2.pind 22-26-29-31-32-33 gange, på ryg- og forstykke tages der ud på hver pinde 0-0-0-0-0-6 gange, derefter på hver 2.pinde 14-16-17-25-32-30 gange, og til sidst på hver 4.pind 4-5-6-3-0-0 gange.

= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket
= 2 masker ret sammen (fra retsiden og fra vrangen)
= 1 omslag mellem 2 masker
= 2 omslag mellem 2 masker, på næste pinde strikkes det første omslag ret, det andet slippes ned
= tag 1 maske løs af pinden som om den strikkes ret, 2 masker ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket ret sammen
= luk 1 maske af
= strik 2 masker ret i 1 maske (fra retsiden og fra vrangen)

Ana 17.02.2019 - 22:23:

En primer lugar agradeceros los patrones gratuitos, ya he hecho varios con distintas calidades, me encantan vuestras lanas, la relación precio y calidad muy buenas. El modelo es precioso, comencé a realizarlo con Puna, pero me han parecido las explicaciones muy enrevesadas, he desistido, haré otro que me resulte más sencillo de entender. De todas formas, muchas gracias por vuestro trabajo.

Sonia 06.10.2018 - 23:40:

Hola, de verdad que adoro los patrones y agradezco que sean gratuitos pero están muy regular explicados. Se necesitan más comas y menos resumen. Hay muchas cosas que hay que adivinar. Y creo que no soy la única que piensa eso. Sólo hay que dar un repaso a los comentarios. Es genial tener patrones gratuitos, pero de qué sirven si no se pueden tejer.

Izabela 17.02.2018 - 12:44:

Czy w schemacie A.1 i A.3 są podane rzędy po kolei czy tylko nieparzyste

DROPS Design 18.02.2018 kl. 22:15:

Witaj Izabelo, są podane wszystkie rzędy po kolei. Miłej robótki!

Looten 20.01.2018 - 07:49:

Bonjour, Pouvez-vous me donner la légende des diagrammes svp ? Elle ne s'affiche pas correctement sur mon ordinateur. A la place j'ai des points d'interrogation. Merci.

DROPS Design 22.01.2018 kl. 09:06:

Bonjour Mme Looten, la légende des diagrammes figure bien sur chaque symbole, vérifiez les paramètres de votre navigateur (mise à jour etc...), elle devrait s'afficher. Bon tricot!

Valentina 24.09.2017 - 15:57:

Buongiorno desidero sapere se è possibile avere le spiegazioni per il modello 'Honey blossom cardigan' DRPS 176-9 coi ferri normali e non con i ferri circolari. Grazie e saluti valentina

DROPS Design 24.09.2017 kl. 18:25:

Buonasera Valentina, questo modello è un cardigan, quindi viene lavorato avanti e indietro sui ferri: può utilizzare i ferri dritti seguendo le stesse istruzioni. Buon lavoro!

Anette Ulriksen Thune 27.08.2017 - 20:30:

Under jakken i første afsnit, næstsidste linje står der: derefter på hver 2.pind 14-16-17-25-30 gange. Er det rigtig for alle andre steder er det en række på 6 tal

DROPS Design 05.09.2017 kl. 15:58:

Hej Anette, du har ret, her skal der også være 6 størrelser. Vi skal få det rettet og lagt ud på opskriften. Tak for information! :)

Kirsten Schmidt 06.06.2017 - 22:59:

Er der fejl i diagram A1? Vil tro at A1 og A3 skal være ens, blot spejlvendte. Eller skal man strikke 2 sm og slå om både på ret og vrangsiden af A1?

DROPS Design 09.06.2017 kl. 15:22:

Hej Kirsten, du skal følge diagrammet, så vil du se at det bliver ens i begge sider mod midt foran. God fornøjelse!

Loredana 05.06.2017 - 16:34:

Salve, non ci sono segnapunti che dividono le parti del cardigan? Inoltre mi sembra che ci sia un errore nella spiegazionè iniziale, dopo A1 dovrebbe esserci il davanti, mentre trovo scritto metà dietro!!!! Grazie Loredana

DROPS Design 05.06.2017 kl. 16:50:

Buongiorno Loredana. Abbiamo tolto l'indicazione metà dietro dopo A.1. I segnapunti vengono inseriti dopo aver messo in attesa le maglie delle maniche. Per gli aumenti per il raglan: quelli sulle maniche sono inseriti nei diagrammi A2, A4 e A6 e quelli sul corpo li trova indicati all'inizio delle spiegazioni. Se preferisce, può comunque inserire i segnapunti per individuare meglio dove aumentare anche per il raglan. Buon lavoro!

Laura 30.05.2017 - 23:47:

Como se hacen los aumentos en las mangas!? Pone que corresponden con una parte de los diagramas,... entonces con seguir el diagrama es suficiente!? No hay que hacer más aumentos!!?

DROPS Design 11.06.2017 kl. 16:29:

Hola Laura. Los aumentos en las mangas se trabajan según los diagramas A2, A4 y A6.

Laura 29.05.2017 - 00:03:

Muchas gracias, después de darle muchas vueltas, llegué a esa conclusión... Pero me surgió otra duda! En el caso de las mangas, cómo se aumenta!? Pone dos puntos cada 2ª fila, pero donde!? Al inicio y al final de A.2., echando hebra!? Gracias

DROPS Design 11.06.2017 kl. 16:33:

Ver la respuesta arriba.

Kommentere opskrift DROPS 176-9