DROPS / 175 / 9

Spring Valley Jumper by DROPS Design

Stickad tröja med vågmönster, runt ok och flerfärgat mönster i DROPS Flora. Storlek S - XXXL

DROPS Design: Modell fl-002
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
250-300-300-350-400-400 g färg 16, pistage
50-50-50-50-50-50 g färg 01, natur
50-50-50-50-50-50 g färg 19, korall
50-50-50-50-50-50 g färg 17, gul
50-50-50-50-50-50 g färg 12, turkos

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 + 60 eller 80 cm) NR 3 – eller de stickor du måste använda för att få 24 maskor och 32 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 225kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.4. Hela A.4 stickas i slätstickning – se rätt diagram för din storlek.

MINSKNINGSTIPS-1:
Börja 3 maskor för markören i sidan. Sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskor), lyft 1 maska, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades. De maskorna som inte går jämnt upp i A.2 i sidan när det minskas, stickas i slätstickning.

MINSKNINGSTIPS-2:
För att beräkna hur det ska minskas på varvet, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 396 maskor) och delar med det antal minskingar som ska göras (t.ex 42) = 9,4. Dvs i detta exempel stickas ca var 8:e och var 9:e maska tillsammans. Maska av genom att sticka 2 maskor räta tillsammans.

ÖKNINGSTIPS:
Ökning mitt under ärmen: Det ökas 1 maska genom att göra ett omslag om stickan. Sticka till det är 1 maska kvar före markören. Gör ett omslag, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskor) och gör ett omslag. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål (de ökade maskorna stickas i slätstickning).

RÄTSTICKNING (stickas runt):
Sticka *1 varv rätt och 1 varv avigt*, upprepa *-*.

FÖRHÖJNING:
Klipp av tråden och börja mitt bak – sätt en markör här. Sticka rätmaskor över de första 7-7-7-8-8-8 maskorna, vänd, strama tråden och sticka 14-14-14-16-16-16 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka 21-21-21-24-24-24 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka 28-28-28-32-32-32 rätmaskor. Fortsätt fram och tillbaka så genom att sticka över 7-7-7-8-8-8 maskor mer för varje gång till det har stickats över de mittersta 63-63-63-72-72-72 maskorna på varvet, sticka till markören mitt bak.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Tröjan stickas runt på rundsticka och det stickas nerifrån och upp.

FRAM- OCH BAKST:
Lägg upp 357-399-441-462-504-546 maskor på rundsticka 3 med pistage. Sticka A.1 över alla maskorna (= 17-19-21-22-24-26 rapporter på bredden). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När näst sista varvet i A.1 har stickats är det 238-266-294-308-336-364 maskor på stickan, på sista varvet i A.1 justeras maskantalet jämnt fördelat till 240-270-288-312-342-372 maskor. Sticka A.2 över alla maskor (= 40-45-48-52-57-62 rapporter på bredden). Sätt 2 markörer i arbetet, en i början av varvet och en efter 120-135-144-156-171-186 maskor (= en markör i varje sida av tröjan). När arbetet mäter 8 cm minskas det 1 maska på varje sida av markörerna (= 4 maskor minskade) - LÄS MINSKNINGSTIPS-1. Minska med 3 cm mellanrum totalt 8-9-9-9-9-9 ggr = 208-234-252-276-306-336 maskor. När arbetet mäter 34-34-35-35-35-35 cm maskas det av 10-10-12-12-14-16 maskor i varje sida (= 5-5-6-6-7-8 maskor på varje sida av varje markör) = 188-214-228-252-278-304 maskor. Lägg arbetet åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRMAR:
Ärmen stickas runt på strumpstickor nerifrån och upp, byt till kort rundsticka när det är tillräckligt många maskor.
Lägg upp 50-52-56-58-60-64 maskor på strumpstickor 3 med pistage. Sticka A.3 över alla maskor. När A.3 har stickats en gång på höjden stickas det vidare med slätstickning över alla maskorna. Sätt 1 markör i början av varvet = mitt under ärmen. När arbetet mäter 6-6-6-6-8-8 cm ökas det 1 maska på varje sida av markören mitt under ärmen – LÄS ÖKNINGSTIPS. Öka med 3-2-1½-1½-1-1 cm mellanrum totalt 13-17-20-21-23-23 ggr = 76-86-96-100-106-110 maskor. När ärmen mäter 44-43-43-42-40-39 cm maskas det av 10-10-12-12-14-16 maskor mitt under ärmen (= 5-5-6-6-7-8 maskor på varje sida av markören) = 66-76-84-88-92-94 maskor. Sticka en ärm till på samma sätt.

OK:
Sticka in ärmarna på samma rundsticka 3 som fram- och bakstycket där det maskades av maskor för ärmhål, samtidigt minskas det 2-0-0-4-6-4 maskor jämnt fördelat = 318-366-396-424-456-488 maskor. Sticka A.4 över alla maskorna (= 53-61-66-53-57-61 rapporter av A.4). Fortsätt detta mönstret, SAMTIDIGT minskas det 36-42-42-40-40-48 maskor jämnt fördelat på varje varv med pil – LÄS MINSKNINGSTIPS-2. När A.4 har stickats färdigt på höjden är det 102-114-144-144-176-152 maskor på varvet. Sticka 1 varv rätt där det minskas 6-14-40-36-64-36 maskor jämnt fördelat = 96-100-104-108-112-116 maskor. För bättre passform kan det nu stickas en liten FÖRHÖJNING bak i nacken med natur – se förklaring ovan. Sticka till slut 4 varv RÄTSTICKNING med natur – se förklaring ovan, sedan maskas det av. Tröjan mäter ca 56-58-60-62-64-66 cm till axeln.

