DROPS / 175 / 31

Petronella by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu raglanpusero 3/4-hihoilla DROPS Muskat-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli r-706
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS MUSKAT (kuuluu lankaryhmään B):
400-450-450-500-550-600 g väriä 20, vaalea minttu

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 + 60 tai 80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.

Kommentit (10)

Saat tämän mallin langat alkaen 18.40€. Lue lisää.

Katso ruutupiirrokset A.1, A.2 ja A.3. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee lisäykset joka 2.kerros seuraavasti:
Ennen merkkilankaa:
Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta: Tee 1 langankierto, neulo 1 silmukka oikein, merkkilanka.
Merkkilangan jälkeen: Merkkilanka, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto.
Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, työhön tulee muodostua reikä.

Tee lisäykset joka 4.kerros seuraavasti:
Ennen merkkilankaa:
1.KERROS: Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta: Tee 1 langankierto, 1 silmukka oikein, merkkilanka.
2.KERROS: Langankierrot neulotaan oikein, työhön tulee muodostua reikiä.
3.KERROS: Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, tee 1 langankierto, 1 silmukka oikein, merkkilanka. Älä lisää silmukoita, mutta jatka reikäriviä kuten aiemmin.
4.KERROS: Langankierrot neulotaan oikein, työhön tulee muodostua reikiä.

Merkkilangan jälkeen:
1.KERROS: Merkkilanka, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto.
2.KERROS: Langankierrot neulotaan oikein, työhön tulee muodostua reikiä.
3.KERROS: Merkkilanka, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli. Älä lisää silmukoita, mutta jatka reikäriviä kuten aiemmin.
4.KERROS: Langankierrot neulotaan oikein, työhön tulee muodostua reikiä.

KAVENNUSVINKKI:
Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli = työstä kapeni 2 silmukkaa.

LISÄYSVINKKI:
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 1 silmukka. Tee 1 langankierto, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä) ja tee 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää (lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta).
---------------------------------------------------------

PUSERO:
Neulotaan ylhäältä alas suljettuna neuleena pyöröpuikolla, keskeltä takaa alkaen.

KAARROKE:
Luo 80-84-88-92-96-100 silmukkaa pyöröpuikolle nro 4 Muskat-langalla. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä), lisää ainaoikein -neuleen viimeisellä kerroksella tasavälein 20 silmukkaa = 100-104-108-112-116-120 silmukkaa. Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön seuraavasti: Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka 19-20-21-22-23-24 silmukan jälkeen (= puolikas takakappale), kiinnitä toinen merkkilanka seuraavien 12 silmukan jälkeen (= hiha), kiinnitä kolmas merkkilanka seuraavien 38-40-42-44-46-48 silmukan jälkeen (= etukappale), kiinnitä neljäs merkkilanka seuraavien 12 silmukan jälkeen (= hiha), viimeisen merkkilangan jälkeen jäljellä on nyt 19-20-21-22-23-24 silmukkaa (= puolikas takakappale). Tee nyt RAGLANLISÄYKSET yllä olevan ohjeen mukaisesti, neulo etu- ja takakappaleen silmukoilla sileää neuletta ja neulo kummankin hihan kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti. Etukappaleessa/takakappaleessa ja hihoissa lisätään eri tavoin seuraavasti:

ETUKAPPALE/TAKAKAPPALE:
Toista lisäykset joka 2.kerros 12-15-17-25-30-35 kertaa, sitten joka 4.kerros 7-7-7-4-3-2 kertaa.

HIHAT:
Toista lisäykset joka 2.kerros 22-27-31-33-32-31 kertaa, sitten joka 4.kerros 2-1-0-0-2-4 kertaa.

Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, toista jatkossa piirroksen A.2 mallikertaa. Hihojen lisätyillä silmukoilla neulotaan myös mallineuletta. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 272-304-328-360-384-408 silmukkaa. Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 38-42-45-51-56-61 silmukkaa (= puolikas takakappale), neulo seuraavat 60-68-74-78-80-82 silmukkaa ja siirrä sitten nämä silmukat apulangalle (= hiha), neulo seuraavat 76-84-90-102-112-122 silmukkaa (= etukappale), neulo seuraavat 60-68-74-78-80-82 silmukkaa ja siirrä sitten nämä silmukat apulangalle (= hiha), neulo loput 38-42-45-51-56-61 silmukkaa (= puolikas takakappale).

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulo seuraavasti: Neulo puolikas takakappale, luo 8-8-10-10-12-14 silmukkaa, neulo etukappale, luo 8-8-10-10-12-14 silmukkaa, neulo puolikas takakappale. Etu- ja takakappaleessa on nyt 168-184-200-224-248-272 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun, luotujen silmukoiden keskelle. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ. Jatka neulomalla kaikilla silmukoilla sileää neuletta. Kun työn pituus on 4 cm, kavenna kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (= työstä kapeni 4 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset 3 cm välein yht. 4 kertaa (LUE KAVENNUSVINKKI) = 152-168-184-208-232-256 silmukkaa. Kun työn pituus on 19-19-19-18-18-19 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 2 cm välein yht. 6 kertaa (LUE LISÄYSVINKKI) = 176-192-208-232-256-280 silmukkaa. Kun työn pituus on 32-32-32-33-33-32 cm, neulo kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, päätä silmukat oikein silmukoin. Työn pituus olalta mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm.

HIHA:
Neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla/sukkapuikoilla. Ota toisen hihan apulangalla odottavat silmukat lyhyelle pyöröpuikolle nro 4, poimi jokaisesta keskellä hihan alla olevasta 8-8-10-10-12-14 silmukasta 1 silmukka = 68-76-84-88-92-96 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka keskelle hihan alle. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Jatka neulomalla kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti. Kun työn pituus on 4-4-4-4-4-2 cm, kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka. Toista tällaiset kavennukset 2½-1½-1-1-1-1 cm välein yht. 8-10-12-12-12-12 kertaa = 52-56-60-64-68-72 silmukkaa. Kun työn pituus on 24-22-21-20-19-16 cm, neulo kaikilla silmukoilla 4 kerrosta ainaoikeaa. Päätä silmukat oikein silmukoin. Neulo toinen hiha samoin.

Gunn Berg 04.04.2018 - 16:28:

Når jeg legger opp 84 masker på rundpinne, blir det en utrolig trang hals. Slik ser det ikke ut på oppskriften. Hvordan får jeg den løse halsen med så få masker?

DROPS Design 18.04.2018 kl. 08:07:

Hei Gunn. Om du ser på målskissen nederst i oppskriften ser du at halsåpningen er 20 cm (= ca 40 cm runt i str M). Dette stemmer overens med den den angitte strikkefastheten. Om du vil ha halsåpnigen litt videre kan du legge opp litt løsere, gå opp en halv pinnestørrelse eller evt velge å følge en større størrelse, du må prøve deg frem å se hva du syntes passer. God fornøyelse

Patoudefrance 26.01.2018 - 10:46:

Bonjour, je souhaite réalisé le modele r-706 raglan sur aiguille circulaire mais avec les manches d'une couleur et le corps d'une autre. Le jacquart serai une solution mais je ne souhaite pas voir l es fils derrière. Si j'utilise 4 pelotes en même temps, le ne peux plus tricoter en rond. Y a t il une solution qui m'échappe? Pas de magasin de laine dans mon secteur, je me sens vraiment seule ! Merci de votre aide.

DROPS Design 26.01.2018 kl. 13:26:

Bonjour Patoudefrance, vous trouverez ici quelques informations qui devraient pouvoir vous aider. N'oubliez pas que vous pouvez contacter votre magasin DROPS même par mail, téléphone ou via les réseaux sociaux. Bon tricot!