= rätmaskor med pistage
= avigmaskor med pistage
= turkos
= korall
= gul

Bitte Gimming 14.06.2018 - 09:24:

Hei! Vedr lengden på ermene. I oppskrifen står det: "Når ermet måler 44-43-43-42-40-39 cm felles det av osv." Jeg strikker i str M, og da skal lengden være 43 cm. Stemmer det at ermene i de små størrelsene skal være lengre enn i de større? Mvh Bitte

DROPS Design 18.06.2018 kl. 14:10:

Hei Bitte. Ja det stemmer, de større størrelsene har videre ermkuppel/skulderparti og derfor strikkes de ikke like lange som de mindre størrelsene. God fornøyelse.

Rose 31.05.2018 - 14:26:

Kunt u misschien een aangepaste versie van het patroon plaatsen? Ik ben geen ervaren breister dus durf niet zelf de maat te nemen en het aantal steken uit te rekenen. Ik zou niet weten hoe, eerlijk gezegd! Ik draag confectiemaat S/M, dus een omvang van ongeveer 90 cm gemeten over de billen.

DROPS Design 31.05.2018 kl. 15:13:

Dag Rose, Helaas is het voor ons niet mogelijk om patronen naar persoonlijke wens aan te passen. Je kunt wel altijd hulp vragen bij de winkel waar je het garen hebt gekocht en wellicht heb je wat aan de artikelen onder het kopje Tips&Hulp.

Rose 27.05.2018 - 09:31:

Hoe kan ik het patroon aanpassen zodat de onderkant van de trui niet wijd uitloopt, maar gewoon recht? Ik houd niet zo van wijde modellen. Ideaal vind ik een beetje getailleerd, dus smaller in de taille, maar aan de onderkant wel aangesloten. Een recht model is ook goed, maar niet wijd uitlopend. Dan wordt het een beetje een jurkje :-)

Maike 07.05.2017 - 15:13:

Gibt es eine bestimmte Regel zur Abnahme von Maschen bei gleichzeitigem Erhalt (bzw. rudimentären) Fortsetzen des Mustersatzes - insbesondere beim Stricken in Runden? Stricke ich z.B. immer die letzen 5/4/3... oder die ersten 5/4/3... Maschen des MS um ein gleichmäßiges Muster über die gesamte Passe beizubehalten? Schon jetzt vielen herzlichen Dank!

DROPS Design 08.05.2017 kl. 10:59:

Liebe Maike, hier können sie lesen, wie man gleichmäßig abnehmen wird. Viel Spaß beim stricken!

Katrin Zolchow 07.05.2017 - 07:32:

Sehr geehrteschön Team, Die Erhöhung im Nacken kann gestrickt werden. Was ist, wenn ich diese nicht stricke? Sitzt dann der hinteren Bereich tiefer, zieht er sich sehr herunter? Wenn ich die Erhöhung stricke verschwindet dann die schöne runde Passform?

DROPS Design 08.05.2017 kl. 10:44:

Liebe Frau Zolchow, die Erhöhung wird dann mehr Reihen hinten am Rückenteil geben, so wird die Halsauschnitt weniger hoch beim Vorderteil und höher beim Rücktenteil. Dieses Video zeigt with man eine Erhöhung strikt. Viel Spaß beim stricken!

Ida 06.05.2017 - 12:00:

Undrar hur man ska göra när man stickar fram- och bakstycke och har kommit fram till delen där man ska sticka A.2 samtidigt som man ska minska 2 maskor i varje sida var 3:e cm. Det innebär ju att antalet maskor minskar och hålen (omslagen) i A.2 hamnar inte på rätt ställe. Hur gör man? Tacksam för svar!

DROPS Design 08.05.2017 kl. 15:15:

Hej Ida, jo du skall se till at hålmönstret (2m r tillsm, 1 omslag) fortsätter så du får hålen över varandra, det vill säga att när du har minskat 2 m, har du inga m kvar till yttersta hålet mot sidan, så du stickar slätst. fram till nästa hål i diagrammet och fortsätter enligt diagrammet. Lycka till!

Mona Kristengård 24.04.2017 - 17:39:

Hvor på strikketøyet begynner man på mønsteret? Etter første ermet?

DROPS Design 26.04.2017 kl. 09:29:

Hei Mona. Du strikker ermene inn på samme rundpinne som bolen der det er felt av masker til ermhull og på første omgang bolen og ermene strikker sammen felles det 2-0-0-4-6-4 masker jevnt fordelt = 318-366-396-424-456-488 masker. Når du har satt på begge ermene, starter du på diagram A.4 over alle maskene. God Fornøyelse!

Jenny Forsberg 12.04.2017 - 21:38:

Hur är storlekarna?

DROPS Design 13.04.2017 kl. 13:38:

Hej! Du ser måtten på måttskissen nederst i mönstret.

Thomas 29.03.2017 - 10:26:

Hei, Hva er de egentlige målene på ermene? Trenger riktig lengde fra s-xxxl. Mvh Thomas Garnius.no AS

DROPS Design 29.03.2017 kl. 10:38:

Hej Thomas, Når ermet måler 44-43-43-42-40-39 cm felles det av 10-10-12-12-14-16 masker midt under ermet og her starter det runde bærestykke som måler 18-20-21-23-25-27 cm ifølge måleskitsen. God fornøjelse!

Elaine Bird 24.03.2017 - 16:52:

Can you tell me the size equivalents in inches or cms for S-M-L etc Cheers

DROPS Design 24.03.2017 kl. 17:20:

See answer above :)

Kommentér oppskrift DROPS 175-9