Grete 25.06.2017 - 23:36:

Jeg lurer på hvordan det skal økes på fram-og bakstykket? Hvor mange masker skal økes på hver 2.omgang? Hvor skal det økes?

DROPS Design 26.06.2017 kl. 14:02:

Hei Grete. I begynnelsen av oppskriften er det forklart hvordan det skal økes til raglan, under MØNSTER og over FELLETIPS. Under BÆRESTYKKE står det hvordan det skal økes til forstykket/bakstykket og på ermene(det økes forskjellig på forstykket/bakstykket og på ermene slik).God Fornøyelse!

Malin Hallgren 07.05.2017 - 16:51:

Hej! Det står inte i mönstret hur många maskor som ska ökas på fram/bakstycket eller var på varvet. En mycket rörig och knapphändig beskrivning! Hur sker ökningarna?

DROPS Design 08.05.2017 kl. 14:14:

Hej! Ökningarna görs på varje sida om markören i varje sida och det ökas totalt 6 gånger i varje sida så här: ÖKNINGSTIPS: Sticka till det är 1 maska kvar före markören. Gör 1 omslag, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskor) och gör 1 omslag. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål (de ökade maskorna stickas i slätstickning).

Magotte 17.04.2017 - 08:30:

Bonjour, les diagrammes A1 et A2 ne sont ils pas inversés dans leur numéro? Merci de votre réponse

DROPS Design 18.04.2017 kl. 11:08:

Bonjour Margotte, on tricote 1 x A.1 (sans jours) en hauteur sur les manches, puis on continue en répétant A.2 en hauteur (avec des jours). Bon tricot!

Christina D. Cersosimo 02.03.2017 - 16:47:

Regarding the Questions on Row 2 on the sleeve, your response doesn't make sense to me. The pattern reads K1, YO (for raglan = 2 st), K2tog YO (5 times=10st), then YO, K1 (for raglan=2st). This would be 2 YO's next to each other. You say K1, YO, then K2tog YO (5X) - this uses 11 st so far, but you say there are 2 st left - but there would only be 1. A double YO worked, looks okay, but the pattern isn't clear.

DROPS Design 03.03.2017 kl. 08:41:

Dear Mrs Cesosimo, you have to repeat A.2 on sleeve until 1 st remain before marker, then make a YO for the inc. Depending on your number of sts you may not be able to work K2 tog/YO all the time, if only 1 st remain (before the last st), K1, then work the inc for raglan. Make sure your number of sts in sleeve is correct, so that each dec is compensated by 1 YO in pattern + 2 sts inc (= 2 YOs) for raglan. Happy knitting!

Christina D. Cersosimo 01.03.2017 - 18:25:

Petronella - In the Raglan decrease instructions section, there are 3 sets of instructions - what is the 3rd one for? It starts with Increase as follows... Is this used after the repeats are complete? (2 round rows complete, then 4 round rows complete)

DROPS Design 02.03.2017 kl. 08:37:

Dear Christina, you'll find under Raglan 2 kinds of increase: how to inc every 2nd round before and after marker thread then how to inc every 4th round, first before the marker thread then after the marker thread. Happy knitting!

Christina D. Cersosimo 01.03.2017 - 18:25:

I am struggling with Row 2 with the YO's on the Chart A2 for sleeves where it is also an increase row. I am doing move marker K1, YO (per the increase instruction), then Chart A2 - K2tog, YO to one stich left and then YO, K1, move marker - but it is only increasing one stich - rather than 2 to keep the balance My counts are off, as they are an odd number of stiches, not even. Is this correct?

DROPS Design 02.03.2017 kl. 08:35:

Dear Christina, when inc at the end of sleeve, you will have to adjust the pattern, so that when 2 sts remain before marker, K1, YO, K1, so that you keep the inc for raglan. Happy knitting!

Linda Von Diesel 23.01.2017 - 08:30:

Ik kan niet wachten! Wat een mooi model.

Katleen 27.12.2016 - 11:25:

Zeer mooi ; mooi mouwafwerking

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 175-31